Archiwum filmów
Reż. Volodymyr Tykhyy
Ukraina, 2023
24 sierpnia 2022 roku mija sześć miesięcy totalnej wojny Rosji z Ukrainą, która przeszła fundamentalne przemiany społeczne i kulturowe. Film opowiada o ludziach i miejscach na przecięciu życia wojskowego i cywilnego, które stanowią część obłąkanej rzeczywistości życia na Ukrainie. Wydarzenia filmu rozgrywają się w jednym dniu: 24 sierpnia 2022 r., w dniu, w którym Ukraina świętuje 31. rocznicę odnowienia niepodległej państwowości. Film łączy miejsca i ludzi, którzy najlepiej oddają wojennego ducha kraju. Lokalizacje to względnie bezpieczne miasta Kijów i Lwów oraz miasta pod codziennym ostrzałem rakietowym - Charków i Mikołajów, a także okopy na linii frontu w obwodzie donieckim i plaże Odessy. Film przedstawia dzień z życia: patrolu policji plażowej, żołnierza rakiet przeciwpancernych, żołnierza jednostki szybkiego szturmu, żołnierza jednostki moździerzy (wszyscy trzej służący w Siłach Zbrojnych Ukrainy), młodej pracownicy pubu, artystki i byłej posłanki do parlamentu. Razem ci ludzie i miejsca tworzą wciągającą mozaikę dnia z życia Ukrainy. Дія фільму розгортається протягом одного дня – 24 серпня 2022 року, дня коли Україна святкує 31-у річницю відновлення державності. Фільм складається з місць та людей, що добре передають дух теперішнього, воєнного часу. Місце дії фільму як у відносно безпечному Києві та Львові, так й у постійно потерпаючим від ракетних ударів Харкові та Миколаєві, в окопі на передовій під Донецьком, так і на піску Одеського пляжу. У фільми представлена доба з життя "пляжного" поліційного патруля, операторки протитанкового ракетного комплексу, водовоза, мінометника, штурмовика ЗСУ, 14-рчної прибиральниці пабу, художниці та на, народного депутата. Всі ці люди та місця створюють захопливу мозаїку одного дня життя України.
Reż. Pierre Salvadori
Francja, 2022
Wszyscy za jednego! Czy piątka odważnych nastolatków zdoła się dogadać i stawić czoła groźnemu szefowi fabryki, która niszczy okoliczną przyrodę? Dzika banda to Cat, Fouad, Antoine i Sami, czworo 12-letnich uczniów. Powodowani dumą i prowokacją podejmują się szalonego wyzwania – podpalenia fabryki, która od lat zanieczyszcza ich rzekę. Niestety w nowo powstałej bandzie sprzeczki są częste, a próby dojścia do porozumienia spełzają na niczym. Dla znalezienia równowagi młodzi aktywiści zaprzyjaźniają się z Aimé, odrzuconym i samotnym podrostkiem. Pięciu wspólników, podekscytowanych ogromem swojej misji, nauczy się wspólnie żyć i walczyć w tej zabawnej i niepewnej przygodzie, która całkowicie ich przerośnie. Młode Horyzonty zapraszają na letnią przygodę pełną humoru, zapału i młodzieńczej energii.
Reż. Agathe Riedinger
Francja, 2024, 103 minuty
Debiut prosto z konkursu głównego tegorocznego festiwalu w Cannes. 19-letnia Francuzka Liane marzy o wielkiej karierze i uznaniu. Żyjąc z matką i młodszą siostrą, uważnie przygląda się internetowym trendom i telewizyjnym reality show. Największe nadzieje wiąże z przesłuchaniami do programu Miracle Island. Czy dziewczyna w końcu wyrwie się z prowincjonalnego miasteczka? Agathe Riedinger portretuje w Dzikim diamencie typ bohaterki, który rzadko spotykamy we współczesnym kinie francuskim. Długie paznokcie, mocny makijaż i skąpe stroje wyróżniają Liane na tle lokalnej społeczności, ale wywołują też dwuznaczne komentarze w sieci i uprzedmiatawiające spojrzenia mężczyzn. Reżyserka stroni od szybkich ocen i umoralniających tez, stawiając na realistyczne obserwacje i instagramerski styl odzwierciedlający gusta nastolatki. Jednocześnie Riedinger pochyla się nad wszechobecnym seksizmem, nieosiągalnymi standardami piękna i fatalną międzypokoleniową komunikacją. Wyraźnie inspiruje się twórczością Andrei Arnold, ale szuka też własnego języka i nieoczywistego podejścia do realizmu. Zacięcie społeczne nie wyklucza u niej ciągłej zabawy formą i estetyką.
Kiedy Martha Jane z rodziną i innymi osadnikami wyrusza w podróż przez Amerykę, nawet nie przypuszcza, ile nowych przeżyć ma przed sobą. Na razie jednak dni upływają jej na opiece nad rodzeństwem. Dopiero niespodziewany wypadek na drodze, zmienia bieg zdarzeń: ktoś musi zastąpić tatę Marthy Jane w prowadzeniu powozu. W sekrecie przed innymi, dziewczynka uczy się posługiwać lassem i trenuje jazdę konną, co nie wszystkim się podoba. Kiedy w obozie dochodzi do nieporozumienia, Marta Jane rzuca się do ucieczki, by udowodnić swoje racje. Przed nią pełna niebezpieczeństw trasa, nieprzewidziane tarapaty i… masa przygód! Czy uda jej się pokonać wszystkie przeszkody? „Dziki Zachód Calamity Jane” to ekscytująca opowieść o harcie ducha, przezwyciężaniu uprzedzeń i walce o marzenia, które należy chwytać na lasso, by nie pozwolić im umknąć.
Film dla dzieci w wieku 9+
na podstawie powieści Marka Haddona (*1962)
The Curious Incident of The Dog in The Night-Time
Dziwny przypadek psa nocną porą
Retransmisja przedstawienia z National Theatre w Londynie zarejestrowanego w 2012 roku
Spektakl z cyklu „National Theatre Live”
Przedstawienie National Theatre, które w 2013 roku zdobyło prestiżową Nagrodę Laurence’a Oliviera w aż siedmiu kategoriach. Sztuka oparta na świetnej powieści Marka Haddona w niezwykle udany sposób przenosi historię opowiedzianą w książce na deski teatru, uzupełniając ją zarazem licznymi zabiegami dramaturgicznymi, które pozwolą jeszcze lepiej zrozumieć jej treść.
Christopher John Francis Boone zna nazwy wszystkich krajów świata i ich stolic oraz wszystkie liczby pierwsze aż do 7507. Ma 15 lat i nie jest zwykłym nastolatkiem. Może pochwalić się ponadprzeciętnymi zdolnościami. Jest świetny z matematyki, myśli bardzo logicznie, interesuje się komputerami i kosmosem. Nie jest natomiast w stanie poradzić sobie z życiem codziennym. Nie lubi, gdy się go dotyka, przytłacza go nadmiar informacji z zewnętrznego świata, je tylko potrawy w kolorze czerwonym, nie potrafi odczytywać intencji ludzi i denerwują go wszelkie nagłe zmiany. Życie utrudnia mu Zespół Aspergera, na który choruje od najmłodszych lat. Kiedy zostaje posądzony o morderstwo psa pani Shears, odwzorowuje każdy fakt w książce, którą pisze, aby rozwiązać tajemnicę jego śmierci. W czasie tej misji, zabronionej mu przez ojca, odbywa podróż po Londynie, która całkowicie zmienia jego życie. Rozwiązując zagadkę śmierci zwierzęcia, chłopiec wykazuje się ogromną odwagą, gdyż nigdy wcześniej nie przebywał tak daleko od domu.
W rolę Christophera wcielił się urodzony w 1984 roku angielski aktor filmowy i teatralny – Luke Treadaway. W pozostałych rolach wystąpili Niamh Cusack, Paul Ritter, Nicola Walker i Sophie Duval.
Spektakl wyreżyserowała Marianne Elliott, której brawurową inscenizację „Aniołów w Ameryce” oglądaliśmy niedawno na ekranach kin. Autorem adaptacji powieści Marka Haddona na potrzeby sceny jest Simon Stephens.
Napisy do przedstawienia National Theatre opracowano na podstawie przekładu powieści Marka Haddona pod tym samym tytułem, którego autorką jest Małgorzata Grabowska. Przekład ów ukazał się w 2004 roku nakładem wydawnictwa Świat Książki, któremu dziękujemy za wyrażenie zgody na jego wykorzystanie.
Obecnie ten pełen pasji wirtuoz podróżuje po świecie ze swoim najnowszym koncertem Iconic. Jeden z pierwszych występów podczas tej trasy miał miejsce latem 2023 roku w starożytnym amfiteatrze w sycylijskiej Taorminie. To tę wersję zobaczycie.
Iconic to show, na który składają się ikoniczne kompozycje największych kompozytorów w historii. W atmosferze zachodzącego nad morzem słońca zanurzymy się w Czterech porach roku Vivaldiego, Łabędziu Saint-Saënsa, Ave Marii Schuberta (zaśpiewa ją Matteo Bocelli, syn słynnego niewidomego tenora Andrei Bocellego), Arii na strunie G Bacha czy Marszu tureckim Mozarta – a to wszystko w nieklasycznym wykonaniu Garretta i jego orkiestry.
reż. David Lynch, Wielka Brytania / USA, 1980
czas trwania: 124 min
Prawdziwa historia człowieka, którego wygląd wzbudzał grozę — ale serce i umysł budziły podziw.
Londyn, koniec XIX wieku. Młody chirurg Frederick Treves (Anthony Hopkins) odkrywa w jednym z objazdowych teatrów osobliwości Johna Merricka — mężczyznę cierpiącego na poważne deformacje ciała, nazywanego przez tłum „człowiekiem-słoniem”. Początkowo traktowany jako ciekawostka medyczna, Merrick z czasem ujawnia swoją wrażliwość, inteligencję i godność, zmuszając otoczenie do refleksji nad tym, czym naprawdę jest człowieczeństwo.
Film, który ugruntował pozycję Davida Lyncha jako wybitnego reżysera. Choć Lynch zasłynął później jako twórca surrealistycznych i niepokojących dzieł (Głowa do wycierania, Blue Velvet, Twin Peaks), „Człowiek Słoń” to jego najbardziej klasyczne, a zarazem najbardziej poruszające dzieło. Opowiedziane z niezwykłą wrażliwością, zrealizowane w sugestywnym czarno-białym obrazie, zdobyło osiem nominacji do Oscara, w tym dla najlepszego filmu, reżysera i aktora pierwszoplanowego (John Hurt).
Rola Johna Merricka, grana z niezwykłym wyczuciem i empatią przez Johna Hurta, uznawana jest za jedną z najważniejszych w jego karierze. Partnerujący mu Anthony Hopkins jako dr Treves tworzy postać rozdartego między współczuciem a ambicją lekarza, który z czasem sam musi odpowiedzieć sobie na pytanie: kto tu naprawdę potrzebuje pomocy?
Film Lyncha nie jest tanim melodramatem, lecz głębokim studium godności, lęku przed innością i potrzeby bliskości. To uniwersalna przypowieść o tym, jak łatwo oceniamy po wyglądzie — i jak wiele można zobaczyć, gdy spojrzymy głębiej.
W tle — mroczny, industrialny Londyn, klaustrofobiczna atmosfera epoki wiktoriańskiej i dźwięki maszyn, które u Lyncha zawsze znaczą więcej niż tylko tło.
„Człowiek Słoń” to jeden z tych filmów, które poruszają nie tylko emocje, ale i sumienie. Kino najwyższej próby — głęboko ludzkie, wizualnie olśniewające, boleśnie aktualne.
reż. David Lynch
USa 1977, 90 minut
Witamy w koszmarze, z którego nie sposób się obudzić.
Pierwszy pełnometrażowy film Davida Lyncha to nie tyle opowieść, co stan umysłu — lepka, czarno-biała halucynacja z pogranicza snu, lęku i rozpadu rzeczywistości.
Henry Spencer mieszka w postindustrialnym piekle, gdzie dźwięki cieknących rur i szumów z fabryk nie dają chwili wytchnienia. Pewnego dnia jego dziewczyna informuje go, że urodziła... coś. Dziecko, stworzenie, larwę, symbol wszystkiego, czego Henry się boi. I tak zaczyna się jego wewnętrzna podróż przez labirynt klaustrofobicznych korytarzy, przerwanej komunikacji i groteskowych wizji, w których kobieta w kaloszach tańczy na scenie wśród plujących iskrami grzejników.
Głowa do wycierania to film, który wymyka się definicjom. Kultowe dzieło, które można czytać jako opowieść o lękach ojcostwa, przerażeniu przed bliskością, czy wręcz o alienacji jednostki w zdehumanizowanym świecie. Ale można też po prostu zanurzyć się w jego mrocznej atmosferze i pozwolić, by dźwięk, obraz i cisza przemówiły bez słów.
Nie dla każdego. Ale jeśli lubisz Davida Lyncha — lub jeśli chcesz przekroczyć próg własnych granic percepcji — nie możesz tego przegapić. To film, który nieustannie żyje pod twoją skórą.
Francja, USA, 1992, 135 minut
FBI prowadzi śledztwo w sprawie morderstwa Teresy Banks. Okazuje się, że to zabójstwo kryje w sobie posępną tajemnicę, której nie można zgłębić siłą rozumu. Specjalny agent Dale Cooper przeczuwa, że morderca uderzy ponownie... Tylko kiedy i gdzie? Miasteczko Twin Peaks. Ogniu krocz ze mną to opowieść o mrocznych tajemnicach mieszkańców niewielkiego amerykańskiego miasteczka. Jest to pełna symbolizmu i ekspresji historia dziewczyny wiodącej na pozór normalne życie nastolatki, kryjącej w sobie okrutną tajemnicę i świadomej tego, że zmierza ku nieuchronnej zagładzie. Jest to historia ostatnich siedmiu dni życia Laury Palmer.
reż, David Lynch
USA 1997, 135 minut
„Nigdy nie miałem kamery w twoim domu...”
„…tak sądzisz?”
David Lynch zaprasza na przejażdżkę autostradą, która nie prowadzi donikąd — ale i nie pozwala zawrócić. Tu czas nie płynie liniowo, tożsamości się rozszczepiają, a rzeczywistość traci stabilność jak stare taśmy VHS. Coś się dzieje. Albo już się wydarzyło. A może dopiero się wydarzy?
Saksofonista Fred Madison odbiera tajemnicze kasety VHS, na których ktoś filmuje jego dom od środka. Jego żona, piękna i chłodna Renee, wydaje się skrywać coś więcej niż tylko sekrety. Potem wszystko się zmienia. I znowu. I jeszcze raz. W świecie Lyncha jedno „ja” może ustąpić miejsca innemu — bez ostrzeżenia, bez logicznego ciągu przyczynowo-skutkowego.
To film jak zły sen o winie, zazdrości, przemocach (tych wypartych i tych najprawdziwszych), w którym przemiana wewnętrzna dosłownie staje się przemianą fizyczną. Groza rodzi się tu nie z potworów, lecz z pytania: czy naprawdę wiesz, kim jesteś?
„Zagubiona autostrada” to mroczna układanka, neo-noirowy koszmar, hipnotyczna opowieść o rozpadzie jaźni. Dźwięk Angeli Badalamentiego, pojawienie się Mężczyzny z Kamienną Twarzą i pulsujące tempo tej podróży sprawiają, że nawet po napisach końcowych nie masz pewności, czy na pewno już wysiadłeś.
reż. Tomasz Knittel
Polska 2024
111 minut
Film „Dawid Podsiadło – Dokumentalny” to intymny portret jednej z największych postaci polskiej sceny muzycznej. Reżyser Tomasz Knittel zabiera widzów na pełną emocji podróż, towarzysząc Dawidowi Podsiadle podczas jego monumentalnej trasy koncertowej, obejmującej siedem występów na stadionach w Gdańsku, Wrocławiu, Poznaniu i Chorzowie. Jednak to nie same koncerty są tu najważniejsze, lecz Dawid – artysta, który tą trasą zamyka pewien etap swojej kariery i zastanawia się, co przyniesie przyszłość.
Kamery śledzą Dawida nie tylko na scenie, ale przede wszystkim za kulisami – w chwilach skupienia, zmęczenia, radości i refleksji. Film pokazuje jego prawdziwą twarz: człowieka pełnego pasji, ale i niepewności.
Dawid otwiera się przed widzami, dzieląc się przemyśleniami o drodze, którą przeszedł, o presji związanej z popularnością oraz o tym, co dalej po zakończeniu tak ogromnej trasy. Obecność znakomitych gości, takich jak Edyta Bartosiewicz, Monika Brodka, Daria Zawiałow, Kaśka Sochacka, Artur Rojek, Ralph Kaminski, Kortez i Vito Bambino zdecydowanie podkreśla wagę tego etapu.
To unikalna okazja, aby zobaczyć, jak wygląda życie artysty w momentach triumfu, ale i w tych cichszych, bardziej intymnych chwilach, kiedy sceniczne światła gasną, a pytanie „co dalej?” staje się najważniejsze.
Czas trwania: 107 minut
„Diana" to fascynujący i niejednoznaczny filmowy portret Diany, księżnej Walii, światowego symbolu dobroci i współczucia, a dokładniej rzecz ujmując – dwóch ostatnich lat jej życia, wypełnionych miłością i działalnością charytatywną, przerwanych tragiczną śmiercią 31 sierpnia 1997 roku.
Film stworzony przez Igora Nowaka i Emila Wolana
Animacja Kacper Tyka
Kolory Emil Wolan
Opis
Istnieje parę sposobów na doznanie wolności.
Jednym z nich jest celowe poszukiwanie strachu.
Chwilę kiedy odjeżdżamy a on zostaje za nami to istota tego co robimy.
Film jest zbiorem takich momentów w których zamiast tragedii stało się niemożliwe.
Często bez prośby o pozwolenie. W miejscach niedostępnych, nieodpowiednich, niepowtarzalnych a ostatecznie naszych. Od tego momentu to nasze miejsce. Nazywa się Dice Realm.
Film fusion. Dokument, animacja, a przede wszystkim Skate Video
reż. Justyna Mytnik
Polska 2024, 98 minut
Utrzymana w klimacie realizmu magicznego, osadzona w polskich realiach, ale niezwykle uniwersalna opowieść o mierzeniu się z krzywdą, oswajaniu traumy i uzdrawiającej sile empatii.
Gdzieś na granicy dzieciństwa i dorosłości, w małej grupie przyjaciół płynie życie piętnastoletniej Klary. Przyszłość rysuje się jasno i obiecująco. Jednak wystarczy jedna chwila, by to wszystko zburzyć. Co tak naprawdę wydarzyło się w lany poniedziałek przed rokiem? Kim był zamaskowany mężczyzna, który skrzywdził Klarę? Jak po czymś takim odnaleźć znów sens i radość życia? W poszukiwaniu wsparcia i zrozumienia, Klara zwraca się do nowej przyjaciółki, która znacznie różni się od reszty nastolatków w mieście. Dziewczyny będą musiały zmierzyć się z głęboko skrywaną traumą, szukając nadziei i nowego początku. „Lany poniedziałek” to magiczna opowieść o uzdrawiającej sile empatii, osadzona w barwnym świecie polskich obchodów wielkanocnych.
Pokaz w ramach Dni Seksuologii organizowanego przez Koło Seksuologii działające w ramach Zakładu Seksuologii Społecznej i Klinicznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. {o seansie odbędzie się dyskusja - naszym gościem będzie prof. dr hab. Maria Beisert - prawnik, psycholog, seksuolog kliniczny, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Jest kierownikiem Zakładu Seksuologii Społecznej i Klinicznej oraz kierownikiem Podyplomowych Studiów: Seksuologia Kliniczna Opiniowanie-Edukacja-Terapia wyborców przy Wydziale Psychologii i Kognitywistyki UAM w Poznaniu, a także prezesem Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego i biegłym sądowym. Jej główne zainteresowania naukowe dotyczą obszaru seksuologii i psychologii, a w nim rozwoju seksualnego człowieka, seksualności dziecięcej, terapii sprawców i ofiar patologii seksualnej. Jest autorką i współautorką działania z tego zakresu.
DZIADKA DO ORZECHÓW
Piotr Czajkowski (1840–1893) / Jurij Grigorowicz
Balet w dwóch aktach (1892)
Retransmisja HD przedstawienia nagranego na żywo w dniu: 21 grudnia 2014:
Obsada:
Anna Nikulina jako Maria
Anastazja Sziłowa jako Fryc
Andriej Merkuriew jako radca Drosselmeyer
Denis Rodkin jako Dziadek do orzechów
Witalij Biktimirow jako Król Myszy
Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy Teatru Bolszoj, orkiestra i chór Teatru Bolszoj
Realizatorzy:
Paweł Kliniczew dyrygent
Jurij Grigorowicz choreografia wg Mariusa Petipy
Simon Wirsaładze scenografia i kostiumy
W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera baletu odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów” miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Klary (w rosyjskiej wersji jest to Masza), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. To jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Czajkowskiego.
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 10 minut.
Bilety: normalny 40 zł, ulgowy 30 zł.
Colin - młody i bogaty wynalazca - ma praktycznie wszystko, czego zapragnie, z wyjątkiem miłości. Za sprawą przyjaciół poznaje piękną Chloe. Wzajemna fascynacja od pierwszego wejrzenia szybko przeradza się w miłość na całe życie. Po wymarzonym ślubie udają się w podróż. Po powrocie Chloe zapada na bardzo rzadką chorobę. Colin zrobi wszystko, aby uratować ukochaną.
Życie Haliny, pracownicy sieci handlowej „Motylek", samotnie wychowującej córkę, zmienia się wraz z awansem na kierowniczkę sklepu. Wyższe stanowisko oznacza przywileje i większe wynagrodzenie, ale kobieta szybko przekona się, że cena, jaką przyjdzie jej zapłacić, jest bardzo wysoka. Kiedy korporacja przekroczy wszystkie granice, Halina rzuci jej wyzwanie, narażając się na brutalne konsekwencje. Właściciele sieci handlowej nie cofną się przed niczym, aby ukryć swoje brzydkie sekrety.
reż. Eva Libertad
Hiszpania, 2025, 95 minut
Film, który zachwycił i poruszył serca widzów na całym świecie. Najlepszy hiszpański film roku, laureat nagród publiczności na międzynarodowych festiwalach, zdobywca m.in. Nagrody Publiczności i Nagrody Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych (CICAE) na festiwalu Berlinale. Nominowany do prestiżowej Nagrody Filmowej Europejskiej Publiczności LUX.
Ángela i Héctor to kochająca się para, która po narodzinach dziecka staje w obliczu lawiny emocji i licznych trudności. Choć oboje robią wszystko, co w ich mocy, by ocalić swój związek, codzienność wystawia ich miłość na ciężką próbę. To piękna, poruszająca i przepełniona ciepłem opowieść o tym, jak nawet najsilniejsze uczucia mogą zostać zachwiane przez zwyczajne życie.
„Dźwięki miłości” to opowieść o ludzkiej bliskości, zrozumieniu i sile uczuć. To film, który podobnie jak „Sztuka pięknego życia”, „W kręgu miłości” czy „Sound of Metal”, opowiada o miłości. która przekracza bariery, o potrzebie bycia z drugą osobą i o wyzwaniach, którym musimy sprostać. Porusza do głębi, oddziałuje na nas długo po zakończeniu seansu, ale też sprawia, że wychodząc z kina, zostajemy z nadzieją i ciepłem w sercach.
Reż. Steven Spielberg
USA, 1982, 115 minut
E.T. to historia wyjątkowej przyjaźni, która rozwija się między Elliottem, samotnym chłopcem żyjącym na jednym z kalifornijskich przedmieść, a mądrym przybyszem z obcej planety, który gubi się na Ziemi. Kiedy Elliott usiłuje pomóc przyjacielowi skontaktować się z jego planetą, obaj muszą unikać naukowców i agentów rządowych za wszelką cenę pragnących wykorzystać przybysza do swoich celów. Wszystko to prowadzi do wspaniałej przygody, większej od wszystkiego co mogli sobie wyobrazić.
„Eastern” otrzymał trzy nagrody na 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie: dla Mai Pankiewicz za odkrycie aktorskie, dla zespołu Pro8l3m za najlepszą muzykę, a także Nagrodę Dziennikarzy za m.in. „przełamywanie konwencji, nieustanne zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcje Marvela”. Film jest pełnometrażowym debiutem Piotra Adamskiego, który jest zarówno reżyserem filmowym, jak i artystą wizualnym.
Program przeglądu:
16:00 - 17 dni września
16:30 - Czaszka z Katynia
17:30 - Śmierć ich połączyła. Kapelani katyńscy
18:15 - Czekista
Reż. Ron Howard
USA, 2024, 120 minut
Nowy film zdobywcy OSCARA Rona Howarda, twórcy hitów „PIĘKNY UMYSŁ”, „APOLLO 13”, „KOD DA VINCI”, „OKUP”. Prawdziwa historia grupy śmiałków, którzy szukając raju znaleźli piekło. Grupa Europejczyków trafia na bezludną wyspę archipelagu Galapagos w poszukiwaniu szansy na nowy początek, ale wymarzony raj, dzięki nim samym, szybko zmienia się w piekło. Gwiazdorska obsada, epicki rozmach i szokująca intryga w dramatycznej opowieści o ucieczce od cywilizacji. Niemiecki lekarz i myśliciel Friedrich Ritter osiedla się wraz z kochanką na bezludnej wyspie w archipelagu Galapagos. Wierzy, że tylko z dala od zachodniej cywilizacji może być panem własnego losu. Szybko zrozumie jednak, że rzeczywistość na wyspie daleka jest od rajskich wyobrażeń. Surowa przyroda, trudności z dostępem do wody i zabójcze drapieżniki wkrótce okażą się najmniejszymi z jego problemów. Niedoszły raj stanie się piekłem za sprawą kolejnych sześciorga osadników, którzy podobnie jak Ritter marzą o nowym początku. Próby pokojowego współistnienia zmienią się w niebezpieczną grę szalonych ambicji i nieokiełznanych namiętności. Między mieszkańcami wyspy wywiąże się walka o władzę, która prowadzi do zdrady, przemocy i rozlewu krwi.
Hopper. An American Love Story
reż. Phil Grabsky
Wielka Brytania 2022
Dzieła Edwarda Hoppera to chyba najbardziej rozpoznawalna i wpływowa sztuka w USA. Jego jednym z najpopularniejszych obrazów olejnych są Nocne marki z 1942 roku, znane także pod pierwotniejszym tytułem: Nocne jastrzębie – a to dlatego, że postać mężczyzny siedzącego przy barze ma nos przypominający dziób tych ptaków. Hopper czerpał z wielkiego Degasa, z niego zaś Mark Rothko, Banksy, Alfred Hitchcock (dom na wzgórzu w Psychozie) czy David Lynch, a nawet twórcy serialu Simpsonowie – wszyscy oni inspirowali się wyjątkowym sposobem, w jaki Hopper uwieczniał amerykańskie życie.
Kim był ten walczący o sławę młody nowojorski ilustrator? Jaki wpływ na jego późniejszą twórczość miała jego żona Josephine Nivison, która zrezygnowała z obiecującej kariery artystycznej, by zostać jego menedżerką?
Spędziliśmy tam równe dwa miesiące pełne przygód i szalonych zwrotów akcji:
– doświadczaliśmy niezwykłej serdeczności mieszkańców Sudanu i odkrywaliśmy nieoczywiste miejsca w Egipcie;
– łapaliśmy autostopa na Saharze w 40-stopniowym upale;
– jedździliśmy tuk-tukiem na polskich blachach po opuszczonym mieście portowym;
– byliśmy przemycani przez posterunki policyjne na Pustyni Arabskiej;
– kąpaliśmy się w basenach solnych w odizolowanej oazie oddalonej o 50 km od Libii;
– spędziliśmy ponad tydzień pływając legendarną feluką po Nilu z prądem… i pod prąd!
Teraz, po powrocie, chcemy podzielić się naszymi doświadczeniami z szerszą publicznością!
Nasza prezentacja to przeplatanka niesamowitych historii, zdjęć z podróży, ciekawostek na temat odwiedzonych krajów i informacji praktycznych jak samodzielnie zorganizować wyprawę. Podczas organizowanych przez nas spotkań nie tylko dzielimy się naszą wiedzą podróżniczą, ale przede wszystkim pokazujemy, że przy odrobinie chęci spełnianie marzeń przestaje być niemożliwe.
Do zobaczenia!
OPIS PRELEGENTÓW:
Ola i Bartek: – poznaliśmy się w podróży przez Azję.
Tym, co nas połączyło, były nie tylko romantyczne zachody słońca, ale przede wszystkim syberyjski chłód, codzienne zwijanie mokrego namiotu i ciężkie plecaki.
Nie nastrojowe knajpki i kolacje przy świecach (które oczywiście też lubimy!),
ale kanapki z najgorszym na świecie mongolskim dżemem i popisowy obiad,
składający się z fasoli z puszki połączonej z koncentratem pomidorowym.
W tych niezbyt przyjaznych warunkach postanowiliśmy, że będziemy wspólnie podróżować po świecie. Tam, gdzie słońce, lazurowe morza i plaże z piaskiem o strukturze mąki,
ale również pośród chłodu, nieprzyjaznych skał i wiecznych śniegów.
Tak krok po kroku realizujemy nasz życiowy plan.
organizatorzy:
Kino Rialto
Stowarzyszenie Twórcze Horyzonty
Reż. Adrian Molina, Madeline Sharafian
USA, 2025, 90 minut, dubbing
Elio, młody marzyciel i pasjonat kosmosu, niespodziewanie zostaje przeniesiony do międzygalaktycznej organizacji zrzeszającej przedstawicieli najdalszych zakątków wszechświata. Przez pomyłkę uznany za lidera Ziemi, staje przed wyzwaniem, które wywraca jego życie do góry nogami. W obliczu międzyplanetarnego kryzysu Elio musi odnaleźć się w świecie pełnym niezwykłych istot, zbudować z nimi porozumienie oraz odkryć prawdę o swojej tożsamości i roli we wszechświecie.
reżyseria: A. Solberg Blakseth, F. Mosvold, J. Thomason
Norwegia 2020
75 minut
Norweska animacja o przygodach małej, wyjątkowo optymistycznej dziewczynki. Humorystyczna mieszanka zabawy i śmiechu skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym.
Pięcioletnia Ella Bella i Henry są najlepszymi przyjaciółmi, razem spędzają czas, dzielą się swoimi radościami i smutkami. Pewnego dnia wszystko się zmienia. Dzieje się tak za sprawą chłopca, który zamieszkał w sąsiedztwie. Jak odnajdą się przyjaciele w nowej sytuacji? W jaki sposób Ella Bella wykorzysta swoją kreatywność i zdolność do rozwiązywania codziennych problemów?
W filmie pokazane są niewidziane dotąd zdjęcia i wywiady, które pokazują życie Elli Fitzgerald, oraz historię jej życia – życia czarnej kobiety, która zrobiła karierę w czasach niesamowitego rasizmu.
Oto Ella jakiej nie znał świat – twarda, zamyślona, zabawna, olśniewająca innowatorka w muzyce. Film odkrywa także nieznane dotąd fakty dotyczące Elli walczącej o Prawa Obywatelskie oraz dylematy z jakimi walczyła prywatnie przez całe swoje życie: głód występów przed wielbiąca ją publicznością, z nieustanną tęsknotą za mężem i synem. W momencie kiedy stała się najwspanialsza piosenkarką na świecie, jej pianista i przyjaciel Oscar Peterson powiedział, że Ella „była najbardziej samotną kobietą na świecie”. Z kolei Jamie Cullum powiedział, że „jej muzyka jest z jednym z powodów, dla których warto żyć na tej planecie”.
Wywiadów udzielili: Tony Bennett, Jamie Cullum, Laura Mvula, Johnny Mathis, Smokey Robinson, Cleo Laine, Andre Previn, Norma Miller, Patti Austin, Izsak Perlman, Margo Jefferson, Will Friedwald, oraz rzadko udzielający wywiadów syn Elli Ray Brown Jr.
USA 2022
Film opowiada o życiu i twórczości Elvisa Presleya z perspektywy jego skomplikowanych relacji z enigmatycznym menadżerem „Pułkownikiem” Tomem Parkerem. Sama postać Elvisa jedna z najbardziej rozpoznawalnych ikon muzyki na świecie, a jego twórczość nadal jest żywa i obecna w popkulturze.
W rolę Elvisa wcielił się absolutnie powalający AUSTIN BUTLER, który w filmie po prostu jest Elvisem!
Film Larraína to manifest nowego kina, które nasłuchuje pulsu życia, uczy się języka nowego pokolenia. I zamiast snuć opowieść – tańczy.
Reż. Jacques Audiard
Francja, USA, Meksyk, 2024, 133 minuty
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat. Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały. Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
Reż. Leo Lewis Liao, Dale Chen
USA, Chiny, Irlandia, 2024, 85 minut
Emma to miniaturowa, ale nieustraszona, adoptowana i wychowana przez lamy dziewczynka, której życie jest pełne ciepła i radości. Wszystko się zmienia, gdy jeden z przyjaciół mówi jej, że nie jest częścią ich rodziny. Emma postanawia uciec, aby odkryć, skąd pochodzi i kim naprawdę jest. Kiedy wpada w pułapkę przebiegłego porywacza, z opresji ratują ją niespodziewani wybawcy: naukowiec Edward Wilk oraz Łasica Sancho. Do niezwykłej ekipy dołącza genialny, acz niezdarny wynalazca Żółwik Leo. Razem wyruszają w misję pełną przygód i niebezpieczeństw, w poszukiwaniu ukrytej wyspy zamieszkałej przez maleńkich ludzi. Szybko jednak okaże się, że nie wszystko idzie zgodnie z planem. Czy przyjaciele stawią czoła przeciwnościom i pomogą Emmie spełnić marzenie?
Reż. Julien Cheng, Jean-Christophe Roger
Francja, Luksemburg 2022
Radosna mysz Celestyna i niedźwiedź-awanturnik Ernest wyruszają w zwariowaną podróż, aby uratować muzykę i muzyków oraz przekonać się, że przyjaźń jest najważniejsza… nawet w rodzinie! Oto kontynuacja nominowanego do Oscara filmu, który urzeka piękną animacją i szczerymi emocjami. Twórcy tego obrazu mają w swoim dorobku pracę przy produkcjach, w których występowali najsłynniejsi bohaterowie dziecięcego świata, w tym: „Smerfy”, „Lassie i przyjaciele”, „Pszczółka Maja” oraz „Miraculous: Biedronka i Czarny Kot”. Tutaj każda nuta jest na wagę złota, a każdy uśmiech może zburzyć mur! Niedźwiedź Ernest i mała myszka Celestyna podróżują do rodzinnej krainy poczciwego misia, aby naprawić zepsute skrzypce. Ta egzotyczna ziemia to również dom najlepszych muzyków na świecie, a jej powietrze stale przesycone jest dającymi radość dźwiękami. Jednak, gdy dwójka przyjaciół przybywa na miejsce, okazuje się, że granie jakiejkolwiek muzyki zostało tu zakazane wiele lat temu. Dozwolona jest tylko jedna nuta. Wszystko to za sprawą ustanawiających wymyślne prawa sędziów, którym przewodzi ojciec Ernesta. Dla niedźwiedzia i jego mysiej przyjaciółki to niewyobrażalne, bo oboje kochają wszelkie dźwięki. Wspólnie z poznanymi przyjaciółmi oraz tajemniczą zamaskowaną postacią, spróbują przywrócić muzykę i szczęście do krainy niedźwiedzi.
Reż. Sean Baker
USA, 2024, 139 minut
„Anora” w reżyserii Seana Bakera („Red Rocket”) to komedia nagrodzona Złotą Palmą podczas tegorocznego festiwalu filmowego w Cannes. „Anora” to wyjątkowy obraz, który podbił serca widzów i dziennikarzy w Cannes. Anora, a właściowe Ani (znakomita Mikey Madison) to tancerka klubu dla dorosłych na Brooklynie, która zmienia się w nowoczesnego Kopciuszka, gdy na swojej drodze spotyka Ivana (elektryzująca rola Marka Eidelsteina), syna rosyjskiego oligarchy. Młodzi postanawiają wziąć ślub. Komplikacje pojawiają się, gdy rodzice chłopaka dowiadują się o związku i próbują unieważnić małżeństwo.
W kwietniu 2021 roku zmęczeni natłokiem informacji i przytłoczeni pracą postanowiliśmy na chwilę urwać się od codziennych obowiązków i ruszyliśmy do Afryki.Spędziliśmy tam równe dwa miesiące pełne przygód i szalonych zwrotów akcji:– doświadczaliśmy niezwykłej serdeczności mieszkańców Sudanu i odkrywaliśmy nieoczywiste miejsca w Egipcie;– łapaliśmy autostopa na Saharze w 40-stopniowym upale;– jedździliśmy tuk-tukiem na polskich blachach po opuszczonym mieście portowym;– byliśmy przemycani przez posterunki policyjne na Pustyni Arabskiej;– kąpaliśmy się w basenach solnych w odizolowanej oazie oddalonej o 50 km od Libii;– spędziliśmy ponad tydzień pływając legendarną feluką po Nilu z prądem… i pod prąd!
Tym, co nas połączyło, były nie tylko romantyczne zachody słońca, ale przede wszystkim syberyjski chłód, codzienne zwijanie mokrego namiotu i ciężkie plecaki.Nie nastrojowe knajpki i kolacje przy świecach (które oczywiście też lubimy!), ale kanapki z najgorszym na świecie mongolskim dżemem i popisowy obiad, składający się z fasoli z puszki połączonej z koncentratem pomidorowym.W tych niezbyt przyjaznych warunkach postanowiliśmy, że będziemy wspólnie podróżować po świecie. Tam, gdzie słońce, lazurowe morza i plaże z piaskiem o strukturze mąki,ale również pośród chłodu, nieprzyjaznych skał i wiecznych śniegów.Tak krok po kroku realizujemy nasz życiowy plan.Teraz, po powrocie, chcemy podzielić się naszymi doświadczeniami z szerszą publicznością!Nasza prezentacja to przeplatanka niesamowitych historii, zdjęć z podróży, ciekawostek na temat odwiedzonych krajów i informacji praktycznych jak samodzielnie zorganizować wyprawę. Podczas organizowanych przez nas spotkań nie tylko dzielimy się naszą wiedzą podróżniczą, ale przede wszystkim pokazujemy, że przy odrobinie chęci spełnianie marzeń przestaje być niemożliwe.
Reż. Gilles de Maistre
Francja, 2024, 100 minut
Sympatyczna Emma dorasta w amazońskiej dżungli, mając za towarzysza przygód i zabaw Hope – małego czarnego jaguarka. Niestety, ich piękna i zażyła relacja kończy się wraz z przeprowadzką dziewczynki do Nowego Jorku. Z dala od rodzinnych stron, Emma nie przestaje jednak marzyć o powrocie do deszczowych lasów i ukochanego zwierzaka. Mijają lata. Nastoletnia już Emma, która z czasem przyzwyczaiła się do życia w wielkim mieście, odkrywa, że amazońskiej puszczy zagrażają okrutni łowcy zwierząt. Nie wahając się ani chwili, dziewczynka wyrusza do krainy dzieciństwa, aby uratować swojego przyjaciela. Pomaga jej w tym przebojowa nauczycielka biologii – pani Anja. Razem zrobią wszystko, by odnaleźć Hope i ocalić jaguara przed tymi, którzy dla zysku nie zawahają się zniszczyć dzikiej przyrody.
Reż. Joseph Kosinski
USA, 2025, 155 minut
W roli głównej Brad Pitt. W filmie "F1", wyprodukowanym przez Apple Original Films, Brad Pitt wciela się w byłego kierowcę, który powraca do Formuły 1, wraz z Damsonem Idrisem jego kolegą z zespołu w APXGP, fikcyjnym zespole na starcie. Film jest kręcony podczas rzeczywistych weekendów Grand Prix, podczas których zespół rywalizuje z tytanami tego sportu. Nazywany „największym, który nigdy nie istniał”, Sonny Hayes (Brad Pitt) był najbardziej obiecującym fenomenem FORMUŁY 1 w latach 90., dopóki wypadek na torze nie zakończył niemal jego kariery. Trzydzieści lat później jest wędrownym kierowcą wyścigowym do wynajęcia, gdy podchodzi do niego jego były kolega z zespołu Ruben Cervantes (Javier Bardem), właściciel walczącego o przetrwanie zespołu FORMUŁY 1, który jest na skraju upadku. Ruben przekonuje Sonny'ego, aby wrócił do FORMUŁY 1, aby po raz ostatni uratować zespół i zostać najlepszym na świecie. Będzie jechał obok Joshuy Pearce'a (Damson Idris), gorącego nowicjusza zespołu, który chce narzucić własne tempo. Ale gdy silniki ryczą, przeszłość Sonny'ego go dopada i odkrywa, że w FORMULE 1 twój kolega z zespołu jest twoim najzacieklejszym rywalem — a droga do odkupienia nie jest czymś, co możesz przebyć sam. W gwiazdorskiej obsadzie znaleźli się nominowany do Oscara Kerry Condon, zdobywca Oscara Javier Bardem, zdobywca nagrody Emmy i nominowany do Złotego Globu Tobias Menzies, nominowana do nagrody Emmy Sarah Niles, Kim Bodnia i Samson Kayo. Joseph Kosinski ("Top Gun: Maverick") reżyseruje i produkuje film wraz z Jerrym Bruckheimerem i Chadem Omanem wraz z Jerry Bruckheimer Films; Pittem, Dede Gardner i Jeremym Kleinerem z Plan B Entertainment oraz Lewisem Hamiltonem pod jego szyldem Dawn Apollo Films. Film powstaje we współpracy z Formułą 1® i społecznością F1, w tym 10 zespołami F1 i ich kierowcami, FIA i promotorami wyścigów.
REŻYSERIA: DAVID YATES
USA 2022
Profesor Albus Dumbledore (Jude Law) wie, że potężny i zły czarodziej Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) zamierza zawładnąć światem czarodziejów. Nie mogąc powstrzymać go w pojedynkę, powierza to zadanie magizoologowi Newtowi Skamanderowi (Eddie Redmayne). Staje on na czele nieustraszonej drużyny, złożonej z czarodziejów, czarodziejek i jednego dzielnego mugolskiego piekarza. W niebezpiecznej misji natkną się oni na znane już i nowe zwierzęta oraz staną do walki z coraz liczniejszymi zastępami zwolenników Grindelwalda. Ale jak długo Dumbledore będzie trzymał się z boku, skoro stawka jest tak wielka?
REŻYSERIA: DAVID YATES
USA 2022
Profesor Albus Dumbledore (Jude Law) wie, że potężny i zły czarodziej Gellert Grindelwald (Mads Mikkelsen) zamierza zawładnąć światem czarodziejów. Nie mogąc powstrzymać go w pojedynkę, powierza to zadanie magizoologowi Newtowi Skamanderowi (Eddie Redmayne). Staje on na czele nieustraszonej drużyny, złożonej z czarodziejów, czarodziejek i jednego dzielnego mugolskiego piekarza. W niebezpiecznej misji natkną się oni na znane już i nowe zwierzęta oraz staną do walki z coraz liczniejszymi zastępami zwolenników Grindelwalda. Ale jak długo Dumbledore będzie trzymał się z boku, skoro stawka jest tak wielka?
Reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord
Francja, Luksemburg, 2024, 81 minut
10-letni angelo od zawsze marzył o wielkiej przygodzie i wreszcie się jej doczekał. Szukając drogi do domu chorej babci, stawi czoła chciwemu niszczycielowi przyrody i pozna niezwykłych, leśnych przyjaciół. Angelo zawsze chciał podróżować, ale z pewnością nie spodziewał się, że tak szybko ruszy na pierwszą wyprawę. Kiedy jego rodzina w pośpiechu odjeżdża z postoju, a on zostaje pozostawiony samemu sobie, jest dość zagubiony. Las, do którego trafia, budzi dużo lęku – tu pojawia się armia czerwonych mrówek, tam kupa mchu okazuje się być zielonym stworem. Angelo chce za wszelką cenę opuścić krainę i w porę wręczyć babci uzdrawiający eliksir. Na swojej drodze spotka jednak wyjątkowo groźnego przeciwnika – robota ultra, który zrobi wszystko, żeby dostać się do źródła życia. Animacja prezentowana na festiwalach w cannes i annecy to manifest siły potrzebnej do przeciwstawienia się złu.
Reż. Bartosz Paduch
Polska, 2023, 77 minut
Film jest próbą uchwycenia fenomenu Macieja Parowskiego, redaktora odpowiedzialnego za rodzącą się sławę kilku pokoleń pisarzy rodzimej fantastyki. Stał za sukcesami takich tytułów jak: "Wiedźmin" Andrzeja Sapkowskiego, na którego podstawie powstała gra firmy CD PROJEKT RED oraz serial dla Netflixa, czy nominowanej do Oscara "Katedry" Tomasza Bagińskiego, według opowiadania Jacka Dukaja. Biografię Parowskiego obserwujemy na tle burzliwie zmieniającej się historii Polski: od zmagań z PRL, przez okres transformacji, aż po narodziny internetu i zmierzch słowa drukowanego. O Macieju opowiedzą bliscy, współpracownicy, w końcu eksperci od science fiction. Znakomitym uzupełnieniem przywoływanych wspomnień są animowane sekwencje komiksowego alter ego głównego bohatera. Tytułowy Matt Parey, na pozór wycofany wobec kreowanych przez siebie twórców, wywierał ogromny wpływ na rynek polskiej fantastyki przez kolejne dekady.
Początek XVIII wieku. Anglia jest w stanie wojny z Francuzami, ale uwagę dworu pochłaniają wyścigi kaczek i pojawienie się na rynku ananasów. Na tronie zasiada schorowana królowa Anna (Olivia Colman), a krajem zamiast niej rządzi jej bliska przyjaciółka, lady Sarah (nagrodzona Oscarem Rachel Weisz). Z podziwu godnym oddaniem dogląda ona przy tym rozkapryszonej i porywczej królowej. Na dwór przybywa nowa służąca Abigail (nagrodzona Oscarem Emma Stone), która swym urokiem oczarowuje Sarah. Sarah bierze Abigail pod swoje skrzydła, a Abigail dostrzega w tym szansę na powrót do swych arystokratycznych korzeni. Ponieważ sprawy polityczne i prowadzenie wojny coraz bardziej pochłaniają Sarah, Abigail stopniowo zajmuje jej miejsce u boku królowej Anny. Rozkwitająca przyjaźń z królową daje Abigail szansę na spełnienie swoich ambicji. Dziewczyna dochodzi więc do wniosku, że nie pozwoli, aby ktokolwiek lub cokolwiek – czy byłaby to kobieta, mężczyzna, polityka czy królik – stanęło jej na drodze.
Reż. Mascha Halberstad
Holandia, Belgia, Luksemburg, 2024, 72 minuty, dubbing
Lis Felek i zajączka Tola mieszkają ze swoimi przyjaciółmi w głębi lasu. Kiedy w okolicy znienacka pojawia się ogromne jezioro oraz znika ich sąsiad, puchacz Henio, para leśnych przyjaciół rusza jego tropem, aby rozwiązać zagadkę! Czy zdążą, zanim woda zaleje cały las? Mieszkający na polanie Bóbr kończy pracę nad dziełem swojego życia – wielką tamą w środku lasu. Aby ją stworzyć, wyciął wiele drzew i zablokował lokalne strumyki. Woda bardzo szybko wylała i w środku lasu powstało jezioro, podtapiając w ten sposób domki Felka, Toli i ich przyjaciół. Co gorsza, okazało się, że w nocy woda zabrała ich sąsiada Henia! Nie ma czasu do stracenia – leśni kompani wyruszają na ratunek! Kiedy po drodze spotykają Bobra, starają się mu wyjaśnić, że stawianie tamy w tym miejscu było złym pomysłem. Niestety, arogancki zwierzak nie da łatwo za wygraną! Czy bohaterom uda się znaleźć swojego przyjaciela i uratować las przed powodzią? „Felek i Tola ratują las” to filmowa adaptacja uwielbianej serii o parze sympatycznych leśnych przyjaciół. Jest to wyjątkowa opowieść o naturze, zaufaniu i sile przyjaźni. Występujące w filmie wątki ekologiczne opisują w przystępny sposób, jak wygląda życie leśnych stworzeń i jak można zapewnić im bezpieczeństwo.
Reż. Wes Anderson
USA, Niemcy, 2025, 101 minut
"Fenicki układ" został realizowany na podstawie scenariusza, który napisał wspólnie ze swoim wieloletnim współpracownikiem Romanem Coppolą. Jest rok 1950. Anatole „Zsa-zsa” Korda (Benicio del Toro), enigmatyczny przemysłowiec, jeden z najbogatszych ludzi w Europie, przeżywa kolejny zamach na swoje życie (jego szósta katastrofa lotnicza). Szeroko zakrojone, szalenie złożone i bezwzględne praktyki biznesowe Kordy sprawiły, że stał się wrogiem nie tylko konkurencyjnych przedsiębiorstw, ale także rządów na całym świecie - i celem zabójców. Obecnie znajduje się na końcowym etapie trwającego dekady, definiującego karierę projektu (Schemat Infrastruktury Kordaland i Sea Phoenician), ekspansywnej eksploatacji potencjalnie bogatego / od dawna uśpionego regionu. Ryzyko dla jego osobistego kapitału jest niewyobrażalne. Jego życie jest w stałym zagrożeniu. I wybiera właśnie ten moment, aby wyznaczyć i przygotować następcę: swoją dwudziestoletnią córkę Liesl (obecnie zakonnicę). Wraz z osobistym doradcą, Bjornem (Michael Cera), Zsa-zsa i Liesl przemierzają współczesną Wielką Niezależną Fenicję, spotykając się z różnymi partnerami w misji zamknięcia szybko rosnącego niedoboru finansowego, którą Zsa-zsa określa jako: „Wszystko, co mamy - plus trochę więcej”. Po drodze: Liesl bada sprawę nierozwiązanego morderstwa popełnionego dekadę wcześniej na pierwszej żonie Zsa-zsy (jej matki).
reż. Małgorzata Kowalczyk
Polska 2022
To pierwszy film, w którym Jurek Owsiak – twórca Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – w tak szczerej rozmowie zdradza w jaki sposób zrodził się pomysł powołania Orkiestry oraz jak wyglądały trudne początki jej działalności. Przywołuje także całą historię 30 lat WOŚP, nie omijając tak trudnych tematów jak brutalny hejt, jaki na niego spadł, czy śmierć prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, po której Jurek na moment ustąpił ze stanowiska.
Film dokumentalny o twórcy Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy pokazuje jego przemianę – z beztroskiego hipisa w lidera ogromnego obywatelskiego ruchu i jeden z najważniejszych symboli wolnej Polski. Opowiada też jak wyglądały kulisy przeniesienia do Polski idei Przystanku Woodstock, który stał się jednym z największych festiwali muzycznych w Europie.
Reż. Michael Mann
USA, Wielka Brytania, Włochy, Chiny, 2023, 130 minut
Czterokrotnie nominowany do OSCARA twórca hitów „GORĄCZKA”, „WROGOWIE PUBLICZNI” i „OSTATNI MOHIKANIN” przenosi na ekran pasjonującą historię jednej z największych postaci w historii motoryzacji. Zmieniony nie do poznania ADAM DRIVER jako wielki Enzo Ferrari, piękna PENELOPE CRUZ w roli jego żony w nowym filmie MICHAELA MANNA. Były kierowca rajdowy Enzo Ferrari jest w najtrudniejszym momencie swojego życia. Firma, którą od 10 lat buduje wraz z piękną żoną, Laurą stoi u progu bankructwa. Na szczęśliwym dotąd życiu rodzinnym tragicznym cieniem kładzie się śmierć syna. W tej sytuacji Enzo decyduje się postawić wszystko na jedną kartę i wziąć udział w jednym z najtrudniejszych wyścigów na świecie. Liczącym ponad 1500 kilometrów rajdzie przez całe Włochy, znanym jako Mille Miglia. Zwycięstwo to szansa na ocalenie firmy. Przegrana oznacza stratę wszystkiego.
Reż. Robert Gliński
Polska, 2023, 113 minut
„Figurant” to opowieść o agencie komunistycznej służby bezpieczeństwa, który przez 20 lat inwigilował Karola Wojtyłę. Dzięki nietypowemu protagoniście film w unikalny sposób pokazuje znane fakty (walka o budowę kościoła w krakowskiej Nowej Hucie, inwigilacja środowisk kościelnych prowadzona przez SB). „Figurant” nie jest opowieścią biograficzną o przyszłym papieżu, Karol Wojtyła jest tu tylko katalizatorem działań. Dla awansów, pieniędzy i kariery bohater filmu coraz dalej przesuwa granice moralnych kompromisów, a inwigilacja Wojtyły staje się jego obsesją. Bohater filmu wchodzi coraz głębiej w wyizolowany, niemoralny świat tajnych służb i stacza się w otchłań samotności, zła i zbrodni.
reżyseria: Michał Kwieciński
Polska 2022
Rok 1941, warszawskie getto. Filip, młody polski Żyd, ze swoją ukochaną Sarą przygotowują się do występu w kabarecie, by zarobić na utrzymanie rodziny. Podczas premiery dochodzi do strzelaniny, podczas której ginie Sara i siedzący na widowni bliscy Filipa. Dwa lata później mężczyzna pracuje jako kelner w restauracji ekskluzywnego hotelu we Frankfurcie. Podając się za Francuza, w samym sercu hitlerowskich Niemiec korzysta ze wszystkich uroków świata, nie jest w stanie się zatrzymać ani na chwilę. Następujące po sobie tragiczne wydarzenia sprawiają jednak, że nagle całe starannie zbudowane frankfurckie życie Filipa rozpada się jak domek z kart.
