'

Archiwum filmów

Archiwum filmów

TERAZ ALBO NIGDY
Przebojowa komedia o kobiecie, która dostaje od życia szansę, by pójść na całość i dostać się na szczyt!
Maya jest świetna w swojej pracy, lecz choć od lat zabiega o awans, zawsze jej wymarzone stanowisko dostaje jakiś łysiejący facio z brzuchem. Powód? Dziewczyna ma łeb jak sklep, ale brak jej odpowiedniego wykształcenia. Pewnego dnia jednak zostaje zaproszona na rozmowę w sprawie pracy do wielkiego lśniącego biurowca. I nagle wszystkie marzenia się spełniają: dostaje kierownicze stanowisko, pokaźną pensję i wstęp do wielkiego świata. Jak to możliwe? Ktoś życzliwy, bez jej wiedzy, zmodyfikował w sieci jej CV – tworząc jej zupełnie nową, ekskluzywną przeszłość: prestiżowa uczelnia, światowe kontakty i branżowe sukcesy. Maya podejmuje tę grę i pewnym krokiem wkracza na sam szczyt. Dla firmy będzie to prawdziwe trzęsienie ziemi, bo dziewczyna nie owija w bawełnę, a wielkopańskie maniery są jej obce jak język mandaryński. Wkrótce jednak przeszłość się o Mayę upomni i to w najmniej spodziewany sposób. Będzie musiała zawalczyć nie tylko o swoją karierę, ale przede wszystkim, o tych których kocha.

TERI BAATON MEIN AISA ULJHA JIYA
"Teri Baaton Mein Aisa Uljha Jiya"
Reż. Amit Joshi, Aradhana Sah
Indie, 2024, 143 minuty

Aryan nie jest w stanie znaleźć idealnej partnerki życiowej. Poznaje jednak dziewczynę, Sifrę i zakochuje się w niej. Ale to dopiero początek kłopotów.

TEŚCIOWIE
"Teściowie"
Reżyseria: Kuba Michalczuk
Polska 2021

Czy wesele po odwołanym ślubie to przepis na katastrofę? Owszem. I to jaką! Dwie rodziny różni wszystko – pochodzenie, status, zawartość portfela, gust. Rodzice pana młodego (Maja Ostaszewska i Marcin Dorociński) i panny młodej (Izabela Kuna i Adam Woronowicz) początkowo są w szoku. Co takiego się stało? Kto zawinił? Co z weselem? Czy witać gości? Grać muzykę? Polewać wódkę? Kto pokroi tort? Od słowa do słowa uprzejme uśmiechy zamieniają się w publiczne pranie brudów. Aż wreszcie wybucha prawdziwa bomba… A tymczasem, wesele rozkręca się w szaloną imprezę. I nikomu nie przeszkadza brak młodej pary.

TEŚCIOWIE 2
"Teściowie 2"
Reż. Kalina Alabrudzińska
Polska, 2023, 95 minut

Podczas jednego wieczoru mało się nie pozabijali – co wydarzy się w trakcie trzydniowego pobytu w nadmorskim hotelu? Teściowie znowu rozbawią do łez i zmuszą do refleksji. Kontynuacja komediowego hitu, który podbił serca zarówno widzów, jak i krytyków, już 15 września trafi na ekrany kin. W obsadzie ponownie znaleźli się Maja Ostaszewska, Izabela Kuna, Adam Woronowicz oraz Ewa Dałkowska. Dołączyli do nich Eryk Kulm jr oraz Andrzej Zieliński. Czy tym razem dojdzie do ślubu? Weronika i Łukasz – niedoszła para młoda z pierwszej części postanawia dać sobie drugą szansę i zaprasza rodzinę na ślub i przyjęcie weselne do nadmorskiej miejscowości. Wśród gości znajdują się dobrze znani już widzom bohaterowie: Wanda i Tadeusz wraz z psem Mirelką, a także rozwiedziona Małgorzata w towarzystwie… o kilkanaście lat młodszego Jana oraz matki. Morze, drinki, roznegliżowani plażowicze to wszystko sprawia, że członkowie rodziny pary młodej coraz bardziej się otwierają i zrzucają kolejne maski. „Teściowie 2” to komiczno-ironiczna opowieść o tym jaki jest stan małżeństwa z trzydziestoletnim stażem, o różnicy pokoleniowej w związku, która wciąż wydaje się być tematem tabu oraz o tym czy w ogóle warto wychodzić za mąż.

THE BIRTHADAY PARTY: BUNT W NIEBIE | urodziny Nicka Cave’a
Zanim Nick Cave stał się twórcą, którego znamy dzisiaj; zanim dał się poznać jako pisarz i uduchowiony poeta; zanim stworzył grupę The Bad Seeds, z którą przez ponad 40 lat nagrał 18 albumów - zanim to wszystko się stało, Nick Cave założył The Birthday Party. The Birthday Party było jednym z najmroczniejszych postpunkowych zespołów, powstałych we wczesnych latach 80. XX wieku, o którym pisano, że ani John Cale ani Alfred Hitchcock nie byli tak przerażający. Historię tej jednej z najbardziej wpływowych grup muzycznych na świecie przybliża pierwszy w pełni autoryzowany muzyczny dokument „The Birthday Party: Bunt w niebie" w reżyserii Iana White'a.
Nick Cave i jego pierwszy zespół The Birthday Party są bohaterami kinowego dokumentu „The Birthday Party: Bunt w niebie”, uznanego przez opiniotwórczy dziennik The Guardian za „jeden z najlepszych dokumentów muzycznych ostatnich lat”. To wyreżyserowane przez Iana White’a, porywające jak rockowy koncert widowisko opowiada o pokonywaniu przeszkód, geniuszu artystycznym i totalnej dysfunkcji. Historia powstania, sukcesu i nieuchronnego upadku The Birthday Party zawiera szczere rozmowy z muzykami, fragmenty nigdzie dotąd niepokazywanych nagrań, piosenki, których nie umieszczono na żadnym albumie i ogromne bogactwo różnorodnej twórczości członków zespołu. „The Birthday Party: Bunt w niebie” to opowieść o niespotykanej kreatywności, o cenie sławy i autodestrukcji, którą snują, z właściwym sobie czarnym humorem, sami członkowie zespołu. Widz dostaje unikalny wgląd w ich marzenia, nadzieje i motywacje, z których powstała jedna z najbardziej wpływowych grup muzycznych na świecie.

THE BRUTALIST
"The Brutalist"
Reż. Brady Corbet
USA, Węgry, Wielka Brytania, 2024, 215 minut

Uciekając z powojennej Europy, wizjonerski architekt László Toth przybywa do Ameryki, aby odbudować swoje życie, pracę i małżeństwo z żoną Erzsébet po tym, jak został zmuszony do rozstania w czasie wojny przez zmieniające się granice i reżimy. Samotnie w obcym nowym kraju László osiedla się w Pensylwanii, gdzie bogaty i wybitny przemysłowiec Harrison Lee Van Buren dostrzega jego talent do budowania. Ale władza i dziedzictwo mają wysoką cenę...

THE CHOSEN: OSTATNIA WIECZERZA
"The Chosen: Ostatnia wieczerza"
Reż. Dallas Jenkins
USA, 2024, 125 minut

Okrzyknięty przez entuzjastów „serialem wszech czasów” kultowy „The Chosen” w nadzwyczajnej odsłonie na wielkim ekranie! Jeden z najlepiej ocenianych seriali ostatnich lat powraca na wielki ekran, poznaj historię Jezusa i Apostołów z niezwykłej perspektywy.
Jezus wjeżdża do świętego miasta jako król. Na miejscu zauważa, że miejsce modlitwy, jakim był dom Jego Ojca, zostało przekształcone w targowisko. Podczas gdy arcykapłan knuje intrygi wymierzone przeciwko przyszłemu Mesjaszowi, Jezus uderza pierwszy w korupcję wśród klasy kapłańskiej.

THE CIRCLE. KRĄG
Mae Holland  zostaje zatrudniona w Kręgu – najpotężniejszej na świecie firmie internetowej. Jest zafascynowana jej nowoczesnością, rozmachem oraz osobą wizjonerskiego założyciela – genialnego Eamona Baileya. Z czasem praca w Kręgu pochłania dziewczynę bez reszty, a jej rola w korporacji ewoluuje w niepokojący sposób. Stając się pionkiem w przewrotnej grze Baileya, Mae nie dostrzega zagrożeń, jakie rodzi miejsce zatrudnienia. Dopiero gdy odkrywa przerażającą prawdę o Kręgu, zrobi wszystko, by wyrwać się z macek organizacji. Nie ma jednak pojęcia, jak daleko sięgają wpływy pracodawców i ich potęga inwigilacji.

THE DUFF
Bianka jest pewną siebie licealną luzarą, dopóki nie dowiaduje się, że jest też…the DUFF (Designated Ugly Fat Friend), czyli # tą brzydką i grubą. Jej „przyjaciółki” potrzebują kogoś takiego, żeby na jego tle wypadać lepiej, a ci, którzy chcą do nich dotrzeć – żeby mieć punkt zaczepienia. Rzecz w tym, że ona wcale nie ma na to ochoty. Brutalnie uświadomiona przez Wesley’a postanawia rozprawić się ze szkolną rzeczywistością. 
Zanim jednak uda jej się przekonać świat, że jest pełnowartościową i do tego atrakcyjną Bianką, będzie musiała zejść na samo dno youtubowego upokorzenia i facebookowego niebytu, oraz przełknąć gorzkie rozczarowanie po ulokowaniu uczuć w niewłaściwym adresacie.

THE FLORIDA PROJECT
Moonee ma sześć lat i zawadiacki uśmiech, a dni spędza poza domem z paczką przyjaciół. Dom w ich przypadku oznacza motel Magic Castle, wściekle liliowy budynek przypominający kiczowaty pałac z bajki. Mała rozrabiaka, razem ze swoją zbuntowaną mamą, Halley, układają sobie życie w niezwykłym miejscu, w którym przyszło im mieszkać. Nieświadoma coraz bardziej ryzykownych kroków, jakie podejmuje Halley, by opłacić pokój w motelu na kolejny tydzień, Moonee jest najszczęśliwszym dzieckiem na świecie. Całkiem, jakby czerpała energię z wychylającego się zza horyzontu pobliskiego Disneylandu.

THE LAST SHOWGIRL - pokaz przedpremierowy
"The Last Showgirl"
Reż. Gia Coppola
USA, 2024, 85 minut

Las Vegas w trzecim pełnometrażowym filmie Gii Coppoli wygląda inaczej niż zwykle. Jest miastem melancholii, miękkiego światła i błękitu: akcja rozgrywa się zimą, niebo często zasnuwają chmury, hula wiatr. Nie ma też tłumu turystów, w końcu to historia o schyłku pewnego widowiska. Scenarzystka Kate Gersten inspirowała się prawdziwą rewią, Jubilee, wystawioną po raz ostatni w 2016 roku. Teatr, w którym pracuje główna bohaterka (Pamela Anderson w popisowej roli) po kilku dekadach zmienia program. Shelley to tancerka po pięćdziesiątce, bez klasycznego wykształcenia (co zostanie jej w pewnym momencie brutalnie wytknięte), a rewia jest jej całym światem. Kobieta ma dumę artystki i czuje się spadkobierczynią francuskich estrad. Intymne zdjęcia autorstwa Autumn Durald Arkapaw, stałej współpracowniczki Coppoli, pozwalają wejść do odchodzącego w przeszłość, gasnącego mikrokosmosu. Kruchej Pameli Anderson towarzyszą tu m.in. Jamie Lee Curtis, Dave Bautista, Billie Lourd i Kiernan Shipka – obsada, która zbiorowo została nagrodzona przez jury festiwalu filmowego w San Sebastián za prawdę, niuans, dużą subtelność i powściągliwość.

THE LOBSTER
W świecie niedalekiej przyszłości nikomu nie wolno być samemu. Samotność rodzi niepotrzebny zgiełk. Zgodnie z zaleceniem władz miasta (The City), samotni trafiają do Hotelu. Miejsca, w którym spotkają innych samotnych. To tu w ciągu 45 dni powinni znaleźć partnera. Jeśli nie uda im się odszukać miłości, pod postacią zwierząt trafią do Lasu. Tam sami będą musieli walczyć o przetrwanie.

THE OLD OAK
"The Old Oak"
Reż. Ken Loach
Wielka Brytania, Francja, Belgia, 2023, 113 minut

Ostatni film w karierze Kena Loacha to wzruszająca opowieść o niezwykłej przyjaźni w świecie pełnym nienawiści. Dla lokalnej społeczności niewielkiego miasteczka w północnej Anglii pub The Old Oak to miejsce szczególne. Jedyna przestrzeń, gdzie ludzie wciąż mogą się spotkać i przy kuflu piwa omówić bieżące sprawy, ale też symbol brutalnych zmian, jakie dotknęły okolicę za sprawą głębokiej ekonomicznej recesji. Wszystko zaczęło się zmieniać w połowie lat 80., kiedy na fali strajku dobrze prosperujące za sprawą przemysłu górniczego miasto zaczęło stopniowo pogrążać się w kryzysie. Młodzi, nie widząc dla siebie miejsca, poczęli wyjeżdżać w poszukiwaniu lepszych perspektyw, a ci, którzy zostali, pogrążali się w marazmie. Narastająca frustracja i nieufność wobec wszystkiego co obce znajduje ujście, kiedy do miasta trafia autobus z syryjskimi uchodźcami. Sytuacja robi się coraz bardziej napięta, a mieszkańcom nie podoba się, że przyjezdni mogą liczyć na większe wsparcie niż oni. Szansą na porozumienie może okazać się niezwykła przyjaźń, jaka rodzi się między właścicielem pubu a młodą Syryjką. Jeden z najważniejszych brytyjskich reżyserów Ken Loach kolejny raz podejmuje w swoim filmie ważny społeczny temat. Podejmując problem imigracji, zastanawia się nad przyczynami ksenofobii u swoich rodaków, nie bez przyczyn odnosząc się do głębokich systemowych zaniedbań.

THE PLACE
Tajemniczy mężczyzna codziennie siedzi przy tym samym stoliku w tej samej restauracji, rozmawiając z osobami, które przychodzą do niego po nietypową pomoc. Każdy z gości okazuje się czegoś pragnąć, ma marzenie trudne w realizacji, jeśli w ogóle nie niemożliwe. Jednak dla mężczyzny wszystko jest wykonalne. „Możesz to osiągnąć”, powtarza każdemu. Ale warunkiem jest wykonanie specjalnego zadania, dzięki czemu spełni najskrytsze życzenie. Kim właściwie jest ten człowiek i kto wyznacza reguły dziwnej gry przy stoliku?

THE SQUARE
Christian (Claes Bang) ma wszystko pod kontrolą. Jest atrakcyjnym mężczyzną o wielkim uroku osobistym. Niedawno się rozwiódł i lubi wdawać się w niezobowiązujące romanse, a młoda amerykańska dziennikarka (Elisabeth Moss) może okazać się jego nowym trofeum. Na co dzień Christian jest dyrektorem prestiżowego muzeum sztuki nowoczesnej, co daje mu władzę i idealną pozycję społeczną. Do tego przykładnie opiekuje się córkami, jeździ kosztującą fortunę Teslą i wspomaga potrzebujących – zwłaszcza, jeśli nie wymaga to od niego zbyt dużego wysiłku. Jednak podczas przygotowań do premiery instalacji "The Square", z którą wiąże ogromne nadzieje, utrzymanie starannie pielęgnowanego wizerunku okaże się być dla niego nie lada wyzwaniem.

THELMA
Początek studiów w Oslo to dla młodej kobiety początek nowego życia. Po raz pierwszy rodzi się w Thelmie miłość. Przeżywanie i uporządkowanie związanych z dorosłością emocji komplikuje nie tylko nieustająca kontrola ze strony rodziców – religijnych fanatyków. Okazuje się, że w Thelmie drzemią ukryte, nadprzyrodzone siły, które pozwalają bohaterce zmieniać i kształtować rzeczywistość. Siły te dają o sobie znać w chwilach, gdy Thelma przeżywa stres lub niepokój.Wkrótce zawładną ciałem i umysłem dziewczyny, zmienią życie jej i otoczenia. Czy wtedy Thelma stawi czoła pytaniom o własną tożsamość?

TIMBUKTU
Akcja „Timbuktu” dzieje się w tytułowym mieście w Mali, nad rzeką Niger, w którym władze przejęli dżihadyści i narzucają mieszkańcom islamistyczny reżim. Nie wolno palić papierosów, tańczyć, śpiewać, ani słuchać muzyki. Zakazana jest nawet piłka nożna. Najbardziej poszkodowane są jednak kobiety, które zostają niemal całkowicie wyłączone z życia społecznego i narzuca się im przestrzeganie absurdalnych nakazów.Kisane i jego rodzina jako nieliczni zostali oszczędzeni z chaosu zaprowadzonego przez nową władzę. Sytuacja zmienia się jednak drastycznie, kiedy mężczyzna nieumyślnie zabija sąsiada. Teraz musi stawić czoła konsekwencjom, które wyciągną od niego przedstawiciele nowego reżimu.

TINTORETTO - Wenecki buntownik
Ten dokument kinowy powstał z okazji 500. rocznicy urodzin najwybitniejszego artysty włoskiego renesansu, Jacopa Robustiego, znanego jako Tintoretto (był synem farbiarza sukna, stąd jego przezwisko Tintoretto ‘farbiarczyk’). To propozycja nie do odrzucenia dla wszystkich miłośników sztuki dawnych mistrzów, Włoch i... Heleny Bonham Carter (seria filmów z Harrym Potterem, „Jej wysokość Afrodyta”, „Nędznicy”, „Alicja po drugiej stronie lustra”, „Jak zostać królem”). Aktorka śledzi dzieje życia Tintoretta, rozwój jego kariery artystycznej, a także rywalizację z dwójką innych wybitnych malarzy z XVI-wiecznej Wenecji: z Tycjanem i Paolem Veronesem.
Odkryjemy renesansową Wenecję, zachowaną na fascynujących obrazach Tintoretta, prekursora włoskiego baroku. Artysta swe dzieła tworzył szybko, często impastowo, w charakterystycznej kolorystyce z akcentami ciemnej czerwieni, fioletu, czerni.
W filmie wystąpi również Peter Greenaway („The Pillow Book”, „8 i pół kobiety”, „Nightwatching”), brytyjski reżyser i scenarzysta, artysta malarz, jeden z najbardziej cenionych i kontrowersyjnych twórców filmowych, w którego dziełach widać wyraźny wpływ malarstwa renesansu i baroku.

TITANE
Złota Palma festiwalu w Cannes i francuski kandydat do Oscara. Najbardziej szokujący film roku, który pokochała amerykańska publiczność. „Titane” to dzika, rozsadzająca ekran opowieść o seryjnej morderczyni, w stylu kultowych filmów Quentina Tarantino i Davida Cronenberga.

TO NIE MÓJ FILM
"To Nie Mój Film"
Reż. Maria Zbąska
Polska, 2024, 99 minut

Wanda i Janek są ze sobą „od zawsze”. Jednak po latach ich związek przypomina kabel od ładowarki, który pogryzł pies – niby jeszcze ładuje, ale to nie ma prawa działać. Po kolejnej kłótni, właściwie nie wiadomo o co, podejmują decyzję – udają się na wyprawę ostatniej szansy. Kupują sanki, ładują na nie tylko niezbędne rzeczy i ruszają brzegiem zimowego Bałtyku. Jeśli nie zejdą z plaży i nie złamią zasad podróży – zostaną ze sobą na zawsze. Jeśli im się nie uda, nigdy więcej się już nie zobaczą. Pełna humoru, ciepła i niespodzianek opowieść o miłości - poruszające połączenie komedii romantycznej i kina drogi. Czy faktycznie przeciwieństwa się przyciągają? Jak skończy się podróż bohaterów brzegiem zimowego Bałtyku? Czy Janek i Wanda poczują radość i odzyskają nadzieję? „To nie mój film” sprawi, że uśmiechniecie się do siebie i zakochacie w życiu od nowa. „To nie mój film” zdobył „Złoty Pazur” na 49. FPFF w Gdyni, został nagrodzony Young Talents Award na festiwalu CinEast w Luksemburgu oraz zwyciężył Konkursu Smart7, organizowany przez siedem europejskich festiwali.

TO WSPANIAŁE ŻYCIE
"To wspaniałe życie" (It's a Wonderful Life)
Reż. Frank Capra
USA, 1946, 130 minuty

Młody mężczyzna George Bailey zniechęcony kolejnymi niepowodzeniami, stracił wiarę w sens życia. Gdy postanowił popełnić samobójstwo, niespodziewanie otrzymał pomoc. Pojawił się jego Anioł Stróż, który musiał dokonać rozmaitych czynów, by zdesperowanemu młodzieńcowi na nowo ukazać uroki życia...

TO WŁAŚNIE SEKS
Podobno najlepszym lekarstwem na nudę w związku jest odrobina pikanterii w sypialni. Jednak dzielenie się erotycznymi pomysłami może przynieść wyjątkowo zabawne skutki. Bo co zrobić, gdy on za bardzo wciągnie się w zabawę w przebieranki? Albo gdy ona osiąga rozkosz, tylko wtedy, kiedy doprowadzi go do płaczu? I co się stało ze starym, dobrym, normalnym seksem?! Zwyczajne pary i ich niezwykłe łóżkowe perypetie.

TOBIASZ
Uwaga! Odbiór wejściówek w kasie kina przed pokazem.
"Tobiasz" to:
• film będący adaptacją biblijnej księgi, z udziałem niepełnosprawnych aktorów
• pofilmowe spotkanie z publicznością - opowieść o historiach życiowych występujących w nim aktorów
Film fabularny, zrealizowany w konwencji czarno - białej. Scenariusz filmu jest adaptacją biblijnej Księgi „Tobiasza”. Film jest liryczna opowieścią o duchowej podróży i mistycznym uzdrawianiu relacji w rodzinie. Ascetyczny w formie, niespieszny w obrazie, pełen ciszy, dający przestrzeń do kontemplacji Tajemnicy. Z udziałem wybitnego artysty operowego Rafała Siwka. Spotkanie kończy rozmowa z widzami, która jest warsztatem motywacyjnym dla niepełnosprawnych i osób z ich najbliższego otoczenia.

Scenariusz / adaptacja „Księgi Tobiasza”: Maciej Sikorski
Reżyseria: Maciej Sikorski
Muzyka: Adam Szewczyk
Występują: Tomasz Buczko, Natalia Lewandowska, Ryszard Waligóra, Marcin Konik, Tomasz Balon, Tadeusz Dylawerski
Pokaz jest bezpłatny.
Zadanie jest finansowane ze środków otrzymanych od PFRON
Fundacja Budzenie Pasji i Teatr EXIT
Fundacja Budzenie Pasji istnieje od 2015 r. i realizuje widowiska historyczne, warsztaty i spektakle teatralne (w tym edukacyjne) oraz prowadzi projekty wspierające środowisko osób niepełnosprawnych. Współpracuje od lat z wieloma instytucjami kultury oraz administracji publicznej na terenie całego kraju. Szczególne miejsce w działalności fundacji zajmuje obecnie Teatr EXIT. Znakiem rozpoznawczym teatru jest kilka elementów – częste sięganie do tematyki biblijnej, obecność dużej liczby widzów niepełnosprawnych oraz debaty publiczne – po każdym spektaklu i filmie ma miejsce spotkanie i rozmowa, gdzie widzowie biorą aktywny udział w dyskusji na temat prezentowanych treści.
Przedstawienia i filmy stają się niezapomnianym przeżyciem dla widzów również poprzez fakt spotkania z niepełnosprawnymi artystami. W realny sposób budują więzi kulturowe i zwiększają naszą wrażliwość społeczną. Teatr swoje spektakle i filmy pokazuje w całej Polsce, a widownię teatru stanowią także osoby niepełnosprawne, często uczestnicy WTZ, czy mieszkańcy ośrodków DPS. Takich spektakli w ostatnich latach zostalo wystawionych kilkadziesiąt, odbyło się także wiele projekcji filmó wraz z towarzyszącymi im rozmowami. Misją teatru jest niesienie innym nadziei, aktywizowanie osób niepełnosprawnych, eksponowanie ich wartości.

TOFIFEST – „FILMY Z SERCA POLSKI #2”
Program
 
Supernova
reż. Andrzej Cichocki, 2015, 29’00, fabularny; produkcja Uniwersytet Śląski (Katowice) – Wydział Radia i Telewizji
Nagrody: LLF 2015 – Brązowe Grono; nagroda publiczności Sci-On! Film Festival Reno (USA); Platinum Remi na Houston Worldfest Independent Film Festival; konkursy IFF Nowe Horyzonty, FF Gdynia, “Lokalizacje” Tofifest 2015
 
Mądra i ciepła opowieść o szukaniu tajemnicy, sensu życia. Tego, co powoduje, że chcemy żyć i działać. Andrzej Cichocki zabiera nas w półgodzinną podróż, w której dużą rolę gra… Kosmos.
Światowej sławy profesor astronomii od wielu lat żyje w odosobnieniu. Zerwał kontakty, porzucił pracę naukową. Pewnego dnia odwiedza go jego były student, Marcin. Chłopak próbuje ponownie rozpalić w swoim Mistrzu emocje i przekonać go do powrotu do świata.
 
Andrzej Cichocki studiował na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Reżyser i operator filmowy. Zajmuje się również fotografią i muzyką. Za swój “Las cieni” zdobył kilkanaście nagród na całym świecie, m.in. w Chicago, Los Angeles, Warszawie i Nowym Jorku.
 
 
 
Portrety wojenne: Bruno Hellwig
reż. Tomasz Matuszczak, 2015, 25’00, fab/anima-doc, Produkcja: Shipsboy
Nagrody: New York Festival – Srebrny Medal w kategorii: Historia i Społeczeństwo / konkurs “Lokalizacje” Tofifest 2015; seria została zakupiona przez kanał NETFLIX
 
“Portrety Wojenne” przekonują że historia nie musi być nudna ani patetyczna. Ta dedykowana młodej widowni seria dokumentalna, opowiada w dynamiczny i pełen napięcia sposób, o zapomnianych, polskich bohaterach II Wojny Światowej. Między innymi dlatego zakupił ją ogólnoświatowy potentat, NETFLIX. Podczas pokazu FzSP#2 prezentujemy odcinek o Bronisławie “Bruno” Hellwigu. Był on jednym z najlepszych kierowców bojowych Armii Krajowej. Brał udział w wielu spektakularnych akcjach na terenie okupowanej Warszawy. Między innymi w legendarnej akcji na Franza Kutscherę, podczas której żołnierze AK wykonali wyrok na tym “kacie Warszawy”.
 
Tomasz Matuszczak: ur. 1979 w Bydgoszczy. Reżyser i scenarzysta. Absolwent PWSFTviT w Łodzi. Współpracował z Janem Jakubem Kolskim. Za krótki metraż „Serce do walki” został nagrodzony na prestiżowym Locarno Film Festival oraz na Lubuskim Lecie Filmowym (Złote Grono). Ma na koncie wiele dokumentów, etiud fabularnych oraz szereg reklam telewizyjnych. W 2015 roku wziął udział w projekcie „Portrety wojenne”. Pracuje nad debiutem pełnometrażowym pt. „Czarne ptaki”.
 
Ciekawostka: Seria została zrealizowana w unikatowej w naszym kraju konwencji “animadoc” znanej m. in. z “Sin City” Roberta Rodrigueza czy “300” Zacka Snydera. Odcinki serii łączą w sobie materiały archiwalne, wywiady z ekspertami oraz sekwencje fabularyzowane, stylizowane na kadry komiksowe, gdzie żywy aktor połączony jest z ręcznie rysowaną scenografią przez twórców komiksowych. Serię wyprodukowała warszawska firma Shipsboy, prowadzona przez Joannę Szymańską oraz dwójkę torunian – Dawida Janickiego i Jędrzeja Bączyka.
 
 
 
Kojot
reż. Jędrzej Bączyk, 2012, 30’00, fabularny, Produkcja: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa Telewizyjna i Teatralna (Łódź)
Nagrody: Festiwal Filmu i Sztuki „Dwa Brzegi” 2012 – III nagroda w Konkursie Krótkometrażowym; Przegląd Studenckich Etiud „Klaps” w Turku 2013 – Grand Prix i Nagroda Publiczności; Krakowski Festiwal Filmowy 2013 – Konkurs Polski: Nagroda Główna „Srebrny Lajkonik” najlepszy krótkometrażowy film fabularny; Festiwal Kina Niezależnego CK OFF 2013 Przemyśl – Wyróżnienie w kategorii kino studenckie + Nagroda Jury Uczniowskiego + Nagroda Publiczności; Festival Tous Courts 2014 Aix-en-Provence – Grand Prix / pokaz w konkursie SHORTCUT Tofifest 2013
 
„Kojot” to ciepła, nieco kpiarska historia o miłości. A właściwie o jej poszukiwaniu w wykonaniu pewnego nastolatka, który stał się “buntownikiem z przypadku”. Głównym bohaterem jest Adaś, romantyk i idealista. Pewnego dnia podejmuje ciche zobowiązanie, że “straci dziewictwo” tylko z kobietą, w której się naprawdę zakocha. No i zakochuje się szybko w pięknej Marysi. Niestety, aby “skonsumować” miłość, musi jej zaimponować. Zakłada więc zespół, który nieco przypadkiem, okazuje się być grupą punkową. Okazuje się, że życie punka jest dla romantyka trudne do zaakceptowania…
 
W filmie Jędrzeja znajdziemy muzykę punk rockową przynoszącą echa „Wszystko co kocham” Jacka Borcucha, nastoletnią miłość i zabawnie opowiedzianą przypowieść o ideałach młodości oraz ich zderzeniu z realiami. Warto to zobaczyć.
 
Jędrzej Bączyk urodził się w 1983 r. w Toruniu. Jest reżyserem, scenarzystą, grafikiem i muzykiem. W 2005 ukończył grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, w 2011 reżyserię na PWSFTviT w Łodzi. Jest autorem wielokrotnie nagradzanych krótkich fabuł i dokumentów. jest czynnym muzykiem Paraliż Band, grającego reggae soundsystemu z Torunia. Niedawno powołał do życia solowy projekt muzyczny „Pan Jędras”, który wydał już dwa albumy. Działa w firmie producenckiej Shipsboy.
 
 
 
Niewiarygodnie elastyczny człowiek
Karolina Specht, 2014, 4’00, animacja
Nagrody: Międzynarodowy Festiwal Animacji „Fest Anca” na Słowacji (Nagroda dla najlepszego filmu szkolnego), Festiwal Filmów Szkoły Filmowej w Łodzi „Łodzią po Wiśle” (Nagroda dla najlepszej etiudy animowanej), OFAFA w Krakowie (Nagroda Specjalna w kategorii filmu studenckiego za szczególne walory artystyczne), konkurs Shortcut Tofifest 2014
 
Historia człowieka, który urodził się bez własnego kształtu. Poddawany ciągłym deformacjom i wtłaczaniu w cudze formy zaczyna się buntować. Czy można żyć zupełnie niezależnie od innych i w oderwaniu od rzeczywistości? Kto i co decyduje o tym, jacy ostatecznie jesteśmy?
 
Karolina Specht urodziła się w Bydgoszczy. Aktualnie jest studentką PWSFTviT w Łodzi na kierunku Film Animowany i Efekty Specjalne. Jej krótkometrażowe animacje odniosły wiele sukcesów na festiwalach.
 
 
 
Nie trać głowy
Karolina Specht, 2015, 4’00, animacja
Animated European Award 2016 na Encounters Short Film and Animation Festival (UK); Prezentacja w konkursach: 39th Annecy International Animation FF, 12th Animateka International Animation Festival, 18th Mecal Pro Barcelona International Short and Animation Festival, MFF Tofifest
 
Nagrodzony Animated European Award krótkometrażowy film wykonany w technice animacji rysunkowej i komputerowej. Jest to graficzna historia o tym, jak łatwo można stracić głowę. Na środek czarnego ekranu powoli wtacza się biała głowa. Jedno zdarzenie wywołuje lawinę kolejnych wypadków. Wizualna strona filmu rozwija się wraz z akcją. Od prostych kompozycji, poprzez kolejne podziały ekranu i zagęszczenie form.
 
 
 
Rodnik
Marcin Sauter, 2014, 5’00, dokument artystyczny – impresja filmowa
Nagrody: Wyróżnienie Specjalne Jury na MFF Tofifest 2014
 
Mistrzowska krótka forma znanego dokumentalisty Marcina Sautera. „Napisana” emocjami i artystycznymi kadrami opowieść o starszej kobiecie i jej synu, mieszkających w wyludnionej i zniszczonej wojną wsi na południu Górskiego Karabachu na Kaukazie. Jedynym ich zajęciem jest suszenie ogromnych ilości orzechów w zrujnowanym domu. Wszystko wydaje się tu rozgrywać na granicy jawy i snu. Nie dziwi więc oniryczny klimat i opowieść kobiety o zmarłych, którzy nawiedzają ją pod wielkim orzechem przy źródle.
 
Marcin Sauter: Ur. 1971 roku w Bydgoszczy. Jeden z najlepszych, polskich dokumentalistów. Laureat nagrody specjalnej Flisak Tofifest. Przygodę z obrazem zaczynał jako fotografik i filmowiec niezależny. Nakręcił kilkanaście nagradzanych na świecie filmów dokumentalnych. Pełnometrażowo debiutował filmem „Na północ od Kalabrii”. Współtwórca Zespołu Filmowego Paladino i nieformalnej szkoły filmowej Bydgoska Kronika Filmowa. Wraz z Maciejem Cuske debiutował niezależnym „I co wy na to Gałuszko?” (2000). Jego najważniejsze filmy to „Za płotem”, „Hakawati”, „Pierwszy dzień” (projekt Polska-Rosja, pierwsze spojrzenie)
 
 
 
Wideoklipy
 
Pchełki “Miksują dziewki”
Realizacja: Pchełki & MOV Studio, Produkcja: Klima Media, 2014, 2’
 
Teledysk „Miksują dziewki” promował debiutancką płytę zespołu pt. „Pan Hopsiup”. Opowiada o radosnym, plenerowym party młodych ludzi. Powstał w plenerach poligonu wojskowego pod Toruniem. Pchełki opowiadają o klipie jednym zdaniem „każdy ma taką Kalifornię na Kujawach, na jaką sobie zasłużył”. Cokolwiek to znaczy.
 
Pchełki to zespół z Aleksandrowa Kujawskiego k. Torunia. Sami siebie nazywają przedstawicielami nowego nurtu w muzyce – „hop-siupu”. Artyści łączą etno, post-rock i psychodeliczny pop z połamanym rytmem jungle, transowym trip-hopem, frywolnością jazzu i ciężarem gatunkowym metalu.
 
 
 
Organek “Mississippi w ogniu”
Scenariusz i reżyseria: Marta Kacprzak; Produkcja: Mucha Produkcja Filmowa, 2016, 4’46
Nagrody: Fryderyk 2017 za Utwór Roku, nominacja do Fryderyka 2017 za Teledysk Roku
 
Klip promujący najnowszy album grupy Organek “Czarna Madonna”, będący mroczną, fabularną opowieścią o kończącym się uczuciu dwojga ludzi. Teledysk wyreżyserowała wg swojego scenariusza Marta Kacprzak, za zdjęcia odpowiadał Karol Stadnik.
 
Tomasz Organek muzyk rockowy związany z Toruniem, lider zespołu “Organek”. Jest zdobywcą wielu prestiżowych nagród, m.in. Fryderyka 2017 za najlepszy album rockowy oraz za utwór „Mississippi w ogniu”. Jest dyrektorem muzycznym trasy “Męskie Granie”. Był współtwórcą Sofy, jednej z najlepszych polskich grup r’n’b.
 
 
 
Bisz & B.O.K “Prometeusz”
Reżyseria: Krzysztof Kiziewicz, Art Director: Maciek Szupica, 2014, 3’54”
 
Klip promujący album Bisza i jego grupy B.O.K pt. „Labirynt Babel” z 2014 r., rozgrywający się w postapokaliptycznej scenerii wielkiego miasta. Klip wyreżyserował Krzysztof Kiziewicz, o stronę artystyczną zadbał Maciek Szupica, a o zdjęcia Michał Rułka. W utworze wykorzystano sampel Bemibek „Podaruj mi trochę słońca”.
 
 
 
Bisz & Radex “Potlacz”
Reżyseria i Scenariusz: Iwona Bielecka, Produkcja: Klima Media, 2016, 3’42”
 
Jak napisali twórcy, utwór ma pokazywać “co myślą o współczesnym materializmie”. Klip w reżyserii Iwony Bieleckiej z żywiołowym udziałem Igi Góreckiej zapowiadał płytę „Wilczy humor” (2016)
 
Bisz, (właściwie Jarosław Jaruszewski) to pochodzący z Bydgoszczy, jeden z najciekawszych polskich raperów. Jest także poetą i producentem, członkiem zespołu B.O.K. i zdobywcą złotej płyty za album „Wilk Chodnikowy”. Jego muzyka to wyraźny głos młodego pokolenia, a teledyski artysty w sposób nowatorski odzwierciedlają emocjonalne teksty jego utworów. Radek „Radex” Łukasiewicz – założyciel zespołu Pustki, znany m.in. ze współpracy z Moniką Brodką czy Arturem Rojkiem.
 
 
 
The Returners feat. Małpa „Sekrety”
Wideo: Splot Media; Producent: The Returners, label Prosto, 2016, 3’54’
 
Polski duet producentów hip hopowych The Returnes podjął współpracę z wschodzącą gwiazdą polskiego rapu i hip hopu – Małpą. Ich wspólny projekt – album „Nowa Stara Szkoła”, z którego pochodzi teledysk – to jedno z ważniejszych wydarzeń na polskiej mapie muzycznej (2016).
 
Małpa (właściwie Łukasz Małkiewicz) – pochodzący z Torunia raper, członek formacji Proximite, której był współzałożycielem. Jego albumy “Kilka numerów o czymś” i “Mówi” zyskały status Złotej Płyty.
 
 
 
Wyrąb Lasu “Rozpruwacz”
Wyrąb Lasu, Arkadiusz Ikotbatman Wiśniewski, produkcja: Złe Litery, 2016, 2’50
 
“Ściółka płonie! Rewolucja zwierząt rozpoczęta. Zwierzaki ujawniają swoje drapieżne i pełne grozy zamiary” – tak twórcy zapowiadają ten klip do utworu z płyty „Tylko sierść!”. Bezkompromisowy “absurd-punk” z Kujaw.
 
Wyrąb Lasu – “punk leśny”, “armia antyhumanitarna” etc. Zespół stworzony przez muzyków różnych kujawsko – pomorskich formacji alternatywnych.

TOKIJSKIE OPOWIEŚCI. SZTUKA STOLICY JAPONII
"Tokijskie opowieści. Sztuka Stolicy Japonii"
Reż. David Bickerstaff
Wlk. Brytania, 2022

Ekscytujące spotkanie z egzotyczną i ekscentryczną sztuką jednej z największych i najludniejszych stolic świata. Premierowe Tokijskie opowieści obejmują 400 lat niezwykle dynamicznej twórczości wizualnej – od delikatnych drzeworytów krajobrazowych Hokusaia i Hiroshiga po pop-artowe plakaty, współczesną fotografię, mangę, anime i zupełnie nowe formy wyrazu. „Wystawa w Kinie” („Exhibition on Screen”) to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu, są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki będzie można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów, wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów. „Wystawa w Kinie” jest pionierem kontentu kulturalnego w kinie. W tym roku cykl obchodzi rocznicę 10-lecia istnienia.

TOLKIEN
Film „Tolkien” ukazuje kluczowe lata życia młodego pisarza, który po śmierci matki trafia do szkoły z internatem, gdzie odnajduje przyjaźń, miłość i artystyczną inspirację wśród innych podobnych sobie indywidualistów. Gdy wybucha I wojna światowa, przetrwanie „braterstwa” staje pod znakiem zapytania, a zdobyte doświadczenia inspirują Tolkiena do napisania słynnego cyklu powieści o „Władcy pierścieni”.

TOM
Tom, młody copywriter, wyrusza w podróż na pogrzeb kochanka. Na miejscu odkrywa, że nikt nic nie wie ani o nim, ani o tym, co go łączyło ze zmarłym. Brat nieboszczyka wkrótce ustala zasady dziwnej gry, do której wciąga Toma. By uchronić dobre imię rodziny i pogrążoną w żałobie matkę, Tom przyjmuje rolę rozjemcy w domu, którego niejasna przeszłość rzuca jeszcze większy cień na jego „przygodę” na farmie. Dalekie drogi, wielkie kłamstwa…

TOM OF FINLAND
Fiński rysownik, Touko Laaksonen, wraca z frontu II Wojny Światowej do rodzimych Helsinek. W tym czasie Finlandia, jak i wiele innych europejskich krajów, ogarnięta jest falą homofobii i represji wobec gejów. Nie mogąc realizować swoich pragnień, Touko szuka wolności w sztuce. Tak powstają pierwsze homoerotyczne rysunki przedstawiające muskularnych mężczyzn w skórach i opiętych jeansach. Mimo usilnych prób, nie udaje się opublikować jego prac w żadnym magazynie. Dopiero wyjazd do USA otwiera Touko drogę do szerokiej publiczności. Tak rodzi się „Tom of Finland”, symbol pokolenia gejowskiej rewolucji.

TONI ERDMANN
Tytuł oryginalny: Toni ErdmannReżyser: Maren AdeWystępują: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael WittenbornKraj produkcji: Niemcy, AustriaRok produkcji: 2016Data premiery: 27 stycznia 2017Język oryginalny: niemiecki, angielski, rumuńskiGatunek: komediaCzas trwania: 162 min. 
 
Pokazana w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes komedia „Toni Erdmann” stała się wydarzeniem imprezy. W rankingu międzynarodowej krytyki prowadzonym przez magazyn Screen otrzymała najwyższe oceny spośród wszystkich filmów recenzowanych w ostatniej dekadzie. Najnowszy film Maren Ade („Wszyscy inni”) to pełna humoru historia napiętych relacji między trzydziestoletnią śmiertelnie poważną menadżerką, a jej nieustannie wygłupiającym się ojcem.
Winfred jest rozwiedzionym, emerytowanym nauczycielem gry na pianinie, który uwielbia wygłupy i nieustannie robi kawały swoim sąsiadom na niemieckich przedmieściach. Jego córka Ines – pracująca za granicą konsultantka w wielkiej korporacji – lubi mieć wszystko pod kontrolą równie mocno, jak jej ojciec lubi się zgrywać. Przez lata ich relacje nie układały się zbyt dobrze, więc kiedy ojciec nieoczekiwanie przyjeżdża na kilka dni odwiedzić córkę, jego wizyta przybiera zaskakujący przebieg. Aby przywrócić zestresowanej Ines radość życia i poczucie humoru, Winfred tworzy fikcyjną postać – niepoprawnego biznesmena Toniego Erdmanna.
„Toni Erdmann” to przewrotna, wzruszająca komedia o tym, co jest w życiu naprawdę ważne. To historia kobiety, która poświęciła wszystko dla pracy, ale będzie musiała przemyśleć wyznawane przez siebie wartości. Może to właśnie szalony Toni Erdmann pomoże jej odkryć coś, czego nałogowa pracoholiczka nie była w stanie dostrzec?

TONIA
"Tonia"
Reż. Marcin Bortkiewicz
Polska, 2022

Tonia ma 11 lat. Na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od swoich rówieśniczek, ale to naprawdę wyjątkowa dziewczyna. Żyje w świecie fantazji, jej głowa jest pełna marzeń i niesamowitych pomysłów. Mieszka z babcią i tatkiem, który nadużywa alkoholu. Choć nie jest jej łatwo, z uśmiechem na twarzy mierzy się z codziennymi problemami. Jest sprytna, inteligentna, a przy tym niezwykle urocza. Ma w sobie więcej siły i energii niż niejeden dorosły. Gdy dowiaduje się, że jej ukochany ojciec planuje wyjechać do pracy we Włoszech, postanawia zrobić wszystko, by do tego nie dopuścić. Kreatywność Tonii nie zna granic. Mimo niepowodzeń, nie poddaje się. Jest przekonana, ze dopnie swego. Do czasu aż na jaw nie wyjdzie skrywana przez lata rodzinna tajemnica.

TONY HALIK
Kim był Tony Halik? Podróżnik, dziennikarz, filmowiec. Jego życiowe perypetie wydają się równie nieprawdopodobne jak przygody Indiany Jonesa. W ostatniej dekadzie zimnej wojny niezwykle popularne programy telewizyjne były dla milionów Polaków przysłowiowym "jedynym oknem na świat". Poza Polską praktycznie nieznany, w latach 60-80. w jakiś dziwny sposób pojawiał się wszędzie tam na świecie, gdzie działo się coś ważnego. Znał wszystkich, wszystkich filmował, wszyscy chcieli z nim rozmawiać: Fidel Castro, królowa Elżbieta, Evita Peron, Richard Nixon.
 
Halik, jak przystało na wytrawnego gawędziarza, lubił publicznie podkoloryzować to i owo. Dziś trudno dociec co z tego, o czym mówił, wydarzyło się naprawdę, a co jest jedynie pokłosiem jego nieokiełznanej wyobraźni i poczucia humoru.
 
Film podejmuje próbę rozwikłania fenomenu podróżnika, który dzięki swej naturalnej charyzmie, fantazji i pasji przez długie lata konsekwentnie tworzył w opowieściach samego siebie. To historia kultywowania jego legendy przez innych oraz wielkiej tajemnicy ukrytej pod sfabrykowaną tożsamością.
 
Obejmująca pół wieku dokumentalna epopeja, precyzyjnie zrekonstruowana z mało znanych lub nigdy wcześniej w takiej formie niepublikowanych filmowych materiałów archiwalnych nakręconych przez Halika podczas niezliczonych podróży po całym świecie. Tony Halik. Urodzony dla przygody to film o podróżniczej pasji i pogoni za marzeniami, ale i o kosztach jakie trzeba zapłacić, by mogły się ziścić.
To opowieść o płynnej granicy między prawdą a fałszem, wpisanej w niezwykłe losy człowieka, który z tej granicy uczynił swoje miejsce na ziemi.
źródło: Mayfly

TORI I LOKITA
"Tori i Lokita"
Reż. Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Francja, Belgia, 2022

Tori jest małym chłopcem, Lokita zaledwie nastolatką, oboje uciekli przed przemocą i biedą z Afryki Zachodniej i chcieliby razem ułożyć sobie życie w Belgii. Obojętność imigracyjnych urzędników, rodziny domagające się wsparcia i długi zaciągnięte u przemytników spychają jednak bohaterów w szarą strefę, gdzie do eksploatowania pozbawionych opieki i praw dzieci przyłączają się przestępcy. Podejrzani dla urzędów, bezbronni wobec przemocy, chłopak i dziewczyna mają tylko siebie. „Tori i Lokita” to opowieść o odwadze i nadziei, których nie sposób złamać. O sile przyjaźni w świecie, który niszczy więzi, o wartości wzajemnej troski, choć wokół liczą się tylko pieniądze.

TOTEM
"Totem" (Tótem)
Reż. Lila Avilés
Meksyk, Francja, Dania, 2023, 95 minut

Wyróżniona na Berlinale, wzruszająca, pełna czułości historia o sile rodzinnych więzów w obliczu nadchodzącego pożegnania. Tótem rozpoczyna się od gorączki przygotowań do imprezy urodzinowej ojca, organizowanej w iście meksykańskim stylu: jest gwarno, tłoczno i kolorowo. Do domu schodzą się kolejni goście, a każdy z nich wydaje się być jeszcze barwniejszy od poprzedniego. Cały ten piękny harmider obserwujemy oczami siedmioletniej Sol; cichej i skromnej dziewczyny o przenikliwym spojrzeniu, która stopniowo wprowadza nas do tego fascynującego mikrokosmosu. Na horyzoncie widać jednak rodzinne trzęsienie ziemi, które diametralnie zmieni życie wszystkich domowników, zwłaszcza młodej Sol. Kino zdążyło już odmienić hasło „rodzina” przez wszystkie formy i przypadki, ale Meksykana Lila Avilés udowadnia, że wciąż można opowiadać o niej w świeży, nowatorski sposób. I robić to bez zadęcia, unikając pustych haseł, oczywistych obserwacji i górnolotnych sloganów, za to z olbrzymią dozą empatii, mądrości i niewymuszonego humoru, który potrafi rozjaśnić nawet najczarniejszą godzinę.

TOY STORY 4
Chudy zawsze znał swoje miejsce na świecie. Jego życie, jak na prawdziwego szeryfa przystało, kręciło się wokół opieki nad Andym, a później Bonni. Gdy pewnego dnia w pokoju Bonni pojawia się nowa zabawka, Sztuciek, nikt nawet nie przypuszcza, że to początek zaskakującej podróży. Nieoczekiwana wyprawa pozwoli Chudemu przekonać się, jak wielki może być świat dla zwykłej zabawki…

TRAKTOREK FLOREK
Czy przyjaźń między dzieckiem, dorosłym, traktorem a kozą jest możliwa? Oczywiście, że tak! Szczególnie gdy chodzi o wspólną sprawę, którą jest dobro farmy i honor jej gospodarza. Traktorek Florek to opowieść nie tylko o tym, że na wsi nie ma nudy i jest to genialne miejsce na spędzenie wakacji, ale również o solidarności, współpracy oraz wzajemnej trosce. Dynamiczna i zabawna opowieść – na tle sielskiego krajobrazu – nie pozwalająca przestać się śmiać.

TRAKTOREK FLOREK RATUJE FARMĘ
Niekiedy może wydawać się, że nic nie jest w stanie zburzyć wiejskiej sielanki. Przyjaciele: Gustaw i Florek jak zawsze oddają się wiejskim zajęciom, pracy, zabawie i beztrosce. Jednak przyjazd tajemniczych przybyszy w garniturach burzy ich spokój. Kompani muszą połączyć siły żeby ocalić farmę, na którą mają chrapkę wielkomiejscy urzędnicy. To ludzie bez serca, którzy kierują się wyłącznie bezdusznymi przepisami. Wszyscy mieszkańcy farmy rozpoczynają zatem wielką mobilizację i obmyślają plan, który ma powstrzymać biurokratów. Piękna i uniwersalna opowieść o sile solidarności.

TRAMWAJ ZWANY POŻĄDANIEM
Film opowiada o Blanche Dubois, rozchwianej emocjonalnie, starzejącej się nauczycielce, która przyjechała do domu siostry z sercem przepełnionym niespełnionymi marzeniami i poezją. Blanche wprowadza swoją obecnością napięcie i erotyczny niepokój, wytrącając z równowagi swego prostackiego szwagra i wchodząc z nim w tragicznie zakończony konflikt.

TRANSMISJA GALI FINALOWEJ KONKURSU SKRZYPCOWEGO IM. HENRYKA WIENIAWSKIEGO

TRANZYT
We Francji trwa inwazja nazistowska, a wojska są tuż przed Paryżem. W ostatniej chwili Georg ucieka z miasta i kieruje się do Marsylii. Dla bezpieczeństwa mężczyzna przejmuje tożsamość zmarłego pisarza, którego dokumenty posiada, w tym wizę umożliwiającą wyjazd do Meksyku. W oczekiwaniu na statek wywożący uchodźców z Francji Georg poznaje Marie, poszukującą swojego zaginionego męża - człowieka, pod którego podszywa się jej nowy znajomy.

TRAWERS GRENLANDII Łukasz Supergan
Pod koniec kwietnia 2022 Łukasz Supergan i Mateusz Waligóra wyruszyli na Grenlandię z zamiarem przejścia największej wyspy na świecie z zachodu na wschód. 35 dni i 622 kilometry później polscy podróżnicy zakończyli wyprawę sukcesem. Tym samym dołączyli do grona 14 Polek i Polaków, którzy dokonali tego wyczynu.
Wyprawa Polish Greenland Expedition trwała dokładnie pięć tygodni. Waligóra i Supergan zaczynali na zachodzie wyspy w Kangerluusuaq. Po drodze dotarli do opuszczonej stacji radarowej DYE-2, która została wybudowana w zimnej wojnie. Mieli ze sobą broń, na wypadek spotkania z niedźwiedziem polarnym, ale na szczęście nie musieli z niej skorzystać. Grenlandia zaskoczyła ich za to różnorodnością – także śniegu.
Okazała się też niezwykle wymagającym miejscem. W trakcie wyprawy temperatura sięgała -30°C, a prędkość wiatru – powyżej 80 km/u. Podróżnicy wędrowali w white-oucie – kompletnej bieli, gdy chmury, niebo i śnieg zlewają się w ogromną białą pustkę. Okazała się też miejsc niezwykle pięknym, którego kształt zmienia się na naszych oczach, wraz z ocieplającą się Arktyką.
Łukasz Supergan – organizator wypraw długodystansowych, autor, fotograf, przewodnik.Przeszedł 20 000 km na szlakach Europy, Azji i Ameryki Pn., w tym szlak z Warszawy do Santiago de Compostela, dwukrotnie Łuk Karpat (jako pierwszy człowiek samotnie).Wędrował w Himalajach, Karakorum, Tien-Szan i Pamirze.Przemierzył grań Pirenejów, irańskie góry Zagros, trawers Islandii, całość łańcucha Alp oraz Izraelski Szlak Narodowy.

TREFLIKI RATUJĄ ŚWIĘTA
"Trefliki ratują Święta"
Reż. Piotr Ficner
Polska, 2024, 45 minut, dubbing

Wszyscy mieszkańcy Treflikowa przygotowują się do Wigilii. Kiedy jednak z całego miasta znikają choinkowe bombki, Treflik i Treflinka ruszą ich tropem, aby dowiedzieć się, kto stoi za kradzieżą. Czas uratować Święta! Treflik i Treflinka nie mogą się doczekać Świąt. Prezenty to jedyna rzecz, o jakiej potrafią myśleć! Kiedy nadchodzi Wigilia, rodzeństwo z ekscytacją zrywa się z łóżek. Razem z rodziną zaczynają przygotowania – pieką ciastka, odśnieżają podwórko i ustawiają choinkę. Zostaje im tylko jedna rzecz do zrobienia – wieszanie ozdób. Dostrzegają jednak, że nie mają bombek. Co gorsza, nikt w mieście ich nie ma! Wszystkie ozdoby nagle poznikały z każdego domu i sklepu. Treflik i Treflinka rozpoczynają śledztwo, aby ustalić, gdzie się podziały bombki. Z pomocą robota Robobota i samego Świętego Mikołaja postarają się uratować Gwiazdkę! „Trefliki ratują Święta” to historia bohaterów dobrze znanych najmłodszym widzom z uwielbianych seriali „Rodzina Treflików” oraz „Bobaski i Miś”. Ta czarująca i pełna wdzięku świąteczna przygoda to dawka dobrej, mądrej zabawy w gwiazdorskiej obsadzie.

TROLLE
Tytułowe trolle to przepełnione radością życia, rozśpiewane stworki, które obdarzono bajecznie kolorowymi włosami, układającymi się w niezwykłe fryzury. Magiczna kraina trolli zmieni się na zawsze, gdy jedna z jej mieszkanek, Poppy, wyruszy z misją ratunkową, która zaprowadzi ją w szeroki, nieznany dotąd świat.

TROPEM WIELORYBÓW PACYFIKU - Marek Kramarczyk
“Każdego roku Humbaki opuszczają zimną Antarktykę i udają się na tropikalne wody Południowego Pacyfiku. Tam w osłoniętych zatokach i lagunach wydają na świat potomstwo. Na jachcie Ocean View wyruszam w rejs z Tahiti w kierunku Australii, żeby znaleźć i sfotografować te wielkie ssaki podczas ich długiej wędrówki. Największa szansa na spotkanie wielorybów jest w położonym na środku oceanu Królestwie Tonga. Po drodze do tego tajemniczego miejsca odkrywam bogactwo życia morskiego Polinezji. Nurkuję z rekinami, pływam z mantami i podziwiam żywe rafy koralowe.
Odwiedzam Niue – jeden z najmniejszych krajów na świecie i oglądam tony śmieci wyrzuconych na plaże najbardziej odległych wysp Oceanu Spokojnego. Po wszystkim spoglądam wielorybowi prosto w oko.”
Marek jest podróżnikiem, fotografem i żeglarzem. Przepłynął Pacyfik oraz kilkukrotnie Atlantyk. Mieszkał 1,5 roku na Karaibach i przez kilka miesięcy na Polinezji. Nurkował z setką polujących rekinów na atolach Tuamotu, pływał z wielorybami w Królestwie Tonga, a także fotografował dzikie zwierzęta z Galapagos.

TRUFLARZE
Truflarze
reż. Michael Dweck, Gregory Kershaw
Grecja / USA / Włochy 2020
Magiczny, czarujący, pełen ciepła i humoru film o ludziach, którzy znaleźli swój przepis na szczęście – od lat, w lasach włoskiego Piemontu, zbierają razem ze swoimi psami trufle i nie wyobrażają sobie, że mogliby robić cokolwiek innego. Wyprodukowany przez Lucę Guadagnino, reżysera „Tamtych dni, tamtych nocy” wyjątkowy dokument, który zachwycił widzów i krytyków na całym świecie.

Po obejrzeniu tego filmu będziecie chcieli rzucić wszystko i wyjechać do Włoch, aby w piemonckich górach zbierać trufle! Carlo, Enrico, Piero i Sergio mieszkają nieopodal Mediolanu, gdzie od lat razem ze swoimi ukochanymi psami szukają rzadkich i drogich trufli Alba. Ten niezwykły rarytas jest przedmiotem pożądania ludzi na całym świecie, którzy gotowi są zapłacić za niego niemal każdą cenę. Okazuje się jednak, że w niektórych miejscach nie wszystko jest na sprzedaż. Dla grupy uroczych włoskich staruszków trufle to nie żyła złota, a przepis na szczęście, które każdego dnia odnajdują na nowo na szlakach piemonckich lasów.

TRUPOSZ
„Psychodeliczny western”, jak nazwał „Truposza” sam Jim Jarmusch, to zaskakująca w dorobku amerykańskiego reżysera podróż w czasie. Ta opowieść, przenosi nas na mityczny Dziki Zachód, gdzie młody księgowy (Johnny Depp) dokonuje przypadkowego zabójstwa, stając się tym samym człowiekiem wyjętym spod prawa. W ucieczce pomaga mu tajemniczy Indianin Nikt (Gary Farmer), przekonany, że księgowy William Blake to wielki poeta we własnej osobie. Ich wspólna podróż przeistacza się w oniryczną, egzystencjalną wędrówkę, której celem jest duchowe przebudzenie. Po drodze reżyser rozlicza filmowy western, a przede wszystkim obnaża skierowaną przeciw ludziom i naturze przemoc, na jakiej ufundowany został założycielski amerykański mit. Czarno-biały „Truposz” to jeden z najmroczniejszych filmów Jarmuscha, a charakterystyczne dla reżysera komediowe tony tym razem ustępują chropowatym gitarowym riffom Neila Younga, wnoszącym do jarmuschowego świata niepokój. Ale podobnie, jak wiele innych dzieł Amerykanina, i to jest artystycznym spotkaniem na szczycie. Poza Neilem Youngiem, oryginalny świat tego antywesternu współtworzył operator Robby Müller, a na ekranie spotkali się wybitni aktorzy i muzycy: Johny Depp, Crispin Glover, Robert Mitchum, John Hurt, Gabriel Byrne i Iggy Pop. „Truposz” jest zdobywcą Europejskiej Nagrody Filmowej.

TRUPOSZE NIE UMIERAJĄ
W sennym miasteczku Centerville coś nie gra. Wielki księżyc wisi jakby niżej niż zwykle, godziny dnia przychodzą niespodziewanie, a zwierzęta zachowują się tak, jak nie zachowywały się wcześniej. I nikt nie wie dlaczego. Doniesienia mediów są złowieszcze, naukowcy wydają się skonfundowani. Ale nikt nie przewiduje tego, co za chwilę spotka Centerville – umarli nie umarli. Wstają z grobów i brutalnie polują na żywych. Mieszkańcy miasta muszą walczyć o przetrwanie

TRZECIA CZĘŚĆ NOCY
"Trzecia część nocy"
Reż. Andrzej Żuławski
Polska, 1971, 103 minuty

Młody mężczyzna, utraciwszy żonę i syna, zabitych przez Niemców na jego oczach, postanawia włączyć się w konspirację w okupowanym Lwowie. W czasie ucieczki trafia przypadkowo do mieszkania rodzącej. Kobieta łudząco przypomina jego żonę. Michał (L. Teleszyński), młody mężczyzna, utraciwszy żonę i syna, zabitych na jego oczach, postanawia włączyć się w konspirację w okupowanym Lwowie. W czasie ucieczki przed Niemcami trafia przypadkowo do mieszkania kobiety. Helena (M. Braunek) łudząco przypomina jego żonę. Jej mąż został zatrzymany przez gestapo. Michał postanawia zdobyć środki utrzymania dla niej i dla dziecka. Jako karmiciel wszy w Instytucie Rudolfa Weigla, gdzie prowadzi się badania nad szczepionką na tyfus, otrzymuje dokumenty chroniące go przed wywózką i porcje żywności. W konspiracji przyjmuje pseudonim „Szary” i w gorączkowych halucynacjach próbuje wykonywać polecenia. Ma zamiar odbić męża Heleny z rąk gestapo. Brawurowy debiut Andrzeja Żuławskiego, pod opieką artystyczną Andrzeja Wajdy, nawiązywał do problematyki i stylu Szkoły Polskiej, a zarazem gwałtowanie ją przekraczał, eskalując okrucieństwo, chaos moralny, naturalistyczne obrazy. Żuławski wypracował wyrazisty, konwulsyjny język opowieści o szaleństwie moralnym wojny, jak gdyby był to czas nie tylko walki on przetrwanie, ale też wiarę w sens istnienia, w możliwość porozumienia z Bogiem. Wyrazicielem tych wątpliwości jest w filmie Marian (M. Grudziński), przyjaciel Michała. Apokaliptyczny klimat filmu wsparty jest na licznych cytatach z Apokalipsy św. Jana, ale też polskich romantyków („Ojciec zadżumionych” Juliusza Słowackiego). Fabuła odsyła do autobiograficznych doświadczeń z okresu okupacji Mirosława Żuławskiego, ojca reżysera, współscenarzysty filmu. W 1973 roku film zdobył nagrodę „Jantara” na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” oraz Nagrodę im. Andrzeja Munka w PWSFTviT.

TRZEJ MUSZKIETEROWIE: D`ARTAGNAN
"Trzej muszkieterowie: D`Artagnan"
Francja 2023

Zrealizowana z wielkim rozmachem ekranizacja jednej z najsłynniejszych powieści przygodowych w historii literatury.
Ogromny budżet, gwiazdorska obsada, wierność literackiemu oryginałowi i nowoczesne filmowe rzemiosło na najwyższym poziomie. Oto co wyróżnia najnowszą adaptację dzieła Aleksandra Dumas.
Eva Green w roli Milady na miarę jej słynnego występu w „CASINO ROYALE” i Vicky Krieps podziwiana za kreację w znakomitym „ W GORSECIE” jako kobiety, które wpływają na bieg dziejów.
Miłość, przyjaźń, ojczyzna i honor. Warto o nie walczyć, warto dla nich żyć. Czasem trzeba zaryzykować wszystko.
Młody, waleczny Gaskończyk d’Artagnan w drodze do Paryża staje w obronie młodej kobiety. Pokonany przez zamaskowanych napastników cudem uchodzi z życiem. Po przybyciu do stolicy postanawia odnaleźć sprawców i wymierzyć im sprawiedliwość. Nie podejrzewa, że w ten sposób trafi w sam środek międzynarodowej intrygi zagrażającej bezpieczeństwu Francji. Wraz z nowymi przyjaciółmi, muszkieterami Atosem, Portosem i Aramisem próbuje udaremnić niebezpieczne machinacje kardynała Richelieu. Jednak to miłość do pięknej Konstancji Bonasiuex sprowadzi na niego prawdziwe niebezpieczeństwo. Konstancja jest powiernicą królowej Francji, która zostaje uwikłana w niebezpieczną grę mającą na celu wciągnięcie kraju w wyniszczającą wojnę. D’Artagnan musi stanąć do walki o bezpieczeństwo i honor swojej ukochanej oraz jej pani. W ten sposób stanie się śmiertelnym wrogiem Milady de Winter, która nie cofnie się przed niczym, by zrealizować swój podstępny plan.

TRZY BILLBOARDY ZA EBBING, MISSOURI
Wyróżniony 6 nominacjami do Złotych Globów i nagrodą za scenariusz na festiwalu filmowym w Wenecji 2017 mroczny komediodramat w reżyserii nagrodzonego Oscarem Martina McDonagha („Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj”). Małe miasteczko na amerykańskiej prowincji. Od morderstwa córki Mildred Hayes (nagrodzona Oscarem Frances McDormand) upłynęło kilka miesięcy, a lokalna policja nadal nie wpadła na trop sprawcy. Zdeterminowana kobieta decyduje się na śmiałe posunięcie: wynajmuje trzy tablice reklamowe na drodze wiodącej do miasteczka i umieszcza na nich prowokacyjny przekaz, skierowany do szanowanego przez lokalną społeczność szefa policji, szeryfa Williama Willoughby’ego (nominowany do Oscara Woody Harrelson). Gdy do akcji wkracza zastępca szeryfa, posterunkowy Dixon (Sam Rockwell) – niezrównoważony, porywczy maminsynek, któremu zarzuca się zamiłowanie do przemocy – starcie między Mildred Hayes a lokalnymi siłami porządkowymi przeradza się w otwartą wojnę. W pozostałych rolach: Abbie Cornish, Peter Dinklage, John Hawkes i Lucas Hedges. 

TRZY PIĘTRA
"Trzy piętra"
Reżyseria: Nanni Moretti
Francja / Włochy 2021
Pełen zaskakujących zwrotów akcji film mistrza włoskiego kina rozpoczyna się od wypadku. Ta tragedia na zawsze odciśnie piętno na małżeństwie surowego sędziego (w tej roli wystąpił sam Moretti), a inne dramatyczne zdarzenie z udziałem wiekowego sąsiada położy się cieniem na losach dwóch żyjących drzwi w drzwi rodzin. Kolejne z tytułowych trzech pięter zajmuje młoda matka, żona wiecznie nieobecnego męża. Zajęci swoimi problemami sąsiedzi nie dostrzegają jej dojmującej samotności. Włoski reżyser subtelnie nawiguje pośród splątanych interesów i skłębionych emocji, przekonując, że jedynym sposobem na rozsupłanie konfliktów – nie tylko sąsiedzkich – jest wybaczenie.
W pierwszym filmie Nanniego Morettiego zrealizowanym na podstawie cudzego scenariusza pobrzmiewają echa najlepszych melodramatów Pedra Almodóvara i trzymających w napięciu moralitetów Ashgara Farhadiego. Mistrzowska jest również obsada „Trzech pięter", gdzie na schodach spotykają się największe gwiazdy włoskiego kina: Alba Rohrwacher („Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie”, „Córka”), Riccardo Scamarcio („Oni”, „Kod Dedala”), Margherita Buy („Moja matka”, „Habemus papam – mamy papieża”), czy Anna Bonaiuto („Boski”, „Oni”).

TRZY SERCA
Pewnej nocy w małym francuskim miasteczku, Marc spóźnia się na pociąg do Paryża. Czekając na stacji, poznaje Sylvie. Po nocy spędzonej na spacerze i długich rozmowach o życiu, Marc zaprasza Sylvie do Paryża. Pech sprawia, że sam nie może się zjawić na spotkaniu. Postanawia odnaleźć Sylvie, ale w międzyczasie poznaje Sophie, nie mając pojęcia, że znalazł... jej siostrę.

TRZY TYSIĄCE LAT TĘSKNOTY
"Trzy tysiące lat tęsknoty"
reż. George Miller
Australia, USA 2022
Dr Alithea Binnie jest osobą mocno stąpającą po ziemi. Jej zadowolenie z życia bierze się po części z faktu, że już dawno przestała uganiać się za mrzonkami w poszukiwaniu szczęścia. Nie ma wygórowanych wymagań wobec świata, do którego podchodzi z dużą dawką sceptycyzmu. W życiu kieruje się zaś zdrowym rozsądkiem, zamiast ulegać porywom uczuć. Mimo tego, a może właśnie dlatego, pewnego dnia w jej życiu pojawia się najprawdziwszy dżin, który w zamian za swą wolność, oferuje jej spełnienie trzech życzeń. Problem w tym, że Alithea zawodowo zajmuje się analizowaniem starożytnych podań i baśni i ma pełną świadomość, że takie igraszki z losem mogą się bardzo źle skończyć. Dżin jednak nie daje za wygraną. Aby zachęcić ją do wypowiedzenia życzenia opowiada jej niesłychane historie ze swojej przeszłości. W końcu Alithea decyduje się wypowiedzieć życzenie, które zaskoczy zarówno dżina jak i ją samą.

TULIPANOWA GORĄCZKA
XVII wiek, Amsterdam. Artysta Jan Van Loos  dostaje zlecenie namalowania portretu młodej mężatki Sophie. W czasie pracy między mężczyzną i kobietą rodzi się uczucie. Chcąc zbudować wspólną przyszłość, decydują się skorzystać z panującej gorączki tulipanowej i zainwestować w ryzykowny rynek kwiatowy.

TULLY
Mąż, dom i trójka dzieci! Marlo to prawdziwa superbohaterka, ale czasem nawet superbohaterki potrzebują chwili wytchnienia. Pewnego wieczoru w drzwiach domu Marlo zjawia się tajemnicza niania, Tully... Młoda, piękna i zwariowana opiekunka szybko wywraca do góry nogami życie całej rodziny. Marlo musi zmierzyć się z przebojową i pełną energii dziewczyną, która ma w sobie wszystko to, co Marlo utraciła.

TURKUSOWA SUKNIA
"Turkusowa suknia" (Le bleu du caftan)
Reż. Maryam Touzani
Francja, Maroko, Belgia, Dania, 2022, 118 minut

Obsypany nagrodami na światowych festiwalach film „Turkusowa suknia” jest wzruszającą, pełną lokalnego, marokańskiego kolorytu opowieścią o różnych odcieniach miłości. Reżyserka Maryam Touzani z dużą czułością i subtelnością portretuje swoich bohaterów, koncentrując się na detalach, gestach, spojrzeniach. Film znalazł się na shortliście do Oscarów 2023. Mina i Halim, małżeństwo z wieloletnim stażem, prowadzi niewielki zakład krawiecki w marokańskim mieście Sala. O talencie mężczyzny, a zwłaszcza niezwykłym hafcie, jakim ozdabia tradycyjne, szyte przez siebie stroje, jest na tyle głośno, że kolejne zamówienia znacznie przekraczają jego możliwości. Sytuacja zmusza Halima, by zatrudnił młodego pomocnika, choć początkowo nie jest do tego przekonany. Ostatecznie pod jego skrzydła trafia Youssef, dla którego praktyka u boku mistrza w swoim fachu, za jakiego uchodzi starszy z mężczyzn, jest wielką szansą. Przyglądanie się codziennej żmudnej pracy Halima to dla niego nie tylko możliwość doskonalenia własnych umiejętności, ale też lekcja cierpliwości oraz pokory. Tym cenniejsze, że z każdym dniem bohaterowie nabierają do siebie większego zaufania i zaczyna ich łączyć coraz bliższa więź, co nie pozostaje niezauważone przez Minę.

TURU. W POGONI ZA SŁAWĄ
Przez swój śmieszny wygląd oraz fakt, że nie potrafi składać jajek, kurka Turu jest źródłem żartów dla całego kurnika. Wszystko zmienia się, kiedy Isabel – emerytowana nauczycielka muzyki zabiera kwoczkę na swoją farmę. Tam też dochodzi do niebywałego odkrycia. Okazuje się, że Turu posiada niezwykły talent. Nie tylko potrafi mówić ludzkim głosem, ale również wspaniale śpiewać. Isabel jednak – z obawy, że inni ludzie mogą chcieć wykorzystać kurkę do własnych celów – postanawia zatrzymać jej sekret w tajemnicy. Niestety pewnego dnia dochodzi do nieszczęśliwego wypadku. Kobieta spada z dachu i traci pamięć… Kiedy karetka zabiera ją do szpitala, Turu pozostaje sama i bez ochrony. Dzielna kwoczka nie załamuje się jednak i postanawia wyruszyć w podróż, aby odnaleźć przyjaciółkę. W jej trakcie poznaje małego Mateo, syna właściciela cyrku. Wspólnie tworzą spektakl, który przynosi Turu wielki rozgłos. Mimo sławy i scenicznego sukcesu rozśpiewana kurka nie zamierza jednak zrezygnować z misji odnalezienia ukochanej Isabel.

TWARZ
Współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym.

TWÓJ SIMON
Ekranizacja bestsellerowej powieści Becky Albertalli "Simon oraz inni homo sapiens", zabawna i wzruszająca opowieść o dorastaniu, poznawaniu prawdy o sobie i pierwszym uczuciu. Każdy zasługuje na wielką miłość. Historia siedemnastoletniego Simona Spiera jest jednak nieco bardziej skomplikowana. Simon jest bowiem gejem, ale nie powiedział o tym jeszcze nikomu ze swego otoczenia, ani rodzicom, ani przyjaciołom. Nie wie także, kim jest anonimowy kolega z klasy, w którym zakochał się, poznając go w internecie. Rozwiązanie tej niezwykłej sytuacji obfitować będzie w wydarzenia zarówno komiczne, jak i przerażające, które na zawsze zmienią życie tytułowego bohatera.

TWÓJ VINCENT - WERSJA Z DUBBINGIEM
27 lipca 1890 r. szczupła postać idzie po zmierzchu chwiejnym krokiem senną ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna nie ma nic przy sobie; dłonie przyciska do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. To Vincent van Gogh – wówczas mało jeszcze znany artysta, dziś uznawany za jednego z największych malarzy na świecie. O jego tragicznej śmierci wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. "Twój Vincent" opowiada właśnie tę historię, odkrywa okoliczności tajemniczej śmierci artysty. Czy na pewno popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez 6 tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny? "Twój Vincent" to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która zachwyca widzów na całym świecie.  Każda z 65 000 klatek filmu została ręcznie namalowana, w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy świat znany z obrazów van Gogha ożywili na ekranie.

TWÓJ VINCENT - wersja z polskim dubbingiem
7 lipca 1890 r. szczupła postać idzie po zmierzchu chwiejnym krokiem senną ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna nie ma nic przy sobie; dłonie przyciska do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. To Vincent van Gogh – wówczas mało jeszcze znany artysta, dziś uznawany za jednego z największych malarzy na świecie. O jego tragicznej śmierci wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. "Twój Vincent" opowiada właśnie tę historię, odkrywa okoliczności tajemniczej śmierci artysty. Czy na pewno popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez 6 tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny? "Twój Vincent" to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która zachwyca widzów na całym świecie.  Każda z 65 000 klatek filmu została ręcznie namalowana, w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy świat znany z obrazów van Gogha ożywili na ekranie.

TWÓJ VINCENT - wersja z polskimi napisami
"Twój Vincent" (Loving Vincent)
Reż. DK Welchman, Hugh Welchman Polska, Wielka Brytania, 2017, 95 minut

27 lipca 1890 r. szczupła postać idzie po zmierzchu chwiejnym krokiem senną ulicą francuskiego miasteczka Auvers. Mężczyzna nie ma nic przy sobie; dłonie przyciska do świeżej rany postrzałowej, z której sączy się krew. To Vincent van Gogh – wówczas mało jeszcze znany artysta, dziś uznawany za jednego z największych malarzy na świecie. O jego tragicznej śmierci wiadomo od dawna, jednak nadal nie jest jasne, jak i dlaczego doszło do śmiertelnego postrzału. "Twój Vincent" opowiada właśnie tę historię, odkrywa okoliczności tajemniczej śmierci artysty. Czy na pewno popełnił samobójstwo? Co się wydarzyło przez 6 tygodni od ostatniego listu van Gogha, w którym pisał, że czuje się dobrze i jest zupełnie spokojny? "Twój Vincent" to pierwsza pełnometrażowa animacja malarska, która zachwyca widzów na całym świecie. Każda z 65 000 klatek filmu została ręcznie namalowana, w projekcie wzięło udział 125 zawodowych malarzy z całego świata, którzy świat znany z obrazów van Gogha ożywili na ekranie.

TYDZIEN Z MAMI FATALE
Mami Fatale to opowieść o starszej pani, która uciekła od zgiełku miasta do malowniczej wioski razem z dwójką zwierzaków: Psiną i Prosięciem, by poświęcić się swojej wielkiej pasji, jaką jest gotowanie. Jej małą chatkę otacza ogród, gdzie rosną owoce i warzywa niezbędne do przygotowania Maminych potraw. W sercu domku znajduje się kuchnia. To tam powstają smakowite dania. Ale w „Mami Fatale” nie chodzi wcale o objadanie się przysmakami. Bowiem atmosferę sielanki zwykle burzy nieoczekiwany zbieg okoliczności, który wiedzie naszych bohaterów wprost na spotkanie z przygodą. W zwariowanym świecie Mami Fatale spotkać można prawdziwego wieloryba, czarnoksiężnika albo złośliwego sobowtóra. Tylko dzięki współdziałaniu trójki bohaterów możliwe jest zażegnanie kłopotów. Zawsze bowiem zwycięża przyjaźń. I można znów zasiąść razem na ławeczce przed domem, żeby spałaszować jakiś przysmak.

TYLKO KOCHANKOWIE PRZEŻYJĄ
"Tylko kochankowie przeżyją" (Only Lovers Left Alive)
Reż. Jim Jarmusch
USA, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Cypr, Grecja, 1982, 122 minuty

Tilda Swinton, Tom Hiddleston i Mia Wasikowska w czarnej komedii outsidera światowego kina Jima Jarmuscha, twórcy „Broken Flowers”, „Truposza” i „Ghost Doga”, który tym razem zdaje się mówić – tylko ci, którzy potrafią kochać, przetrwają. Bohaterowie „Tylko kochankowie przeżyją” są wampirami zmęczonymi setkami lat życia i zdegustowanymi tym, jak rozwinął się świat. Ale wciąż czującymi do siebie miłość.
Adam (Hiddleston), jest unikającym rozgłosu i słonecznego światła undergroundowym muzykiem z Detroit. Kiedy popada w depresję, z Tangeru przyjeżdża do niego po długiej rozłące ukochana Ewa (Swinton). Jednak spokojne życie pary, która odrzuciła nagryzanie śmiertelników i woli przyjmować pokarm w postaci lodów z krwi, zostanie wystawione na próbę, kiedy dołączy do nich nieobliczalna i wygłodniała siostra Ewy – Ava (Wasikowska).
„Wybitny film… charakterystyczny i spełniony…” – pisał po pokazie filmu Jarmuscha w Cannes Tadeusz Sobolewski. „Być wampirem oznacza tu: żyć sztuką – muzyką, płytami, książkami, miłością – i mieć poczucie wiecznego nienasycenia. To jeden z rzadkich dziś filmów, który działając minimalnymi środkami, zostawia wieczny niedosyt, pozostaje otwarty. Działa muzycznie, wciąga do środka i sprawia, że chce się do niego wracać jak do ulubionej płyty”.

TYLKO POWIEDZ KAŻDEMU
"Tylko powiedz każdemu"
Reż. Aneta Barcik
Polska, 2020, 75 minut

Dobry ksiądz? W mediach? W filmie? W kinie? W 2023 roku brzmi to jak artystyczna prowokacja! Autorką tej twórczej rewolty jest Aneta Barcik (debiut reżyserski), dla której opowieść o dobrym kapłanie staje się zaledwie pretekstem do pokazania czegoś znacznie ważniejszego niż pojedynczy życiorys porządnego człowieka i księdza. „Tylko powiedz każdemu” to niezwykły, elektryzujący film o pięknie życia według prostych, dobrych, Bożych wartości. Autorka, niezwykle barwna i hipnotyzująca postać, która jednocześnie jest narratorką obrazu, przez rok towarzyszy z kamerą ks. Robertowi, ale także jego parafianom; małomiasteczkowej wspólnocie bogatej w rodziny, żyjącej pełnią życia, zaangażowanej w inicjatywy lokalne, wspierającej się wzajemnie, modlącej się i starającej żyć blisko Boga. Ten świat istnieje naprawdę! Film nadziei, optymizmu, ale też tęsknoty za tym co proste i dobre. Film „ku pokrzepieniu serc” tych, którzy wierzą pomimo trendów na niewiarę. Film, który potrafi zauroczyć, przytulić do serca, dodać otuchy. Jest coś w nim z terapii dla katolickiej duszy po skandalach w Kościele, ale też zmasowanej fali oskarżeń i ataków. Absolutnie warto wziąć w niej udział…

TYLKO ZWIERZĘTA NIE BŁĄDZĄ
Zagadkowe zniknięcie kobiety podczas burzy śnieżnej sprawi, że pięcioro nieznajomych zostanie uwikłanych w tajemnicę, która wykracza daleko poza senne górskie miasteczko we Francji. Każda z postaci ma coś na sumieniu i nie chce dzielić się wszystkimi swoimi sekretami. Większość z nich to idealiści, którzy marzą o ucieczce od szarej rzeczywistości, odnalezieniu miłości czy spełnienia. Łączy ich poczucie frustracji oraz nietypowa sytuacja, w jakiej się znaleźli. Poświęcone poszczególnym bohaterom rozdziały filmu obrazują nie tylko różne punkty widzenia na temat samego zaginięcia Evelyn, ale stopniowo odkrywają też zależności między nimi. Kolejne elementy tej oryginalnej układanki zaczynają do siebie pasować.

Tajemnica Westerplatte
Opowieść relacjonująca jeden z najbardziej dramatycznych epizodów II Wojny Światowej. 1 września 1939 wojska niemieckie zaatakowały polską placówkę wojskową Westerplatte. Licząca ok. 180 żołnierzy załoga przez 7 dni stawiała opór kilkutysięcznej armii hitlerowskiej wspieranej przez ciężką artylerię, lotnictwo oraz potężny pancernik Schleswig-Holstein.   

Tamara i mężczyźni
Kiedy Tamara Drewe po wielu latach wraca do rodzinnej wsi, życie jej mieszkańców zostaje wywrócone do góry nogami. Tytułowa bohaterka - niegdyś brzydkie kaczątko - zmieniła się w piękność (z niewielką pomocą chirurgii plastycznej). Mężczyźni z okolicznych farm padają ofiarą zauroczenia, a w powietrzu robi się gęsto od emocji. Zazdrość, romanse, ambicje.

Tango Libre
JC jest strażnikiem więziennym, zwyczajnym człowiekiem wiodącym monotonne życie. Jedyną ekstrawagancją na jaką sobie pozwala jest nauka tanga raz w tygodniu. Pewnego wieczoru, podczas zajęć poznaje Alice, radosną trzydziestolatkę. Następnego dnia JC spotyka Alice w więziennym pokoju widzeń. Alice pojawia się tam, żeby odwiedzić dwóch więźniów - męża i kochanka. JC staje się świadkiem i uczestnikiem barwnego życia kobiety, która żyje zgodnie z własnymi pragnieniami i wedle własnych reguł. 

Tedi i poszukiwacze zaginionego miasta

Tedi Stones od dziecka marzy, by zostać łowcą skarbów. Zabawny zbieg okoliczności sprawia, że poczciwy budowlaniec zostaje wzięty za profesora archeologii. Razem z piękną podróżniczką Sarą, postrzelonym Peruwiańczykiem Freddy'm, psem-łakomczuchem Jeffem i niemą papugą „Angry Birdem” Belzonim, wyrusza na poszukiwania Zaginionego Miasta Inków. Legenda głosi, że ukryto tam magicznego Złotego Bożka, który obdarza swego właściciela nieśmiertelnością. Tropem ekipy łowców przygód podąża czarny charakter Arnoldson, działający na zlecenie międzynarodowej szajki rabusiów dzieł sztuki.


Templariusze. Miłość i krew

Test

The Cowboy Capital

The Doors - Hollywood Bowl 68
The Doors – na żywo z Hollywood Bowl ‘68
Historyczny koncert zespołu, zdigitalizowany w High Definition i 5.1 Surround Sound.
Miłośnicy zespołu mają możliwość uczestniczyć w wyjątkowym koncercie Doorsów, w zupełnie nowej aranżacji montażowej, ze zremiksowanym dźwiękiem stereo i ścieżką dźwiękową 5.1 Surround Audio pochodzącą z oryginalnych kaset, profesjonalnie odnowionych przy użyciu cyfrowej techniki 16×9 High Definition.
Runtime: 71 minutes
„Słyszysz wszystko dokładnie tak, jakbyś był w Hollywood Bowl, obok nas na scenie” – o swoich wrażeniach dotyczących niesamowitego audio mówi keyboardzista Ray Manzarek.
Członkowie zespołu: Manzarek, John Densmore (perkusja) i Robby Krieger (gitara), prowadzeni przez późniejszego lidera formacji Jima Morrisona poruszają publiczność na legendarnym Hollywood Bowl repertuarem, który zawiera także utwory z poprzednich tras: Hello I Love You, The WASP (Texas Radio And The Big Beat) i Spanish Caravan.

The Rolling Stones: Ladies&Gentlemen ‘74
Zapraszamy na odnowiony cyfrowo koncert The Rolling Stones!
1     Brown Sugar
2     Bitch
3     Gimme Shelter
4     Dead Flowers
5     Happy
6     Tumbling Dice
7     Love In Vain
8     Sweet Viginia
9     You Can’t Always Get What You Want
10     All Down The Line
11     Midnight Rambler
12     Bye Bye Johnny
13     Rip This Joint
14     Jumpin’ Jack Flash
15     Street Fighting Man

The Story of Film. Odyseja filmowa

The Story of Film - odyseja filmowa to projekt zupełnie wyjątkowy – złożona z 15 części i obejmująca 12 dekad – historia kina, rozgrywająca się na 6 kontynentach. Subiektywna opowieść Marka Cousinsa, irlandzkiego reżysera, wybitnego krytyka filmowego i wielkiego pasjonata kina.

Ta zakrojona na olbrzymią skalę produkcja jest adaptacją książki Cousinsa o tym samym tytule. Ekipa The Story of Film odwiedziła kluczowe dla rozwoju sztuki filmowej miejsca: Kalkutę w Indiach znaną z filmów Satyajita Raya, studia Toho w Tokio, gdzie powstawały dzieła Kurosawy wytwórnię w Pekinie ze względu na chińskie kino lat 80., stare studia filmowe w Los Angeles, kanały Paryża, gdzie zrealizowano wiele wspaniałych filmów w latach 30. Twórcy przeprowadzili wywiady z mistrzami kina, wśród których znaleźli się m.in. Stanley Donen, Gus Van Sant, Lars von Trier, Roy Andersson, Claire Denis, Bernardo Bertolucci, Robert Towne, czy Jane Campion.


Thor ratuje przyjaciół

Przygotuj się na przygodę większą niż tresowanie smoków! W niezwykłej krainie Wikingów wszystko jest możliwe. Tu marzenia naprawdę się spełniają. Thor, pewny siebie nastolatek, mając jako oręż magiczny młot i wsparcie niezbyt doskonałych bogów, wyrusza na wielką wyprawę przeciw złej królowej i armii Olbrzymów, którzy zagrażają jego wiosce. Czy uda mu się ich pokonać?


To musi być miłość

To właśnie miłość
"To właśnie miłość" (Love Actually)
Reż. Richard Curtis
Wielka Brytania, USA, Francja, 2003, 125 minut

Brytyjska bożonarodzeniowa komedia romantyczna w gwiazdorskiej obsadzie głównie brytyjskich aktorów. Występują m.in. Alan Rickman, Colin Firth, Hugh Grant, Liam Neeson, Keira Knightley i Emma Thompson.
Osnową historii, która ma dowieść, że miłość przenika całe nasze życie, jest 10 historii z życia kilkunastu osób rozgrywających się w okresie przedświątecznym. Bohaterowie kochają, są kochani, a czasem nie mogą kochać, szukają miłości lub niewłaściwie lokują swą miłość, wreszcie ich miłość poddawana jest rozmaitym próbom. Wszyscy bohaterowie spotykają się w scenie końcowej na lotnisku Heathrow.
W epizodach zagrali m.in. Rowan Atkinson, Claudia Schiffer, Denise Richards. Film dopełnia muzyka w wykonaniu m.in. Dido, Nory Jones, Joni Mitchell, Otisa Reddinga, Evy Cassidy, Texas, Sugababes i The Calling.
(za: wikipedia)

Tom & Jerry
Jerry obiera sobie za mieszkanie najlepszy hotel w Nowym Jorku w przeddzień mającego się tam odbyć "ślubu stulecia". Tym samym zmusza zdesperowaną organizatorkę wesela do zatrudnienia Toma w celu pozbycia się gryzonia. Istna bitwa między kotem a myszą, do której dochodzi, może jednak zrujnować jej karierę, ceremonię, a być może nawet sam hotel. Wkrótce jednak pojawia się jeszcze większy problem: otóż przeciw całej trójce spiskuje diabolicznie ambitny pracownik.

U PANA BOGA W KRÓLOWYM MOŚCIE
"U Pana Boga w Królowym Moście"
Reż. Jacek Bromski
Polska, 2024, 132 minuty

„U Pana Boga w Królowym Moście”, w reżyserii Jacka Bromskiego, to kontynuacja kultowej serii filmów "U Pana Boga za piecem", "U Pana Boga w ogródku" i "U Pana Boga za miedzą", których akcja rozgrywa się na sielankowym Podlasiu. W najnowszej odsłonie komedii spotykają się ponownie dobrze znani widzom bohaterowie, m.in. proboszcz, komendant i burmistrz. Młoda archeolożka z Warszawy przybywa do Królowego Mostu, by przeprowadzić badania w lochach miejscowego kościoła. Proboszcz bez zgody biskupa umożliwia jej pracę w nieodkrytych dotąd podziemiach budowli. Dziewczyna znajduje historyczny dokument, według którego Królowy Most powinien być niepodległym państwem. Rozpoczyna się pełna zabawnych, nieoczekiwanych sytuacji i zwrotów akcji walka, o odłączenie miasta od Polski i stworzenie samodzielnego kraju. W filmie odnajdziemy, charakterystyczny dla całej serii „U Pana Boga…” ciepły, nie pozbawiony ironii humor, wyraziście zbudowane postacie oraz wartką fabułę. Zdjęcia kręcone były m.in. w miastach i wsiach województwa podlaskiego - Supraślu, Sokółce, Starej Kamionce, Tykocinie, Białymstoku, Usnarzu Górnym, Lipowym Moście.