Archiwum filmów
Wielcy Malarze: Gauguin na Tahiti. Raj utracony
Wielcy Malarze: KLIMT I SCHIELE. EROS I PSYCHE
Wielcy Malarze: MUZEUM PRADO - KOLEKCJA CUDÓW
Wielcy Malarze: REMBRANDT Z THE NATIONAL GALLERY W LONDYNIE I RIJKSMUSEUM W AMSTERDAMIE
Wielcy Malarze: SEGANTINI. POWRÓT DO NATURY
Wielcy Malarze: TYCJAN: IMPERIUM BARW
Wielcy Malarze: W OGRODZIE ARTYSTY MALARZA. AMERYKAŃSKI IMPRESJONIZM Z FLORENCE GRISWOLD MUSEUM W OLD LYME
Wielcy malarze: ANDY WARHOL. AMERYKAŃSKI SEN
Wielka podróż Bolka i Lolka
Wielki zielony Krokodyl domowy
Wielkie wesele
Winter is my love - V Festiwal Filmów Snowboardowych
Winter is my love - VI festiwal filmów snowboardowych
Wojna Gwiazd
World Short: Finlandia
World Shorts: Francja
World Shorts: Wielka Brytania
Wróg nrumer jeden
Wypełnić pustkę - Festiwal Transatlantyk
Wysocki
Wyszłam za mąż, zaraz wracam
Wyścig
Wódz Indian Tecumseh
WĘDRÓWKA NA ZACHÓD
WŁADCA PARYŻA
WŁADCA PIERŚCIENI: WOJNA ROHIRRIMÓW
WŁADCY PRZYGÓD. STĄD DO OBLIVIO
WŁOSKIE WAKACJE
Włatcy móch idą do kina - filmy kina niemego z autorską narracją Bartka Kędzierskiego + To tylko rock z autorską narracją Doroty Masłowskiej
YANG
YESTERDAY
YOMEDDINE. PODRÓŻ ŻYCIA
YUKU I MAGICZNY KWIAT
YULI
Yakari i wielka podróż
Yuma
Z DALA OD ZGIELKU
Z NAJWYŻSZEGO SZCZYTU
Z PODNIESIONYM CZOŁEM
Z miłości
Z miłości do
ZA DUŻY NA BAJKI
ZA DUŻY NA BAJKI 2
ZA JAKIE GRZECHY, DOBRY BOŻE?
ZA NIEBIESKIMI DRZWIAMI
ZABAWA, ZABAWA
ZABICIE ŚWIĘTEGO JELENIA
ZABIJ TO I WYJEDŹ Z TEGO MIASTA
ZABILI KSIĘDZA
ZABIĆ BOBRA
ZABOJCZYNI
ZACMA
ZACZNIJMY OD NOWA
ZADZIWIAJĄCY KOT MAURYCY
ZAGADKA KLARY MUU
ZAGINIONA DZIEWCZYNA
ZAGUBIENI
ZAJĄC MAX RATUJE WIELKANOC
ZAJĄC MAX: MISJA PISANKA
ZAKŁADNIK Z WALL STREET
ZANIM SIĘ POJAWIŁEŚ
ZATAŃCZYMY?/ SHALL WE DANCE?/ANDRE RIEU THE MAASTRICHT 2019 CONCERT
ZAWSZE JEST CZAS NA MIŁOŚĆ
ZBIRY HINDOSTANU
ZBLIŻENIA
ZBRODNIE PRZYSZŁOŚCI
ZDARZYŁO SIĘ
ZE WSZYSTKICH SIŁ
ZEMSTA NIETOPERZA
ZEZOWATE SZCZĘŚCIE
ZGODA
ZIARNO PRAWDY / SPOTKANIE Z ROBERTEM WIECKIEWICZEM - NSTND/
ZIELONA GRANICA
ZIELONY RYCERZ: GREEN KNIGHT
ZIEMIA. NIEZWYKŁY DZIEŃ Z ŻYCIA PLANETY
ZIMNA WOJNA
ZIMOWA OPOWIEŚĆ
ZJADANIE ZWIERZĄT
ZJEDNOCZONE STANY MILOSCI
ZJEDZ TO

Paul Gauguin jest postacią budzącą wyjątkowe emocje w świecie sztuki. Buntownik, który poświęcił wygody zachodniego społeczeństwa, by szukać artystycznego spełnienia na wyspach Oceanu Spokojnego? Czy może hipokryta i degenerat, który utrwalił egzotyczne klisze społeczne i wykorzystywał swój status, by omamiać kobiety z tropikalnego raju?
Film „Gauguin na Tahiti. Raj utracony” opowiada o czasie, kiedy ten przedstawiciel postimpresjonizmu, jeden z najznakomitszych malarzy XX wieku, przebywał na Tahiti. Jego malarstwo nabrało wtedy monumentalnej prostoty. Artysta swym obrazom nadawał tytuły w języku miejscowym, podkreślając przez to ich odmienność od twórczości paryskiej; odbijała się w nich zmysłowa bujność przyrody i ludzi tropików, pochwała uduchowienia i szlachetnej pierwotności bytowania Maorysów.Od Tahiti i archipelagu Markizów, gdzie żył i tworzył Paul Gauguin, po amerykańskie placówki (The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Art Institute of Chicago, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Museum of Fine Arts w Bostonie), w których zachowane są jego wyjątkowe dzieła, reżyser Claudio Poli zabiera widza w wyjątkową podróż przez życie odkrytego na nowo rewolucjonisty współczesnego malarstwa.

(Klimt & Schiele - Eros and Psyche)
Reż. Michele Mally
Włochy, 2018, 95 minuty
Gdy zamiera ryk armat I Wojny Światowej, w Wiedniu, w sercu Europy Środkowej, kończy się złoty wiek. Imperium austro-węgierskie zaczyna się rozpadać. W nocy z 31 na 31 października 1918 roku, w swoim domu, umiera Egon Schiele. To jeden z 20 milionów zgonów spowodowanych przez zabójczą grypę „hiszpankę”. Umiera patrząc na niewidzialne zło twarzą w twarz, w jedyny możliwy sposób: malując swój autoportret. Ma zaledwie 28 lat, trzy dni wcześniej zmarła jego żona w ciąży. A dopiero co odbyła się jego pierwsza wystawa – celebracja nowej idei malarskiej, która przedstawia niepokój i pragnienia ludzkości – 19 obrazów olejnych i 29 rysunków, wcześniej uważanych za pornograficzne. Kilka miesięcy wcześniej zmarł jego nauczyciel i przyjaciel, malarz – symbolista Gustav Klimt. Od przełomu wieków zasadniczo zmienił on pojęcie sztuki i stworzył nowy prąd artystyczny: secesję. Film dokumentalny „Klimt i Schiele. Eros i Psyche”, opowiada o tym niezwykłym momencie dla sztuki, literatury i muzyki, w którym wśród art krążą nowe idee, Freud odkrywa popędy psychiki, a kobiety zaczynają walkę o uzyskanie niezależności.

Reż. Valeria Parisi
Włochy, Hiszpania, 2019, 92 minuty
Filmowa podróż po jednym z najsłynniejszych muzeów świata, które obchodzi właśnie jubileusz 200-lecia istnienia. Madrycką chlubę, Museo Nacional del Prado, odwiedza rocznie 3 miliony zwiedzających, by podziwiać ponad 8.000 dzieł tam zgromadzonych. Prado ma unikatową kolekcję malarstwa hiszpańskiego, włoskiego, niderlandzkiego, flamandzkiego oraz niemieckiego, francuskiego i angielskiego, a także zbiory rzeźby rzymskiej i staroiberyjskiej oraz wyroby rzemiosła artystycznego. Po madryckiej chlubie, mieniącej się dziełami Velázqueza, Rubensa, Tycjana, Mantegna, Boscha, Goi czy El Greca, oprowadzi nas laureat Oscara - aktor Jeremy Irons ("Rodzina Borgiów", "Nierozłączni", "Druga prawda", "Misja", "Kochanica Francuza", "Lolita", "Dom dusz"). Zagłębimy się w historii Hiszpanii i całego europejskiego kontynentu, w historii królów, królowych, dynastii, wojen, porażek i zwycięstw, ale też w historii życia ludzi nierozerwalnie związanych z muzeum: malarzy, artystów, architektów, kuratorów i kolekcjonerów. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by odkryć piękno zachowane w zbiorach tej świątyni sztuki.

Reż. Kat Mansoor
Wielka Brytania, 2015, 95minut
Arcydzieła, które powstały w tym właśnie okresie można nazwać definiującymi jego geniusz. Poznamy historię życia Rembrandta, która przeplata się z zakulisowymi przygotowaniami do wystaw w National Gallery w Londynie i Rijksmuseum w Amsterdamie – wszystko razem pozwala poznać fenomen tego wielkiego malarza. Każda wystawa Rembrandta jest oczekiwana z niecierpliwością, ale prezentowane wystawy przygotowane przez londyńską Galerię Narodową i amsterdamskie Rijksmuseum są wydarzeniem wyjątkowym. Dokumentaliści otrzymali uprzywilejowany dostęp do tych placówek i stworzyli film, jedyny w swoim rodzaju. Zawiera on dokładna analizę każdego z kluczowych pokazywanych arcydzieł wraz z wypowiedziami zaproszonych gości, w tym kuratorów i czołowych historyków sztuki. Dla wielu, Rembrandt to największy artysta, jaki kiedykolwiek żył, ten film stara się odkrywać prawdę o człowieku, uważanym za legendę. „Wystawa na Ekranie” („Exhibition on Screen”) to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu HD są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki będzie można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów, wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów.


Reż. Laura Chiossone, Giulio Boato
Włochy, 2022, 87 minut
Filmowa podróż przez życie i twórczość mistrza malarstwa, który zdołał uchwycić na swoich niepowtarzalnych obrazach duszę Wenecji i jej mieszkańców. Z udziałem Jeffa Koonsa. W nowym filmie z cyklu “Art Beats – Wielka Sztuka w Kinie” śledzimy dzieje Tycjana, artysty “najbardziej doskonałego wśród malarzy”. Obdarzony niezwykłym talentem oraz smykałką do interesów, Tycjan szybko stał się najbardziej pożądanym nazwiskiem na dworach całej Europy, przyćmiewając innych twórców tamtych czasów. Jego dzieła wyznaczyły kierunek, w jakim podążyła cała epoka i do dziś inspirują rzesze artystów. Genialny portrecista, mistrzowsko interpretował zarówno motywy religijne, jak i mitologiczne. Twierdził, że “sztuka jest potężniejsza od natury” i w zgodzie z tym hasłem żył oraz tworzył.


Reż. Ľubomír Ján Slivka
Słowacja, 2023, 104 minuty
Tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi. Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego. Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen" zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu. Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen" maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią. Sięgający aż do słowackich korzeni (jego rodzice pochodzili z podkarpackiej wsi) „Andy Warhol. Amerykański sen" odkrywa mniej znane karty z życia pierwszego celebryty sztuki, na którego twórczość wpłynęły zarówno greko-katolickie cerkiewne ikonostasy, jak i długa choroba, przedwczesna śmierć ojca-robotnika i dotkliwa bieda. Mało kto wie, że zanim słynne puszki zupy Campbell czy Coca-Coli pojawiły się na jego pracach, sprzedawał wraz z braćmi wycięte z nich aluminiowe kwiatki, jakie robiła ich matka. Pełen unikalnych materiałów archiwalnych dokument pokazuje długą drogę od zadymionych, imigranckich przedmieść przemysłowego Pittsburgha na wyżyny sztuki, wprowadza w kulisy twórczości i przekonuje, że Warhol pozostaje artystą, którego przenikliwość i wyobraźnia przetrwały próbę czasu.
Film opowiada o wyprawie znanych bohaterów Bolka i Lolka którzy zostali ochotnikami do powtórzenia wyczynu milionera Phileasa Fogga, znanego z okrążenia Ziemi w 80 dni. Zgodnie z ostanią wolą Fogga, osoba, która powtórzy jego wyczyn, odbierze nagrodę w wysokości 20 000 funtów w złocie. Śladem chłopców natychmiast rusza Jeremiasz Pitsbury, sługa lorda Fogga, potomka Phileasa Fogga. Ma on za zadanie uniemożliwić chłopcom okrążenie Ziemi w 80 dni. Lord bowiem pragnie by owe 20 000 funtów nagrody przypadły jemu, jako spadkobiercy, a nie chłopcom. Jednak w trakcie podróży Jeremiasz zaprzyjaźnia się z Bolkiem i Lolkiem...

Don i Ellie Griffin (Diane Keaton i Robert De Niro) są już dawno po rozwodzie, ale muszą ponownie ‘stać się' małżeństwem, by wspomóc swego adoptowanemu syna, kiedy okazuje się, że jego biologiczna matka ma zamiar wziąć udział w jego weselnej przygodzie. Griffinowie uświadamiają sobie dość szybko, że udawanie szczęśliwych małżonków nie jest takie łatwe, a dla dziewczyny Dona, Bebe, jest to sytuacja wręcz uwłaczająca. Dzieci Griffinów też nie mają lekko – Lyla skrywa pewną tajemnicę, Jared zastanawia się poważnie nad swoim życiem miłosnym, a Alejandro pragnie zrobić wszystko dla swej przyszłej małżonki, Missy , która chcąc zadowolić swych konserwatywnych rodziców, nalegała, by ślubu udzielił im katolicki ksiądz . A to dopiero początek kłopotów!

Zabierz znajomych i weź udział w największej w Polsce imprezie promującej snowboard, zimową aktywność i unikatową kinematografię. Od pięciu lat, zawsze jesienią, wyświetlamy najciekawsze snowboardowe tytuły nadchodzącego sezonu.
Winter Is My Love to gwarancja jakości: starannie dobrany, premierowy repertuar, sale kinowe wyposażone w projektory HD i zaawansowane audio.
Większość premier filmów snowboardowych jakie odbywają się na świecie to prezentacje pojedyńczych tytułów. Formuła festiwalu pozwala na pokazanie jednego wieczoru kilku propozycji z całego świata. Przed Tobą wyjątkowe wydarzenie,
Festiwal to okazja, by spotkać snowboardowych znajomych, pooddychać atmosferą gór, powygłupiać się i porozmawiać o planach na nadchodzącą zimę. To także szansa wygrania cennych snowboardowych nagród i okazja do powiększenia kolekcji oryginalnych filmów.


World Shorts - Wielka Brytania- kolejna odsłona najlepszych krótkich metraży - tym razem z Wysp!

Polowanie na najsłynniejszego terrorystę w historii ukazane z punktu widzenia młodej agentki CIA . Pomimo braku wiary kolegów, biurokracji oraz wielu przeciwności losu, agentce udaje się w końcu przekonać Pentagon, by wkroczyć do akcji i zaatakować domniemaną kryjówkę Osamy Bin Ladena.







Reż. Kenji Kamiyama
USA, Japonia, 2024, 134 minuty
Oryginalny animowany film fabularny produkcji New Line Cinema The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim to powrót do epickiego świata, który po raz pierwszy poznaliśmy dzięki trylogii Władca Pierścieni, powstałej na podstawie uwielbianych i kultowych książek J.R.R. Tolkiena. Pod kierunkiem nagradzanego filmowca Kenji Kamiyamy (seriale Blade Runner: Black Lotus i Ghost in the Shell: Stand Alone Complex) postaciom głosów użyczają utalentowani aktorzy, na czele z Brianem Coxem (Sukcesja) w roli potężnego króla Rohanu Helma Żelaznorękiego, Gaią Wise (Piknik z niedźwiedziami) w roli jego córki Héry i Lukiem Pasqualino (Snowpiercer: Arka przyszłości) w roli Wulfa. Miranda Otto, która zagrała niezapomnianą, nagradzaną rolę w trylogii Władca Pierścieni, powraca jako Éowina, bohaterska księżniczka Rohanu i narratorka opowieści. W obsadzie znaleźli się także Lorraine Ashbourne (Bridgertonowie Netflixa), Yazdan Qafouri (Przypadkowy przechodzień), Benjamin Wainwright (Świat w ogniu: Początki), Laurence Ubong Williams (Gateway), Shaun Dooley (Wiedźmin), Michael Wildman (Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw), Jude Akuwudike (Beasts of No Nation), Bilal Hasna (Sparks) i Janine Duvitski (Benidorm). Akcja filmu rozgrywa się 183 lata przed wydarzeniami z trylogii. The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim opowiada o losach rodu Helma Żelaznorękiego, legendarnego króla Rohanu. Niespodziewana napaść Wulfa, przebiegłego i bezwzględnego lorda Dunlendingów, szukającego zemsty za śmierć ojca, zmusza Helma i jego lud do stawienia czoła napastnikom w starożytnej twierdzy Hornburg – potężnej fortecy, która potem będzie znana jako Helmowy Jar. Widząc coraz bardziej rozpaczliwe położenie obrońców, Héra, córka Helma, musi pokierować oporem przeciwko śmiertelnemu wrogowi, którego celem jest wybicie ich do nogi. Kamiyama jest reżyserem tej oryginalnej produkcji, a producentami są nagrodzona Oscarem Philippa Boyens z ekipy scenarzystów trylogii Władca Pierścieni i Hobbit, razem z Jasonem DeMarco i Josephem Chou, którzy mają na koncie wiele osobnych projektów animacyjnych, a współpracowali przez serialu Blade Runner: Black Lotus. Producentami wykonawczymi są Fran Walsh, Peter Jackson, Sam Register, Carolyn Blackwood i Toby Emmerich. Autorami scenariusza są Jeffrey Addiss z Willem Matthewsem oraz Phoebe Gittins z Artym Papageorgiou, zaś autorzy pomysłu to Addiss i Matthews oraz Boyens. Twórcy posłużyli się postaciami stworzonymi przez J.R.R. Tolkiena. Wśród twórców kreatywnych, którzy uczestniczyli przy zdjęciach do Władcy Pierścieni, znaleźli się też nagrodzeni Oscarem Alan Lee, Richard Taylor i szanowany ilustrator dzieł Tolkiena John Howe.



Filmy nieme z autorską narracją Bartka Kędzierskiego
- “Włatcy Móch w kinie”
Czesio i kumple kontra nieme kino
Narracja Bartosza Kędzierskiego zmienia slapstickowe filmy w ekranową anarchię – tu może zdarzyć się wszystko.
Nieme krótkometrażówki z końca XIX i początku XX wieku to często małe arcydzieła formy. Pamiątka czasów, kiedy kino dopiero szukało swojego kształtu i publiczności. Gdy rodziły się nowe gatunki, a za kamerami stawali pionierzy sztuki filmowej. A gdybyśmy tak posadzili przed ekranem Czesia, Anusiaka, Maślanę i innych bohaterów „Włatców móch”? Co mieliby do powiedzenia o filmach braci Lumière czy Georges’a Mélièsa? Macie szansę usłyszeć to na własne uszy. Dajcie się zaskoczyć, bo Bartek Kędzierski i stworzone przez niego postaci w swojej „audiodyskrepcji” nie biorą jeńców.
“To tylko Rock” Pawła Karpińskiego
z autorską narracją Doroty Masłowskiej
Idealiści kontra cwaniacy
Głos Doroty Masłowskiej poprowadzi was przez meandry polskiej sceny rockowej lat osiemdziesiątych.
Już w pierwszych sekundach seansu Dorota Masłowska zapowiada „film produkcji polskiej poruszający problemy o tematyce rockowej”. To tak dla przypomnienia widzom, którym umknął tytuł wyświetlanego właśnie filmu. „To tylko rock” Pawła Karpińskiego był z jednej strony próbą wykorzystania popularności muzyki gitarowej – na ekranie pojawiają się m.in. Lady Pank, Oddział Zamknięty, punkowcy z Dezertera, a nawet zachodni desant w postaci grupy Classix Nouveaux – z drugiej zaś zaglądał pod podszewkę biznesu rozrywkowego, gdzie idealiści i buntownicy nie mieli szans w starciu z pazernymi cynikami, a nawet organizacja festiwalu rockowego (wzorowanego na Jarocinie) wymaga układów i łapówek. „W oparach papierosów i wódki toczy się brudna gra o wielkie pieniądze”, zauważa Masłowska. Jej autorska narracja, jak zawsze dowcipna i bez litości wyłapująca absurdy świata przedstawionego, pomaga wydobyć spod warstwy lekko zmurszałych rockowych przebojów prawdziwe ludzkie emocje i rozterki. Słuchając jej będziecie śmiać się do łez, lecz dostaniecie także coś do przemyślenia po seansie.
Jakub Demiańczuk

reż. Kogonada
USA 2021
Czy wspomnienia czynią nas ludźmi? Colin Farrell w swojej najlepszej roli od lat w zjawiskowym, czułym i pełnym emocji filmie, który zachwyci fanów takich hitów, jak „Ona” Spike’a Jonze’a i „Ex Machina” Alexa Garlanda.
Jake prowadzi sklep z organiczną herbatą i razem z żoną Kyrą i ich córką Miką wiodą szczęśliwe, spokojne życie. Na co dzień towarzyszy im android Yang, który niczym starszy brat opiekuje się dziewczynką. Gdy przyjaciel córki nieoczekiwanie ulega awarii, Jake szuka sposobu, by przywrócić go do życia. Próbując naprawić Yanga, odkrywa coś, co zaskakuje całą rodzinę – przez te wszystkie lata android prowadził własne, sekretne życie, którego najcenniejsze momenty zapisywał na tajnym dysku wspomnień. Poznając najbardziej wyjątkowe chwile z życia Yanga, Jake dowiaduje się kim tak naprawdę był, o czym marzył i co czuł, żyjąc z nimi pod jednym dachem.



Myszka Yuku mieszka z rodziną w piwnicach zamku. Pewnego dnia dowiaduje się o tym, że jej babcia potrzebuje magicznego kwiatu z Himalajów. Zwierzątko szybko podejmuje decyzję – trzeba ruszyć w drogę i go znaleźć! Zanosi się na przygodę pełną wrażeń! W lesie zdającym się nie mieć końca, można się zgubić, a wszędzie czyhają obce zwierzęta. Yuku ma jednak silną motywację, żeby trafić do oddalonych szczytów. Gdy jej babcia otrzyma legendarną roślinę, zazna szczęścia i wiecznej światłości. Nieoczekiwaną pomocą dla myszki podczas wędrówki okażą się piosenki grane na ukulele i zagadki, które usłyszała podczas rodzinnych wieczorów spędzonych w zamkowych piwnicach. Dzięki nim po jej stronie staną Lis i Lisica, a także Królik. Najgroźniejszy rywal, czyli Wilk pilnujący gór, może okazać się nie taki straszny, jak go malują!






Reżyseria: Kristoffer Rus
Polska 2022
Turniej, kasa i psychofanki – to życiowe priorytety dziesięcioletniego e-sportowca Waldka. Kiedy jest już na dobrej drodze do realizacji swoich życiowych celów, mając do tego wsparcie ukochanej, choć nadopiekuńczej mamy, pojawia się ona… cała na kolorowo – ciotka Mariolka. Od tej pory życie Waldka będzie musiało nabrać nieco innego tempa…
Przyjaźń wystawiana na próby, pierwsza miłość, trudy dorastania, turniej gamingowy, a jakby tego było mało – dorośli, którzy wszystko wiedzą najlepiej… Młodzi bohaterowie filmu „Za duży na bajki” nie mają łatwo. W role Waldka, Staszka i Delfiny wcieliły się wschodzące gwiazdy ekranu: Maciek Karaś, Patryk Siemek i Amelia Fijałkowska. Młodzi aktorzy udowodnią, że #DzieciMająMoc.
W życiu Waldka (Maciej Karaś), wypełnionym głównie grami komputerowymi, następuje prawdziwe trzęsienie ziemi. Na czas nieobecności mamy (Karolina Gruszka) zostaje pod opieką szalonej i nieprzewidywalnej ciotki (Dorota Kolak), która wprowadza, obcą mu jak dotąd, dyscyplinę i narzuca nowe obowiązki. Ale choć nietuzinkowa krewna funduje Waldkowi prawdziwy obóz przetrwania, chłopak otrzymuje od niej przy okazji najcenniejszą lekcję życia.

Reż. Kristoffer Rus
Polska, 2022, 106 minut
Pobudzająca wrażliwość opowieść o chłopcu, który musi stawić czoła trudnym tematom, dzięki czemu robi wielki krok w dorastanie i pokazuje, że #DzieciMajaMoc. Historia opowiedziana jest językiem zrozumiałym i atrakcyjnym dla współczesnych dzieciaków, jej młodzi bohaterowie walczą o uczestnictwo w wielkim turnieju gamingowym, a na drodze do zwycięstwa pasja do gier komputerowych okazuje się nie mniej ważna niż siła przyjaźni i miłości. W rolach głównych dziecięce odkrycia aktorskie: Maciej Karaś, Patryk Siemek i Amelia Fijałkowska, a partnerują im Karolina Gruszka, Dorota Kolak oraz Andrzej Grabowski. Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i koprodukowany przez Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy.




Pełen napięcia na granicy szaleństwa i klaustrofobicznego poczucia zagrożenia mroczny thriller z elementami szatańskiego poczucia humoru.

Pokazywany premierowo na Berlinale i wyróżniony na festiwalu w Annency „Zabij to…” może również poszczycić się obsadą, jakiej nie miała żadna polska produkcja. Postaciom z animacji Wilczyńskiego głosu użyczyli między innymi Barbara Krafftówna, Andrzej Wajda, Irena Kwiatkowska, Krystyna Janda, Gustaw Holoubek, Anna Dymna, Marek Kondrat, Daniel Olbrychski, Magdalena Cielecka czy Małgorzata Kożuchowska. Wielu z nich autor zdążył nagrać w ostatniej chwili.
Jednym z głównych bohaterów filmu jest muzyka: fenomenalne, brzmiące niesłychanie współcześnie utwory Tadeusza Nalepy i zespołu Breakout nadają animacji bluesowy, niespieszny rytm. Głos Nalepy, bliskiego przyjaciela Wilczyńskiego rozbrzmiewa tu zresztą nie tylko w piosenkach. „Zabij to…” powstał bowiem także z potrzeby kontynuowania trwającej wiele dekad, przerwanej przez śmierć muzyka rozmowy. Bliscy wciąż w nas żyją, wciąż słyszymy głosy tych, którzy byli przed nami – sugeruje reżyser, ze szczególną uwagą wsłuchujący się w opowieść naznaczonego przez wojnę pokolenia swoich rodziców.
Poetycki, surrealny, przede wszystkim jednak nostalgiczny i pełen empatii dla wszystkiego, co przemijające, ułomne i ulotne, „Zabij to i wyjedź z tego miasta” działa niczym magiczne zaklęcie mające moc przenoszenia w czasie. Ta podróż będzie dla każdego widza głęboko poruszającym, intymnym doświadczeniem.

„Film ma spopularyzować osobę i tragiczną śmierć ks. Stanisława Streicha, ponieważ przez lata powojenne, aż do upadku komuny, nie wolno było o tym kapłanie męczenniku mówić. Kiedy rozeznawaliśmy temat samej beatyfikacji, to okazało się, że osoby nawet bardzo związane z Kościołem czy z samym Luboniem, nie do końca wiedziały, o kim jest mowa. Mówiło się, że był taki ksiądz, którego komunista zabił w trakcie Mszy św., ale sama działalność ks. Streicha jako kapłana i budowniczego lubońskiego kościoła nie była powszechnie znana” – mówi KAI ks. Krystian Sammler. Referent duszpasterstwa archidiecezji poznańskiej podkreśla, że obraz jest poszerzoną biografią lubońskiego proboszcza, ukazującą jego kontekst życia i pracy duszpasterskiej.
„Obraz został wzbogacony szeregiem dokumentów, zdjęć archiwalnych i świadectw członków rodziny ks. Streicha – krewnych ze strony jego matki, którzy kultywują pamięć o swoim wujku” – opowiada ks. Sammler.
ekai.pl
Po seansie zapraszamy za spotkanie z twórcami filmu.






Reż. Will Ashurst
Norwegia, 2023, 65 minut
Zagadka muuusi być rozwiązana! Klara Muu i Gavin, czyli para rezolutnych detektywów, prowadzą kolejne śledztwo. Tym razem gra toczy się o dużą stawkę, bo zniknęło magiczne nasiono, które może uratować Krowie Wzgórze. Kto je ukradł i jaki miał w tym interes? Albert Einswein – błyskotliwy, choć nieco chciwy prosiak wizjoner – prezentuje na pokładzie nowoczesnego pociągu cudowny wynalazek. Gdy ginie jego prototyp, dzięki któremu rośliny mogą wyrosnąć w najbardziej niesprzyjających warunkach, podejrzenie pada na któregoś z pasażerów. Słynna królicza detektywka, Agata Christensen, z pomocą Gavina i Klary Muu rozpoczyna śledztwo. Przesłuchania, zbieranie odcisków palców i uważne zaglądanie do najgłębszych zakamarków wagonów doprowadzą do finału, którego nie spodziewaliby się nawet najwytrwalsi tropiciele! Zagadka Klary Muu jest trzecią częścią przygód tytułowej bohaterki z Krowiego Wzgórza. Śledztwo inspirowane książkami Agaty Christie to gratka dla młodych fanów filmów detektywistycznych. Muuusicie to zobaczyć!

Misternie skonstruowana fabuła wiele mówi o dzisiejszym społeczeństwie Kraju Kwitnącej Wiśni, ale jest też interesującą refleksją nad kondycją współczesnych mediów.
Bilety do nabycia od poniedziałku, 22.06.!
W KINACH OD 3 LIPCA 2020
Ichiko pracuje na co dzień jako domowa pielęgniarka. Do jej obowiązków należy przede wszystkim opieka nad chorą na raka starszą kobietą. Bohaterka jednak do tego stopnia zaprzyjaźniła się z mieszkającą razem trzypokoleniową rodziną, że aktywnie uczestniczy także w życiu wnuczek swojej pacjentki – Motoko i Saki.
Siostry uwielbiają towarzystwo Ichiko i doceniają jej pomoc. Rysa na ich wzorowej relacji pojawia się z chwilą, gdy w tajemniczych okolicznościach znika młodsza z dziewcząt. Policja rozpoczyna śledztwo, sprawa obiega także żądne sensacji media. Wkrótce podejrzenie pada na mężczyznę, który okazuje się krewnym Ichiko. Choć sprawa nie została jeszcze na dobre zbadana, wydaje się, że śledzący ją ludzie wydali już wyrok, a jego konsekwencje w poważny sposób mogą dotknąć bohaterkę. Czy uda jej się dowieść prawdy?
Reżyseria: Kōji Fukada
Scenariusz: Kōji Fukada, Kazumasa Yonemitsu
Obsada: Mariko Tsutsui, Mikako Ichikawa, Miyu Ogawa
Zdjęcia: Kenichi Negishi
Muzyka: Hiroyuki Onogawa
Producenci: Japonia/Francja
Gatunek: Thriller
Rok produkcji: 2019
Czas trwania: 111 minut
Tytuł oryginalny: Yokogao






W tym koncercie maestro ożywi walca w niezapomnianym wieczorze muzyki i tańca. Walc i jego rytm na trzy czwarte był dla André Rieu inspiracją przez całą jego karierę, a letnie noce są wręcz stworzone do tańca i zabawy. Dołącz do André Rieu, jego orkiestry Johanna Straussa, światowej klasy sopranów, tria tenorów i gości specjalnych, aby doświadczyć tego samego wrażenia, którego doświadczają słuchacze na rynku w Maastricht. Kinowi widzowie dodatkowo będą mogli za pomocą oka kamery zajrzeć za kulisy koncertu i obejrzeć ekskluzywny wywiad z André.




reż. David Cronenberg
Francja, Kanada, Wielka Brytania 2022
W niedalekiej przyszłości ludzie doświadczają syndromu przyspieszonej ewolucji. Aby odnaleźć się w nowej, zdominowanej przez technologię rzeczywistości, muszą przekształcać nie tylko swoje umysły, ale także ciała, by nadążały za wymogami czasów. Głodni nowych, silniejszych bodźców coraz śmielej eksperymentują z własną cielesnością, przesuwając biologiczne granice własnej wytrzymałości. Ogromną popularność zyskują szokujące praktyki chirurgiczne polegające na wszczepianiu sobie nowych organów. Saul Tenser to sławny artysta performer, który postanawia z własnej przyspieszonej ewolucji uczynić multimedialne widowisko. Przy pomocy swojej partnerki Caprice, na oczach milionów dokonuje coraz śmielszego przeobrażenia swojego ciała, szukając nowych form rozkoszy. W pogoni za popularnością decyduje się na tak szokujący krok, że powrót do dawnego życia może okazać się już niemożliwy.

Nagrodzony Złotym Lwem na weneckim festiwalu „Zdarzyło się” to poruszająca opowieść o kobiecie walczącej o prawo do decydowania o własnym ciele i życiu. Akcja filmu rozgrywa się we Francji w 1963 roku, jednak temat jest niezwykle aktualny, a film tym bardziej poruszający.
Akcja filmu rozgrywa się w latach 60-tych XX wieku we Francji. Główna bohaterka studiuje literaturę francuską na uniwersytecie. Przed zdolną dziewczyną, która marzy o karierze akademickiej, przyszłość stoi otworem. Niespodziewanie wszelkie plany staną pod dużym znakiem zapytania po wizycie w gabinecie lekarskim.
Ku swojemu zaskoczeniu Anne (hipnotyzująca Anamaria Vartolomei) dowiaduje się, że jest w ciąży. Zdaje sobie sprawę, że macierzyństwo zamknie jej zawodową drogę i przekreśli to, do czego tak konsekwentnie dążyła przez całe lata.
Młoda kobieta stoi przed poważnym dylematem. Wie, że nie chce rodzić, ale jednocześnie jest świadoma, że za próbę zakazanej wtedy we Francji aborcji grozi jej nie tylko wydalenie ze studiów, ale i kara więzienia. Czas ucieka, napięcie wzrasta, bo na szali znalazła się przyszłość bohaterki.


„Zemsta nietoperza” z Wiener Staatsoper
W rolach głównych: Kurt Streit, Michaela Kaune, Alfred Šramek, Zoryana Kushpler, Rainer Trost, Markus Eiche, Daniela Fally
Reżyseria: Otto Schenk
Dyryguje: Franz Welser-Möst
Legendarna Opera Wiedeńska prezentuje arcyklasyczne wykonanie jednej z najsłynniejszych operetek świata: „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa syna. Liczącą już kilkadziesiąt lat inscenizację tej legendarnej operetki (premiera w 1980 roku), którą z pietyzmem wyreżyserował dla Opery Wiedeńskiej Otto Schenk, zarejestrowano na potrzeby kin w 2012 roku, a wcześniej wielokrotnie i w różnych obsadach (m.in. z Editą Gruberovą) był pokazywany w austriackiej telewizji. Tym roztańczonym i rozśpiewanym spektaklem dyryguje tym razem Franz Welser-Möst, jeden z najwybitniejszych dyrygentów operowych i operetkowych świata, na co dzień współpracujący między innym z Festiwalem w Salzburgu. Spektakl Opery Wiedeńskiej, jak głoszą krytycy od 40 lat, jest wzorcem wystawienia operetki. Trzy godziny świetnej zabawy przy dźwiękach walców, polek, czardaszy, galopów i marszy, przepiękne dekoracje i kostiumy, zabawna intryga i szampański humor – to czeka kinowych widzów. Napisy opracowano na podstawie genialnego przekładu Juliana Tuwima.
Przedstawienie trwa 3 godziny i 9 minut (w tym jedna przerwa).
Przedstawienie w języku oryginału [niemieckim] z napisami w języku polskim.

Reż. Andrzej Munk
Polska, 1960
Urodzony pechowiec jest pełen jak najlepszych intencji. Chce być wzorowym harcerzem, studentem, żołnierzem, urzędnikiem, obywatelem. Ciąg życiowych porażek sprawia, że ucieka od wolności i prosi o możliwość pozostania w więzieniu. Jan Piszczyk (Bogumił Kobiela), posiwiały od doświadczeń życiowych, prosi naczelnika, aby pozwolił mu zostać w więzieniu, bo dopiero za kratkami przestał go prześladować pech. Od dziecka starał się sprostać oczekiwaniom innych, ale los wydawał się z niego drwić. Jako syn krawca pragnął być dobrym uczniem i wzorowym harcerzem, ale skompromitował się na defiladzie. Na studiach został korepetytorem pięknej panny (Barbara Kwiatkowska), a stał się powiernikiem jej matki, majorowej. Z powodu dużego nosa padł ofiarą antysemickich prześladowań, a zarazem znalazł się wśród narodowców niszczących sklepy żydowskie, za co pobiła go policja. W czasie kampanii wrześniowej przymierzył polski mundur i z miejsca trafił do niewoli. Zdemaskowany przez oficerów, został wzięty za szpiega. Nie lepiej powiodło mu się w organizacji podziemnej. Po wojnie gorliwie włącza się w budowę Polski Ludowej. Robi karierę w biurokracji i propagandzie, która wali się z powodu jednego niepoprawnego zdania wypisanego w gazetce ściennej. Niestety, naczelnik nalega na opuszczenie więzienia. Strażnicy wyrzucają Piszczyka za bramę. Jedno z najważniejszych dzieł szkoły polskiej i rola życia Bogumiła Kobieli. Andrzej Munk dowiódł Zezowatym szczęściem swoich wybitnych umiejętności w dziedzinie komedii, a tym samym istnienia komediowego nurtu szkoły polskiej. Mozaika stylów i poetyk, od komedii niemej, przez groteskę, tragikomedię, film wojenny i powiastkę filozoficzną, stanowi odautorską sugestię, że pechowy bohater jest sterowany przez siły potężniejsze od niego. Ucieczka od wolności jest właściwie ucieczką od ducha czasów. Film powstał według scenariusza Jerzego Stefana Stawińskiego, czołowego scenarzysty szkoły polskiej, autora opowiadania Sześć wcieleń Jana Piszczyka (1959). Dalszy ciąg historii bohatera wyreżyserował Andrzej Kotkowski w filmie Obywatel Piszczyk (1988) z główną rolą Jerzego Stuhra. Oryginalną kontynuacją stał się po latach autorski Obywatel (2014) Jerzego Stuhra.


Reż. Agnieszka Holland
Polska, 2023, 147 minut
To opowieść o tym, że każdy z nas może nieoczekiwanie znaleźć się w sytuacji granicznej i zostać zmuszony dokonywać wyborów pomiędzy dobrem a złem. Najnowsze dzieło reżyserki głośnych obrazów: „W ciemności”, „Europa, Europa”, „Pokot” i nagrodzonego Złotymi Lwami filmu „Obywatel Jones” uświadamia nam, że dyskusja o wyborach moralnych nie jest domeną akademickich sal, lecz dzieje się tu i teraz, we współczesnej Polsce. „Zielona Granica” jest opowieścią fikcją, ale scenariusz filmu powstał na podstawie prawdziwych wydarzeń, które dzieją się tuż obok nas. Przygotowania do filmu objęły setki godzin analiz dokumentów, wywiadów z uchodźcami, strażnikami granicznymi, mieszkańcami pogranicza, aktywistami i ekspertami. Przejmująco aktualna „Zielona granica” to kino zaangażowane w istotny temat. Kino, które otwiera oczy, trafia prosto w serce i nikogo nie pozostawia obojętnym. W filmie przeplatają się trzy perspektywy – uchodźców, polskich aktywistów i strażników granicznych. „Zielona granica” jest opowieścią o ludziach. O ludziach postawionych w sytuacjach granicznych. Po przeprowadzce na Podlasie psycholożka Julia (Maja Ostaszewska) staje się mimowolnym świadkiem i uczestnikiem dramatycznych wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Świadoma ryzyka i konsekwencji prawnych, przyłącza się do grupy aktywistów pomagających uchodźcom, którzy koczują w lasach w strefie objętej stanem wyjątkowym. W tym samym czasie uciekająca przed wojną domową syryjska rodzina i towarzysząca jej nauczycielka z Afganistanu, nie wiedząc, że są narzędziem politycznego oszustwa białoruskich władz, próbują przedostać się do granic Unii Europejskiej. W Polsce los zetknie ich z Julią oraz młodym pogranicznikiem Janem (Tomasz Włosok). Rozgrywające się wokół wydarzenia zmuszą ich wszystkich do postawienia sobie na nowo pytania - czym jest człowieczeństwo?

Irlandia \ USA 2021
Niespodziewane przybycie tytułowego Zielonego Rycerza na zamek Camelot zakłóca świętowanie Bożego Narodzenia na królewskim dworze. Gigantycznej postury, szmaragdowoskóry nieznajomy rzuca wyzwanie królowi Arturowi i jego rycerzom. Odpowiada na nie Sir Gawain (Dev Patel), młody i porywczy siostrzeniec Artura. Pojedynek z tajemniczym olbrzymem, któremu niestraszne jest nawet pozbawienie go głowy, okaże się dla śmiałka ostatecznym sprawdzianem charakteru, odwagi i prawości.


W rolach głównych zobaczymy Joannę Kulig, Tomasza Kota, Agatę Kuleszę oraz Borysa Szyca. Paweł Pawlikowski jest nie tylko reżyserem, ale także – wraz z Januszem Głowackim – autorem scenariusza. Za scenografię do filmu odpowiadają Katarzyna Sobańska i Marcel Sławiński. Autorem zdjęć jest Łukasz Żal.



