Archiwum filmów
TOBIASZ
TOFIFEST – „FILMY Z SERCA POLSKI #2”
TOKIJSKIE OPOWIEŚCI. SZTUKA STOLICY JAPONII
TOLKIEN
TOM
TOM OF FINLAND
TONI ERDMANN
TONIA
TONY HALIK
TORI I LOKITA
TOTEM
TOY STORY 4
TRAKTOREK FLOREK
TRAKTOREK FLOREK RATUJE FARMĘ
TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM
TRANSMISJA GALI FINALOWEJ KONKURSU SKRZYPCOWEGO IM. HENRYKA WIENIAWSKIEGO
TRANZYT
TRAWERS GRENLANDII Łukasz Supergan
TREFLIKI RATUJĄ ŚWIĘTA
TROLLE
TROPEM WIELORYBÓW PACYFIKU - Marek Kramarczyk
TRUFLARZE
TRUPOSZE NIE UMIERAJĄ
TRUST ME | po filmie spotkanie z Joanną Ratajczak
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY
TRZEJ MUSZKIETEROWIE: D`ARTAGNAN
TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
TRZY PIĘTRA
TRZY SERCA
TRZY TYSIĄCE LAT TĘSKNOTY
TULIPANOWA GORĄCZKA
TULLY
TURKUSOWA SUKNIA
TURU. W POGONI ZA SŁAWĄ
TWARZ
TWÓJ SIMON
TWÓJ VINCENT - WERSJA Z DUBBINGIEM
TWÓJ VINCENT - wersja z polskim dubbingiem
TWÓJ VINCENT - wersja z polskimi napisami
TY [ROMANTYKA]
TYDZIEN Z MAMI FATALE
TYLKO POWIEDZ KAŻDEMU
TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ
Tajemnica Westerplatte
Tamara i mężczyźni
Tango Libre
Tedi i poszukiwacze zaginionego miasta
Templariusze. Miłość i krew
Test
The Cowboy Capital
The Doors - Hollywood Bowl 68
The Rolling Stones: Ladies&Gentlemen ‘74
The Story of Film. Odyseja filmowa
Thor ratuje przyjaciół
To musi być miłość
To właśnie miłość
Tom & Jerry
Twin Peaks: Ogniu krocz ze mną - pokaz specjalny
U PANA BOGA W KRÓLOWYM MOŚCIE
U PANA MARSA BEZ ZMIAN /NIC SIE TU NIE DZIEJE/
UKRYTA GRA
UKRYTE PIĘKNO
UKŁAD ZAMKNIĘTY
ULMOWIE. BŁOGOSŁAWIONA RODZINA
ULTIMA THULE
UPIORNE OPOWIEŚCI PO ZMROKU
UPIÓR W OPERZE
UPIÓR W OPERZE
UPROWADZONA KSIĘŻNICZKA
UPS 2! BUNT NA ARCE
UPS! ARKA ODPŁYNĘŁA
URODZENI MORDERCY
URWIS
USŁANE RÓŻAMI
UTOYA, 22 LIPCA
UTOYA, 22 LIPCA
UTRATA RÓWNOWAGI
UTRATA RÓWNOWAGI | premiera i spotkanie z twórcami
UWIERZ W MIKOŁAJA
Uniwersytet potworny

"Tobiasz" to:
• film będący adaptacją biblijnej księgi, z udziałem niepełnosprawnych aktorów
• pofilmowe spotkanie z publicznością - opowieść o historiach życiowych występujących w nim aktorów
Film fabularny, zrealizowany w konwencji czarno - białej. Scenariusz filmu jest adaptacją biblijnej Księgi „Tobiasza”. Film jest liryczna opowieścią o duchowej podróży i mistycznym uzdrawianiu relacji w rodzinie. Ascetyczny w formie, niespieszny w obrazie, pełen ciszy, dający przestrzeń do kontemplacji Tajemnicy. Z udziałem wybitnego artysty operowego Rafała Siwka. Spotkanie kończy rozmowa z widzami, która jest warsztatem motywacyjnym dla niepełnosprawnych i osób z ich najbliższego otoczenia.
Scenariusz / adaptacja „Księgi Tobiasza”: Maciej Sikorski
Reżyseria: Maciej Sikorski
Muzyka: Adam Szewczyk
Występują: Tomasz Buczko, Natalia Lewandowska, Ryszard Waligóra, Marcin Konik, Tomasz Balon, Tadeusz Dylawerski
Pokaz jest bezpłatny.
Zadanie jest finansowane ze środków otrzymanych od PFRON
Fundacja Budzenie Pasji i Teatr EXIT
Fundacja Budzenie Pasji istnieje od 2015 r. i realizuje widowiska historyczne, warsztaty i spektakle teatralne (w tym edukacyjne) oraz prowadzi projekty wspierające środowisko osób niepełnosprawnych. Współpracuje od lat z wieloma instytucjami kultury oraz administracji publicznej na terenie całego kraju. Szczególne miejsce w działalności fundacji zajmuje obecnie Teatr EXIT. Znakiem rozpoznawczym teatru jest kilka elementów – częste sięganie do tematyki biblijnej, obecność dużej liczby widzów niepełnosprawnych oraz debaty publiczne – po każdym spektaklu i filmie ma miejsce spotkanie i rozmowa, gdzie widzowie biorą aktywny udział w dyskusji na temat prezentowanych treści.
Przedstawienia i filmy stają się niezapomnianym przeżyciem dla widzów również poprzez fakt spotkania z niepełnosprawnymi artystami. W realny sposób budują więzi kulturowe i zwiększają naszą wrażliwość społeczną. Teatr swoje spektakle i filmy pokazuje w całej Polsce, a widownię teatru stanowią także osoby niepełnosprawne, często uczestnicy WTZ, czy mieszkańcy ośrodków DPS. Takich spektakli w ostatnich latach zostalo wystawionych kilkadziesiąt, odbyło się także wiele projekcji filmó wraz z towarzyszącymi im rozmowami. Misją teatru jest niesienie innym nadziei, aktywizowanie osób niepełnosprawnych, eksponowanie ich wartości.

Supernova
reż. Andrzej Cichocki, 2015, 29’00, fabularny; produkcja Uniwersytet Śląski (Katowice) – Wydział Radia i Telewizji
Nagrody: LLF 2015 – Brązowe Grono; nagroda publiczności Sci-On! Film Festival Reno (USA); Platinum Remi na Houston Worldfest Independent Film Festival; konkursy IFF Nowe Horyzonty, FF Gdynia, “Lokalizacje” Tofifest 2015
Mądra i ciepła opowieść o szukaniu tajemnicy, sensu życia. Tego, co powoduje, że chcemy żyć i działać. Andrzej Cichocki zabiera nas w półgodzinną podróż, w której dużą rolę gra… Kosmos.
Światowej sławy profesor astronomii od wielu lat żyje w odosobnieniu. Zerwał kontakty, porzucił pracę naukową. Pewnego dnia odwiedza go jego były student, Marcin. Chłopak próbuje ponownie rozpalić w swoim Mistrzu emocje i przekonać go do powrotu do świata.
Andrzej Cichocki studiował na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Reżyser i operator filmowy. Zajmuje się również fotografią i muzyką. Za swój “Las cieni” zdobył kilkanaście nagród na całym świecie, m.in. w Chicago, Los Angeles, Warszawie i Nowym Jorku.
Portrety wojenne: Bruno Hellwig
reż. Tomasz Matuszczak, 2015, 25’00, fab/anima-doc, Produkcja: Shipsboy
Nagrody: New York Festival – Srebrny Medal w kategorii: Historia i Społeczeństwo / konkurs “Lokalizacje” Tofifest 2015; seria została zakupiona przez kanał NETFLIX
“Portrety Wojenne” przekonują że historia nie musi być nudna ani patetyczna. Ta dedykowana młodej widowni seria dokumentalna, opowiada w dynamiczny i pełen napięcia sposób, o zapomnianych, polskich bohaterach II Wojny Światowej. Między innymi dlatego zakupił ją ogólnoświatowy potentat, NETFLIX. Podczas pokazu FzSP#2 prezentujemy odcinek o Bronisławie “Bruno” Hellwigu. Był on jednym z najlepszych kierowców bojowych Armii Krajowej. Brał udział w wielu spektakularnych akcjach na terenie okupowanej Warszawy. Między innymi w legendarnej akcji na Franza Kutscherę, podczas której żołnierze AK wykonali wyrok na tym “kacie Warszawy”.
Tomasz Matuszczak: ur. 1979 w Bydgoszczy. Reżyser i scenarzysta. Absolwent PWSFTviT w Łodzi. Współpracował z Janem Jakubem Kolskim. Za krótki metraż „Serce do walki” został nagrodzony na prestiżowym Locarno Film Festival oraz na Lubuskim Lecie Filmowym (Złote Grono). Ma na koncie wiele dokumentów, etiud fabularnych oraz szereg reklam telewizyjnych. W 2015 roku wziął udział w projekcie „Portrety wojenne”. Pracuje nad debiutem pełnometrażowym pt. „Czarne ptaki”.
Ciekawostka: Seria została zrealizowana w unikatowej w naszym kraju konwencji “animadoc” znanej m. in. z “Sin City” Roberta Rodrigueza czy “300” Zacka Snydera. Odcinki serii łączą w sobie materiały archiwalne, wywiady z ekspertami oraz sekwencje fabularyzowane, stylizowane na kadry komiksowe, gdzie żywy aktor połączony jest z ręcznie rysowaną scenografią przez twórców komiksowych. Serię wyprodukowała warszawska firma Shipsboy, prowadzona przez Joannę Szymańską oraz dwójkę torunian – Dawida Janickiego i Jędrzeja Bączyka.
Kojot
reż. Jędrzej Bączyk, 2012, 30’00, fabularny, Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna (Łódź)
Nagrody: Festiwal Filmu i Sztuki „Dwa Brzegi” 2012 – III nagroda w Konkursie Krótkometrażowym; Przegląd Studenckich Etiud „Klaps” w Turku 2013 – Grand Prix i Nagroda Publiczności; Krakowski Festiwal Filmowy 2013 – Konkurs Polski: Nagroda Główna „Srebrny Lajkonik” najlepszy krótkometrażowy film fabularny; Festiwal Kina Niezależnego CK OFF 2013 Przemyśl – Wyróżnienie w kategorii kino studenckie + Nagroda Jury Uczniowskiego + Nagroda Publiczności; Festival Tous Courts 2014 Aix-en-Provence – Grand Prix / pokaz w konkursie SHORTCUT Tofifest 2013
„Kojot” to ciepła, nieco kpiarska historia o miłości. A właściwie o jej poszukiwaniu w wykonaniu pewnego nastolatka, który stał się “buntownikiem z przypadku”. Głównym bohaterem jest Adaś, romantyk i idealista. Pewnego dnia podejmuje ciche zobowiązanie, że “straci dziewictwo” tylko z kobietą, w której się naprawdę zakocha. No i zakochuje się szybko w pięknej Marysi. Niestety, aby “skonsumować” miłość, musi jej zaimponować. Zakłada więc zespół, który nieco przypadkiem, okazuje się być grupą punkową. Okazuje się, że życie punka jest dla romantyka trudne do zaakceptowania…
W filmie Jędrzeja znajdziemy muzykę punk rockową przynoszącą echa „Wszystko co kocham” Jacka Borcucha, nastoletnią miłość i zabawnie opowiedzianą przypowieść o ideałach młodości oraz ich zderzeniu z realiami. Warto to zobaczyć.
Jędrzej Bączyk urodził się w 1983 r. w Toruniu. Jest reżyserem, scenarzystą, grafikiem i muzykiem. W 2005 ukończył grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, w 2011 reżyserię na PWSFTviT w Łodzi. Jest autorem wielokrotnie nagradzanych krótkich fabuł i dokumentów. jest czynnym muzykiem Paraliż Band, grającego reggae soundsystemu z Torunia. Niedawno powołał do życia solowy projekt muzyczny „Pan Jędras”, który wydał już dwa albumy. Działa w firmie producenckiej Shipsboy.
Niewiarygodnie elastyczny człowiek
Karolina Specht, 2014, 4’00, animacja
Nagrody: Międzynarodowy Festiwal Animacji „Fest Anca” na Słowacji (Nagroda dla najlepszego filmu szkolnego), Festiwal Filmów Szkoły Filmowej w Łodzi „Łodzią po Wiśle” (Nagroda dla najlepszej etiudy animowanej), OFAFA w Krakowie (Nagroda Specjalna w kategorii filmu studenckiego za szczególne walory artystyczne), konkurs Shortcut Tofifest 2014
Historia człowieka, który urodził się bez własnego kształtu. Poddawany ciągłym deformacjom i wtłaczaniu w cudze formy zaczyna się buntować. Czy można żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od rzeczywistości? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?
Karolina Specht urodziła się w Bydgoszczy. Aktualnie jest studentką PWSFTviT w Łodzi na kierunku Film Animowany i Efekty Specjalne. Jej krótkometrażowe animacje odniosły wiele sukcesów na festiwalach.
Nie trać głowy
Karolina Specht, 2015, 4’00, animacja
Animated European Award 2016 na Encounters Short Film and Animation Festival (UK); Prezentacja w konkursach: 39th Annecy International Animation FF, 12th Animateka International Animation Festival, 18th Mecal Pro Barcelona International Short and Animation Festival, MFF Tofifest
Nagrodzony Animated European Award krótkometrażowy film wykonany w technice animacji rysunkowej i komputerowej. Jest to graficzna historia o tym, jak łatwo można stracić głowę. Na środek czarnego ekranu powoli wtacza się biała głowa. Jedno zdarzenie wywołuje lawinę kolejnych wypadków. Wizualna strona filmu rozwija się wraz z akcją. Od prostych kompozycji, poprzez kolejne podziały ekranu i zagęszczenie form.
Rodnik
Marcin Sauter, 2014, 5’00, dokument artystyczny – impresja filmowa
Nagrody: Wyróżnienie Specjalne Jury na MFF Tofifest 2014
Mistrzowska krótka forma znanego dokumentalisty Marcina Sautera. „Napisana” emocjami i artystycznymi kadrami opowieść o starszej kobiecie i jej synu, mieszkających w wyludnionej i zniszczonej wojną wsi na południu Górskiego Karabachu na Kaukazie. Jedynym ich zajęciem jest suszenie ogromnych ilości orzechów w zrujnowanym domu. Wszystko wydaje się tu rozgrywać na granicy jawy i snu. Nie dziwi więc oniryczny klimat i opowieść kobiety o zmarłych, którzy nawiedzają ją pod wielkim orzechem przy źródle.
Marcin Sauter: Ur. 1971 roku w Bydgoszczy. Jeden z najlepszych, polskich dokumentalistów. Laureat nagrody specjalnej Flisak Tofifest. Przygodę z obrazem zaczynał jako fotografik i filmowiec niezależny. Nakręcił kilkanaście nagradzanych na świecie filmów dokumentalnych. Pełnometrażowo debiutował filmem „Na północ od Kalabrii”. Współtwórca Zespołu Filmowego Paladino i nieformalnej szkoły filmowej Bydgoska Kronika Filmowa. Wraz z Maciejem Cuske debiutował niezależnym „I co wy na to Gałuszko?” (2000). Jego najważniejsze filmy to „Za płotem”, „Hakawati”, „Pierwszy dzień” (projekt Polska-Rosja, pierwsze spojrzenie)
Wideoklipy
Pchełki “Miksują dziewki”
Realizacja: Pchełki & MOV Studio, Produkcja: Klima Media, 2014, 2’
Teledysk „Miksują dziewki” promował debiutancką płytę zespołu pt. „Pan Hopsiup”. Opowiada o radosnym, plenerowym party młodych ludzi. Powstał w plenerach poligonu wojskowego pod Toruniem. Pchełki opowiadają o klipie jednym zdaniem „każdy ma taką Kalifornię na Kujawach, na jaką sobie zasłużył”. Cokolwiek to znaczy.
Pchełki to zespół z Aleksandrowa Kujawskiego k. Torunia. Sami siebie nazywają przedstawicielami nowego nurtu w muzyce – „hop-siupu”. Artyści łączą etno, post-rock i psychodeliczny pop z połamanym rytmem jungle, transowym trip-hopem, frywolnością jazzu i ciężarem gatunkowym metalu.
Organek “Mississippi w ogniu”
Scenariusz i reżyseria: Marta Kacprzak; Produkcja: Mucha Produkcja Filmowa, 2016, 4’46
Nagrody: Fryderyk 2017 za Utwór Roku, nominacja do Fryderyka 2017 za Teledysk Roku
Klip promujący najnowszy album grupy Organek “Czarna Madonna”, będący mroczną, fabularną opowieścią o kończącym się uczuciu dwojga ludzi. Teledysk wyreżyserowała wg swojego scenariusza Marta Kacprzak, za zdjęcia odpowiadał Karol Stadnik.
Tomasz Organek muzyk rockowy związany z Toruniem, lider zespołu “Organek”. Jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród, m.in. Fryderyka 2017 za najlepszy album rockowy oraz za utwór „Mississippi w ogniu”. Jest dyrektorem muzycznym trasy “Męskie Granie”. Był współtwórcą Sofy, jednej z najlepszych polskich grup r’n’b.
Bisz & B.O.K “Prometeusz”
Reżyseria: Krzysztof Kiziewicz, Art Director: Maciek Szupica, 2014, 3’54”
Klip promujący album Bisza i jego grupy B.O.K pt. „Labirynt Babel” z 2014 r., rozgrywający się w postapokaliptycznej scenerii wielkiego miasta. Klip wyreżyserował Krzysztof Kiziewicz, o stronę artystyczną zadbał Maciek Szupica, a o zdjęcia Michał Rułka. W utworze wykorzystano sampel Bemibek „Podaruj mi trochę słońca”.
Bisz & Radex “Potlacz”
Reżyseria i Scenariusz: Iwona Bielecka, Produkcja: Klima Media, 2016, 3’42”
Jak napisali twórcy, utwór ma pokazywać “co myślą o współczesnym materializmie”. Klip w reżyserii Iwony Bieleckiej z żywiołowym udziałem Igi Góreckiej zapowiadał płytę „Wilczy humor” (2016)
Bisz, (właściwie Jarosław Jaruszewski) to pochodzący z Bydgoszczy, jeden z najciekawszych polskich raperów. Jest także poetą i producentem, członkiem zespołu B.O.K. i zdobywcą złotej płyty za album „Wilk Chodnikowy”. Jego muzyka to wyraźny głos młodego pokolenia, a teledyski artysty w sposób nowatorski odzwierciedlają emocjonalne teksty jego utworów. Radek „Radex” Łukasiewicz – założyciel zespołu Pustki, znany m.in. ze współpracy z Moniką Brodką czy Arturem Rojkiem.
The Returners feat. Małpa „Sekrety”
Wideo: Splot Media; Producent: The Returners, label Prosto, 2016, 3’54’
Polski duet producentów hip hopowych The Returnes podjął współpracę z wschodzącą gwiazdą polskiego rapu i hip hopu – Małpą. Ich wspólny projekt – album „Nowa Stara Szkoła”, z którego pochodzi teledysk – to jedno z ważniejszych wydarzeń na polskiej mapie muzycznej (2016).
Małpa (właściwie Łukasz Małkiewicz) – pochodzący z Torunia raper, członek formacji Proximite, której był współzałożycielem. Jego albumy “Kilka numerów o czymś” i “Mówi” zyskały status Złotej Płyty.
Wyrąb Lasu “Rozpruwacz”
Wyrąb Lasu, Arkadiusz Ikotbatman Wiśniewski, produkcja: Złe Litery, 2016, 2’50
“Ściółka płonie! Rewolucja zwierząt rozpoczęta. Zwierzaki ujawniają swoje drapieżne i pełne grozy zamiary” – tak twórcy zapowiadają ten klip do utworu z płyty „Tylko sierść!”. Bezkompromisowy “absurd-punk” z Kujaw.
Wyrąb Lasu – “punk leśny”, “armia antyhumanitarna” etc. Zespół stworzony przez muzyków różnych kujawsko – pomorskich formacji alternatywnych.

Reż. David Bickerstaff
Wlk. Brytania, 2022
Ekscytujące spotkanie z egzotyczną i ekscentryczną sztuką jednej z największych i najludniejszych stolic świata. Premierowe Tokijskie opowieści obejmują 400 lat niezwykle dynamicznej twórczości wizualnej – od delikatnych drzeworytów krajobrazowych Hokusaia i Hiroshiga po pop-artowe plakaty, współczesną fotografię, mangę, anime i zupełnie nowe formy wyrazu. „Wystawa w Kinie” („Exhibition on Screen”) to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu, są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki będzie można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów, wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów. „Wystawa w Kinie” jest pionierem kontentu kulturalnego w kinie. W tym roku cykl obchodzi rocznicę 10-lecia istnienia.




Pokazana w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes komedia „Toni Erdmann” stała się wydarzeniem imprezy. W rankingu międzynarodowej krytyki prowadzonym przez magazyn Screen otrzymała najwyższe oceny spośród wszystkich filmów recenzowanych w ostatniej dekadzie. Najnowszy film Maren Ade („Wszyscy inni”) to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią śmiertelnie poważną menadżerką, a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.
Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
„Toni Erdmann” to przewrotna, wzruszająca komedia o tym, co jest w życiu naprawdę ważne. To historia kobiety, która poświęciła wszystko dla pracy, ale będzie musiała przemyśleć wyznawane przez siebie wartości. Może to właśnie szalony Toni Erdmann pomoże jej odkryć coś, czego nałogowa pracoholiczka nie była w stanie dostrzec?

Reż. Marcin Bortkiewicz
Polska, 2022
Tonia ma 11 lat. Na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od swoich rówieśniczek, ale to naprawdę wyjątkowa dziewczyna. Żyje w świecie fantazji, jej głowa jest pełna marzeń i niesamowitych pomysłów. Mieszka z babcią i tatkiem, który nadużywa alkoholu. Choć nie jest jej łatwo, z uśmiechem na twarzy mierzy się z codziennymi problemami. Jest sprytna, inteligentna, a przy tym niezwykle urocza. Ma w sobie więcej siły i energii niż niejeden dorosły. Gdy dowiaduje się, że jej ukochany ojciec planuje wyjechać do pracy we Włoszech, postanawia zrobić wszystko, by do tego nie dopuścić. Kreatywność Tonii nie zna granic. Mimo niepowodzeń, nie poddaje się. Jest przekonana, ze dopnie swego. Do czasu aż na jaw nie wyjdzie skrywana przez lata rodzinna tajemnica.

Halik, jak przystało na wytrawnego gawędziarza, lubił publicznie podkoloryzować to i owo. Dziś trudno dociec co z tego, o czym mówił, wydarzyło się naprawdę, a co jest jedynie pokłosiem jego nieokiełznanej wyobraźni i poczucia humoru.
Film podejmuje próbę rozwikłania fenomenu podróżnika, który dzięki swej naturalnej charyzmie, fantazji i pasji przez długie lata konsekwentnie tworzył w opowieściach samego siebie. To historia kultywowania jego legendy przez innych oraz wielkiej tajemnicy ukrytej pod sfabrykowaną tożsamością.
Obejmująca pół wieku dokumentalna epopeja, precyzyjnie zrekonstruowana z mało znanych lub nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych filmowych materiałów archiwalnych nakręconych przez Halika podczas niezliczonych podróży po całym świecie. Tony Halik. Urodzony dla przygody to film o podróżniczej pasji i pogoni za marzeniami, ale i o kosztach jakie trzeba zapłacić, by mogły się ziścić.
To opowieść o płynnej granicy między prawdą a fałszem, wpisanej w niezwykłe losy człowieka, który z tej granicy uczynił swoje miejsce na ziemi.
źródło: Mayfly

Reż. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Francja, Belgia, 2022
Tori jest małym chłopcem, Lokita zaledwie nastolatką, oboje uciekli przed przemocą i biedą z Afryki Zachodniej i chcieliby razem ułożyć sobie życie w Belgii. Obojętność imigracyjnych urzędników, rodziny domagające się wsparcia i długi zaciągnięte u przemytników spychają jednak bohaterów w szarą strefę, gdzie do eksploatowania pozbawionych opieki i praw dzieci przyłączają się przestępcy. Podejrzani dla urzędów, bezbronni wobec przemocy, chłopak i dziewczyna mają tylko siebie. „Tori i Lokita” to opowieść o odwadze i nadziei, których nie sposób złamać. O sile przyjaźni w świecie, który niszczy więzi, o wartości wzajemnej troski, choć wokół liczą się tylko pieniądze.

Reż. Lila Avilés
Meksyk, Francja, Dania, 2023, 95 minut
Wyróżniona na Berlinale, wzruszająca, pełna czułości historia o sile rodzinnych więzów w obliczu nadchodzącego pożegnania. Tótem rozpoczyna się od gorączki przygotowań do imprezy urodzinowej ojca, organizowanej w iście meksykańskim stylu: jest gwarno, tłoczno i kolorowo. Do domu schodzą się kolejni goście, a każdy z nich wydaje się być jeszcze barwniejszy od poprzedniego. Cały ten piękny harmider obserwujemy oczami siedmioletniej Sol; cichej i skromnej dziewczyny o przenikliwym spojrzeniu, która stopniowo wprowadza nas do tego fascynującego mikrokosmosu. Na horyzoncie widać jednak rodzinne trzęsienie ziemi, które diametralnie zmieni życie wszystkich domowników, zwłaszcza młodej Sol. Kino zdążyło już odmienić hasło „rodzina” przez wszystkie formy i przypadki, ale Meksykana Lila Avilés udowadnia, że wciąż można opowiadać o niej w świeży, nowatorski sposób. I robić to bez zadęcia, unikając pustych haseł, oczywistych obserwacji i górnolotnych sloganów, za to z olbrzymią dozą empatii, mądrości i niewymuszonego humoru, który potrafi rozjaśnić nawet najczarniejszą godzinę.






Wyprawa Polish Greenland Expedition trwała dokładnie pięć tygodni. Waligóra i Supergan zaczynali na zachodzie wyspy w Kangerluusuaq. Po drodze dotarli do opuszczonej stacji radarowej DYE-2, która została wybudowana w zimnej wojnie. Mieli ze sobą broń, na wypadek spotkania z niedźwiedziem polarnym, ale na szczęście nie musieli z niej skorzystać. Grenlandia zaskoczyła ich za to różnorodnością – także śniegu.
Okazała się też niezwykle wymagającym miejscem. W trakcie wyprawy temperatura sięgała -30°C, a prędkość wiatru – powyżej 80 km/u. Podróżnicy wędrowali w white-oucie – kompletnej bieli, gdy chmury, niebo i śnieg zlewają się w ogromną białą pustkę. Okazała się też miejsc niezwykle pięknym, którego kształt zmienia się na naszych oczach, wraz z ocieplającą się Arktyką.
Łukasz Supergan – organizator wypraw długodystansowych, autor, fotograf, przewodnik.Przeszedł 20 000 km na szlakach Europy, Azji i Ameryki Pn., w tym szlak z Warszawy do Santiago de Compostela, dwukrotnie Łuk Karpat (jako pierwszy człowiek samotnie).Wędrował w Himalajach, Karakorum, Tien-Szan i Pamirze.Przemierzył grań Pirenejów, irańskie góry Zagros, trawers Islandii, całość łańcucha Alp oraz Izraelski Szlak Narodowy.

Reż. Piotr Ficner
Polska, 2024, 45 minut, dubbing
Wszyscy mieszkańcy Treflikowa przygotowują się do Wigilii. Kiedy jednak z całego miasta znikają choinkowe bombki, Treflik i Treflinka ruszą ich tropem, aby dowiedzieć się, kto stoi za kradzieżą. Czas uratować Święta! Treflik i Treflinka nie mogą się doczekać Świąt. Prezenty to jedyna rzecz, o jakiej potrafią myśleć! Kiedy nadchodzi Wigilia, rodzeństwo z ekscytacją zrywa się z łóżek. Razem z rodziną zaczynają przygotowania – pieką ciastka, odśnieżają podwórko i ustawiają choinkę. Zostaje im tylko jedna rzecz do zrobienia – wieszanie ozdób. Dostrzegają jednak, że nie mają bombek. Co gorsza, nikt w mieście ich nie ma! Wszystkie ozdoby nagle poznikały z każdego domu i sklepu. Treflik i Treflinka rozpoczynają śledztwo, aby ustalić, gdzie się podziały bombki. Z pomocą robota Robobota i samego Świętego Mikołaja postarają się uratować Gwiazdkę! „Trefliki ratują Święta” to historia bohaterów dobrze znanych najmłodszym widzom z uwielbianych seriali „Rodzina Treflików” oraz „Bobaski i Miś”. Ta czarująca i pełna wdzięku świąteczna przygoda to dawka dobrej, mądrej zabawy w gwiazdorskiej obsadzie.


Odwiedzam Niue – jeden z najmniejszych krajów na świecie i oglądam tony śmieci wyrzuconych na plaże najbardziej odległych wysp Oceanu Spokojnego. Po wszystkim spoglądam wielorybowi prosto w oko.”
Marek jest podróżnikiem, fotografem i żeglarzem. Przepłynął Pacyfik oraz kilkukrotnie Atlantyk. Mieszkał 1,5 roku na Karaibach i przez kilka miesięcy na Polinezji. Nurkował z setką polujących rekinów na atolach Tuamotu, pływał z wielorybami w Królestwie Tonga, a także fotografował dzikie zwierzęta z Galapagos.

reż. Michael Dweck, Gregory Kershaw
Grecja / USA / Włochy 2020
Magiczny, czarujący, pełen ciepła i humoru film o ludziach, którzy znaleźli swój przepis na szczęście – od lat, w lasach włoskiego Piemontu, zbierają razem ze swoimi psami trufle i nie wyobrażają sobie, że mogliby robić cokolwiek innego. Wyprodukowany przez Lucę Guadagnino, reżysera „Tamtych dni, tamtych nocy” wyjątkowy dokument, który zachwycił widzów i krytyków na całym świecie.
Po obejrzeniu tego filmu będziecie chcieli rzucić wszystko i wyjechać do Włoch, aby w piemonckich górach zbierać trufle! Carlo, Enrico, Piero i Sergio mieszkają nieopodal Mediolanu, gdzie od lat razem ze swoimi ukochanymi psami szukają rzadkich i drogich trufli Alba. Ten niezwykły rarytas jest przedmiotem pożądania ludzi na całym świecie, którzy gotowi są zapłacić za niego niemal każdą cenę. Okazuje się jednak, że w niektórych miejscach nie wszystko jest na sprzedaż. Dla grupy uroczych włoskich staruszków trufle to nie żyła złota, a przepis na szczęście, które każdego dnia odnajdują na nowo na szlakach piemonckich lasów.


reż.reż. Joanna Ratajczak
Polska 2024, 90 minut
Intymny portret współczesnego związku. Opowieść o pragnieniu wolności, zderzeniu wartości i poszukiwaniu siebie.
W tętniącym życiem Berlinie życie Alicji i Sebastiana z pozoru wygląda jak z katalogu: udane małżeństwo, dwoje dzieci, wspólny biznes i eleganckie mieszkanie w modnej dzielnicy. Ale pod powierzchnią perfekcyjnego obrazka zaczyna buzować napięcie. Gdy Sebastian zaczyna otwarcie mówić o swojej potrzebie wolności, ich związek zostaje wystawiony na próbę.
Dla Alicji — Polki wychowanej w konserwatywnym społeczeństwie, w którym rodzina i lojalność stanowią fundament — to starcie z innym porządkiem wartości okazuje się wstrząsającym doświadczeniem. Kobieta zmuszona jest nie tylko zawalczyć o związek, ale przede wszystkim spojrzeć w głąb siebie i zadać fundamentalne pytanie: kim jestem, kiedy świat, który budowałam, zaczyna się chwiać?
„Trust Me” to przejmujący dramat psychologiczny rozgrywający się na styku kultur, światopoglądów i osobistych granic. Reżyserka Joanna Ratajczak z wielką empatią i wrażliwością prowadzi widza przez intymny kryzys, jaki przeżywa para rozdarta między miłością a wolnością, bezpieczeństwem a autentycznością. To film o milczeniu, które boli bardziej niż krzyk, i o trudnej sztuce zaufania — do drugiego człowieka, ale i do siebie samego.
„Trust Me” to poruszająca historia o kobiecej sile, przebudzeniu i życiowych decyzjach, które nigdy nie są czarno-białe.

Reż. Andrzej Żuławski
Polska, 1971, 103 minuty
Młody mężczyzna, utraciwszy żonę i syna, zabitych przez Niemców na jego oczach, postanawia włączyć się w konspirację w okupowanym Lwowie. W czasie ucieczki trafia przypadkowo do mieszkania rodzącej. Kobieta łudząco przypomina jego żonę. Michał (L. Teleszyński), młody mężczyzna, utraciwszy żonę i syna, zabitych na jego oczach, postanawia włączyć się w konspirację w okupowanym Lwowie. W czasie ucieczki przed Niemcami trafia przypadkowo do mieszkania kobiety. Helena (M. Braunek) łudząco przypomina jego żonę. Jej mąż został zatrzymany przez gestapo. Michał postanawia zdobyć środki utrzymania dla niej i dla dziecka. Jako karmiciel wszy w Instytucie Rudolfa Weigla, gdzie prowadzi się badania nad szczepionką na tyfus, otrzymuje dokumenty chroniące go przed wywózką i porcje żywności. W konspiracji przyjmuje pseudonim „Szary” i w gorączkowych halucynacjach próbuje wykonywać polecenia. Ma zamiar odbić męża Heleny z rąk gestapo. Brawurowy debiut Andrzeja Żuławskiego, pod opieką artystyczną Andrzeja Wajdy, nawiązywał do problematyki i stylu Szkoły Polskiej, a zarazem gwałtowanie ją przekraczał, eskalując okrucieństwo, chaos moralny, naturalistyczne obrazy. Żuławski wypracował wyrazisty, konwulsyjny język opowieści o szaleństwie moralnym wojny, jak gdyby był to czas nie tylko walki on przetrwanie, ale też wiarę w sens istnienia, w możliwość porozumienia z Bogiem. Wyrazicielem tych wątpliwości jest w filmie Marian (M. Grudziński), przyjaciel Michała. Apokaliptyczny klimat filmu wsparty jest na licznych cytatach z Apokalipsy św. Jana, ale też polskich romantyków („Ojciec zadżumionych” Juliusza Słowackiego). Fabuła odsyła do autobiograficznych doświadczeń z okresu okupacji Mirosława Żuławskiego, ojca reżysera, współscenarzysty filmu. W 1973 roku film zdobył nagrodę „Jantara” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” oraz Nagrodę im. Andrzeja Munka w PWSFTviT.

Francja 2023
Zrealizowana z wielkim rozmachem ekranizacja jednej z najsłynniejszych powieści przygodowych w historii literatury.
Ogromny budżet, gwiazdorska obsada, wierność literackiemu oryginałowi i nowoczesne filmowe rzemiosło na najwyższym poziomie. Oto co wyróżnia najnowszą adaptację dzieła Aleksandra Dumas.
Eva Green w roli Milady na miarę jej słynnego występu w „CASINO ROYALE” i Vicky Krieps podziwiana za kreację w znakomitym „ W GORSECIE” jako kobiety, które wpływają na bieg dziejów.
Miłość, przyjaźń, ojczyzna i honor. Warto o nie walczyć, warto dla nich żyć. Czasem trzeba zaryzykować wszystko.
Młody, waleczny Gaskończyk d’Artagnan w drodze do Paryża staje w obronie młodej kobiety. Pokonany przez zamaskowanych napastników cudem uchodzi z życiem. Po przybyciu do stolicy postanawia odnaleźć sprawców i wymierzyć im sprawiedliwość. Nie podejrzewa, że w ten sposób trafi w sam środek międzynarodowej intrygi zagrażającej bezpieczeństwu Francji. Wraz z nowymi przyjaciółmi, muszkieterami Atosem, Portosem i Aramisem próbuje udaremnić niebezpieczne machinacje kardynała Richelieu. Jednak to miłość do pięknej Konstancji Bonasiuex sprowadzi na niego prawdziwe niebezpieczeństwo. Konstancja jest powiernicą królowej Francji, która zostaje uwikłana w niebezpieczną grę mającą na celu wciągnięcie kraju w wyniszczającą wojnę. D’Artagnan musi stanąć do walki o bezpieczeństwo i honor swojej ukochanej oraz jej pani. W ten sposób stanie się śmiertelnym wrogiem Milady de Winter, która nie cofnie się przed niczym, by zrealizować swój podstępny plan.


Reżyseria: Nanni Moretti
Francja / Włochy 2021
Pełen zaskakujących zwrotów akcji film mistrza włoskiego kina rozpoczyna się od wypadku. Ta tragedia na zawsze odciśnie piętno na małżeństwie surowego sędziego (w tej roli wystąpił sam Moretti), a inne dramatyczne zdarzenie z udziałem wiekowego sąsiada położy się cieniem na losach dwóch żyjących drzwi w drzwi rodzin. Kolejne z tytułowych trzech pięter zajmuje młoda matka, żona wiecznie nieobecnego męża. Zajęci swoimi problemami sąsiedzi nie dostrzegają jej dojmującej samotności. Włoski reżyser subtelnie nawiguje pośród splątanych interesów i skłębionych emocji, przekonując, że jedynym sposobem na rozsupłanie konfliktów – nie tylko sąsiedzkich – jest wybaczenie.
W pierwszym filmie Nanniego Morettiego zrealizowanym na podstawie cudzego scenariusza pobrzmiewają echa najlepszych melodramatów Pedra Almodóvara i trzymających w napięciu moralitetów Ashgara Farhadiego. Mistrzowska jest również obsada „Trzech pięter", gdzie na schodach spotykają się największe gwiazdy włoskiego kina: Alba Rohrwacher („Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, „Córka”), Riccardo Scamarcio („Oni”, „Kod Dedala”), Margherita Buy („Moja matka”, „Habemus papam – mamy papieża”), czy Anna Bonaiuto („Boski”, „Oni”).


reż. George Miller
Australia, USA 2022
Dr Alithea Binnie jest osobą mocno stąpającą po ziemi. Jej zadowolenie z życia bierze się po części z faktu, że już dawno przestała uganiać się za mrzonkami w poszukiwaniu szczęścia. Nie ma wygórowanych wymagań wobec świata, do którego podchodzi z dużą dawką sceptycyzmu. W życiu kieruje się zaś zdrowym rozsądkiem, zamiast ulegać porywom uczuć. Mimo tego, a może właśnie dlatego, pewnego dnia w jej życiu pojawia się najprawdziwszy dżin, który w zamian za swą wolność, oferuje jej spełnienie trzech życzeń. Problem w tym, że Alithea zawodowo zajmuje się analizowaniem starożytnych podań i baśni i ma pełną świadomość, że takie igraszki z losem mogą się bardzo źle skończyć. Dżin jednak nie daje za wygraną. Aby zachęcić ją do wypowiedzenia życzenia opowiada jej niesłychane historie ze swojej przeszłości. W końcu Alithea decyduje się wypowiedzieć życzenie, które zaskoczy zarówno dżina jak i ją samą.



Reż. Maryam Touzani
Francja, Maroko, Belgia, Dania, 2022, 118 minut
Obsypany nagrodami na światowych festiwalach film „Turkusowa suknia” jest wzruszającą, pełną lokalnego, marokańskiego kolorytu opowieścią o różnych odcieniach miłości. Reżyserka Maryam Touzani z dużą czułością i subtelnością portretuje swoich bohaterów, koncentrując się na detalach, gestach, spojrzeniach. Film znalazł się na shortliście do Oscarów 2023. Mina i Halim, małżeństwo z wieloletnim stażem, prowadzi niewielki zakład krawiecki w marokańskim mieście Sala. O talencie mężczyzny, a zwłaszcza niezwykłym hafcie, jakim ozdabia tradycyjne, szyte przez siebie stroje, jest na tyle głośno, że kolejne zamówienia znacznie przekraczają jego możliwości. Sytuacja zmusza Halima, by zatrudnił młodego pomocnika, choć początkowo nie jest do tego przekonany. Ostatecznie pod jego skrzydła trafia Youssef, dla którego praktyka u boku mistrza w swoim fachu, za jakiego uchodzi starszy z mężczyzn, jest wielką szansą. Przyglądanie się codziennej żmudnej pracy Halima to dla niego nie tylko możliwość doskonalenia własnych umiejętności, ale też lekcja cierpliwości oraz pokory. Tym cenniejsze, że z każdym dniem bohaterowie nabierają do siebie większego zaufania i zaczyna ich łączyć coraz bliższa więź, co nie pozostaje niezauważone przez Minę.






Reż. DK Welchman, Hugh Welchman Polska, Wielka Brytania, 2017, 95 minut
27 lipca 1890 r. szczupła postać idzie po zmierzchu chwiejnym krokiem senną ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna nie ma nic przy sobie; dłonie przyciska do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. To Vincent van Gogh – wówczas mało jeszcze znany artysta, dziś uznawany za jednego z największych malarzy na świecie. O jego tragicznej śmierci wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. "Twój Vincent" opowiada właśnie tę historię, odkrywa okoliczności tajemniczej śmierci artysty. Czy na pewno popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez 6 tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny? "Twój Vincent" to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która zachwyca widzów na całym świecie. Każda z 65 000 klatek filmu została ręcznie namalowana, w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy świat znany z obrazów van Gogha ożywili na ekranie.

Kraj: Ukraina
Czas trwania: 104 min
Gatunek: Historyczny musical
Premiera w Ukrainie: 10 kwietnia 2025
Musical „Ty [Romantyka]” w kinie to pierwszy w Ukrainie historyczny oryginalny musical, który daje możliwość zobaczenia na własne oczy żywych pisarzy minionego stulecia – prawdziwych ludzi z krwi i kości. Historia opowiada o Domu Słowa w Charkowie, gdzie władza radziecka zamordowała setki przedstawicieli ukraińskiej elity twórczej początku XX wieku.
„Ty [Romantyka]” zdmuchuje kurz czasu z nazwisk Chwylowego, Kurbasa, Sosury, Semenki… Po raz pierwszy na muzykę zostały przełożone historie zdrady poety Pawła Tyczyny, służby Wołodymyra Sosury w Trzeciej Szturmowej, rozstrzelania co drugiego ukraińskiego pisarza w Domu Słowa, samobójstwa Mykoły Chwylowego… Imiona, które ożywają na ekranie na waszych oczach – to doświadczenie nie do opisania słowami.
Reżyser „Ty [Romantyka]” Oleksandr Chomenko: „To nie jest spektakl o tragedii Straconego Pokolenia, bo ile można się smucić? To nie jest przedstawienie z kluczową ideą, że «trzeba kochać Ukrainę i wtedy wszystko będzie dobrze». Nie. To za mało. To okno w przeszłość, gdzie wchodzisz i rozpuszczasz się w charkowskim Domu Słowa, w tej epoce, w dialogach Soszury, Chwylowego. Oto czym jest romantyka – to możliwość podróżowania w czasie.”

Reż. Aneta Barcik
Polska, 2020, 75 minut
Dobry ksiądz? W mediach? W filmie? W kinie? W 2023 roku brzmi to jak artystyczna prowokacja! Autorką tej twórczej rewolty jest Aneta Barcik (debiut reżyserski), dla której opowieść o dobrym kapłanie staje się zaledwie pretekstem do pokazania czegoś znacznie ważniejszego niż pojedynczy życiorys porządnego człowieka i księdza. „Tylko powiedz każdemu” to niezwykły, elektryzujący film o pięknie życia według prostych, dobrych, Bożych wartości. Autorka, niezwykle barwna i hipnotyzująca postać, która jednocześnie jest narratorką obrazu, przez rok towarzyszy z kamerą ks. Robertowi, ale także jego parafianom; małomiasteczkowej wspólnocie bogatej w rodziny, żyjącej pełnią życia, zaangażowanej w inicjatywy lokalne, wspierającej się wzajemnie, modlącej się i starającej żyć blisko Boga. Ten świat istnieje naprawdę! Film nadziei, optymizmu, ale też tęsknoty za tym co proste i dobre. Film „ku pokrzepieniu serc” tych, którzy wierzą pomimo trendów na niewiarę. Film, który potrafi zauroczyć, przytulić do serca, dodać otuchy. Jest coś w nim z terapii dla katolickiej duszy po skandalach w Kościele, ale też zmasowanej fali oskarżeń i ataków. Absolutnie warto wziąć w niej udział…





Tedi Stones od dziecka marzy, by zostać łowcą skarbów. Zabawny zbieg okoliczności sprawia, że poczciwy budowlaniec zostaje wzięty za profesora archeologii. Razem z piękną podróżniczką Sarą, postrzelonym Peruwiańczykiem Freddy'm, psem-łakomczuchem Jeffem i niemą papugą „Angry Birdem” Belzonim, wyrusza na poszukiwania Zaginionego Miasta Inków. Legenda głosi, że ukryto tam magicznego Złotego Bożka, który obdarza swego właściciela nieśmiertelnością. Tropem ekipy łowców przygód podąża czarny charakter Arnoldson, działający na zlecenie międzynarodowej szajki rabusiów dzieł sztuki.

Historyczny koncert zespołu, zdigitalizowany w High Definition i 5.1 Surround Sound.
Miłośnicy zespołu mają możliwość uczestniczyć w wyjątkowym koncercie Doorsów, w zupełnie nowej aranżacji montażowej, ze zremiksowanym dźwiękiem stereo i ścieżką dźwiękową 5.1 Surround Audio pochodzącą z oryginalnych kaset, profesjonalnie odnowionych przy użyciu cyfrowej techniki 16×9 High Definition.
Runtime: 71 minutes
„Słyszysz wszystko dokładnie tak, jakbyś był w Hollywood Bowl, obok nas na scenie” – o swoich wrażeniach dotyczących niesamowitego audio mówi keyboardzista Ray Manzarek.
Członkowie zespołu: Manzarek, John Densmore (perkusja) i Robby Krieger (gitara), prowadzeni przez późniejszego lidera formacji Jima Morrisona poruszają publiczność na legendarnym Hollywood Bowl repertuarem, który zawiera także utwory z poprzednich tras: Hello I Love You, The WASP (Texas Radio And The Big Beat) i Spanish Caravan.

1 Brown Sugar
2 Bitch
3 Gimme Shelter
4 Dead Flowers
5 Happy
6 Tumbling Dice
7 Love In Vain
8 Sweet Viginia
9 You Can’t Always Get What You Want
10 All Down The Line
11 Midnight Rambler
12 Bye Bye Johnny
13 Rip This Joint
14 Jumpin’ Jack Flash
15 Street Fighting Man

The Story of Film - odyseja filmowa to projekt zupełnie wyjątkowy – złożona z 15 części i obejmująca 12 dekad – historia kina, rozgrywająca się na 6 kontynentach. Subiektywna opowieść Marka Cousinsa, irlandzkiego reżysera, wybitnego krytyka filmowego i wielkiego pasjonata kina.
Ta zakrojona na olbrzymią skalę produkcja jest adaptacją książki Cousinsa o tym samym tytule. Ekipa The Story of Film odwiedziła kluczowe dla rozwoju sztuki filmowej miejsca: Kalkutę w Indiach znaną z filmów Satyajita Raya, studia Toho w Tokio, gdzie powstawały dzieła Kurosawy wytwórnię w Pekinie ze względu na chińskie kino lat 80., stare studia filmowe w Los Angeles, kanały Paryża, gdzie zrealizowano wiele wspaniałych filmów w latach 30. Twórcy przeprowadzili wywiady z mistrzami kina, wśród których znaleźli się m.in. Stanley Donen, Gus Van Sant, Lars von Trier, Roy Andersson, Claire Denis, Bernardo Bertolucci, Robert Towne, czy Jane Campion.

Przygotuj się na przygodę większą niż tresowanie smoków! W niezwykłej krainie Wikingów wszystko jest możliwe. Tu marzenia naprawdę się spełniają. Thor, pewny siebie nastolatek, mając jako oręż magiczny młot i wsparcie niezbyt doskonałych bogów, wyrusza na wielką wyprawę przeciw złej królowej i armii Olbrzymów, którzy zagrażają jego wiosce. Czy uda mu się ich pokonać?

Reż. Richard Curtis
Wielka Brytania, USA, Francja, 2003, 125 minut
Brytyjska bożonarodzeniowa komedia romantyczna w gwiazdorskiej obsadzie głównie brytyjskich aktorów. Występują m.in. Alan Rickman, Colin Firth, Hugh Grant, Liam Neeson, Keira Knightley i Emma Thompson.
Osnową historii, która ma dowieść, że miłość przenika całe nasze życie, jest 10 historii z życia kilkunastu osób rozgrywających się w okresie przedświątecznym. Bohaterowie kochają, są kochani, a czasem nie mogą kochać, szukają miłości lub niewłaściwie lokują swą miłość, wreszcie ich miłość poddawana jest rozmaitym próbom. Wszyscy bohaterowie spotykają się w scenie końcowej na lotnisku Heathrow.
W epizodach zagrali m.in. Rowan Atkinson, Claudia Schiffer, Denise Richards. Film dopełnia muzyka w wykonaniu m.in. Dido, Nory Jones, Joni Mitchell, Otisa Reddinga, Evy Cassidy, Texas, Sugababes i The Calling.
(za: wikipedia)


To nie jest zwykły kryminał. To opowieść pełna zagadek, znaków, symboli i emocjonalnego mroku, która prowadzi widza na skraj jawy i koszmaru.
Zarys fabuły:
W rzece Wind River zostaje odnalezione ciało Teresy Banks – nieletniej pracownicy seksualnej. Agenci FBI Chester Desmond (Chris Isaak) i Sam Stanley (Kiefer Sutherland) rozpoczynają dochodzenie w osobliwym Deer Meadow, gdzie zamiast pomocy spotykają się z milczeniem i chłodem. Kiedy jeden z agentów znika bez śladu, opowieść przenosi się do Twin Peaks. Przez ostatnie siedem dni życia Laury Palmer (Sheryl Lee) stajemy się świadkami jej powolnego zanurzenia się w koszmarze – śledzeni przez złowrogą postać Boba, walcząca z uzależnieniem i próbująca odnaleźć drogę ucieczki. Ale co, jeśli największy potwór kryje się tuż obok?
Nie dla każdego, ale dla tych, którzy szukają więcej.
W przeciwieństwie do pełnego absurdalnego humoru i pastiszu serialu, Ogniu krocz za mną to film mroczny, duszny i przejmujący. Pierwotnie odrzucony przez wielu fanów i krytyków, zyskał drugie życie dzięki fenomenowi trzeciego sezonu Twin Peaks. Dziś uchodzi za jedno z najważniejszych dzieł Davida Lyncha – film, do którego się wraca i który z każdym seansem odkrywa nowe warstwy.
Film był prezentowany w konkursie głównym festiwalu w Cannes i do dziś pozostaje jedną z najbardziej zagadkowych i poruszających opowieści lat 90.

Reż. Jacek Bromski
Polska, 2024, 132 minuty
„U Pana Boga w Królowym Moście”, w reżyserii Jacka Bromskiego, to kontynuacja kultowej serii filmów "U Pana Boga za piecem", "U Pana Boga w ogródku" i "U Pana Boga za miedzą", których akcja rozgrywa się na sielankowym Podlasiu. W najnowszej odsłonie komedii spotykają się ponownie dobrze znani widzom bohaterowie, m.in. proboszcz, komendant i burmistrz. Młoda archeolożka z Warszawy przybywa do Królowego Mostu, by przeprowadzić badania w lochach miejscowego kościoła. Proboszcz bez zgody biskupa umożliwia jej pracę w nieodkrytych dotąd podziemiach budowli. Dziewczyna znajduje historyczny dokument, według którego Królowy Most powinien być niepodległym państwem. Rozpoczyna się pełna zabawnych, nieoczekiwanych sytuacji i zwrotów akcji walka, o odłączenie miasta od Polski i stworzenie samodzielnego kraju. W filmie odnajdziemy, charakterystyczny dla całej serii „U Pana Boga…” ciepły, nie pozbawiony ironii humor, wyraziście zbudowane postacie oraz wartką fabułę. Zdjęcia kręcone były m.in. w miastach i wsiach województwa podlaskiego - Supraślu, Sokółce, Starej Kamionce, Tykocinie, Białymstoku, Usnarzu Górnym, Lipowym Moście.




Reż. Dariusz Walusiak
Polska, 2023
Gdy rozpoczynały się do niego zdjęcia, niewielu słyszało o rodzinie Ulmów i niewielu było zainteresowanych ich niezwykłą historią. Mimo to reżyser, Dariusz Walusiak, zbierał materiały, rejestrował relacje świadków pamiętających jeszcze Józefa i Wiktorię oraz ich dzieci, odkrywał nowe fakty, badał motywacje i uczucia zarówno pozytywnych bohaterów tej opowieści, jak i tych odpowiedzialnych za tę i inne zbrodnie. Pierwszym rozmówcą nagranym w 2004 roku był… brat Józefa Ulmy. Dzisiaj tak on, jak i kilkunastu innych świadków, których wypowiedzi zarejestrowano na potrzeby filmu, już nie żyją. Pretekstem do zamknięcia i opowiedzenia nareszcie tej historii stało się jedno z najbardziej niezwykłych wydarzeń w historii Kościoła. Po raz pierwszy na ołtarze trafia cała rodzina, w tym nienarodzone dziecko! Ten bezprecedensowy fakt nadaje dziełu reżysera ostateczny kształt. Ulmowie. Błogosławiona rodzina nie jest już w pierwszej kolejności filmem o zbrodni i nienawiści, lecz o nadziei i miłosierdziu. Jest opowieścią o dobru, które pokonuje zło; o sensie poświęcenia; o człowieczeństwie, które triumfuje… Zapraszamy na seans, który będzie duchową przygodą, który wzruszy, ale także zainspiruje, pozwoli widzowi odpowiedzieć na kilka pytań w świetle postawy rodziny Ulmów. Wszak oni są już świętymi, a święci to wzór do naśladowania…

Reż. Klaudiusz Chrostowski
Polska, 2023, 79 minut
Ultima Thule to koniec znanego świata. Najnowszy film Klaudiusza Chrostowskiego to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze i nieoczywistej przyjaźni. Trzydziestoletni Bartek wyrusza w samotną podróż na najbardziej odosobnioną brytyjską wyspę, aby odnaleźć siebie. Ma ze sobą tylko plecak, wspomnienia i pytanie „Co dalej?”. Dzika natura, praca i nowe relacje codziennie wystawiają go na próbę, ale dają także szansę na spojrzenie w głąb siebie i odpowiedzenia sobie na najważniejsze pytania.


Oszpecony geniusz muzyczny skrywa się w podziemiach Paryskiej Opery strasząc tamtejszych artystów. Pewnego wieczoru rozkapryszona diva zostaje zastąpiona przez młodą Christine. Jej pierwszy występ urzeka nie tylko publiczność, ale i samego Upiora, który zakochuje się w młodej śpiewaczce, pragnąc uczynić z niej nową gwiazdę opery. Jednak o względy Christine zabiega również wicehrabia Raoulde Chagny.
Reżyseria: Rupert Julian, Edward Sedgwick
Obsada: Lon Chaney, Mary Philbin, Switz Edwards, Arthur Edmund Careme


reż. Toby Genkel
Irlandia 2021
Rozhuśtana morską falą opowieść o sympatycznych zwierzakach, które przemierzają oceany na pokładzie Arki Noego. Tym razem nasi bohaterowie będą musieli zmierzyć się z przezabawnymi zdarzeniami na statku, ale też z wulkanem, którego sejsmiczna aktywność zagraża żegludze. Sytuacja wygląda na mocno przechlapaną, ale od czego są specjaliści od mokrej roboty? Pora wziąć sprawy w swoje łapki i płetwy i dać nura w sam środek morskiej przygody.
Arka Noego od tygodni dryfuje po otwartym morzu z najlepszymi przyjaciółmi Finim i Idą na pokładzie. Niestety wciąż nie widać brzegu, a zapasy żywności powoli się kończą. Tym samym pokój między mięsożercami i roślinożercami zaczyna być zagrożony. Wszystko to prowadzi do serii niefortunnych zdarzeń, w wyniku których resztki jedzenia i nasi bohaterowie zostają wyrzuceni za burtę. Rozdzieleni przez fale trafiają do niezwykłych miejsc. Ida wraz z nowym kumplem Żelkiem zostaje uwięziona na odległej wyspie. Natomiast Fini budzi się bajecznym zakątku wypełnionym dziwnie znajomymi istotami. Stworzeniami, które żyją razem w harmonii, ale też z niepokojem spoglądają w kierunku coraz częściej dymiącego wulkanu. Kiedy wstrząsy sejsmiczne przybiorą na sile, Fini będzie musiał dokonać niemożliwego i zrobić wszystko, by uratować nowych przyjaciół, odnaleźć Idę oraz własną, pozostawioną na Arce rodzinę.


Reż. Oliver Stone
USA, 1994, 119 minut
Mickey i Mallony są parą kochanków i psychopatycznych morderców. Terroryzują całą Amerykę dopuszczając się serii brutalnych zabójstw. Dzięki mediom, które na bieżąco relacjonują ich krwawe wyczyny, stają się bohaterami i unikają kary. Legendarny thriller w reżyserii Oliver Stone’a, który poprzez synergię obrazów i rytmów sprawia, że odczuwamy świat w nowy sposób.





reż. Korek Bojanowski
Polska 2025, 97 minut
Film, który wywołał poruszenie podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zanim oficjalnie trafi do kin, zawita na specjalny pokaz do Kina Rialto. „Utrata równowagi” – debiut fabularny Korka Bojanowskiego – to opowieść o ambicji, manipulacji i cienkiej granicy między artystyczną pasją a nadużyciem władzy.
Maja, młoda aktorka, której życie od najmłodszych lat podporządkowane było scenie, nagle traci grunt pod nogami. Zmęczona wiecznym ocenianiem, bez wiary w siebie, zaczyna myśleć o porzuceniu aktorstwa. Wtedy na horyzoncie pojawia się nowy reżyser – charyzmatyczny, niepokorny, pełen wizji. Pracuje z grupą studentów nad spektaklem dyplomowym, oferując Mai drugą szansę. Ale cena tej szansy okazuje się bardzo wysoka.
Bojanowski wnikliwie przygląda się środowisku artystycznemu, odsłaniając toksyczne mechanizmy działania i pytając o to, gdzie kończy się inspiracja, a zaczyna manipulacja. Film oparty jest na autentycznych doświadczeniach wielu młodych aktorów i twórców, co dodaje mu siły i autentyczności.
Za swoją odważną i emocjonalnie intensywną rolę Nel Kaczmarek otrzymała wyróżnienie w Gdyni. Film zdobył również nagrodę „Don Kichot” przyznawaną przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz prestiżową nagrodę im. Janusza „Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA.
Po seansie zapraszamy na rozmowę z reżyserem – to doskonała okazja, by usłyszeć, jak powstawał jeden z najgłośniejszych polskich debiutów ostatnich lat.

reż. Korek Bojanowski
Polska 2025, 97 minut
Film, który wywołał poruszenie podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, zanim oficjalnie trafi do kin, zawita na specjalny pokaz do Kina Rialto. „Utrata równowagi” – debiut fabularny Korka Bojanowskiego – to opowieść o ambicji, manipulacji i cienkiej granicy między artystyczną pasją a nadużyciem władzy.
Maja, młoda aktorka, której życie od najmłodszych lat podporządkowane było scenie, nagle traci grunt pod nogami. Zmęczona wiecznym ocenianiem, bez wiary w siebie, zaczyna myśleć o porzuceniu aktorstwa. Wtedy na horyzoncie pojawia się nowy reżyser – charyzmatyczny, niepokorny, pełen wizji. Pracuje z grupą studentów nad spektaklem dyplomowym, oferując Mai drugą szansę. Ale cena tej szansy okazuje się bardzo wysoka.
Bojanowski wnikliwie przygląda się środowisku artystycznemu, odsłaniając toksyczne mechanizmy działania i pytając o to, gdzie kończy się inspiracja, a zaczyna manipulacja. Film oparty jest na autentycznych doświadczeniach wielu młodych aktorów i twórców, co dodaje mu siły i autentyczności.
Za swoją odważną i emocjonalnie intensywną rolę Nel Kaczmarek otrzymała wyróżnienie w Gdyni. Film zdobył również nagrodę „Don Kichot” przyznawaną przez Polską Federację Dyskusyjnych Klubów Filmowych oraz prestiżową nagrodę im. Janusza „Kuby” Morgensterna PERSPEKTYWA.
Po seansie zapraszamy na rozmowę z reżyserem – to doskonała okazja, by usłyszeć, jak powstawał jeden z najgłośniejszych polskich debiutów ostatnich lat.

Reż. Anna Wieczur-Bluszcz
Polska, 2023, 120 minut
Bożonarodzeniowa opowieść, która Cię zaskoczy! Miłość w romantycznym blasku kominka, tajemniczy nieznajomy oraz spotkanie po latach dawnych kochanków, a wszystko to w magicznym świątecznym czasie, gdy cuda się zdarzają. Oto pełna humoru, emocji i ciepła ekranizacja książkowego bestsellera Magdaleny Witkiewicz, na podstawie scenariusza królowej polskich komedii – Ilony Łepkowskiej Agnieszka z powodu gwałtownej śnieżycy zostaje odcięta od reszty świata w urokliwej górskiej chatce, a na jej drodze pojawia się tajemniczy i przystojny mężczyzna w stroju Świętego Mikołaja. Pięcioletnia Zosia wraz ze swoją mamą, mimo kiepskiej sytuacji finansowej, próbują przygotować tradycyjną rodzinną wigilię, a pomóc im w tym może Robert – pełniący służbę w Święta samotny policjant, który z czystej potrzeby serca chce dla kogoś zrobić coś dobrego. Ten magiczny czas to również szansa, aby pewien mężczyzna ponownie spędził Boże Narodzenie ze swoją ukochaną z dawnych lat – o ile oczywiście kobieta jego życia znajdzie chwilę spokoju, mając pod opieką zwariowanych i nieobliczalnych pensjonariuszy domu opieki „Happy End”. Niech zwycięży magia świąt i magia miłości!

Opowieść o okresie, kiedy Mike i Sully uczęszczali na tytułowy Monsters University, czyli uniwersytet dla potworów i zostali najlepszymi przyjaciółmi.