Archiwum filmów
Studio Filmowe Neon
Polska, 2023
Bzdura to film krótkometrażowy opowiadający o różnorodnych postaciach oraz ich relacji z przypadkiem i szczęściem. Opowieść dotyczy powiedzeń i przysłów, a także prawdy w nich zawartej. Jest to adaptacja historii, której zakończenia nie można przewidzieć. Fabuła podąża za młodym Piotrem, który spotyka się ze swoim dawnym znajomym, a także recydywistą - Maćkiem. Kolegów łączy miłość do tej samej dziewczyny, która spodziewa się dziecka z Piotrem. Pełen napięcia splot wydarzeń prowadzi do szokującego rozwiązania. Dzieło nakręcone zostało przez studentów filmoznawstwa zebranych pod szyldem Studia Filmowego Neon wcześniej znanego jako Zielona Trawka Pictures. Jest to pierwszy film Neonu po zmianie nazwy. Produkcja odbyła się w całości w Poznaniu.
"Szperający w szparagach"
Studio Filmowe Neon
Polska, 2023
Szperający w Szparagach to prequel Buszującego w Bobie, jednej z naszych oryginalnych produkcji, tym samym druga część Trylogii Farmerskiej. Film stanowi brutalną satyrę o zachowaniach, których powinniśmy unikać w relacjach międzyludzkich, a ubrany jest w antywesternową szatę oprawioną czarnym humorem. Farmer Frank odbędzie podróż, by ostrzec gremium hodowców przed nadciągającą legendarną suszą. Czy uda mu się dotrzeć do pól potentata rynku szparagów, Hodowcy Hansa? Film oprócz określenia pochodzenia konfliktów i nieporozumień, wskazuje problem zmian klimatycznych, który stanowi czarną niczym nasz humor wizję przyszłości świata - nie ważne czy westernowego czy nie.
Tym razem we współpracy z Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych oraz Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny. FINA Wałbrzyska 3/5 przygotowaliśmy dla najmłodszych dzieci specjalny pokaz najlepszych zrekonstruowanych cyfrowo polskich animacji. Zabierzcie swoje maluchy na Misia Uszatka, Bajkę o złotej rybce, Koziołki na wieży, Smoka Barnabę, O Janku co psom szył buty i O pięknej Parysadzie! Zapraszamy od 11:30 na warsztaty przed pokazem, a projekcję filmów rozpoczniemy o 12:00!
A dla nieco starszych o 17:00 Bella i Sebastian 3!
1. Tommaso Pitta, ALL THE PAIN IN THE WORLD
Komedia/Dramat, Wielka Brytania, 2014, 12′
Starszy mężczyzna spędzający samotnie święta wstępuje do sklepu zoologicznego by poinformować jednego z właścicieli o utknięciu rybki między rośliną a akwarnianą szybą. Nieszczęsna rybka za moment zadusi się na śmierć. Dlaczego nikogo to nie obchodzi? Kiedy mężczyzna upiera się o jej uratowanie, sytuacja powoli wymyka się spod kontroli…
Film oparty na opowiadaniu Michele’a Mari pt. “Tutto il dolore del mondo” by Michele Mari.
2. Davy Chou, CAMBODIA 2099
Fabuła, Francja, 2014, 20′
Phnom Penh, Kambodża. Na Diamentowej Wyspie, będącej symbolem nowoczesności kraju, dwójka przyjaciół opowiada sobie co przyśniło im się poprzedniej nocy.
3. Willy Hans, THE SATANIC THICKET
Eksperymentalny, Niemcy, 2014, 30′
Zabity kurczak, zaśpiewana piosenka, przemierzone jezioro, a autostopowiczka nigdy nie wiedziała dokąd zmierza. Jedna rzecz jest pewna: Niełatwo jest zrozumieć innych ludzi.
4. Henry Moor Selder, A LIVING SOUL
Komedia/Dramat, Szwecja, 2014, 30′
Skryte ego budzi się w laboratorium. Stopniowo zaczynamy rozumować, że to subiektywna perspektywa Ypsilona – ludzkiego mózgu sztucznie utrzymywanego przy życiu. Poprzez czarny humor i skupienie na ludzkich relacjach, podążamy śladem Ypsilona od zalążka świadomości do rozwoju osobowości. Film oparty jest na kontrowersyjnej powieści P.C. Jersild z 1980 r.
5. Ewan Stewart, GETTING ON
Dramat, Wielka Brytania, 2013, 10′
W życiu anonimowej kobiety, gotującej i sprzątającej po swoim małomównym mężu i posępnych, dorosłych dzieciach wstaje nowy dzień. Późnym popołudniem pojawia się u niej niespodziewany gość.
Miasteczko Valleby za kilka dni obchodzi 500. urodziny! Świętowanie może jednak przerwać złodziej, którego znakiem rozpoznawczym jest... skorpion. Czy młodzi detektywi, Lasse i Maja, wpadną na jego trop i uratują imprezę?
Przed parą detektywów kolejny twardy orzech do zgryzienia. Komuś najwyraźniej bardzo zależy na tym, żeby impreza z darmowymi słodyczami, na którą czekają wszyscy mieszkańcy Valleby, nie doszła do skutku. Z Akademii Nauki ginie teleskop, fajerwerki przygotowane na pokaz przedwcześnie błyskają, a ze sklepu z biżuterią ginie żywy skorpion. Maja i Lasse mają kilku podejrzanych. Nie wykluczają nawet, że winny może być ksiądz – w końcu to na kościelnej wieży znaleziono poszlaki. W śledztwie pomagają im policjant i emerytowana złodziejka, Lillie, która mieszka w domu spokojnej starości.
Jasmine przywykła do wygodnej egzystencji u boku męża-biznesmena Hala. Do świata luksusowych rezydencji i limuzyn, kolacji w najdroższych restauracjach Nowego Jorku i zakupów w butikach topowych projektantów. Jednak kiedy Hal zostaje zatrzymany pod zarzutem malwersacji, a konta małżeństwa zablokowane, jej uporządkowane życie z dnia na dzień zmienia się nie do poznania. Żeby ukoić skołatane nerwy i uniknąć kłopotliwych spotkań ze znajomymi z nowojorskiej elity, Jasmine przenosi się do San Francisco, by tymczasowo zamieszkać u swojej siostry Ginger. Szybko popada w konflikt z Chilim , prostolinijnym narzeczonym siostry. Szukając mężczyzny dla siebie, postanawia przy okazji uszczęśliwić Ginger i znaleźć jej odpowiedniejszego partnera.
reż. Marco Pianigiani,
Włochy 2020
Salvador Dali i Andy Warhol, Terry Gilliam i David LaChapelle, Jeff Koons i Lady Gaga. Co łączy tych artystów? Fascynacja Botticellim.
Film opowiada o jego życiu i dziełach oraz o – całkiem niedawnym – ponownym odkryciu fenomenu jego twórczości. Nastrojowe rekonstrukcje, urzekające widoki miasta i, oczywiście, dzieła sztuki, przeplatają się z wypowiedziami znakomitych specjalistów.
Akcja skupia się na dwóch młodych "siostrach", które podróżują, mordując ludzi aż docierają do angielskiego miasteczka nad morzem. Clara jest współczesną kobietą, patrzącą w przyszłość. To właśnie ona zmieniła swoją córkę, Eleanor w wampirzycę, która jest nieśmiałą i niewinną dziewczyną. Eleanor jest już wyczerpana po 200 latach ciągłej podróży i chce w końcu osiąść. Okazuje się, że jej matka chroniła ją przed innymi wampirami z "braterstwa". Aby im uciec muszą wtopić się w tłum albo nadal podróżować. Gdy już sądzą, że udało im się zbiec, przeszłość ich dogania.
Marek, niedoszły maturzysta, początkujący poeta, podczas przymusowej ewakuacji z objętego Powstaniem miasta po raz ostatni zagląda do swego dziecięcego fotoplastykonu, by zobaczyć obrazy swego straconego dzieciństwa.
Reż. Will Ashurst
Dania, Szwecja, Niemcy, 2023, 127 minut
W połowie XVII wieku duński król Frederik V ogłosił, że dzikie wrzosowiska Jutlandii powinny zostać oswojone, uprawiane i skolonizowane, aby cywilizacja mogła się rozprzestrzeniać i generować nowe podatki dla domu królewskiego. Nikt jednak nie odważył się zastosować do dekretu króla, gdyż to opuszczone miejsce nawiedzane jest przez wygłodniałe wilki, rozbójników i brutalną, bezlitosną naturę. Jednak późnym latem 1755 roku wjechał w te rejony samotny i zdeterminowany żołnierz Ludvig von Kahlen (Mads Mikkelsen) podczas swojej upartej pogoni za marzeniem życia. Wrzosowisko albo przyniesie mu bogactwo i zaszczyty, których od dawna szukał... albo go pokona
„Zaproszono cię do Pałacu Buckingham” – to zdanie zelektryzuje każdego. – tak o swojej przygodzie z filmem Canaletto i sztuka Wenecji opowiada jego reżyser Phil Grabsky. Autor wcześniej nie zwiedzał Pałacu Buckingham i Zamku Windsor, choć jest Brytyjczykiem i dzięki pracy nad filmem inspirowanym przekrojową wystawą dzieł Canaletta zgromadzonych w królewskiej galerii stwierdził, że pokazać trzeba nie tylko rysunki i obrazy mistrza, ale i same pałace. Dlatego też w tym dokumencie mieszają się wnętrza londyńskich zamków królewskich i widoki Włoch, a szczególnie Wenecji, w której żył i tworzył Giovanni Antonio Canal (wł. ‘kanał’), znanego lepiej jako Canaletto (wł. ‘kanalik’). Artysta zasłynął przede wszystkim jako „portrecista” swego rodzinnego miasta, ale dzięki śledztwu z kamerą, jakiego dokonał Phil Grabsky okazuje się, że malarz nie odtwarzał wiernie widoków, ale pędzlem pisał własną historię miasta. Wraz z reżyserem przechadzamy się po placach Wenecji od mostu Rialto po Piazza San Marco i Palazzo Ducale do kościoła Santi Giovannie Paolo, by następnie wysłuchać komentarzy dwóch wspaniałych kuratorów londyńskiej wystawy Lucy Whitaker i Rosie Razzall. Wszystko to ma służyć odpowiedzi na pytanie, jakie zawsze stawia sobie reżyser: dlaczego właśnie Canaletto, dlaczego akurat w Wenecji, która wydała tak wielu wybitnych artystów. Co sprawia, że tam rodzą się i dojrzewają tak wyjątkowi twórcy? Polscy widzowie słusznie skojarzą nazwisko artysty z malarzem Bernardo Bellotto, także zwanym Canaletto, który uwieczniał widoki Warszawy za czasów króla Stanisława Augusta. Był to siostrzeniec i uczeń weneckiego artysty.
Reż. Tim Moriarty, Christian Surtz
USA, 2025, 82 minuty
W świecie, w którym szybciej przesuwa się palcem po ekranie smartfona niż myśli, pojawiasię ktoś, kto ma jasny plan na życie. Carlo Acutis. Nastolatek. Influencer. Mistyk.Film przedstawia losy grupy amerykańskich licealistów, którzy wyruszają do Włoch, byodwiedzić grób Carla. Jest jednak jeden trudny do spełnienia warunek udziału w pielgrzymce. Każdyz uczestników musi... zostawić swój smartfon w domu. Ta przygoda staje się doświadczeniem, którezmienia sposób ich myślenia i spojrzenia na życie.Historia młodych pielgrzymów stała się pretekstem do postawienia ważnych pytań o to, jakwpływa na nas technologia, co dzieje się z człowiekiem w świecie nieustannego połączeniazinternetem. W centrum tych rozważań obecny jest Carlo – nastolatek, który dostrzegał więcej niżcałe pokolenie zatopione w ekranach i który miał odwagę żyć inaczej.Dziś Carlo Acutis staje się jednym z najszybciej zyskujących popularność świętych. Jegoświadectwo porusza serca młodych, a on nie tylko inspiruje, lecz także staje się duchowymprzewodnikiem pokolenia żyjącego w cyfrowym świecie.W filmie występują rodzice Carla, przyjaciele oraz ci, którzy doświadczyli duchowejprzemiany dzięki jego świadectwu. Głos zabierają również znane postacie Kościoła katolickiegoieksperci od nowych technologii, proponując młodym – za Carlem Acutisem – konkretny modelżycia w świecie cyfrowym: świadomy, wolny i pełen wartości.
Reż. Franco Zeffirelli
Włochy, 2024, 195 minut
Najsłynniejsza opera świata, śpiewacy o międzynarodowej renomie, monumentalne dekoracje i klasyczne kostiumy – zapraszamy przed wielki ekran na przygotowany z rozmachem spektakl „Carmen” Bizeta, który został zarejestrowany w 2022 roku podczas letniego Festiwalu Operowego w Arena di Verona. Tę inscenizację przygotował wiele lat temu jeden z najważniejszych reżyserów operowych XX wieku, nieżyjący już Franco Zeffirelli. Jego legendarne przedstawienie do dziś grane jest w werońskim amfiteatrze ku zachwytowi rozentuzjazmowanej publiczności. Tym razem wystąpiły w nim gwiazdy mediolańskiej La Scali, nowojorskiej The Metropolitan Opera, weneckiego Teatro La Fenice i wiedeńskiej Staatsoper: Elīna Garanča jako Carmen, Brian Jagde jako Don José, Maria Teresa Leva jako Micaëla i Claudio Sgura jako toreador Escamillo. Przedstawieniem z werwą zadyrygował Marco Armiliato, na co dzień związany z najważniejszymi scenami operowymi świata. „Carmen” to opera, która podczas swojej prapremiery spotkała się z odrzuceniem, głównie ze względu na „wulgarną” tematykę i „niestosowne” pomieszanie komedii z tragedią. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa z nią chwile szczęścia, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach i kochającą wolność Carmen, zabija ją.
W 1613 roku, po wielkim pożarze, który strawił budynek Globe Theatre podczas prac nad pierwszą inscenizacją sztuki Szekspira „All is True” („Życie Henryka VIII”), załamany artysta wraca do Stratford. Pracując przez ostanie dwadzieścia lat w Londynie, nieczęsto miał okazję spotykać swych najbliższych – żonę Annę oraz córki – Judith i Susannę, toteż ich reakcja na jego powrót wcale nie jest entuzjastyczna. Szekspir, zrozpaczony śmiercią syna Hamneta, stara się odnaleźć równowagę, pracując nad ogrodem poświęconym synowi.
Film powstał na bazie wielkich wystaw twórczości Cézanne’a, które odbyły się w National Portrait Gallery w Londynie, Musée d’Orsay w Paryżu i National Gallery of Art w Waszyngtonie. Ważną rolę w filmie odgrywają listy malarza i zdjęcia z miejsc na południu Francji, w których mieszkał i pracował, z widokiem na wymienioną już górę Sainte-Victoire.
Reż. Luca Guadagnino
USA, 2024, 131 minut
Wizjonerski twórca Luca Guadagnino przedstawia Challengers z Zendayą w roli Tashi Duncan, która jako złote dziecko tenisa została potem trenerką, bezkompromisową na korcie i poza nim. Jej mąż (Mike Faist – West Side Story) jest mistrzem, który przeżywa zawodowy kryzys. Tashi postanawia przywrócić mu dawną chwałę, ale oboje czeka niespodzianka, kiedy przeciwnikiem okazuje się inny przebrzmiały czempion Patrick (Josh O’Connor – The Crown) - jego były najlepszy przyjaciel i dawny chłopak Tashi. Kiedy przeszłość zderza się z teraźniejszością, a napięcie sięga zenitu, Tashi musi zapytać samą siebie, jaka będzie cena wygranej.
To opowieść o niezwykłym uczuciu, dojrzewaniu i poszukiwaniu własnej tożsamości. O miłości silniejszej niż strach. O tym, że warto kochać tak, jakby jutra miało nie być.
Film powstał na kanwie wydarzeń z życia Magdy Prokopowicz – założycielki Fundacji Rak’n’Roll.
Reż. Michał Kwieciński
Polska, 2025, 126 minut
„Chopin, Chopin!” w reżyserii Michała Kwiecińskiego to jedna z najbardziej wyczekiwanych polskich premier tego roku. Zamiast klasycznej biografii i idealizowanego obrazu kompozytora twórcy proponują portret człowieka – samotnego, zmagającego się z chorobą i wewnętrznymi rozterkami. Paryż, 1835 rok. Fryderyk Chopin ma 25 lat i jest ulubieńcem paryskich salonów, arystokracji i króla Francji. Żadne znaczące wydarzenie nie może odbyć się bez jego udziału. Widzimy go podczas nocnych eskapad i afterparty po koncertach. Zazwyczaj pełnego energii, przykrywającego chorobę żartem. Jego życie ucieka, jednak Fryderyk nie zwalnia. Tworzy swoje największe dzieła, czasem na specjalne zamówienie, a jednocześnie z powodów finansowych, udziela lekcji gry na fortepianie. Jest podziwiany przez przyjaciół i uwielbiany przez kobiety. Z czasem jednak odkrywa, że najważniejsza w jego życiu jest muzyka. Na szczególne uznanie zasługują również warstwa wizualna i imponujący rozmach realizacyjny filmu. Zdjęcia powstawały zarówno w Polsce, jak i za granicą – między innymi w Bordeaux i na Majorce, a scenografie, kostiumy i charakteryzacja zostały przygotowane z ogromną dbałością o szczegóły.
To małe z pozoru kłamstwo, uruchomi lawinę nieoczekiwanych zdarzeń, którą trudno będzie zatrzymać.
Reż. Olaf Lubaszenko
Polska, 2000, 92 minuty
Kuba Brenner aby pomóc swojemu nieśmiałemu przyjacielowi Oskarowi wynajmuje w agencji towarzyskiej dwie panie. Po upojnej nocy okazuje się, że chłopcy nie byli przygotowani finansowo. "Opiekun artystyczny" dziewczyn zabiera w ramach rekompensaty drogocenną rzeźbę należącą do wujka Oskara. Kłopoty chłopców zaczynają się, gdy Kuba udaje się do agencji aby wykupić figurkę i trafia w sam środek mafijnej transakcji...Idiotyczny przypadek sprawia, że w klubie dochodzi do strzelaniny podczas której Grucha i Bolec zostają ranni, ginie również walizka z pieniędzmi... Podejrzenie pada na Kubę.
Reż. Martin Scorsese
USA, 1990
Opowiedziana z polotem historia Henry’ego Hilla (Ray Liotta) – chłopaka z Nowego Jorku, który trafia pod skrzydła mafijnego bossa, Jimmy’ego Conwaya (Robert De Niro). Choć wizja pełnego przepychu i beztroski przestępczego życia ma w sobie uwodzicielską moc, Henry z biegiem czasu poznaje także ciemną stronę gangsterskiej codzienności. Martin Scorsese zekranizował bestseller Nicholasa Pileggi i stworzył klasykę, która zmieniła oblicze filmów gangsterskich. Nominowany do Oscara w sześciu kategoriach film (zdobywca Oscara Joe Pesci), trafił na listę 100 najlepszych amerykańskich filmów AFI. Mocny, uderzający i stylowy - gangsterski klasyk, który wciąga nas w powab mafijnego glamouru - a potem każe sobie słono płacić za wstęp. Bez wątpienia jeden z najlepszych filmów Scorsese!
Reż. DK Welchman, Hugh Welchman
Polska, Litwa, Serbia, 2023, 116 minut
Na tle zmieniających się pór roku i sezonowych prac polowych rozgrywają się losy rodziny Borynów i pięknej, tajemniczej Jagny. To właśnie kobiety, w szczególności tragiczna postać Jagny, znajdą się w sercu fabuły. Unikalny mikroświat wiejskiej wspólnoty stanie się pretekstem do opowiedzenia uniwersalnej i niesamowicie aktualnej historii. Historii o tragicznej miłości i życiu w małej społeczności, gdzie reguły i brutalne zasady gry wyznaczają każdemu określone miejsce w grupie, a wyjście poza ciasne ramy grozi upokorzeniem i odrzuceniem. Film został zrealizowany na podstawie malarstwa okresu Młodej Polski, które idealnie oddaje nastrój powieści. Na dużym ekranie pojawią się interpretacje dzieł takich artystów jak Józef Chełmoński, Ferdynand Ruszczyc czy Leon Wyczółkowski.
Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 2023, 124 minuty
Zdobywca Oscara® Hayao Miyazaki ponownie zaprasza do swojego świata. Młody Mahito, z tęsknoty za matką, wyrusza do magicznego miejsca, które dzielą żywi i umarli. Tam, gdzie śmierć dobiega końca, a życie znajduje nowy początek. Po stracie matki Mahito wraz ojcem opuszcza Tokio i przeprowadza się na wieś. Zdystansowany do nowej, otaczającej go rzeczywistości zaczyna odkrywać niezbadaną okolicę i dom. Pewnego dnia przypadkowo spotyka zagadkową, mówiącą ludzkim głosem czaplę siwą, która nieoczekiwanie staje się jego przewodnikiem. Ptak stopniowo pomaga chłopcu rozwikłać tajemnicę życia, zabierając go do magicznego świata, gdzie przeszłość miesza się z teraźniejszością. Chłopiec i czapla to najnowsza, wizjonerska animacja mistrza gatunku Hayao Miyazakiego, który w wielkim stylu powraca na ekrany po dziesięciu latach. Film, okrzyknięty w Japonii arcydziełem, to nie tylko opowieść o stracie i przemijaniu, to także popis niczym nieograniczonej wyobraźni.
Reżyseria: Tarik Saleh
Szwecja, Dania, Finlandia, Francja
"Chłopiec z niebios" jest filmem który wyreżyserował i do którego scenariusz napisał Tarik Saleh, syn Szwedki i Egipcjanina, urodzony w Sztokholmie. Akcja rozgrywa się w Egipcie, ale większość zdjęć zrealizowano w Turcji. Opowiada on o brutalnej walce o wpływy na prestiżowym uniwersytecie islamu sunnickiego Al-Azhar w Kairze, po śmierci najwyższego duchowego przywódcy religijnego, Wielkiego Imama. Głównym bohaterem jest prostoduszny syn rybaka, który rozpoczęciu studiów zostaje wplątany w intrygę. Szwedzki kandydat do Oscara, nagrodzony za scenariusz w Cannes.
Reż. Tarik Saleh
Szwecja, Finlandia, Francja, Dania, 2022
Adam, chłopak z małej rybackiej wioski, przyjeżdża na prestiżowe stypendium do Kairu. Gdy staje się świadkiem tajemniczego zabójstwa kolegi, zostaje wplątany w śmiertelnie niebezpieczną intrygę. Zmuszony do współpracy, zgadza się przeniknąć do Bractwa Muzułmańskiego — jednej z najpotężniejszych organizacji islamu, która nie zawaha się przed niczym, żeby chronić swoje tajemnice. Aby przeżyć, Adam bardzo szybko będzie musiał opanować reguły gry niezwykle brutalnego świata, wkraczając na ścieżkę, z której nie ma już powrotu. Gęsty, mistrzowsko nawiązujący do wybitnych literackich klasyków gatunku thriller został za swoją fabułę uhonorowany w Cannes nagrodą za najlepszy scenariusz. Reżyser Tarik Saleh osadził akcję filmu w świecie, którego nikt wcześniej nie odważył się pokazać na ekranie. Prawdziwe oblicze Bractwa długo pozostawało tajemnicą. Mimo że działa od blisko wieku, nikomu z zewnątrz nie udawało się go całkowicie poznać. Dla Adama, młodego studenta, opanowanie reguł obcego świata to przede wszystkim kwestia życia i śmierci. W tej grze staje się mistrzem, przekraczając wszystkie granice. Adam w języku arabskim oznacza proroka wygnanego z raju.
Reż. Colm Bairéad
Irlandia, 2022, 94 minuty
Cicha dziewczyna przebojem wdarła się do tegorocznej piątki filmów nominowanych do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy. Przepiękny, nastrojowy, zrealizowany w irlandzkich plenerach debiut fabularny Colma Bairéada to opowieść o 12-letniej Cáit, która trafia do swoich krewnych na wsi. Dotąd zamknięta, nieco przygaszona dziewczyna zaczyna otwierać się na świat i zgłębiać tajemnice nowego domu. Nagrodzony na Berlinale film w niezwykły sposób kreuje atmosferę, magnetyzuje niedopowiedzeniem i wspaniałą pracą kamery. To ciepła, przejmująca, empatyczna opowieść o nieoczywistych więziach między dzieckiem i dorosłymi, a także o niewinności dzieciństwa. Prostota i poetyckość Cichej dziewczyny przywołują na myśl takie filmy jak Mała mama i Lato 1993.
Reż. Giuseppe Tornatore
Francja, Włochy, 1988, 123 minuty
Nagrodzony Oscarem i Złotym Globem obraz opowiada o magii kina, sile wspomnień i dorastaniu na Sycylii w cieniu srebrnego ekranu, który staje się oknem na świat dla małego Totò. Historia niełatwej przyjaźni dziecka i kinooperatora Alfredo ponad 30. lat temu podbiła serca widzów na całym świecie i weszła do kanonu kinematografii, zachwycając kolejne pokolenia kinomanów. „Cinema Paradiso” pozostaje do dziś najpiękniejszym „listem miłosnym do kina”, jaki kiedykolwiek spisano na taśmie filmowej. Ta ponadczasowa opowieść o przyjaźni, marzeniach, dorastaniu i wielkiej fascynacji X Muzą porwała serca widzów na całym świecie.
Reż. Giuseppe Tornatore
Francja, Włochy, 1988, 123 minuty
Nagrodzony Oscarem i Złotym Globem obraz opowiada o magii kina, sile wspomnień i dorastaniu na Sycylii w cieniu srebrnego ekranu, który staje się oknem na świat dla małego Totò. Historia niełatwej przyjaźni dziecka i kinooperatora Alfredo ponad 30. lat temu podbiła serca widzów na całym świecie i weszła do kanonu kinematografii, zachwycając kolejne pokolenia kinomanów. „Cinema Paradiso” pozostaje do dziś najpiękniejszym „listem miłosnym do kina”, jaki kiedykolwiek spisano na taśmie filmowej. Ta ponadczasowa opowieść o przyjaźni, marzeniach, dorastaniu i wielkiej fascynacji X Muzą porwała serca widzów na całym świecie.
Reż. Alex Garland
USA, Wielka Brytania, 2024, 109 minut
„Civil War” to napędzane adrenaliną i trzymające w napięciu kino akcji osadzone w niedalekiej przyszłości, kiedy podzielona Ameryka zmierza ku dziejowej katastrofie. Stany Zjednoczone balansują na krawędzi upadku. Skorumpowany prezydent wzywa obywateli do walki przeciwko „sojuszowi z Florydy i zachodnim siłom Teksasu i Kalifornii”. Fotografka wojenna Lee (Kirsten Dunst) wraz z grupą dziennikarzy próbuje dostać się do Waszyngtonu, będącego epicentrum dramatycznych wydarzeń, by przeprowadzić ostatni wywiad z prezydentem. W tej misji towarzyszy im ambitna, lecz niedoświadczona dziennikarka Jessie (Cailee Spaeny). Lee, mimo początkowej niechęci, zostaje jej mentorką. Garland stworzył nowy rodzaj amerykańskiego filmu wojennego: to nie jest tylko przerażająca wizja jutra, to również szczery do bólu obraz prawdziwej wojny.
reż. Clint Eastwood
USA 1995
Jeden z najsłynniejszych melodramatów ostatnich dekad. Fotograf National Geographic Robert Kincaid i gospodyni domowa z Iowa Francesca Johnson, nie spodziewją się, że ich życie nagle wywróci się do góry nogami. Oboje są w punktach swojego życia, w których nie oczekują od niego zbyt wiele. Jednak kilka dni po pierwszym spotkaniu nie chcą stracić miłości, która nieoczekiwanie pojawiła się na ich drodze. Clint Eastwood (także za kamerą) i Meryl Streep w adaptacji bestsellerowej książki Roberta Jamesa Walkera o miłości, wyborach i ich konsekwencjach. (NH)
Reż. Ken Scott
Francja, Kanada, 2024, 102 minut
Paryż, 1963 rok. Najmłodszy z sześciorga rodzeństwa Roland to chłopiec niepodobny do innych. Według lekarzy nigdy nie będzie chodził, ale jego nieugięta matka, Esther, stanowczo odmawia pogodzenia się z tym wyrokiem. Dzięki połączeniu niezachwianej wiary i wyjątkowej zdolności do zaprzeczania rzeczywistości postanawia stawić czoła (pozornie) nieprzezwyciężonym przeciwnościom.Jej ogromna odwaga i miłość, cięty język oraz zamiłowanie do żartowania i wiara w medycynę alternatywną torują drogę Rolandowi do cudownego życia, które jego matka dla niego wymarzyła.Bóg nie mógł być wszędzie, więc stworzył Esther.
Reż. Ken Scott
Francja, Kanada, 2024, 102 minut
Paryż, 1963 rok. Najmłodszy z sześciorga rodzeństwa Roland to chłopiec niepodobny do innych. Według lekarzy nigdy nie będzie chodził, ale jego nieugięta matka, Esther, stanowczo odmawia pogodzenia się z tym wyrokiem. Dzięki połączeniu niezachwianej wiary i wyjątkowej zdolności do zaprzeczania rzeczywistości postanawia stawić czoła (pozornie) nieprzezwyciężonym przeciwnościom.Jej ogromna odwaga i miłość, cięty język oraz zamiłowanie do żartowania i wiara w medycynę alternatywną torują drogę Rolandowi do cudownego życia, które jego matka dla niego wymarzyła.Bóg nie mógł być wszędzie, więc stworzył Esther.
Reż. Marc Forster
USA, 2023, 122 minuty
Ekranizacja światowego bestsellera „CUDOWNY CHŁOPAK” porwała 1,5-milionową widownię w każdym wieku, dostarczając nie tylko znakomitej rozrywki, ale także wielkich wzruszeń i okazji do przemyśleń. Jej kontynuacja to kolejna niezwykła opowieść o potrzebie akceptacji, odwadze, miłości i walce o przetrwanie. Minęło kilka lat od wydarzeń znanych z „Cudownego chłopaka”. Julian usunięty ze szkoły za niekoleżeńskie traktowanie małego Auggiego, próbuje odnaleźć się w liceum. Rozgoryczony, wściekły na cały świat, nie potrafi nawiązać kontaktu z rówieśnikami. Na życzliwość reaguje niechęcią. Nie umiejąc sobie poradzić z poczuciem winy izoluje się od szkolnej społeczności. Jego nieco ekscentryczna babcia wie jednak, że każdy zasługuje na drugą szansę. Postanawia podzielić się z Julienem poruszającą historią swojej młodości. Jej niezwykłe losy są dowodem na to, że ten kto ma w sercu odwagę, życzliwość i otwartość na drugiego człowieka potrafi dokonać rzeczy, o które sam by siebie nie podejrzewał. Czy ta niezwykła historia miłości i walki o przetrwanie odmieni Juliana?
