Archiwum filmów
Uniwersytet potworny
Uniwersytet potworny 3D
Urban View: Syndrom wenecki
Urban View: The Human Scale
Uwolnić Poly
VAIANA 2
VAIANA 2
VAIANA: SKARB OCEANU
VAN GOGH I JAPONIA
VAN GOGH. U BRAM WIECZNOŚCI
VERMEER I MUZYKA. SZTUKA MIŁOŚCI I ODPOCZYNKU Z THE NATIONAL GALLERY W LONDYNIE
VICE
VICTORIA /SEKCJA NEON_NSTND/
VILLADS
VINCENT VAN GOGH. NOWY SPOSOB WIDZENIA /NSTND/
VINCENT VAN GOGH. NOWY SPOSÓB WIDZENIA
VINSKI i pył niewidzialności
VIOLET
VITELLO
VOLTA
VOX LUX
Vague a l' ame - SURF FILM FESTIVAL POZNAŃ
Valtari- Sigur Ros - pokaz teledysków
Van Gogh: Pola zbóż i zachmurzone niebiosa
Viramundo
Viridiana
W CIENIU DRZEWA
W CIENIU JEDWABNEGO SZLAKU – KONNO PO BEZDROŻACH KAUKAZU, IRANU I AZJI CENTRALNEJ - JACEK JASIŃSKI
W CIENIU KOBIET
W CO GRAJĄ LUDZIE
W DESZCZOWY DZIEŃ W NOWYM JORKU
W DOMU INNEGO
W GORSECIE
W GłOWIE SIĘ NIE MIEŚCI 2
W JAK MORDERSTWO
W KRAINIE GHIBLI 2: LAPUTA - PODNIEBNY ZAMEK
W KRAINIE GHIBLI 2: NAUSICAÄ Z DOLINY WIATRU
W NICH CAŁA NADZIEJA
W ODMĘTACH KOSMOSU, CZYLI O GWIAZDCE Z NIEBA
W POKOJU OBOK
W POSZUKIWANIU CHOPINA
W POSZUKIWANIU MOZARTA
W RYTMIE KUBY
W RYTMIE RUMBY
W SAMYM SERCU MORZA
W STARYM DOBRYM STYLU
W STRONĘ SŁOŃCA
W TRÓJKĄCIE
W UŁAMKU SEKUNDY
W ciemności
W cieniu
W imię
W ukryciu
WAKACJE MIKOŁAJKA
WALECZNE RYBKI
WAMPIRY NA MIEŚCIE
WANDA RUTKIEWICZ: OSTATNIA WYPRAWA
WANDEA: ZWYCIĘSTWO ALBO ŚMIERĆ
WANDEA: ZWYCIĘSTWO ALBO ŚMIERĆ // specjalny pokaz filmu i koncert Jacka Kowalskiego
WDOWY
WE ARE YOUR FRIENDS
WEDUM - SHORT WAVES
WEDUM KL. 1-3
WEJŚCIE SMOKA
WENECJA. AWANGARDA BEZ GRANIC
WESELE
WESELNY TOAST
WESOŁA WDÓWKA
WEST SIDE STORY
WHIPLASH
WHITNEY
WHITNEY HOUSTON: I WANNA DANCE WITH SOMEBODY
WHO AM I. MOŻESZ BYĆ KIM CHCESZ
WICHER. PRZYJAZD ARI
WIECZÓR CHOREOGRAFII WSPÓŁCZESNYCH - BALET BALSZOJ
WIECZÓR OSCAROWY
WIECZÓR OSCAROWY - FILMY AKTORSKIE I ANIMOWANE
WIEK ADALINE
WIELCY MALARZE: BORROMINI I BERNINI. WYZWANIE DOSKONAŁOŚCI
WIELCY MALARZE: DZIEWCZYNA Z PERŁĄ I INNE SKARBY HASKIEGO MAURITSHUISU

Opowieść o okresie, kiedy Mike i Sully uczęszczali na tytułowy Monsters University, czyli uniwersytet dla potworów i zostali najlepszymi przyjaciółmi.

Opowieść o okresie, kiedy Mike i Sully uczęszczali na tytułowy Monsters University, czyli uniwersytet dla potworów i zostali najlepszymi przyjaciółmi.


Reż. David G. Derrick Jr., Jason Hand
USA, 2024, 100 minut
„Vaiana 2” to kolejna produkcja Walt Disney Animation Studios, w której ponownie spotykamy nieustraszoną Vaianę i pół-boga Mauiego. Tym razem Vaiana wyrusza w nową podróż wraz z załogą niezwykłych marynarzy. Odpowiadając na wołanie swoich przodków Vaiana musi pokonać odległe morza Oceanii, przepłynąć niebezpieczne i dawno zapomniane wody, aby przeżyć przygodę, jakiej nigdy wcześniej nie doświadczyła.


Odwiedzając nowe galerie sztuki japońskiej w Paryżu, a następnie tworząc swój własny wizerunek Japonii – poprzez dogłębne badania, kolekcjonowanie drzeworytów i szczegółowe dyskusje z innymi artystami – spotkanie Van Gogha z japońskimi dziełami sztuki nadało jego pracom nowy i ekscytujący kierunek. Po opuszczeniu Paryża wyjechał na południe Francji – do tego, co uważał za zbliżone do swego rodzaju Japonii, jaką tylko mógł znaleźć. Kolejne bardzo twórcze, ale i pełne problemów lata muszą być postrzegane w kontekście Van Gogha naginającego wpływy japońskie do swojej woli i określania się przez niego jako nowoczesny artysta z widocznymi azjatyckimi „korzeniami”. W tej mało znanej historii sztuki Van Gogha widzimy, jak ważne było jego studiowanie Japonii. Film przenosi widza nie tylko do Francji i Holandii, ale także do Japonii, aby dalej eksplorować niezwykłe dziedzictwo, które wpłynęło na Van Gogha i uczynił go artystą, którego znamy dzisiaj.


Wystawa zorganizowana w The National Gallery w Londynie proponuje nowe spojrzenie na jednego z najbardziej zaskakujących i ciekawych artystów w historii – Johannesa Vermeera. Galeria Narodowa zdecydowała skupić się na relacji Vermeera z muzyką. Jest to jeden z najbardziej popularnych tematów malarstwa holenderskiego i wiele mówi – poprzez ukazanych modeli – o ówczesnym społeczeństwie. Nowe badania, dokonane przy okazji tej wystawy, pokazały, jak zmieniająca się technika malarska i materiały wpływały na dzieła Vermeera. Narrator Tim Marlow wykracza poza ramy samej wystawy, by opowiedzieć całą historię życia Vermeera i przy okazji omówić szczegółowo wiele innych urzekających dzieł artysty. Dla widzów, których zachwycił fabularny film „Dziewczyna z perłą” z 2003 roku z udziałem Colina Firtha i Scarlett Johansson, to okazja do pogłębienia swojej fascynacji życiem i twórczością Vermeera.



Dzięki pełnemu dostępowi do zbiorów Muzeum van Gogha w Amsterdamie powstał genialny nowy film o jednym z najbardziej fascynujących i uwielbianych artystów.

Vinski to nieśmiały 10-latek wychowywany przez nieco nadopiekuńczą mamę. Kiedy spotyka tajemniczego aptekarza, który ofiarowuje mu pył niewidzialności, jego życie diametralnie się zmienia. Otrzymuje bowiem magiczny proszek, który pozwala mu stać się niewidzialnym i przechodzić przez ściany. Na początku Vinski wykorzystuje swoje nowe moce do żartów, ale z czasem uczy się, że bycie bohaterem wymaga mądrości oraz umiejętności pozostania w cieniu. Na nieszczęście Vinskiego banda oszustów wkrótce zainteresuje się tajemnicą niewidzialności.


Bruno Volta to prawdziwy „kiler” w rozwiązywaniu zagadek i przeglądaniu ludzi na wylot. Pewnego dnia jego zmysł kombinowania i zarabiania zostaje postawiony w stan pełnej gotowości. Jego znacznie młodsza partnerka Agnieszka w niecodziennych okolicznościach poznaje dziewczynę o imieniu Wiki. Nowa znajoma znajduje w ścianie starej kamienicy tajemniczy i niezwykle drogocenny przedmiot. Volta nie może przepuścić wartej miliony okazji. Wspólnie z „cwaniakowatym” ochroniarzem Dychą postanawia zagrać vabank i jest gotowy na wszystko, aby wejść w posiadanie niezwykłej rzeczy. Nie będzie to jednak łatwe, bo niewinnie wyglądająca Wiki to w istocie godny rywal, a nie jakaś tam „słaba płeć”!


FILM W ORYGINALNEJ WERSJI JĘZYKOWEJ Z ANGIELSKIMI NAPISAMI

„Viramundo" zaczyna się w małej amazońskiej wiosce, gdzie Gil gra koncert transmitowany w świat za pomocą internetu. Ten występ jest swoistym manifestem wyjątkowego artysty, który postanowił wyruszyć w podróż po południowej półkuli w poszukiwaniu śladów ginącej w globalnym świecie różnorodności. Wyprawa ta poprowadzi legendarnego brazylijskiego muzyka i jednego z pionierów Tropicalismo z jego ojczyzny, przez Południową Afrykę aż do Australii.


Opowiada o sąsiedzkim konflikcie, który doprowadza do nieoczekiwanych sytuacji, kiedy wszystkim puszczają nerwy, a dzikie emocje biorą górę nad zdrowym rozsądkiem.
Agnes wyrzuca Atliego z domu i zabrania mu kontaktów z córką, Ásą. Atli wprowadza się do domu rodziców, którzy właśnie toczą spór z sąsiadami. Jego zarzewiem jest wielkie i piękne drzewo, rzucające cień na taras przyległej posesji. W czasie, gdy Atli rozpoczyna walkę o prawo do widywania się z córką, konflikt z sąsiadami ulega eskalacji - dom zostaje uszkodzony, a zwierzęta domowe zaczynają znikać w tajemniczych okolicznościach. W efekcie konieczne staje się zainstalowanie kamer monitoringu. Pojawia się także plotka, że sąsiada widziano z piłą łańcuchową.
Kiedy zetknąłem się z nim pierwszy raz?
Nie pamiętam, zapewne w podstawówce na lekcjach historii, a może geografii.
Nie ważne, dawno.
To słowo od zawsze, od kiedy sięgam pamięcią wywołuje we mnie niepohamowany niepokój, pragnienie rzucenia w diabły wygodnego życia i włóczenia się.
Droga wiodąca przez setki kilometrów pustyń, bezdroży, niebotycznych gór, prastarych miast, kwitnących oaz.
Wschód…Kaukaz, Persja, Azja Centralna… Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Iran, Uzbekistan, Kirgizja, Kazachstan. Nie pamiętam ile wypraw zorganizowałem tam od czasu kiedy pierwszy raz wyjechałem autostopem w podróż w kierunku Indii.
Prezentacja którą przedstawię będzie zaledwie ułamkiem wspomnień z moich wypraw – głównie konnych, ale także pieszych, autostopowych i 4×4 po krajach położonych w cieniu Jedwabnego Szlaku. Serdecznie zapraszam…
o autorze:
Jacek Jasiński – rocznik ’73, z wykształcenia architekt i archeolog, z zamiłowania koniarz i podróżnik. Od lat, czasem samotnie a czasem z żoną i dzieciakami, włóczy się bocznymi drogami wielu krajów Europy i Azji, szczególnie po krajach leżących w zasięgu kultury Jedwabnego Szlaku. Hoduje konie rasy kabardyńskiej, którym poświęca każdą wolną chwilę między zagranicznymi podróżami, odkrywając na ich grzbietach uroki Jury Krakowsko-Częstochowskiej i innych pięknych rejonów Polski.
Więcej znajdziecie na www.nomadiclife.eu i na profilu FB.
organizatorzy:
Kino Rialto
Stowarzyszenie Twórcze Horyzonty


Z pewnością, zwłaszcza, że jubilatka nie wydaje się zachwycona pomysłem grupy. Skołowana kobieta liczyła raczej na spokojny weekend, a na to najwyraźniej się nie zanosi. Napięcie wzrasta z chwilą, gdy jej najlepsza przyjaciółka Veronika pojawia się ze swoim nowym chłopakiem Mikaelem. Znajome otoczenie i dawne rytuały sprawiają, że bohaterowie zapominają na chwilę o dorosłości. Wspólnie spędzony czas oraz kryjące się po kątach intrygi i tajemnice zmuszą ich jednak do ponownej oceny przeszłości i teraźniejszości.



Piękna i charyzmatyczna Sisi po ponad dwóch dekadach ma już serdecznie dość spiętego świata austriackiej monarchii, a reprezentowanie cesarstwa to ostatnia rzecz, na którą ma ochotę. O wiele bardziej ekscytująca wydaje jej się dekadencja – wyrusza więc w wielką podróż po Europie, aby spotkać się z dawnymi przyjaciółmi (i rozniecić na nowe stare płomienie). Jednak dworskie obowiązki wzywają ją z powrotem, a jej próby uczynienia życia bardziej ekscytującym wywołują w Wiedniu szok i zgorszenie. Czy skandalistka Sisi wymyśli sposób na to, by mogła żyć tak, jak naprawdę chce?

Reż. Kelsey Mann
USA, 2024, 96 minut
Wyprodukowany przez Disneya i Pixara film „W głowie się nie mieści 2” to powrót do umysłu Riley, obecnie świeżo upieczonej nastolatki. Centrala sterowania przechodzi gruntowny remont, bo pojawiły się nowe Emocje! Radość, Smutek, Złość, Strach i Odraza, które dotąd z powodzeniem kierowały całym przedsięwzięciem, z pewnym wahaniem witają nowego przybysza: Niepewność. A to dopiero początek zmian. Reżyseria: Kelsey Mann, produkcja: Mark Nielsen. „W głowie się nie mieści 2” wkrótce w kinach.


Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 1986, 125 minut, napisy
„Laputa – podniebny zamek” to przygodowe anime ze Studia Ghibli o poszukiwaniu legendarnego, ukrytego w chmurach królestwa. Reżyser filmu Hayao Miyazaki, zainspirowany „Podróżami Guliwera”, przenosi widzów do świata, w którym granica między rzeczywistością a fantazją jest niezwykle cienka, a magia i technologia łączą się w harmonijną całość. Dziewczynka o imieniu Sheeta spada z nieba wprost w ramiona młodego górnika Pazu. Bezpieczne lądowanie zawdzięcza magicznemu kryształowi, który nosi na szyi. Według legend kryształ ten jest kluczem do podniebnego królestwa Laputa, skrywającego liczne skarby i zaawansowaną technologię, o której ludzie mogą tylko marzyć. Zdeterminowani Sheeta i Pazu wspólnie wyruszają w niebezpieczną podróż, aby odnaleźć Laputę i rozwiązać jej zagadkę. Na ich drodze stają piraci, wojsko oraz tajemniczy agent Muska, a każdy z nich ma własne powody, by odnaleźć i zdobyć miasto. Zmagając się z licznymi przeciwnościami, bohaterowie muszą wykazać się sprytem, odwagą i siłą przyjaźni. Wartka akcja, humor i piękna animacja gwarantują doskonałą rozrywkę nie tylko dla fanów Studia Ghibli.

Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 1984, 117 minut, napisy
Nazywana odpowiedzią kina anime na „Diunę” i pierwszym filmem formującego się Studia Ghibli, postapokaliptyczna i proekologiczna przypowieść Hayao Miyazakiego „Nausicaä z Doliny Wiatru” obchodzi swoje 40-lecie! Ziemia, jaką znamy, już nie istnieje – tysiąc lat po katastrofalnej wojnie zdewastowaną planetę zarasta Trujący Las, zamieszkały przez gigantyczne owady. Tylko kilka ludzkich osad przetrwało w świecie zdziesiątkowanym przez groźne toksyny. Wśród nich jest królestwo położone w Dolinie Wiatru, na którego czele stoi odważna i dobroduszna księżniczka Nausicaä. Młoda władczyni szuka sposobu na przywrócenie zachwianej równowagi między człowiekiem i naturą. Sama jest gotowa narazić swoje życie, by sprzeciwić się tym, którzy chcą zdominować świat przyrody. Uważana za pierwsze arcydzieło Miyazakiego, „Nausicaä z Doliny Wiatru” stanowi znaczące wprowadzenie do tematów proekologicznych i pacyfistycznych, które powrócą w jego kolejnych filmach, takich jak „Mój sąsiad Totoro”, „Księżniczka Mononoke” i „Spirited Away: W krainie bogów”.

Reż. Piotr Biedroń
Polska, 2023, 89 minut
W rzeczywistości postapokaliptycznej Ewa walczy nie tylko o przetrwanie, ale i zmaga się z dotkliwą samotnością. Długotrwałe uczucie izolacji nie jest jednak jej jedynym problemem. Prawdziwy dramat zaczyna się, kiedy przez absurdalną sytuację wchodzi w konflikt ze swoim jedynym towarzyszem - Robotem. Zaczyna się wówczas prawdziwa walka o życie z maszyną wyposażoną w sztuczną inteligencję, która dla Ewy, staje się większym zagrożeniem niż otaczający świat. Film porusza temat przyszłości świata w obliczu globalnych katastrof i rozwijającej się technologii.

Reż. Pedro Almodóvar
Hiszpania, USA, 2024, 110 minuty
Zwycięzca festiwalu w Wenecji, „W pokoju obok", łączy na ekranie dwie wielkie osobowości i gwiazdy kina: Julianne Moore i Tildę Swinton. Melodramat Pedra Almodóvara to pełna emocji opowieść o pożegnaniach, spełnieniu, macierzyństwie i rodzinie z wyboru, a przede wszystkim – o życiu na swoich zasadach. Anglojęzyczny debiut Hiszpana otwiera zupełnie nowy rozdział w jego twórczości, zachowując przy tym charakterystyczne dla reżysera humor, melancholię i uwodzicielski splendor kostiumów i wnętrz. Eksplozja soczystych barw głosi pochwałę życia tak w radosnych, jak i w gorzkich odsłonach i jest hołdem dla przyjaźni, której blask złagodzi każdy ból. Akcję „W pokoju obok" umieścił Almodóvar na Wschodnim Wybrzeżu USA. To w Nowym Jorku spotykają się przyjaciółki sprzed lat: wzięta pisarka Ingrid (Moore) i Martha (Swinton), reporterka wojenna, która toczy właśnie najważniejszą bitwę swojego życia. Rozdzieliły je zawodowe i prywatne wybory, a na nowo połączy los, którego się nie wybiera. W dramatycznych okolicznościach Ingrid i Martha dostrzegą szansę, by jeszcze raz przeżyć coś wspólnie. Jeden z najwyżej ocenianych filmów Pedra Amodóvara jest ekranizacją „Pełni miłości", powieści Sigrid Nunez. „W pokoju obok" to terapeutyczne, niosące nadzieję kino, które nie wstydzi się wzruszać i wierzyć: w uzdrawiającą moc obecności i relacje odporne na upływ czasu.

czas trwania: 115 min.
Dokumentalista Phil Grabsky, autor popularnej serii „Wystawa na ekranie” („Exhibition on Screen”), tropi tajemnice życia i twórczości polskiego kompozytora w kolejnym filmie z cyklu „In Search of…”.
Mający polskie korzenie Brytyjczyk Phil Grabsky cztery lata spędził w podróży, dążąc do prawdy o życiu Chopina (1810–1849), współtwórcy europejskiego romantyzmu, autora blisko 240 utworów, z których znakomitą część natchnął on duchem polskiej muzyki ludowej. Grób kompozytora w Paryżu pozostaje miejscem pielgrzymek nie tylko melomanów, a jego muzyka nadal wypełnia sale koncertowe świata. Kim był człowiek, którego przerażały publiczne występy, który wyjechał ze swej ojczyzny do Paryża i nie dane mu było powrócić? Kim był ten, który rzadko koncertował, a pomimo złego stanu zdrowia skomponował tak potężne i głębokie dzieła? Kim był wreszcie wirtuoz fortepianu, który wyniósł ten instrument na najwyższy piedestał?
W filmie odpowiedzi postarają się udzielić tak wybitni muzycy, jak Lars Vogt, Daniel Barenboim, Ronald Brautigam czy Kevin Kenner. Na ekranie zobaczymy i usłyszymy także wspaniałego polskiego pianistę Janusza Olejniczaka oraz Orkiestrę XVIII Wieku pod kierunkiem Fransa Brüggena. Usłyszymy także wypowiedzi jednego z najwybitniejszych historyków muzyki – Jeremy’ego Siepmanna. Narratorką filmu jest gwiazda sceny i ekranu Juliet Stevenson, a fragmenty listów Chopina czyta David Dawson.
Film powstał równocześnie z nagraniem DVD wszystkich dzieł Fryderyka Chopina na fortepian z orkiestrą w wykonaniu Nelsona Goernera, Kevina Kennera, Janusza Olejniczaka i Orkiestry XVIII Wieku pod kierunkiem Fransa Brüggena.
Poprzednie filmy Grabsky’ego z cyklu „In Search of …”, poświęcone Mozartowi, Haydnowi i Beethovenowi, biły rekordy kasowe w Australii, Nowej Zelandii i USA, otrzymując znakomite recenzje.
Film powstał dzięki współpracy z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina (NIFC), a jego istotna część została zrealizowana podczas koncertów organizowanych przez NIFC w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin kompozytora oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”. Nieocenioną pomoc w realizacji i promocji filmu okazało również Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a także Polish Cultural Institute w Londynie.
Patronem pokazów filmu w Polsce jest British Council Polska, a także stale współpracujące z dystrybutorem redakcje TVP Kultura oraz RMF Classic.

W poszukiwaniu Mozarta zabiera nas w podróż śladami tego niezwykłego kompozytora. Phil Grabsky i jego ekipa filmowa z detektywistyczną wprost precyzją rekonstruują losy muzyka. Ponad 80 dzieł Mozarta, zaprezentowanych w filmie, ukazuje zadziwiające podobieństwa i zależności między muzyką, a jej twórcą i jego doświadczeniami. Z wypowiedzi ekspertów w dziedzinie muzykologii wyłania się nowy, żywy obraz Mozarta. Ten zaskakujący wizerunek często przeczy powszechnie znanym mitom na temat życia i twórczości, zdrowia i śmierci, a także związków muzycznego geniusza, jakim był i na zawsze pozostanie Mozart.


reż. Franck Dubosc
Francja 2022
Tony (Franck Dubosc) pracuje jako kierowca szkolnego autobusu. Od dawna żyje w samotności, nie utrzymując kontaktów z żoną i córką, które opuścił przed laty. Jednak gdy pewnego dnia otrzymuje niepokojące wyniki badań kardiologicznych, postanawia zebrać się na odwagę i skonfrontować z przeszłością. Aby tego dokonać, pod przybranym nazwiskiem, zapisuje się na kurs tańca prowadzony przez swoją córkę, którą ostatni raz widział, kiedy ta była jeszcze dzieckiem. Teraz, stawiając pierwsze kroki na parkiecie, w otoczeniu energicznego, roztańczonego towarzystwa, zrobi wszystko, aby nadać swemu życiu nowy sens.



Reż. Agnieszka Kokowska
Polska, 2024, 92 minuty
Kasia i Robert sprzedają dom oraz wszystko, co posiadają, żeby wraz z trójką dzieci ruszyć kamperem w podróż życia i móc budować głębsze relacje w rodzinie. Wolność, którą zyskali, staje się prawdziwym testem dla rodziny. Kryzys w małżeństwie jest nieodłączną częścią przemiany, jaką przechodzą rodzice. Dodatkowym wyzwaniem są dorastający w podróży chłopcy.

Reżyseria: Ruben Östlund
Niemcy, Francja, Szwecja, Wielka Brytania 202
„W trójkącie” to nagrodzona Złotą Palmą szalona komedia, której akcja rozgrywa się na luksusowym jachcie, pośród najbogatszych ludzi świata. Ocean szampana, morze pieniędzy i kapitan, który zawsze płynie pod prąd (brawurowy występ Woody’ego Harrelsona!) – tak zaczyna się rejs na miarę naszych czasów. Statkiem podróżuje para modeli-celebrytów, Carl (Harris Dickinson) i Yaya (Charlbi Dean), ale ich wycieczka szybko przestaje nadawać się na Instagram. Nagły sztorm – a raczej kałszkwał – sprawia, że owoce morza wracają tam, skąd przyszły, i demoluje jacht, a wraz z nim rozsadza całą społeczną hierarchię. Wywołujący salwy śmiechu film Rubena Östlunda („Turysta”, „The Square”), jednego z najlepszych europejskich reżyserów, to bezlitosna satyra na bogatych, a także kapitalna metafora naszych czasów. Wszyscy płyniemy statkiem, który już dawno obrał kurs na katastrofę. Uratuje nas tylko śmiech!

„W ułamku sekundy” to najnowszy film Fatiha Akina, twórcy „Głową w mur”, „Soul Kitchen” i „Na krawędzi nieba”. W roli głównej: Diane Kruger („Bękarty wojny”, „Troja”, „Kopia mistrza”), której „W ułamku sekundy” zawdzięcza emocjonalne napięcie i wiarygodność. Film znalazł się w programie Konkursu Głównego MFF w Cannes 2017. Jury Festiwalu doceniło genialną kreację Diane Kruger, przyznając jej nagrodę w kategorii: Najlepsza Aktorka. Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy przyznało „W ułamku sekundy” Złotego Globa w kategorii: Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.
„W ułamku sekundy” znalazło się na tzw. shortliście oscarowej w kategorii: Najlepszy film nieanglojęzyczny, co stawia film w szeregu tytułów z największymi szansami na statuetkę Amerykańskiej Akademii.
W ułamku sekundy życie Katji (Diane Kruger) eksploduje i rozpada się bezpowrotnie, gdy jej mąż i kilkuletni synek giną w zamachu bombowym. Przyjaciele i rodzina próbują podtrzymać ją na duchu i zapewniają, że sprawcom zostanie wymierzona sprawiedliwość. Z czasem Katja poznaje tożsamość podejrzanych o udział w zamachu. Narasta w niej potrzeba zemsty na ludziach, którzy odebrali jej tych, których kochała.
Krytycy filmowi podkreślają precyzję, z jaką została zrealizowana filmowa opowieść. Zgodni są również co do tego, że emocjonalne napięcie i wiarygodność thriller zawdzięcza kreacji odtwórczyni głównej roli. Gra Diane Kruger budzi podziw. Reżyserskie mistrzostwo, doskonałe aktorstwo i wysoki poziom realizacji (zdjęcia, montaż) złożyło się na film wciągający i niezwykle poruszający.
Tytuł oryginalny: Aus dem Nichts
Tytuł angielski/międzynarodowy: In the Fade
Reżyser: Fatih Akin
Występują: Diane Kruger, Numan Acar, Ulrich Tukur, Johannes Krisch, Jessica McIntyre
Kraj produkcji: Niemcy, Francja
Rok produkcji: 2017
Data premiery: 23 lutego 2018
Język oryginalny: niemiecki
Gatunek: dramat, thriller
Czas trwania: 106 min


Policjant bada sprawę kradzieży. Sprowadzony do pomocy specjalista ze wschodnich Niemiec wiążę sprawę z żydowskim spiskiem. Przestępstwo przyciąga również uwagę komunistycznych tajnych służb, które manipulują parą śledczych.

Film opowiada współczesną historię księdza, który zakłada w małej parafii ognisko dla trudnej młodzieży. Dobry proboszcz jest lubiany przez ludzi, ukrywa jednak przed nimi swoją skomplikowaną przeszłość.




O WYDARZENIU
Z okazji Halloween zapraszamy na nietypowy wampiryczny maraton filmowy: każdy film będzie zagrany w innym kinie, a przejście widzów do kolejnych lokalizacji poprowadzi wampir na szczudłach oraz połykacze ognia!
Wszystkich widzów zachęcamy do ubrania się na czarno, a najlepiej - do przebrania się za wampiry. Najlepsze przebrania zostaną nagrodzone upominkami (zaproszenia do 3 kin, filmy na dvd i inne), jury będą kierownicy Rialto, Pałacowego i Muzy.
Zaczynamy w Rialto o godz.18.00 filmem „Tylko kochankowie przeżyją”, ale warto zajrzeć na Dąbrowskiego 38 wcześniej, bo już od 17.00 będziemy częstować winem, a w holu kina wizażystki będą nadawać widzom wampiryczny wygląd. Wśród widzów rozlosujemy 10 wampirzych peleryn i ruszymy na Zamek prowadzeni przez wampirkę na szczudłach i połykaczy ognia – do Nowego Kina Pałacowego. Tam powitamy Was winem, a o godz. 20.30 zobaczymy film „O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu”. Po projekcji stylizację wampiryczną widzów uzupełnimy o stosowne uzębienie – zęby dla każdego! Wampir na szczudłach poprowadzi widzów dalej ulicą Święty Marcin – do bramy, w której znajduje się Kino Muza. Tam czekać będzie kolejna lampka czerwonego wina oraz trumna… W pełni wystylizowani widzowie-wampiry będą mogli zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie w trumnie oraz obejrzeć film „Co robimy w ukryciu”. Po seansie w holu Muzy zagra DJ Pan Picik – na rozluźnienie, jeśli wrażenia tego wieczoru sprawią, że krew uderzy Wam do głowy!
PROGRAM
17.00-18.00 darmowy makijaż wampiryczny w holu Kina Rialto
18.00-20.00 „Tylko kochankowie przeżyją” – Kino Rialto, ul. Dąbrowskiego 38
20.00 przejście z Kina Rialto do Nowego Kina Pałacowego
20.30-22.15 „O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu” – Nowe Kino Pałacowe, ul. Św. Marcin 80
22.30 przejście z Nowego Kina Pałacowego do Kina Muza
23.00 „Co robimy w ukryciu” – Kino Muza, ul. Św. Marcin 30
0.30 zdjęcia w trumnie i DJ Pan Picik
*przed każdym seansem lampka wina od Świata Alkoholi
O FILMACH
„Tylko kochankowie przeżyją”
reż. Jim Jarmusch | Francja/Niemcy/USA/ Wlk. Brytania/Cypr 2013 | 122 min.
Adam (Hiddleston) jest unikającym rozgłosu i słonecznego światła undergroundowym muzykiem, skrzyżowaniem Syda Barreta i Davida Bowiego z Hamletem. Mieszka w odludnej części Detroit, kolekcjonuje gitary, słucha winyli i tworzy elektroniczną muzykę końca świata. Melancholijną samotność rozjaśnia długo oczekiwany przyjazd jego ukochanej, Ewy (Swinton). Razem jeżdżą nocami po wyludnionym Detroit w hipnotycznym rytmie muzyki, celebrując każdą spędzaną razem chwilę. Jednak spokojne życie zakochanej pary zostanie wystawione na próbę, kiedy niezapowiedzianie dołączy do nich nieobliczalna i wygłodniała siostra Ewy - Ava (Wasikowska). Tilda Swinton, Tom Hiddleston i Mia Wasikowska w klimatycznej love-story outsidera światowego kina Jima Jarmuscha, twórcy "Broken Flowers", "Truposza" i "Ghost Doga", który tym razem zdaje się mówić, że tylko ci, którzy potrafią kochać, przetrwają. Bohaterowie "Tylko kochankowie przeżyją" to wampiry zmęczone setkami lat życia i zdegustowane tym, jak rozwinął się świat. Nie są jednak typowymi przedstawicielami swojego wymierającego gatunku: wprawdzie żywią się krwią i preferują mrok nocy, ale najważniejsza jest dla nich sztuka, literatura, muzyka - i trwająca od wieków miłość. To wyrafinowani smakosze życia, wytworni dandysi zatopieni w XXI wieku, wciąż pamiętający jednak intensywność romantyzmu.
„O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu”
reż. Ana Lily Amirpour | USA 2014 | 104 min.
Kiedy w zepsutym do szpiku kości Bad City piękna i samotna wampirzyca spotyka jedynego uczciwego mężczyznę w mieście, staje się jasne, że nic już nigdy nie będzie takie samo. Ale czy w miejscu, gdzie przestępczość, narkotyki i prostytucja są na porządku dziennym, może narodzić się prawdziwa miłość? I czy szlachetna krwiopijczyni, która nocami na deskorolce w tradycyjnym irańskim czadorze wymierza sprawiedliwość w zdegenerowanym mieście, odnajdzie szczęście u boku przystojnego śmiertelnika?
„Co robimy w ukryciu”
reż. Jemaine Clement, Taika Waititi | Nowa Zelandia/USA 2014 | 86 min.
Viago (379 l.), Deacon (183 l.), Vladislav (862 l.) i Petyr (8000 l.) mieszkają razem na przedmieściach współczesnego Wellington w Nowej Zelandii. Ich życie rozpoczyna się dopiero po zmroku, kiedy to opuszczają trumny i legowiska, by stawić czoła codzienności, która również dla wampirów bywa niełatwa. Nieśmiertelność i pragnienie świeżej ludzkiej krwi już dawno przestały być ich głównym zmartwieniem, bo współczesność stawia przed nimi nowe wyzwania. Grupa filmowców towarzyszyim podczas codziennych obowiązków, drobnych kłótni czy nocnych wyjść na miasto, które z błyskotliwym humorem uświadamiają nam, że choć ich serca przestały bić wieki temu, wciąż żywią gorące i bardzo ludzkie uczucia.
Sponsor: Świat alkoholi
Patronat medialny: Radio Afera
Projekt dofinansowany przez PISF, FN i SKSiL.

reż. Eliza Kubarska
Polska, Szwajcaria, Nepal, Indie, Włochy, Austria 2024
80 minut
Prawdziwa historia Wandy Rutkiewicz, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi – opowiedziana przez nią samą. Wanda bez zaproszenia wkroczyła w męski świat wypraw wysokogórskich i zapłaciła za to najwyższą cenę. Reżyserka filmu, która sama jest alpinistką, wyrusza w Himalaje śladami Wandy. Wskazówką do poszukiwań jest audio-pamiętnik bohaterki znaleziony wśród sterty materiałów archiwalnych. Wanda zaginęła 30 lat temu. Jej ciało nigdy nie zostało odnalezione. Niektórzy twierdzą, że została w klasztorze buddyjskim. Film eksploruje jej życie i tajemnicę z udziałem znanych wspinaczy: Reinholda Messnera, Krzysztofa Wielickiego i Carlosa Carsolio, a także bliskich jej kobiet: siostry Janiny Fies i menadżerki Marion Feik.

„Wandejczycy nauczyli nas stawiać opór wszystkim rewolucjom. Pokazali, że w obliczu piekielnych kolumn, nazistowskich obozów zagłady, komunistycznych gułagów czy islamskiego barbarzyństwa istnieje tylko jedna odpowiedź. Jest nią dar z siebie”
Kard. Robert Sarah.

Plan wydarzenia:
W OBRONIE BOGA I KRÓLA - opowieść o powstaniu wandejskim
WSZYSCY JESTEŚMY WANDEJCZYKAMI - połączenie z francuskimi twórcami filmu
WANDEA: ZWYCIĘSTWO ALBO ŚMIERĆ - pokaz filmu
Przerwa kawowa
PIEŚNI WOLNYCH WANDEJCZYKÓW I BRETOŃCZYKÓW PO POLSKU - koncert Jacka Kowalskiego i Klubu św. Ludwika
Film „Wandea: zwycięstwo albo śmierć” to nakręcona z rozmachem epicka opowieść o wielkim powstaniu ludowym przeciwko terrorowi rewolucji francuskiej, prześladowaniu duchowieństwa i Kościoła, w obronie tradycji, wiary katolickiej i króla. Opowieść odkrywa niesłusznie pokrytą kurzem kartę historii. Jest hołdem dla dzielnego ludu wandejskiego, który dla obrony wolności i wiary poświęcił życie. Zemsta rewolucji była bowiem okrutna, a eksterminacja nie tylko mężczyzn, lecz także dzieci, kobiet, starców po upadku powstania nazywana jest pierwszym ludobójstwem w nowożytnej historii. W 1984 roku Jana Paweł II beatyfikował 99 męczenników wandejskich z Angers zamordowanych z nienawiści do wiary.
„Wandejczycy nauczyli nas stawiać opór wszystkim rewolucjom. Pokazali, że w obliczu piekielnych kolumn, nazistowskich obozów zagłady, komunistycznych gułagów czy islamskiego barbarzyństwa istnieje tylko jedna odpowiedź. Jest nią dar z siebie”
Kard. Robert Sarah.
14 stycznia 2024, godz. 16:00 (koniec ok. 19:00)
Kino Rialto
ul. Jana Henryka Dąbrowskiego 38, 60-843 Poznań
Bilety: 35 zł (normalny) / 25 zł (ulgowy)
Wszystkie szczegóły znajdziesz na stronie:
www.benedictus.pl/wandea



Czas trwania: 102 minut
Rok produkcji: 1973 (50. rocznica premiery)
Gatunek: akcja
Od ponad trzech dekad minionych od czasu swojej przedwczesnej śmierci Bruce Lee pozostaje wciąż niekwestionowanym mistrzem ekranowych sztuk walki. Jego ostatni film, mistrzowskie „Wejście smoka”, zwycięsko oparł się próbie czasu i dziś uznawany jest za najlepszy film o wschodnich sztukach walki w historii kina. Ten hit kasowy przenosi Lee na prywatną wyspę wojskowego gubernatora Hana, którego Akademia Wschodnich Sztuk Walk jest przykrywką dla przemytu opium i nielegalnej prostytucji. Aby pomścić śmierć siostry, Lee infiltruje siedzibę i uczestników brutalnego turnieju Hana - zapierających dech w piersiach zawodów, które łączą umiejętności różnych sztuk walki: karate, judo, tae kwon do, tai chi chuan i hapkido, przygotowanych przez samego Lee. Co za uderzenie!

Reżyseria: Michele Mally
Wielka Brtyania, Włochy 2022
Istnieje od 1600 lat, a wciąż pozostaje wyjątkowa. Wenecja.
Canale Grande i inne, kultowe wręcz miejsca, zapisane w pamięci, nawet jeśli nie widziane na żywo. Bogactwo muzeów, szaleństwo zabawy i barwne refleksy wody na płótnach Turnera, karnawał i splendor, niesamowite wille na wyspie Lido i prestiżowy Festiwal Filmowy, pejzaże Canaletta, dzieła takich artystów jak Bellini, Tycjan, Tintoretto, Veronese...
Nęcąca urokiem dekadencji, a jednocześnie prężnie w czołówce. Od początku pełna sprzeczności, kosmopolityczna Wenecja zawsze była miastem handlowej i kulturalnej wymiany ze Wschodem, miastem otwartym na przyszłość i jej inspiracje. Wenecja poddawała się gorączce nieustannego odkrywania jej na nowo przez jej mieszkańców i podróżnych. Pozwalała, by jej tożsamość wciąż się kształtowała i nie uległa skostnieniu.
Carlo Cecchi, mistrz włoskiego teatru, który pracował z wielkimi intelektualistami i twórcami kultury XX wieku, przybliża nam pamięć tego miasta. Wenecję chłonie również Hania Rani. Ceniona młoda polska pianistka i kompozytorka, genialna artystka sceny współczesnej muzyki poważnej, w muzeach i wąskich uliczkach szuka inspiracji, by skomponować ścieżkę dźwiękową do tegoż filmu.
Dwa spojrzenia rożnych pokoleń łączy w jedną opowieść narratorka, Lella Costa. Głos włoskiej aktorki przypomina: Wenecja zawsze była kobietą.

reż. Wojciech Smarzowski
Polska, 135 minut
„Wesele" to historia miłości tak mocnej, że przekracza granice, nie mieści się w ramach i jest silniejsza od wszelkich barier. To szczere spojrzenie na współczesny świat, a także dramatyczna podróż w przeszłość, która nikomu nie pozostanie obojętna. Jak mówi sam reżyser, jego najnowszy obraz ma być „opowieścią o manipulowaniu emocjami i ostrzeżeniem przed mową nienawiści”.
Wesele Anno Domini 2021. Gromada podchmielonych gości szaleje na parkiecie w rytm disco polo, druhny zacięcie rywalizują ze sobą w konkursach, ktoś nagrywa wideo życzenia dla młodej pary. Wesele jakich wiele, jednak pod pozorem dobrej zabawy kryje się gorzka prawda o nas. Panna młoda w zaawansowanej ciąży (Michalina Łabacz), zdecydowana na emigrację, z rosnącym niepokojem obserwuje wybryki męża. Jej ojciec, lokalny biznesmen Rysiek (Robert Więckiewicz), tej nocy też ma więcej zmartwień niż tylko zamieszanie wokół ślubu córki. Interes życia wisi na włosku, a w tle są nie tylko wielkie pieniądze, ale także szczęście jego najbliższych. Sytuacja zaognia się również za sprawą zaproszonych na uroczystość gości, a wszystko to obserwuje senior rodu Antoni Wilk (Ryszard Ronczewski), do którego wracają wspomnienia dramatycznych wydarzeń sprzed lat, kiedy poznał miłość swojego życia. Z każdą minutą rosną emocje i odżywają najgłębsze uczucia, historie burzliwych miłości dawnych i nowych kochanków przenikają się nawzajem. Stopniowo zatraca się granica między tym co kiedyś, a tym co teraz. Na jaw wychodzą tajemnice przeszłości, nakręcające spiralę zła, z której nie ma ucieczki. Mało komu udaje się zobaczyć coś więcej poza „swoimi własnymi” prawdami. A jeśli już się uda, to najczęściej w ukryciu – w obawie i strachu przed konsekwencjami i zdemaskowaniem. Świt zastanie bohaterów w różnej kondycji, stanie emocjonalnym i z różnym bagażem doświadczeń. Pewne jest tylko jedno – z tym weselnym kacem każdy będzie musiał poradzić sobie sam.
W filmie zagrali: Robert Więckiewicz, Michalina Łabacz, Agata Kulesza, Andrzej Chyra, Ryszard Ronczewski, Arkadiusz Jakubik, Mateusz Więcławek, Przemysław Przestrzelski oraz Agata Turkot. Za kamerą stanął stały współpracownik reżysera, Piotr Sobociński Jr, autor zdjęć do takich filmów jak „Wołyń", „Róża", „Drogówka" czy ostatnio nominowanego do Oscara „Bożego Ciała". Muzykę skomponował Mikołaj Trzaska, który współpracował z Wojciechem Smarzowskim przy takich tytułach jak „Róża”, „Drogówka” czy „Kler”. Za scenografię odpowiada nagrodzony Orłem i Złotymi Lwami Marek Warszewski, którego prace można było podziwiać w produkcjach „Miasto 44”, „Magnezja” czy „Najlepszy”.

Adrien niedawno rozstał się z dziewczyną. A dokładnie to ona oświadczyła, że potrzebuje przerwy i zatrzasnęła za sobą drzwi. Kiedy więc zostaje poproszony o wygłoszenie tytułowego toastu na weselu siostry, kreśli w wyobraźni kolejne jego wersje i są to głównie scenariusze porażki. Bo co miałby powiedzieć nowożeńcom, skoro właśnie wielka miłość uciekła mu sprzed nosa? Rozpamiętując początki swojego związku i usiłując dociec, co poszło nie tak, bohater „Weselnego toastu” zerka pod stołem na telefon. Czy była odpowie na jego wiadomość? Czy da mu jeszcze jedną szansę? Tirard z humorem odmalowuje etapy budowania relacji i razem z bohaterem szuka przyczyn miłosnej klęski. A przede wszystkim sprawia, że z całych sił kibicujemy Adrienowi, gdy ów neurotyk i hipochondryk opuszcza wreszcie strefę komfortu i postanawia zawalczyć o związek.
Ciepły, dający nadzieję „Weselny toast” znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes 2020. Reżyser w świeży i oryginalny sposób podchodzi bowiem do komedii, wplatając w nią elementy stand-upu. Wszyscy znamy wesela, z których chce się uciec i przemowy, których nie chcemy wygłaszać. Mistrz gatunku Laurent Tirard („Facet na miarę”, „Mikołajek”) pokazuje, że męczące rytuały stają się znacznie milsze, jeśli choć trochę polubimy swoją rodzinę. A wtedy może nawet będziemy gotowi na założenie własnej.

Cast sheet:
Renée Fleming (Hanna Glawari), Kelli O’Hara (Walentyna), Nathan Gunn (hrabia Daniło Daniłowicz), Alek Shrader (Kamil de Rosillon), Thomas Allen (Baron Mirko Zeta)
Andrew Davis (dyrygent), Susan Stroman (produkcja i choreografia), Julian Crouch (scenografia), William Ivey Long (kostiumy), Paul Constable (światło), Mark Grey (dźwięk), Ken Howard (zdjęcie w tle)
Nieczęsto się zdarza, by byt całego państwa zależał od uczuć jednej osoby.
Chyba że tym państwem jest Pontevedro, a decydującą w tej kwestii osobą – bawiąca w Paryżu Hanna Glawari, która po mężu bankierze odziedziczyła 20 milionów. Jeśli wyjdzie za cudzoziemca i jej pieniądze opuszczą granice państwa – Pontevedro zbankrutuje. Gra toczy się o majątek i miłość. „Wesoła wdówka” to obok „Zemsty nietoperza” Johanna Straussa syna jedyna operetka, po którą sięgają najpoważniejsze sceny operowe, choćby z okazji sylwestra. Postać tytułowej wdówki wciela się amerykańska diwa Renée Fleming, którą podziwialiśmy już między innymi w „Rusałce” i „Thaïs”. Spektakl przygotowała znana z Broadwayu reżyserka i choreografka Susan Stroman. Szampańska zabawa w rytmie kankana murowana!

reż. Steven Spielberg
USA 2021
Słynny broadwayowski musical powraca w nowej odsłonie i w reżyserii samego Stevena Spielberga! Zdobywca Oscara® zabiera widzów w podróż w czasie do roku 1957 i pozwala ponownie odkryć uroki młodzieńczej miłości, a także poczuć dreszcz emocji towarzyszący rywalizacji nowojorskich gangów ulicznych: Jetsów i Sharksów. Oczywiście Szekspir i jego "Romeo i Julia" jako pierwowzór literacki filmu, a zrealizowany przez Roberta Wise w 1961 oscarowy musical stanowią w tym wypadku nieodłączny punkt odniesienia.



Film zabiera widzów w inspirującą, przejmującą i pełną emocji podróż przez przełomowe życie i karierę Houston, z zapierającymi dech w piersiach występami i ścieżką dźwiękową zawierającą najbardziej uwielbiane przeboje ikony.


/scroll down for EN/
Nagroda Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie filmu.
Najważniejsi przedstawiciele branży filmowej od lat 30. XX wieku nie zapominają uhonorować również krótkiego metrażu, który stanowi istotną część amerykańskiej kinematografii.
Podczas tegorocznego rozdania nagród konkursu o jej złotą statuetkę zawalczy 15 filmów krótkometrażowych w trzech kategoriach: film animowany, aktorski i dokumentalny. Mimo że rzadziej wspominane w mediach niż filmy pełnometrażowe, krótkie produkcje prezentują równie istotne, inspirujące historie w innowacyjnej formie.
Oscar Nominated Shorts 2020 to świetna okazja, by przyjrzeć się najlepszym produkcjom krótkometrażowym na świecie, skumulowanym w wyjątkowe doświadczenie filmowe.
Fundacja Ad Arte jest wyłącznym polskim dystrybutorem dwóch zestawów Oscar Nominated Shorts – filmów aktorskich i animowanych.
Program:
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
✨ BROTHERHOOD / reż. Meryam Joobeur, Marcia Gracia Turgeon
✨ NEFTA FOOTBALL CLUB / reż. Yves Piat, Damien Megherbi
✨ THE NEIGHBORS' WINDOW / reż. Marshall Curry
✨ SARIA / reż. Bryan Buckley, Matt Lefebvre
✨ A SISTER / reż. Delphine Girard
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
✨ DCERA (DAUGHTER) / reż. Daria Kashcheeva
✨ HAIR LOVE / reż. Matthew A. Cherry, Karen Rupert Toliver
✨ KITBULL / reż. Rosana Sullivan, Kathryn Hendrickson
✨ MEMORABLE / reż. Bruno Collet, Jean-François Le Corr
✨ SISTER / reż. Siqi Song
Współorganizatorzy: Fundacja Ad Arte, SWF i Kino Rialto
*
The Academy Awards are one of the most prestigious awards in the world of film. From the 1930s, the most important figures in the film industry also awards the best of short films, which are an important part of the american cinematography.
During this year’s ceremony 15 short films will compete for a golden statue in three categories: animated, feature and documentary shorts. Short films, although they receive less media attention than full-lengths, present stories as important and inspiring as them in an innovative form.
Oscar Nominated Shors 2020 is a great opportunity to look at the best short productions in the world in one, extraordinary film experience.
Ad Arte Foundation is the exclusive Polish distributor of two Oscar Nominated Shorts sets – feature and animated.
Program:
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski
✨ BROTHERHOOD / dir. Meryam Joobeur, Marcia Gracia Turgeon
✨ NEFTA FOOTBALL CLUB / dir. Yves Piat, Damien Megherbi
✨ THE NEIGHBORS' WINDOW / dir. Marshall Curry
✨ SARIA / dir. Bryan Buckley, Matt Lefebvre
✨ A SISTER / dir. Delphine Girard
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
✨ DCERA (DAUGHTER) / dir. Daria Kashcheeva
✨ HAIR LOVE / dir. Matthew A. Cherry, Karen Rupert Toliver
✨ KITBULL / dir. Rosana Sullivan, Kathryn Hendrickson
✨ MEMORABLE / dir. Bruno Collet, Jean-François Le Corr
✨ SISTER / dir. Siqi Song


Reż. Giovanni Troilo
Włochy, 2023, 102 minuty
Borromini i Bernini. Wyzwanie doskonałości to opowieść o architektonicznej rewolucji przeprowadzonej przez jednego mistrza, który na zawsze zmienił oblicze Wiecznego Miasta. W tym celu Borromini nieustannie poszerzał granice własnych możliwości, zwalczał utarte konwencje i uprzedzenia. Z pokorą brał lekcje od przeszłości, by wynaleźć nową przyszłość. Z odwagą podążał za ideą, mimo świadomości ceny, jaką przyjdzie mu za to zapłacić. Styl Borrominiego jest rozpoznawalny, ekscentryczny, odmienny, różni się od stylu współczesnych mu architektów i emanuje surowym duchowym autorytetem, niezmiennie budząc skojarzenia z nieskończonością.

Reż. David Bickerstaff
Wielka Brytania, 2015, 90 minut
Pojawienie się w którymś ze światowej sławy muzeów Dziewczyny z perłą Johannesa Vermeera zawsze przyciąga na wystawę tłumy zwiedzających. W Japonii pojawiło się na niej ponad milion osób. Obraz pozostaje jednak cały czas okryty tajemnicą.
Dzięki reportażowi Exhibition on screen możemy przyjrzeć mu się z bliska i poszukać odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania związane z dziełem i jego twórcą. Kim była dziewczyna, którą namalował Vermeer? Dlaczego pozowała mistrzowi i jaką technikę malowania on przyjął? Z jakiego powodu obraz otoczony jest tak wielką czcią i podziwem? Po światowym tournée Dziewczyna z perłą powraca do rodzimej Hagi, do Muzeum Mauritshuis, które przez wiele lat remontowano. Rozpoczynając od wędrówki po odnowionym muzeum, przechodzimy do odkrywania tajemnic obrazu Vermeera, które wiążą się również z innymi dziełami Mauritshuisu.
„Wystawa na Ekranie” („Exhibition on Screen”) to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu HD są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki będzie można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów, wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów.