Archiwum filmów
Reż. Jonás Trueba
Hiszpania, Francja, 2024, 114 minut
Nagrodzone w Cannes, niezwykle inteligentne kino o związkach i przewrotny hołd oddany klasycznym hollywoodzkim komediom romantycznym. Bohaterami świetnie napisanego filmu Jonása Trueby są Ale i Alex – para z czternastoletnim stażem, która chce zorganizować imprezę celebrującą koniec ich związku, gdyż według nich lepiej jest świętować rozstania zwiastujące nowe początki niż banalne śluby, które i tak prędzej czy później przyniosą koniec… Dzięki niezwykłej ekranowej chemii Itsaso Arany i Vito Sanza otrzymujemy czuły portret współczesnej pary, wciąż w sobie zakochanej, lecz samotnej, żyjącej niejako oddzielnie. Czy rzeczywiście rozstanie to najlepszy pomysł?
Reż. Alan J. Pakula
USA, 1976
Zdobywcy Oscara Robert Redford i Dustin Hoffman występują w tej prawdziwej historii jako reporterzy Washington Post, Carl Bernstein i Bob Woodward, których śledztwo w sprawie pozornie drobnego włamania do pokoju hotelowego ujawnia największy skandal polityczny w historii Stanów Zjednoczonych i prowadzi do upadku prezydenta Richarda Nixona.
To kwintesencja amerykańskiego filmu, klasyk zarówno dla Nowego Hollywood, jak i gatunku dziennikarskiego śledztwa, a przy tym ponadczasowa historia, oparta na autentycznych wydarzeniach dotyczących afery Watergate. Robert Redford i Dustin Hoffman łączą w sobie precyzyjnie odpowiednie ilości grozy i zapału jako reporterzy Washington Post. 8 nominacji do Oscara.
Cruz wciela się w rolę Laury, kobiety, która przed laty wyjechała do Argentyny, a dziś powraca do rodzinnego hiszpańskiego miasteczka na ślub siostry. Bardem gra Paco, jej dawnego kochanka, teraz cenionego winiarza. We „Wszyscy wiedzą” parę, którą kiedyś łączyło uczucie, tym razem połączy tragedia: podczas burzowej weselnej nocy znika bowiem nastoletnia córka Laury, Irene. Od tego momentu osadzony w urokliwym, okolonym winnicami miasteczku, film zdobywcy dwóch Oscarów (za „Rozstanie” i „Klienta”) całkowicie zmienia nastrój. Fasada sielanki gwałtownie pęka, a zza niej wychodzą rodzinne sekrety, zawiści, namiętności i skrzętnie ukrywane konflikty. Przeszłość nawiedza misternie tkaną opowieść niczym zły duch; burząc przy tym spokój całego miasteczka. Na jaw wychodzą kolejne tajemnice, o których „wszyscy wiedzą”, ale nikt nie chce przerwać zmowy milczenia.
Farhadi prowadzi opowieść z charakterystyczną dla siebie swobodą i lekkością. Rodzina to terytorium, na którym porusza się z wprawą, bezbłędnie wychwytując paradoksy, dzięki którym to kłębowisko toksycznych emocji, sprzecznych interesów i wzniosłych uczuć działa jak doskonale naoliwiona maszyna. Intymny, a przy tym kipiący emocjami „Wszyscy wiedzą” dowodzi, że w opowiadaniu o związkach i relacjach, Farhadi nie ma sobie równych.
reż. Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt
Polska 2021
Nagrodzony Złotymi Lwami w Gdyni film oparty na prawdziwych wydarzeniach z życia barwnej i łączącej skrajności postaci Daniela Rycharskiego – zaanagażowanego katolika walczącego o odnowę duchową swojej społeczności oraz głęboko wierzącą osobę LGBT, która płynnie łączy wiarę i tęczę. W roli głównej Dawid Ogrodnik. Na 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni film „Wszystkie nasze strachy” zdobył aż pięć nagród: Nagrodę Dziennikarzy, Nagrodę Dyskusyjnych Klubów Filmowych, Nagrodę Jury Młodych, Najlepsze zdjęcia oraz najwyższy laur – Złote Lwy dla najlepszego filmu Festiwalu.
Daniel (Dawid Ogrodnik) jest artystą, katolikiem i aktywistą. Domy w rodzinnej miejscowości ozdobione są jego imponującymi malowidłami, rzeźby trafiają na cenione wystawy w Warszawie, a instalacje w rodzaju podświetlonej i pozdrawiającej głosami mieszkańców kapliczki służą lokalnej wspólnocie. Jego znakiem rozpoznawczym jest bluza ozdobiona tęczowymi elementami. Jako głęboko wierzący katolik, Daniel angażuje się w sprawy duchowe. Mężczyzna uważa, że kościół nie powinien być miejscem wykluczenia a w jego wspólnocie jest miejsce dla każdego bez względu na światopogląd i osobiste wybory. W wyniku dramatycznych wydarzeń Daniel decyduje się na wzięcie udziału w odważnej walce w obronie swoich idei i postanawia rozprawić się z homofobią mieszkańców rodzinnej miejscowości.
Reż. Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg, 2024, 118 minut
„Wszystkie odcienie światła” to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić. Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos. Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Reż. Payal Kapadia
Indie, Francja, Holandia, Luksemburg, 2024, 118 minut
„Wszystkie odcienie światła” to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić. Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos. Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Kiedy Emmanuèle przerywa pracę i podnosi słuchawkę telefonu, jeszcze nie wie, jak wiele zmieni on w jej życiu. Okazuje się, że 85-letni ojciec kobiety na skutek udaru w ciężkim stanie trafia do szpitala. Zaniepokojona bohaterka ma jednak nadzieję, że i tym razem mężczyzna wyjdzie z tego bez szwanku.
Wraz z siostrą wpadają w spiralę szpitalnego życia, większość czasu spędzając przy łóżku osłabionego André. To dla Emmanuèle chwila na spojrzenie w przeszłość i przeanalizowanie skomplikowanych relacji z ojcem. Sytuacja w jednej chwili się odwróciła, bo nagle on stał się całkowicie zależny od córki. Zwłaszcza że udar spowodował nieodwracalne zmiany w organizmie mężczyzny. Kiedy André przekonuje się, że czeka go jedynie powolna wegetacja, prosi córkę, by pomogła mu umrzeć. Tyle że we Francji równoznaczne jest to ze złamaniem prawa. Sytuację komplikuje obecność niejakiego Gerarda, co jakiś czas pojawiającego się w szpitalu…
reż. Dan Kwan / Daniel Scheinert
USA 2022
reż. Evelyn Wang (Michelle Yeoh) boryka się z trudami codzienności. Podczas próby rozliczenia swoich podatków zostaje wciągnięta w niesamowitą przygodę, w której ważyć się będą losy całego wszechświata. Poznaje klucz do „multiwersum”: sieci przecinających się ze sobą światów, ponieważ każda podjęta w jej życiu decyzja, każde niezrealizowane marzenie wytwarza alternatywną ścieżkę życiową w innym świecie. Aby ocalić wszechświat musi nauczyć się korzystać z umiejętności swoich alternatywnych wersji: począwszy od gwiazdy filmowej do uznanego szefa kuchni Teppanyaki i wielu innych dróg życiowych, którymi nie poszła. Moce, które zyskuje w bardzo niebanalny sposób pomagają jej w walce ze złem ogarniającym wszystkie światy.
Reż. Ali Abbasi
USA, 2024, 122 minut
Kochający zwycięstwa, władzę i wielkie pieniądze, wpływowy adwokat Roy Cohn (Jeremy Strong) trzęsie światem nowojorskich elit. Pewnego dnia spotyka młodego biznesmena Donalda Trumpa (Sebastian Stan), który marzy o zrewolucjonizowaniu rynku nieruchomości. Prawnik bierze go pod swoje skrzydła i uczy nowego protegowanego, jak za pomocą wszystkich, nawet najbardziej wyrachowanych, metod grać o najwyższą stawkę i osiągać upragnione cele. Z początku nieporadny i naiwny chłopak szybko okazuje się być pojętnym uczniem, a jego przemiana zaskakuje wszystkich, nawet jego mistrza.
reż. Kat Coiro
USA, 2021
"Wyjdź za mnie” to komedia romantyczna, pełna piosenek Jennifer Lopez i światowej sławy latynoskiej gwiazdy, Malumy. To historia miłosna o celebrytach, małżeństwie i mediach społecznościowych.
Jennifer Lopez gra supergwiazdę muzyki-Kat Valdez, która jest w związku z Bastianem, też gwiazdą muzyczną (w tej właśnie roli zobaczymy debiutującego w filmie fabularnym Malumę).
Ich wspólny, wielki hit „Marry Me” zdobywa kolejne listy przebojów. Oni, zakochani postanawiają sie pobrać przed swoją publicznością. Ceremonia ma być transmitowana na platformach społecznościowych. Jednak Kat na chwilę przed powiedzeniem „tak” odkrywa, że Bastian ją zdradził. Chcąc zemścić się na Bastianie postanawia poślubić, nieznajomego człowieka, którego wybiera losowo z publiczności. Wybór pada na Charliego Gilberta (Owen Wilson), który został zaciągnięty na koncert przez swoją nastoletnią córkę (Chloe Coleman) i najlepsza przyjaciółkę (Sarah Silverman).
Reż. Toby Schwarz
Niemcy, Hiszpania, Belgia, 2025, 75 minut
Najsłynniejsza dziecięca bohaterka Szwajcarii powraca, by ocalić małego rysia i dziką alpejską przyrodę. Opowieść inspirowana niezwykle popularną książką i postaciami wykreowanymi przez Johannę Spyri zabierze widzów – małych i dużych – w porywającą górską przygodę, niosąc ze sobą cenną lekcję troski o naturę i dzikie zwierzęta. Zapierające dech w piersiach efekty wizualne, zachwycające krajobrazy i potężny przekaz ekologiczny sprawiają, że animacji tej udało się uchwycić niewinność i radość, które ukształtowały dzieciństwo wielu pokoleń. Wysoko w górach, wraz ze swoim dziadkiem mieszka Heidi. Dziewczynka kocha wszystkie zwierzęta, więc gdy pewnego dnia wraz ze swoim przyjacielem Peterem odnajdują uwięzionego między skałami małego rysia, postanawiają mu pomóc. Zwierzątko wymaga leczenia oraz potrzebuje wrócić do swojej dzikiej rodziny daleko w górach. Bez wiedzy dziadka, Heidi, Peter i niezastąpiony pies rasy bernardyn biorą na siebie misję uratowania małego przyjaciela. Sprawy się jednak komplikują, gdy pewien chciwy biznesmen postanawia wybudować w górach tartak i zastawia pułapki na dzikie zwierzęta. Teraz Heidi i Peter muszą chronić nie tylko rysia i jego rodzinę, ale także swoją wioskę i ukochaną przez nich naturę.
Reż. Magdalena Nieć
Polska, 2025, 100 minut
Dwa razy więcej psów, dwa razy więcej przygód i dwa razy więcej emocji! Oto w ekspresowym tempie zbliża się kolejny film o owczarku szwajcarskim imieniem Lampo, jego ukochanej ludzkiej rodzince oraz nieco zwariowanym dyrektorze stacji, który zrobi wszystko, aby wprowadzić jeszcze większe zamieszanie. W najnowszej odsłonie przygód ulubionego czworonoga polskich widzów tytułowy bohater zniknie w tajemniczych okolicznościach, a jego bliscy wspólnie z nowym psem ruszą na poszukiwania przyjaciela… ale bez obaw, wszystko skończy się wielką, pomerdaną przygodą z happy endem! Bohaterów czeka również ważna lekcja na temat adopcji zwierzaków. Po udanej operacji w USA Zuzia (Liliana Zajbert) wraz ze swoimi rodzicami (Mateusz Damięcki i Monika Pikuła) wraca do Polski. Na czas jej nieobecności Lampo, czyli znany w całym kraju jako PKPies ukochany czworonóg dziewczynki, zostaje oddany pod opiekę dyrektora stacji kolejowej (Adam Woronowicz). Uporządkowane życie mężczyzny, który zgodził się przyjąć pod swoje skrzydła owczarka szwajcarskiego, zamienia się w chaos wymieszany z bałaganem. Mimo okazjonalnych psot, Lampo wciąż uwielbia jeździć pociągami. Pewnego dnia nie wraca jednak ze swoich wojaży o spodziewanym czasie, a ślad po nim urywa się i nie pomaga nawet nadajnik GPS przypięty do obroży. Spanikowany dyrektor postanawia przygarnąć ze schroniska psa tej samej rasy co Lampo, aby na jaw nie wyszło zniknięcie podopiecznego. Kiedy Zuzia przyjeżdża w rodzinne strony od razu orientuje się, że obecny na stacji zwierzak to nie jej ukochany pies, a w dodatku to suczka i ma na imię Luna. Wspólnie ze swoim przyjacielem Antkiem i nową kudłatą kompanką udają się w pełną przygód podróż, aby rozwiązać zagadkę zniknięcia Lampo. W ślad za nimi rusza oczywiście spanikowany dyrektor.
Reż. Magdalena Nieć
Polska, 2025, 100 minut
Dwa razy więcej psów, dwa razy więcej przygód i dwa razy więcej emocji! Oto w ekspresowym tempie zbliża się kolejny film o owczarku szwajcarskim imieniem Lampo, jego ukochanej ludzkiej rodzince oraz nieco zwariowanym dyrektorze stacji, który zrobi wszystko, aby wprowadzić jeszcze większe zamieszanie. W najnowszej odsłonie przygód ulubionego czworonoga polskich widzów tytułowy bohater zniknie w tajemniczych okolicznościach, a jego bliscy wspólnie z nowym psem ruszą na poszukiwania przyjaciela… ale bez obaw, wszystko skończy się wielką, pomerdaną przygodą z happy endem! Bohaterów czeka również ważna lekcja na temat adopcji zwierzaków. Po udanej operacji w USA Zuzia (Liliana Zajbert) wraz ze swoimi rodzicami (Mateusz Damięcki i Monika Pikuła) wraca do Polski. Na czas jej nieobecności Lampo, czyli znany w całym kraju jako PKPies ukochany czworonóg dziewczynki, zostaje oddany pod opiekę dyrektora stacji kolejowej (Adam Woronowicz). Uporządkowane życie mężczyzny, który zgodził się przyjąć pod swoje skrzydła owczarka szwajcarskiego, zamienia się w chaos wymieszany z bałaganem. Mimo okazjonalnych psot, Lampo wciąż uwielbia jeździć pociągami. Pewnego dnia nie wraca jednak ze swoich wojaży o spodziewanym czasie, a ślad po nim urywa się i nie pomaga nawet nadajnik GPS przypięty do obroży. Spanikowany dyrektor postanawia przygarnąć ze schroniska psa tej samej rasy co Lampo, aby na jaw nie wyszło zniknięcie podopiecznego. Kiedy Zuzia przyjeżdża w rodzinne strony od razu orientuje się, że obecny na stacji zwierzak to nie jej ukochany pies, a w dodatku to suczka i ma na imię Luna. Wspólnie ze swoim przyjacielem Antkiem i nową kudłatą kompanką udają się w pełną przygód podróż, aby rozwiązać zagadkę zniknięcia Lampo. W ślad za nimi rusza oczywiście spanikowany dyrektor.
Reż. Robert Jaszczurowski, Łukasz Kacprowicz, Marcin Wasilewski Polska, 2025, 45 minut
Rezolutna pięciolatka i przyjaciele powracają w nowej odsłonie adaptacji uwielbianych książek Zofii Staneckiej i Marianny Oklejak! Film,, Basia – mam swój świat” to seria krótkich animacji, przedstawiających przygody tytułowej bohaterki, rezolutnej pięciolatki. Dziewczynka przybliża najmłodszym dylematy, typowe dla wieku przedszkolnego: konflikty z rodzeństwem, niepokoje związane z wizytą u dentysty, rodzinne perypetie w podróży czy rozmaite wyzwania w budowaniu relacji rówieśniczych. Szósta seria przygód Basi to pretekst do porozmawiania z dziećmi o zdrowiu i tym, ja najdłużej je zachować.
Niemcy, 2024, 105 minut, dubbing
Rezolutna Ida wraz z klasą chce zorganizować kampanię na rzecz ochrony lasu. Przygotowania trwają w najlepsze, ale nie obywa się bez problemów. Jej koleżanka, Helene, chce wykorzystać okazję, żeby zdobyć uznanie jako influencerka. Kiedy jednak dowiaduje się, że jej ulubiona projektantka mody planuje pokaz w pobliskim muzeum, przestaje interesować się ekologiczną akcją. Silas i Jo kłócą się zaś o to, kto powinien spędzać więcej czasu z Idą, która obojgu wpadła w oko. Na dodatek w grupie pojawiają się nowe magiczne zwierzęta: krokodyl Rick i kot Karajan. Wyzwań jest sporo, ale w trosce o naturę jakoś trzeba im zaradzić!
reż. Valdimar Jóhannsson
Islandia, Polska, Szwecja 2021
106 minut
Najoryginalniejszy film roku to dzikie dziecko horroru i mrocznej baśni, urodzone w krainie, w której nie sposób odróżnić dnia od nocy, dobra od zła, a człowieka od zwierzęcia.
Oniryczny, a przy tym serwujący co chwilę gwałtowne pobudki islandzki „Lamb" to kolejny po „Midsommar. W biały dzień", „Dziedzictwie. Hereditary" czy „The Lighthouse" przebój firmowany przez amerykańskie studio A24, specjalizujące się w kinie gatunkowym w mocno odświeżonej wersji. Choć jednym kopytkiem tkwi w ludowych wierzeniach, ten wywołujący dreszcze film opowiada na wskroś współczesną historię o ciemnej stronie macierzyństwa, żałobie i dzikości, która drzemie w nawet najspokojniejszych sercach.
Akcja „Lamb" rozgrywa się na osamotnionej owczej farmie, którą prowadzi milcząca para, María i Ingvar. Ich spokojne, wypełnione pracą życie odmieni się, gdy w zagrodzie przyjdzie na świat niezwykła istota. Pod wpływem niesamowitych zdarzeń owce przestaną milczeć, zaś w ludziach obudzi się zwierzęcy instynkt. W półmroku białych nocy, pośród surowych, nasiąkniętych mgłą wzgórz zatrze się granica pomiędzy cywilizowanym a dzikim. Wraz z tajemniczym stworzeniem narodzi się pytanie o to, czyją matką tak naprawdę jest natura?
Debiut Valdimara Jóhannssona, który otrzymał nagrodę za oryginalność w canneńskiej sekcji Un Certain Regard, wiele zawdzięcza scenariuszowi. Jego współtwórcą jest Sjón, jedna z najciekawszych postaci islandzkiej sceny artystycznej: poeta, pisarz i muzyk, autor tekstów dla Björk (nominowany do Oscara za piosenkę do „Tańcząc w ciemnościach") oraz współautor scenariusza do nowego filmu Roberta Eggersa „The Northman". Imponująca jest również obsada: w głównej roli zagrała gwiazda, Noomi Rapace („Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet", „Prometeusz", „Tożsamość zdrajcy"), Szwedka, która spędziła dzieciństwo na Islandii. Rola Maríi – kobiety przechodzącej głęboką transformację – należy do najlepszych w jej dorobku.
Fenomen przemiany prostego, skupionego na codzienności robotnika w charyzmatycznego przywódcę. Lech Wałęsa, kontrowersyjny, niepozbawiony słabości, wyzwolił ukryte w sercach milionów ludzi. Polski kandydat do Oscara.
Reż. Andrea Arnold
Wielka Brytania, USA, Francja, Niemcy, 2024, 119 minut
Andrea Arnold („American Honey”, „Fish Tank”) powraca z pełną buntowniczej energii, pulsującą muzyką opowieścią o kruchej sile młodości. „Bird”, rozpięty pomiędzy charyzmą Barry’ego Keoghana („Duchy Inisherin”, „Saltburn”), melancholią, jaką do filmu wnosi Franz Rogowski („Przejścia”, „Disco Boy”) i wolnym duchem debiutującej w kinie Nykiyi Adams, to popis reżyserskiej siły i odwagi jednej z najciekawszych reżyserek światowego kina. 12-letnia Bailey (Adams) mieszka z wytatuowanym od stóp do głów ojcem, Bugiem (Keoghan), i starszym bratem Hunterem w małym mieście na wschodzie Anglii. Mimo ciepłych uczuć i dobrych chęci niedojrzały Bug więcej czasu poświęca nowej partnerce i szukaniu pomysłów na zarabianie pieniędzy, niż swojej wrażliwej córce. Pozostawiona sama sobie, niezrozumiana przez otoczenie nastolatka zaprzyjaźnia się z nieznajomym, tytułowym Birdem (Rogowski). Ich letnia włóczęga w poszukiwaniu śladów przeszłości pozwoli Bailey rozwinąć skrzydła i uwierzyć w siebie. „Bird”, którym zachwyciła się publiczność ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, to czuły portret dojrzewania w nieprzyjaznym świecie. Bohaterom filmu Arnold, niezmordowanie poszukującym bliskości, bezpieczeństwa i miłości, kibicuje muzyka, za którą odpowiada kultowy brytyjski producent Burial. Dodatkowo na ścieżce dźwiękowej znalazły się przeboje takich zespołów jak Fontaines D.C., Blur, The Verve, czy wczesny Coldplay.
Reż. Agnieszka Holland
Czechy, Niemcy, Polska, Francja, 2025, 136 minut
„Franz Kafka” – długo oczekiwana, międzynarodowa produkcja w reżyserii wielokrotnie nagradzanej Agnieszki Holland („Zielona granica”, „W ciemności”) – to nie tylko portret literackiej ikony XX wieku, która nieprzerwanie inspiruje artystów i fascynuje kolejne pokolenia. To opowieść o wrażliwym człowieku, którego lęki i dylematy mocno rezonują z dzisiejszym młodym pokoleniem. Reżyserka podąża śladami swojego bohatera, budując z najważniejszych momentów jego życia niezwykłą mozaikę. Franz Kafka – młody człowiek uwięziony w koszmarze biurokratycznej codzienności, przypominającej dzisiejszą rzeczywistość pracowników wielkich korporacji. Wegetarianin z wyboru – zanim stało się to powszechne. Syn despotycznego ojca uwikłany w kruche relacje z kobietami. Pogrążony w egzystencjalnym kryzysie na długo przed tym, kiedy samotność stała się efektem ubocznym mediów społecznościowych. Niezrozumiany, pełen lęków, uciekał w świat ironii, absurdu i wyobraźni, tworząc dzieła, które uczyniły go jednym z najwybitniejszych pisarzy XX wieku.
Reż. Jon Holmberg
Szwecja, 2025, 81 minut
„Super Charlie” to pełna humoru i przygód animacja dla całej rodziny! Dziesięcioletni Wille od zawsze marzył, by zostać superbohaterem i walczyć ze złem u boku swojego taty – odważnego policjanta. Wszystko się zmienia, gdy na świecie pojawia się jego młodszy brat, Charlie. Nie dość, że całkowicie kradnie uwagę rodziców, to jeszcze… posiada supermoce! Kiedy miastu zaczyna grozić niebezpieczeństwo ze strony szalonego naukowca i przebiegłego superprzestępcy, bracia – choć zupełnie różni – muszą połączyć siły. Czy zazdrosny starszy brat i niemowlę z nadzwyczajnymi mocami zdołają ocalić miasto? Pełen zwrotów akcji, zabawnych sytuacji i eksplodującej energii „Super Charlie” to oparty na bestsellerowej serii książek Camilli Läckberg film o braterstwie, odwadze i odkrywaniu, że prawdziwą siłą jest… bycie razem.
Reż. Krzysztof Kieślowski
Francja, Polska, Szwajcaria, 1994, 99 minut
Valentine (Jacob), mieszkająca w Genewie dwudziestoletnia modelka, potrąca samochodem psa. Odnajduje jego właściciela, którym jest były sędzia (Trintignant). Ten jednak nie chce przyjąć zwierzęcia. Valentine zabiera psa, który pewnego dnia ucieka. Szukając go, przybywa ponownie do sędziego. Okazuje się, że podsłuchuje on rozmowy sąsiadów. Valentine jest początkowo oburzona, jednakże z czasem pomiędzy młodą kobietą a zgorzkniałym starym mężczyzną rodzi się przyjaźń.
Reż. Krzysztof Kieślowski
Francja, Polska, Szwajcaria, 1994, 91 minut
Karol, polski fryzjer ożeniony z piękną Francuzką Dominique, prowadzi w Paryżu salon fryzjerski. Jednak stres wywołany pobytem w obcym kraju, nieznajomością języka i ludzi sprawia, że Karol staje się impotentem. Nie mogąc się doczekać przez 6 miesięcy skonsumowania ich związku Dominique rozwodzi się z mężem, zabierając mu cały majątek, łącznie ze starym "polonezem". Chociaż Karol nadal ją kocha, młoda kobieta nie daje mu nawet cienia nadziei, że kiedykolwiek do niego wróci. Pozostawiony na ulicy z jedną walizką Karol usiłuje zarobić na bilet powrotny do Polski grając w metrze na grzebieniu. Poznaje tam innego Polaka, Mikołaja, zdesperowanego intelektualistę, który nie widzi sensu dalszego życia. Mikołaj chce pomóc nieszczęsnemu fryzjerowi wrócić do kraju. W dużej walizce przemyca go samolotem jako jeden ze swych bagaży. Jednak na lotnisku walizka zostaje skradziona. Jej zawartość do niczego nie jest złodziejom potrzebna, więc pobity przez nich Karol ląduje na wysypisku śmieci. Ocknąwszy się, z ulgą stwierdza, że znów jest u siebie. Na rodzinnej ziemi odzyskuje skrzydła. Postanawia zbić majątek, by udowodnić Dominique, że jest jej wart. Zaczyna od dorabiania w zapyziałym zakładzie fryzjerskim swego brata Jurka, potem zostaje ochroniarzem w jednym z kantorów. Podsłuchawszy rozmowę swoich pracodawców wykorzystuje zdobyte informacje do przeprowadzenia bardzo korzystnej transakcji. Z dnia na dzień staje się bogaty. Wkrótce staje na czele międzynarodowej spółki handlowej, nieustannie pomnażając swój majątek. Próbuje się skontaktować z Dominique, ale była żona nie chce nawet z nim rozmawiać. Ponieważ Karol kocha ją równie silnie, jak nienawidzi, postanawia zemścić się na niej. By tego dokonać, musi jednak ściągnąć Dominique do Polski. Z pomocą Mikołaja pozoruje własną śmierć, a cały majątek zapisuje eks-małżonce, która powiadomiona o czekającym na nią spadku przyjeżdża czym prędzej do Warszawy. Wróciwszy po pogrzebie do swego pokoju hotelowego kobieta zastaje tam całkiem żywego Karola, który szykuje dla niej dalsze niespodzianki.Po "Niebieskim", pierwszej części trylogii "Trzy kolory", czystej, poetyckiej, niemal pozbawionej akcji, wypełnionej wysmakowanymi plastycznie obrazami i nastrojową muzyką, "Biały" zaskoczył zarówno krytykę, jak i widzów. Jest to gorzka komedia, pełna zdarzeń i niespodziewanych zwrotów akcji. Podczas gdy w "Niebieskim" upragniona wolność pojmowana jako całkowity brak więzów międzyludzkich i zobowiązań okazywała się koszmarem, pustką ziejącą martwotą, w "Białym" Kieślowski dowodzi, że we współczesnym świecie nie ma prawdziwej równości, bo w istocie każdy chce być równiejszy: lepszy, bogatszy, sprytniejszy od innych."Biały", pełen żartów i umowności balansujących na granicy absolutnego nieprawdopodobieństwa, zachowuje typową dla Krzysztofa Kieślowskiego względność, ale nie ma charakterystycznej dla niego tajemnicy. Z jednym wyjątkiem: postać Mikołaja grana przez Janusza Gajosa niesie ze sobą piętno wzięte jakby z innego filmu. To jest ktoś - jak pisał w "Tygodniku Powszechnym" Piotr Mucharski - kto musi przeżyć własną śmierć, by znów poczuć smak życia.Wśród wykonawców "Białego" zwraca uwagę Zbigniew Zamachowski (Karol) oscylujący między groteską a tragedią, kreujący swego bohatera trochę na wzór postaci chaplinowskich, oraz partnerująca mu Julie Delpy (Dominique).
Reż. Krzysztof Kieślowski
Francja, Polska, Szwajcaria, 1993, 100 minut
Julia traci w wypadku samochodowym pięcioletnią córeczkę i męża, wybitnego kompozytora. Chce popełnić samobójstwo, ale brakuje jej odwagi. Spędza noc z młodym muzykiem Oliverem, nie potrafi jednak czerpać przyjemności z seksu. Postanawia odrzucić wszystko, co ma jakikolwiek związek z jej dotychczasowym życiem. Z premedytacją wyrzuca do śmieci niedokończoną partyturę męża. Wynajmuje nowe mieszkanie i spaceruje ulicami Paryża, pogrążona w obojętnej zadumie. „Będę teraz robiła to, co chcę: po prostu nic”- zwierza się matce przebywającej w domu starców. Zaprzyjaźnia się z prostytutką Sandrine, ponieważ czuje, że jest jej potrzebna. Ta nowa znajomość dodaje Julii energii. Przypadkowo odkrywa, że mąż miał kochankę. Przyjmuje to jednak z dystansem, chce jedynie ją zobaczyć jako kogoś, kto miał intymny związek ze zmarłym. Dziewczyna jest w ciąży z mężem Julii. Bohaterka postanawia oddać rodzinny dom swej rywalce, choć przedtem zamierzała go sprzedać. Ten akt darowizny uwalniają od wspomnień. Znowu może cieszyć się życiem. Zaprasza Oliviera. Razem z nim pracuje nad partyturami męża. Gwałtowna namiętność przywraca ją światu. Pierwszy film tryptyku Trzy kolory.- „Niebieski", „Biały” i „Czerwony”, nawiązującego do haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej: wolność, równość, braterstwo i do francuskich barw narodowych, stawiający pytanie, czym jest wolność.
Reż. Alastair Evans
Wielka Brytania, 2022, 100 minut
Głęboko w dżungli w środkowym Wietnamie leży wspaniałe podziemne królestwo. Niezwykłej urody Hang Son
Doong – położona w górach grota, przez którą płynie rzeka – ma największe korytarze jaskiniowe na świecie.
Więcej ludzi stanęło na Evereście, niż odwiedziło to miejsce, dzięki czemu jego piękno pozostało nietknięte.
W 2014 roku przyszłość Son Doong stanęła pod znakiem zapytania – zapowiedziano zbudowanie kolejki
gondolowej prowadzącej do jaskini. Troska o delikatny ekosystem, który ulegnie zniszczeniu, stała się powodem
protestów. Zdania miejscowej społeczności na temat potencjalnych korzyści są podzielone. Film ukazuje
narastający wokół kolejki konflikt.
„A Crack In The Mountain” pokazuje, jak dobre i złe intencje mogą prowadzić do zniszczenia jednego z
przyrodniczych cudów świata, a głównym powodem tego działania są pieniądze. Film może być też motywacją
dla tych, którym dziedzictwo przyrodnicze leży na sercu i którzy walczą w jego obronie.
Reż. Jaime Murciego, Pablo Iraburu
Hiszpania, 2019, 80 minut
Pięć Cholitas – rdzennych mieszkanek Boliwii – bierze udział w wyjątkowej wyprawie na Aconcaguę. Zdobycie
najwyższego szczytu obu Ameryk ma symbolizować ich wolność i wewnętrzną siłę. Ana, Cecilia, Dora, Elena i Lidia
zawsze chodzą po górach w niezwykłych strojach – ozdobnych, długich do kostek spódnicach. Jednocześnie są
kimś więcej niż tylko wspinającymi się kobietami noszącymi kolorowe, tradycyjne ubrania. Cholitas to odważne
kobiety, odnajdujące w górach przestrzeń, w której mogą poczuć się wolne, szczęśliwe i pełne życia. Ich przygoda
w inspirujący sposób pokazuje światu jak być kobietą, szanować tradycję i być blisko Matki Natury.
Reż. Aitor Bárez
Hiszpania, 2017, 101 minut
Alex Txikon jest jednym z najlepszych himalaistów na świecie – ma na swoim koncie 11 ośmiotysięczników, w tym pierwsze zimowe wejście na Nanga Parbat. Teraz stoi przed najpoważniejszym wyzwaniem: zdobyciem Everestu zimą, bez tlenu. To nie udało się jeszcze nikomu w historii.
Reż. Grant Baldwin
Kanada, 2018, 78 minut
Zachwyt, który wywołują w nas górskie krajobrazy, jest sprawą uniwersalną, jednak ludzie rzadko zapuszczają się w prawdziwie dziką naturę. Martina wraz z 60-letnią mamą Tanią wyruszają na 6-miesięczną wyprawę przez zdradliwe Góry Nadbrzeżne Kolumbii Brytyjskiej w Kanadzie. Trasa ta nie została nigdy wcześniej pokonana przez zespół dwuosobowy. W przygodę Martiny i Tani wplecione są niezwykłe portrety osób, będących uosobieniem wytrwałości i pasji. Wspinacz, chłopak uratowany z lawiny, zakonnica-narciarka czy śnieżny artysta są postaciami zarówno urzekającymi, jak i bardzo inspirującymi.
FILM W ORYGINALNEJ WERSJI JĘZYKOWEJ
Głównym bohaterem "Wenus w futrze" jest Thomas, reżyser poszukujący do swojej nowej sztuki odtwórczyni głównej roli. Wyczerpujący casting do nowego spektaklu nie przynosi rezultatu. Żadna z kandydatek nie nadaje się do roli kobiety, która zawiera umowę z mężczyzną, by uczynić z niego niewolnika. Zrezygnowany reżyser już zbiera się do wyjścia, gdy do teatru wpada Wanda. Wydaje się bezczelna, niewychowana, zdesperowana i nieprzygotowana. Gdy Thomas niechętnie zgadza się dać jej szansę, aktorka przechodzi oszałamiającą metamorfozę.
„Wenus w futrze” to adaptacja opromienionej wielkimi sukcesami na Broadwayu sztuki Davida Ivesa inspirowanej nowelą pod tym samym tytułem autorstwa Leopolda von Sacher-Masocha.
Bilety: 120 zł
JUDY:
Reżyseria: Rupert Goold
Obsada: Renée Zellweger, Finn Wittrock, Rufus Sewell
Judy Garland, cudowne dziecko sceny i wielkiego ekranu, dziewczyna, która podbiła serca światowej publiczności dzięki niewinnej urodzie, niezwykłemu głosowi i szczególnej charyzmie. Wraz z wielkim sukcesem przyszła samotność, nieszczęśliwe miłości, cztery burzliwe małżeństwa, a z czasem coraz mniejsze zainteresowanie publiczności, gorsze kontrakty, chałtury. W tym właśnie momencie życia poznajemy Judy Garland w filmie Ruperta Goolda. Zmęczona życiem artystka, której największym pragnieniem jest zapewnienie spokojnego bytu swoim ukochanym dzieciom. Żyjąca marzeniami kobieta, która pogodziła się prawie z faktem, że najlepsze już za nią. I wtedy pojawia się niezwykła propozycja. Okazuje się, że w Londynie, Judy Garland wciąż jest wielką gwiazdą, a publiczność pragnie oglądać ją na najlepszych scenach. Czy Judy jest wciąż gotowa na kolejny skok w nieznane? Czy aby zapewnić szczęście dzieciom, zdecyduje się zostawić je na długie miesiące? Czy tajemniczy młody mężczyzna, może być tym na którego czekała całe życie?
MAYDAY:
reżyseria: Sam Akina
obsada: Piotr Adamczyk, Weronika Książkiewicz, Anna Dereszowska
Jeden mężczyzna, dwie żony i setki kłopotów, w których nie pomoże żadne „mayday” ani „S.O.S”! Jedna z najlepszych komedii świata doczekała się ekranizacji. „Mayday” to film reżysera przebojów „Planeta Singli 2” i „Planeta Singli 3” oraz współscenarzystki hitów „Lejdis” i „Śniadanie do łóżka”. W rolach głównych niezawodna komediowa obsada: Piotr Adamczyk, Anna Dereszowska, Weronika Książkiewicz, Adam Woronowicz i Andrzej Grabowski. Scenariusz filmu powstał na podstawie sztuki, która podbiła serca widzów na całym świecie od europejskich stolic aż po nowojorski Broadway, a w samej Polsce wystawiana była tysiące razy w kilkudziesięciu teatrach na terenie całego kraju.
Dwie żony to nie zdrada? Janek (Piotr Adamczyk) prowadzi podwójne życie – jest mężem Basi (Anna Dereszowska), z którą mieszka w Warszawie oraz… Marysi (Weronika Książkiewicz), z którą dzieli piękny dom na obrzeżach stolicy. Żadna z kobiet nie wie nic o istnieniu tej drugiej. Dzięki umiejętnemu lawirowaniu między dwiema żonami wszystko jakoś się układa… do czasu, kiedy pewnego dnia na głowę Janka spadną dodatkowe, pozamałżeńskie kłopoty. Ryzyko, że któraś z jego ukochanych dowie się o podwójnym związku wzrasta dramatycznie, a bohaterowi nie starcza już wymówek, aby ukryć prawdę. Na szczęście z pomocą przychodzi mu znajomy Staszek (Adam Woronowicz). Lawina zdarzeń, pomyłek i zwrotów akcji przerosną ich wielokrotnie… a to dopiero początek. Każde wymyślone na poczekaniu męskie kłamstewko będzie miało kolosalne skutki!
Catering:
kanapki coctailowe
słodkie pyszności
kawa, herbata
lampka szampana
Atak paniki:
Reżyseria: Paweł Maślona
Scenariusz: Paweł Maślona, Bartłomiej Kotschedoff, Aleksandra Pisula
Obsada: Dorota Segda, Artur Żmijewski, Grzegorz Damięcki, Magdalena Popławska, Mirosław Haniszewsi, Andrzej Konopka
Wielowątkowa historia pozornie niezwiązanych ze sobą osób, które w pewnym momencie doświadczają… ataku paniki. Opowieść o tym jak z pozoru nieistotne w życiu zdarzenia mogą doprowadzić do ogromnych konsekwencji, metaforycznych końców świata.
Gra o wszystko:
reżyseria: Aaron Sorkin
obsada: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner
Prawdziwa historia kobiety, która wdarła się na szczyt, ale nie spodziewała się, jak twarda musi być dziewczyna, by przetrwać w męskim świecie.
Młoda, piękna i wszechstronnie utalentowana. Kochała ryzyko i nie bała się gry o wszystko. Światowej klasy zawodniczka w narciarstwie alpejskim, która fortunę zdobyła nie dzięki nartom, a dzięki kartom. Molly Bloom przez 10 lat prowadziła najbardziej ekskluzywny, nielegalny klub pokerowy w USA. Gościła gwiazdy Hollywood, największe postaci światowego biznesu, a także bossów rosyjskiej mafii. Pod jej dachem wygrywano miliony i tracono fortuny. Poznała tajemnice najpotężniejszych tego świata. Gdy sądziła, że zdobyła wszystko, do jej drzwi zapukało FBI. Zagrożona wieloletnim więzieniem, utratą dorobku życia, po raz kolejny postanowiła podjąć walkę. Tym razem jej jedynym sprzymierzeńcem okazał się adwokat, który jako pierwszy poznał prawdziwe oblicze Molly Bloom.
Catering: Menu na zasadzie szwedzkiego stołu:
Rolada pasterzy alpejskich z serem roquefort
Rolada z kurczęcia ze szpinakiem liściastym
Pstrąg w galarecie
Mini tatar w babeczce
Achab pieczony z ziołami w cieście francuskim
Pieczeń z czosnkiem i ziołami
Jajka faszerowane na 3 sposoby
Pomidory faszerowane na 3 sposoby
Marynowane polędwiczki wieprzowe z musem śliwkowym
Filet z kurczęcia z brzoskwinią
Terrina wegetariańska
Sałatki
Zupa węgierska
krem pomidorowy z serem Mascarpone
pieczywo
słodkie
soki
kawa, herbata
lampka szampana
Reż. Jesus Garces Lambert
Włochy, 2018, 90 minut
Dokument będący poruszającą podróżą przez życie, twórczość i udrękę Michelangela Merisiego (1571–1610), jednej z najbardziej kontrowersyjnych i tajemniczych postaci w historii sztuki. Caravaggio był artystą rewolucyjnym, ale też nierozumianym i często nielubianym. Podróżował po całych Włoszech w poszukiwaniu fortuny, uciekając przed wrogami, których mnożył sobie po drodze. Mediolan, Florencja, Rzym, Neapol, Malta: pięć miast, piętnaście muzeów i czterdzieści najsłynniejszych dzieł sztuki w typowym dla artysty stylu. Zostały pokazane albo w miejscach, dla których zostały stworzone, albo w najważniejszych muzeach we Włoszech i na świecie.
Reż. Phil Grabsky
Wielka Brytania, 2017, 80 minut
David Hockney, powszechnie uważany za najpopularniejszego brytyjskiego artystę, jest światową sensacją – jego wystawy odbywają się w Londynie, Nowym Jorku, Paryżu i innych miastach, przyciągając miliony gości z całego świata.
Wkraczając w dziewiątą dekadę życia, Hockney nie wykazuje absolutnie żadnych oznak spowolnienia lub utraty swojej charakterystycznej śmiałości.
W tym odkrywczym filmie, zawierającym intymne i dogłębne wywiady z Hockneyem, skupiono się na dwóch przebojowych wystawach, które odbyły się w 2012 i 2016 roku w Królewskiej Akademii Sztuki w Londynie.
Spędź dzień z pracowniczkami i pracownikami jednej z największych galerii sztuki na świecie. Po legendarnej londyńskiej Galerii Narodowej oprowadzą Cię jednak nie tylko sprzątaczki, ochroniarze, kuratorzy i dyrekcja, ale także goście specjalni: członkowie Grupy Monty Pythona i księżniczka Eugenia. Pokażą Ci obrazy, które mają dla nich największe znaczenie. A wszystko to z okazji 200-lecia istnienia tej ikonicznej instytucji kultury Wielkiej Brytanii.
Założona w 1824 roku The National Gallery to jedna z najbogatszych na świecie kolekcji malarstwa europejskiego. W jej zbiorach znajduje się ponad 2.300 arcydzieł, pochodzących z lat 1250–1900. Prezentuje się tu prace największych, między innymi: Leonarda da Vinci, Rembrandta, Rubensa, van Gogha, Tycjana, Botticellego, Rafaela, Caravaggia, Moneta, Velázqueza, Renoira, Goi, Picassa, Cézanne’a i innych. Jako że jest to instytucja państwowa, swoje zbiory udostępnia zwiedzającym bezpłatnie.
Ten jubileuszowy film oddaje głos przede wszystkim tym, którzy pracują w galerii na co dzień, często niewidoczni dla zwiedzających. Zróżnicowana grupa ludzi z różnych środowisk, mających silne powiązania z tą instytucją, dokonuje zaskakujących wyborów swoich ulubionych obrazów, zarówno tych dobrze znanych, jak i tych znaczniej mniej.
Przez pryzmat opowiadanych przez nich historii możemy zbadać 200-letnie dzieje londyńskiej The National Gallery oraz dowiedzieć się, co w przyszłości czeka to niezwykłe miejsce.
Paul Gauguin jest postacią budzącą wyjątkowe emocje w świecie sztuki. Buntownik, który poświęcił wygody zachodniego społeczeństwa, by szukać artystycznego spełnienia na wyspach Oceanu Spokojnego? Czy może hipokryta i degenerat, który utrwalił egzotyczne klisze społeczne i wykorzystywał swój status, by omamiać kobiety z tropikalnego raju?
Film „Gauguin na Tahiti. Raj utracony” opowiada o czasie, kiedy ten przedstawiciel postimpresjonizmu, jeden z najznakomitszych malarzy XX wieku, przebywał na Tahiti. Jego malarstwo nabrało wtedy monumentalnej prostoty. Artysta swym obrazom nadawał tytuły w języku miejscowym, podkreślając przez to ich odmienność od twórczości paryskiej; odbijała się w nich zmysłowa bujność przyrody i ludzi tropików, pochwała uduchowienia i szlachetnej pierwotności bytowania Maorysów.Od Tahiti i archipelagu Markizów, gdzie żył i tworzył Paul Gauguin, po amerykańskie placówki (The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, Art Institute of Chicago, National Gallery of Art w Waszyngtonie, Museum of Fine Arts w Bostonie), w których zachowane są jego wyjątkowe dzieła, reżyser Claudio Poli zabiera widza w wyjątkową podróż przez życie odkrytego na nowo rewolucjonisty współczesnego malarstwa.
(Klimt & Schiele - Eros and Psyche)
Reż. Michele Mally
Włochy, 2018, 95 minuty
Gdy zamiera ryk armat I Wojny Światowej, w Wiedniu, w sercu Europy Środkowej, kończy się złoty wiek. Imperium austro-węgierskie zaczyna się rozpadać. W nocy z 31 na 31 października 1918 roku, w swoim domu, umiera Egon Schiele. To jeden z 20 milionów zgonów spowodowanych przez zabójczą grypę „hiszpankę”. Umiera patrząc na niewidzialne zło twarzą w twarz, w jedyny możliwy sposób: malując swój autoportret. Ma zaledwie 28 lat, trzy dni wcześniej zmarła jego żona w ciąży. A dopiero co odbyła się jego pierwsza wystawa – celebracja nowej idei malarskiej, która przedstawia niepokój i pragnienia ludzkości – 19 obrazów olejnych i 29 rysunków, wcześniej uważanych za pornograficzne. Kilka miesięcy wcześniej zmarł jego nauczyciel i przyjaciel, malarz – symbolista Gustav Klimt. Od przełomu wieków zasadniczo zmienił on pojęcie sztuki i stworzył nowy prąd artystyczny: secesję. Film dokumentalny „Klimt i Schiele. Eros i Psyche”, opowiada o tym niezwykłym momencie dla sztuki, literatury i muzyki, w którym wśród art krążą nowe idee, Freud odkrywa popędy psychiki, a kobiety zaczynają walkę o uzyskanie niezależności.
Reż. Valeria Parisi
Włochy, Hiszpania, 2019, 92 minuty
Filmowa podróż po jednym z najsłynniejszych muzeów świata, które obchodzi właśnie jubileusz 200-lecia istnienia. Madrycką chlubę, Museo Nacional del Prado, odwiedza rocznie 3 miliony zwiedzających, by podziwiać ponad 8.000 dzieł tam zgromadzonych. Prado ma unikatową kolekcję malarstwa hiszpańskiego, włoskiego, niderlandzkiego, flamandzkiego oraz niemieckiego, francuskiego i angielskiego, a także zbiory rzeźby rzymskiej i staroiberyjskiej oraz wyroby rzemiosła artystycznego. Po madryckiej chlubie, mieniącej się dziełami Velázqueza, Rubensa, Tycjana, Mantegna, Boscha, Goi czy El Greca, oprowadzi nas laureat Oscara - aktor Jeremy Irons ("Rodzina Borgiów", "Nierozłączni", "Druga prawda", "Misja", "Kochanica Francuza", "Lolita", "Dom dusz"). Zagłębimy się w historii Hiszpanii i całego europejskiego kontynentu, w historii królów, królowych, dynastii, wojen, porażek i zwycięstw, ale też w historii życia ludzi nierozerwalnie związanych z muzeum: malarzy, artystów, architektów, kuratorów i kolekcjonerów. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by odkryć piękno zachowane w zbiorach tej świątyni sztuki.
Reż. Kat Mansoor
Wielka Brytania, 2015, 95minut
Arcydzieła, które powstały w tym właśnie okresie można nazwać definiującymi jego geniusz. Poznamy historię życia Rembrandta, która przeplata się z zakulisowymi przygotowaniami do wystaw w National Gallery w Londynie i Rijksmuseum w Amsterdamie – wszystko razem pozwala poznać fenomen tego wielkiego malarza. Każda wystawa Rembrandta jest oczekiwana z niecierpliwością, ale prezentowane wystawy przygotowane przez londyńską Galerię Narodową i amsterdamskie Rijksmuseum są wydarzeniem wyjątkowym. Dokumentaliści otrzymali uprzywilejowany dostęp do tych placówek i stworzyli film, jedyny w swoim rodzaju. Zawiera on dokładna analizę każdego z kluczowych pokazywanych arcydzieł wraz z wypowiedziami zaproszonych gości, w tym kuratorów i czołowych historyków sztuki. Dla wielu, Rembrandt to największy artysta, jaki kiedykolwiek żył, ten film stara się odkrywać prawdę o człowieku, uważanym za legendę. „Wystawa na Ekranie” („Exhibition on Screen”) to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu HD są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki będzie można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów, wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów.
Reż. Laura Chiossone, Giulio Boato
Włochy, 2022, 87 minut
Filmowa podróż przez życie i twórczość mistrza malarstwa, który zdołał uchwycić na swoich niepowtarzalnych obrazach duszę Wenecji i jej mieszkańców. Z udziałem Jeffa Koonsa. W nowym filmie z cyklu “Art Beats – Wielka Sztuka w Kinie” śledzimy dzieje Tycjana, artysty “najbardziej doskonałego wśród malarzy”. Obdarzony niezwykłym talentem oraz smykałką do interesów, Tycjan szybko stał się najbardziej pożądanym nazwiskiem na dworach całej Europy, przyćmiewając innych twórców tamtych czasów. Jego dzieła wyznaczyły kierunek, w jakim podążyła cała epoka i do dziś inspirują rzesze artystów. Genialny portrecista, mistrzowsko interpretował zarówno motywy religijne, jak i mitologiczne. Twierdził, że “sztuka jest potężniejsza od natury” i w zgodzie z tym hasłem żył oraz tworzył.
Francja 2025
90 minut
Diego Velázquez – malarz sprzeczności i geniusz, który wyprzedził swoją epokę. Z jednej strony osobisty artysta hiszpańskiego króla, dworzanin i urzędnik o nienagannych manierach, z drugiej – człowiek, który potrafił w kilku pociągnięciach pędzla uchwycić prawdę o zwykłym człowieku. Mistrz pełnego przepychu baroku, który na swoich płótnach nie bał się… pustki.
Film dokumentalny „Velázquez i jego tajemnica” to fascynująca podróż w głąb twórczości jednego z najważniejszych artystów w historii sztuki – twórcy, którego dzieła wciąż inspirują kolejne pokolenia. Jego wpływ sięga od Édouarda Maneta i Pabla Picassa, przez Francisa Bacona, aż po Salvadora Dalego, który słynne wąsy uczynił hołdem dla swego idola.
Reżyserzy filmu zabierają widzów w niezwykłą podróż do najważniejszych muzeów świata – Museé d’Orsay, Prado i Metropolitan Museum of Art – by odkryć sekrety warsztatu Velázqueza i przyjrzeć się z bliska jego najważniejszym dziełom. W centrum tej opowieści znajduje się legendarne płótno „Panny dworskie”, od wieków budzące zachwyt i konsternację. Co naprawdę widzimy w oczach infantki Małgorzaty? Dlaczego malarz sportretował samego siebie w królewskiej scenie? To pytania, które wciąż inspirują badaczy, filozofów i artystów.
„Velázquez i jego tajemnica” to nie tylko opowieść o sztuce, lecz także o tym, jak obraz potrafi kształtować sposób patrzenia na świat. W filmie pojawiają się unikatowe, archiwalne nagrania, w których o fascynacji Velázquezem opowiadają m.in. Salvador Dalí, Francis Bacon i Michel Foucault. Ich głosy, zestawione z komentarzami współczesnych kuratorów, historyków i konserwatorów, tworzą portret malarza, który pozostaje artystą na wskroś współczesnym.
Reż. Ľubomír Ján Slivka
Słowacja, 2023, 104 minuty
Tworzył sztukę wyrafinowaną i prowokacyjną, a zarazem dostępną i wszechobecną. Jego prace znajdują się nie tylko w najważniejszych muzeach świata, ale także na gadżetach, ubraniach, ścianach barów czy hotelowych pokoi. Andy Warhol (1928-1987) podniósł banał i codzienność do rangi dzieła sztuki, na zawsze zatarł granicę między undergroundem i mainstreamem. Pochodził z ubogiej rodziny słowackich imigrantów, a skupił wokół siebie najbardziej twórcze osobowości Ameryki i ukształtował wyobraźnię wielu pokoleń artystów – od Basquiata po Banksy’ego. Dokument „Andy Warhol. Amerykański sen" zabiera nas za kulisy tej spektakularnej kariery, sięga do jej początków, oddaje głos przyjaciołom, członkom rodziny, ekspertom, pokazuje niedostępne dotąd miejsca związane z królem pop-artu. Podobnie jak bohaterowie jego legendarnych serigrafii – największe gwiazdy XX wieku: Marilyn Monroe, Elvis Presley, czy Elizabeth Taylor – artysta miał kilka twarzy. „Andy Warhol. Amerykański sen" maluje więc portret potrójny: dojrzałego mężczyzny silnie związanego z religijną matką, introwertyka schowanego za szkłami ciemnych okularów i supergwiazdy, biegłej w konstruowaniu wizerunku, bezbłędnie rozgrywającej zarówno rynek sztuki, jak i artystyczne elity. Kontrowersyjny i pożądany, wycofany i będący w centrum wydarzeń towarzyskich, dyrygent imprezowego Nowego Jorku, dopytujący bratanków, czy w niedzielę poszli do kościoła – Warhol pozostaje fascynującą, niejednoznaczną postacią. Sięgający aż do słowackich korzeni (jego rodzice pochodzili z podkarpackiej wsi) „Andy Warhol. Amerykański sen" odkrywa mniej znane karty z życia pierwszego celebryty sztuki, na którego twórczość wpłynęły zarówno greko-katolickie cerkiewne ikonostasy, jak i długa choroba, przedwczesna śmierć ojca-robotnika i dotkliwa bieda. Mało kto wie, że zanim słynne puszki zupy Campbell czy Coca-Coli pojawiły się na jego pracach, sprzedawał wraz z braćmi wycięte z nich aluminiowe kwiatki, jakie robiła ich matka. Pełen unikalnych materiałów archiwalnych dokument pokazuje długą drogę od zadymionych, imigranckich przedmieść przemysłowego Pittsburgha na wyżyny sztuki, wprowadza w kulisy twórczości i przekonuje, że Warhol pozostaje artystą, którego przenikliwość i wyobraźnia przetrwały próbę czasu.
Film opowiada o wyprawie znanych bohaterów Bolka i Lolka którzy zostali ochotnikami do powtórzenia wyczynu milionera Phileasa Fogga, znanego z okrążenia Ziemi w 80 dni. Zgodnie z ostanią wolą Fogga, osoba, która powtórzy jego wyczyn, odbierze nagrodę w wysokości 20 000 funtów w złocie. Śladem chłopców natychmiast rusza Jeremiasz Pitsbury, sługa lorda Fogga, potomka Phileasa Fogga. Ma on za zadanie uniemożliwić chłopcom okrążenie Ziemi w 80 dni. Lord bowiem pragnie by owe 20 000 funtów nagrody przypadły jemu, jako spadkobiercy, a nie chłopcom. Jednak w trakcie podróży Jeremiasz zaprzyjaźnia się z Bolkiem i Lolkiem...
Don i Ellie Griffin (Diane Keaton i Robert De Niro) są już dawno po rozwodzie, ale muszą ponownie ‘stać się' małżeństwem, by wspomóc swego adoptowanemu syna, kiedy okazuje się, że jego biologiczna matka ma zamiar wziąć udział w jego weselnej przygodzie. Griffinowie uświadamiają sobie dość szybko, że udawanie szczęśliwych małżonków nie jest takie łatwe, a dla dziewczyny Dona, Bebe, jest to sytuacja wręcz uwłaczająca. Dzieci Griffinów też nie mają lekko – Lyla skrywa pewną tajemnicę, Jared zastanawia się poważnie nad swoim życiem miłosnym, a Alejandro pragnie zrobić wszystko dla swej przyszłej małżonki, Missy , która chcąc zadowolić swych konserwatywnych rodziców, nalegała, by ślubu udzielił im katolicki ksiądz . A to dopiero początek kłopotów!
Zabierz znajomych i weź udział w największej w Polsce imprezie promującej snowboard, zimową aktywność i unikatową kinematografię. Od pięciu lat, zawsze jesienią, wyświetlamy najciekawsze snowboardowe tytuły nadchodzącego sezonu.
Winter Is My Love to gwarancja jakości: starannie dobrany, premierowy repertuar, sale kinowe wyposażone w projektory HD i zaawansowane audio.
Większość premier filmów snowboardowych jakie odbywają się na świecie to prezentacje pojedyńczych tytułów. Formuła festiwalu pozwala na pokazanie jednego wieczoru kilku propozycji z całego świata. Przed Tobą wyjątkowe wydarzenie,
Festiwal to okazja, by spotkać snowboardowych znajomych, pooddychać atmosferą gór, powygłupiać się i porozmawiać o planach na nadchodzącą zimę. To także szansa wygrania cennych snowboardowych nagród i okazja do powiększenia kolekcji oryginalnych filmów.
World Shorts - Wielka Brytania- kolejna odsłona najlepszych krótkich metraży - tym razem z Wysp!
Polowanie na najsłynniejszego terrorystę w historii ukazane z punktu widzenia młodej agentki CIA . Pomimo braku wiary kolegów, biurokracji oraz wielu przeciwności losu, agentce udaje się w końcu przekonać Pentagon, by wkroczyć do akcji i zaatakować domniemaną kryjówkę Osamy Bin Ladena.
