Archiwum filmów
Reżyseria: Philip Gelatt, Morgan Galen King
USA 2021
By skrócić rządy tyrana władającego potężną magią, kapłanka Tzod udaje się na szczyt śnieżnej góry, gdzie znajduje umierającego wartownika strzegącego mocy pradawnego kwiatu. Spotkanie przeradza się w epicką opowieść o stuleciach walki z chciwymi, bezlitosnymi tyranami, którzy wykorzystywali moc ognia, by władać nad światem.
Kręgosłup nocy to epicka opowieść o walce między światem natury a wspierającą go, rozwijającą się cywilizacją – i wspaniałe fantasy, które zachwyci każdego miłośnika gatunku. Philip Gelatt i Morgan Galen King tworzą opowieść, która pod względem skali i rozmachu dorównuje i Tolkienowi, i Sapkowskiemu – mimo że jest całkowicie oryginalna. Głównym bohaterom głosów użyczają natomiast takie gwiazdy jak Richard E. Grant, Lucy Lawless, Patton Oswalt czy Joe Manganiello.
Co być może jeszcze ciekawsze, Kręgosłup nocy powstawał przez siedem lat i jest jedną z nielicznych współczesnych animacji zrealizowanych za pomocą techniki rotoskopowej. Jeśli więc z wypiekami na twarzy oglądaliście kultowy Heavy Metal albo słynne, obrazoburcze animacje Ralpha Bakshiego Kot Fritz, Władca pierścieni, Heavy Traffic, to prawdopodobnie z miejsca zakochacie się w Kręgosłup nocy.
Reżyseria - Roger Michell
Wielka Brytania 2020
Oparta na niesłychanych, lecz prawdziwych wydarzeniach komedia o zwykłym człowieku, który, niczym Robin Hood, ośmieszył brytyjskie władze dokonując zuchwałej kradzieży pewnego arcydzieła w szczytnym celu.
Wielką Brytanią wstrząsa szokująca wiadomość o zuchwałym skoku na Galerię Narodową. Policja twierdzi, że za kradzieżą bezcennego portretu Księcia Wellingtona pędzla wielkiego Goyi, stoi prawdopodobnie potężna między¬narodowa szajka. Czytając te wiadomości skromny taksówkarz Kempton Bunton nie może powstrzymać śmiechu. Bezcenny Książę ukryty jest bowiem w jego własnej szafie w skromnym domu w Newcastle. Bunton lubi swoje proste życie, kocha żonę i synów, ale nie znosi wszelkiej niesprawiedliwości. Pod tym względem jest niepoprawnym idealistą, co nierzadko wpędza go w mniejsze lub większe kłopoty. Kradzież bezcennego obrazu to z pewnością jego największy życiowy wyskok, ale cel jak zawsze jest szlachetny. Kempton w anonimowych listach proponuje władzom zwrot dzieła, pod warunkiem wprowadzenia pewnych świadczeń na rzecz najbiedniejszych. Gdy policja wpadnie na jego trop, Robin Hood z Newcastle będzie musiał zmierzyć się z brytyjskim wymiarem sprawiedliwości oraz, co gorsze, z gniewem własnej żony.
Ta poetycka i wzruszająca opowieść powstała na podstawie oryginalnego scenariusza, nieżyjącego mistrza kina Ettore Scoli. Na ekran postanowił ją przenieść Sergio Castellitto, który wciela się też tu w główną rolę. Partneruje mu znakomita francuska aktorka Bérénice Bejo nominowana m.in. do Oscara za drugoplanową rolę w filmie „Artysta”.
Życie Vincenzo kręci się wokół miłości do książek oraz dotkniętej niepełnosprawnością córki Albertyny. Mężczyzna jest zgorzkniały, melancholijny i uważa, że już nic dobrego w życiu go nie spotka. Pewnego dnia do jego księgarni wpada Yolande. To żywiołowa, ekscentryczna, zabawna i piękna kobieta. Oczarowany jej życiową energią Vincenzo znów zaczyna odczuwać emocje, o których istnieniu już dawno zapomniał, odkrywając na nowo uroki życia.
Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 1997, 133 minuty
Zapierająca dech w piersiach „Księżniczka Mononoke" Hayao Miyazakiego przenosi widzów do świata leśnych stworzeń, demonów i magii. Wojownik o imieniu Ashitaka broni swej wioski przed złym potworem. Choć zwycięża, radość jego jest krótka. Potwór podczas walki rzucił na niego klątwę, z której oczyścić go może tylko legendarny bóg zwierząt. Ashitaka rusza na jego poszukiwania. Wkrótce staje w środku konfliktu pomiędzy cywilizacją i mitycznymi siłami natury, które zagrożone przez człowieka wypowiedziały mu wojnę. Po stronie dzikiej natury stoi wychowana przez białą wilczycę księżniczka Mononoke. Walczy ona z władczynią potężnej osady, której działalność zagraża egzystencji zwierząt w dzikich lasach. Ashitaka musi opowiedzieć się za jedną ze stron. Porywająca wizualnie „Księżniczka Mononoke" to mistrzowska opowieść o starciu cywilizacji z siłami przyrody, będąca jednym z czołowych osiągnieć współczesnej animacji.
scenariusz: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
Baśń dla dorosłych, której akcja rozgrywa się u szczytu zimnej wojny, w Stanach Zjednoczonych około roku 1962. Elisa (nominowana do Oscara Sally Hawkins) wiedzie monotonną, samotną egzystencję, a całą noc pracuje w pilnie strzeżonym, sekretnym laboratorium rządowym. Jej życie zmienia się na zawsze, gdy wraz z koleżanką z pracy, Zeldą (nagrodzona Oscarem Octavia Spencer), odkrywa, że w laboratorium przeprowadzany jest otoczony ścisłą tajemnicą eksperyment, który zaważyć może na przyszłych losach świata.
Reż. Xawery Żuławski
Polska, 2024, 139 minut
Dziesięć lat po premierze „Bogów”, siedem po „Sztuce kochania. Historii Michaliny Wisłockiej” producenci Watchout Studio domykają trylogię filmowych biografii produkcją „Kulej. Dwie strony medalu”. „Kulej. Dwie strony medalu” koncentruje się na okresie między 1964 a 1968 r., kiedy Jerzy Kulej zdobył złoto na igrzyskach olimpijskich w Tokio, by następnie powtórzyć ten wyczyn w Meksyku. To wielowymiarowa historia sportowca, jego triumfów na ringu, kolorytu epoki, ale także opowieść o burzliwych losach małżeństwa Kulejów, w którym wielka miłość była wystawiona na próbę radzenia sobie z wielkim sukcesem. FILM REALIZOWANY W POLSCE ZE WSPARCIEM FINANSOWYM NA PODSTAWIE USTAWY O FINANSOWYM WSPIERANIU PRODUKCJI AUDIOWIZUALNEJ, PRZYZNANYM PRZEZ POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ ZE ŚRODKÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO.
(wikipedia)
Organiser: United Films Europa
Reż. Paolo Cognetti
Włochy, Belgia, 2024, 80 minut
Debiut filmowy Paolo Cognettiego, który po sukcesie ekranizacji swojej książki „Osiem gór”, dokumentuje ludzi, którzy żyją z dala od zgiełku dolin, dookoła rozległej góry Monte Rosa. Debiut filmowy Paolo Cognettiego, który po sukcesie ekranizacji swojej książki „Osiem gór”, dokumentuje ludzi, którzy żyją z dala od zgiełku dolin, dookoła rozległej góry Monte Rosa, między Piemontem, doliną Aosty i Szwajcarią. Wszystko zaczęło się od suszy, która nawiedziła miejscowość Estoul, położoną na wysokości 1700 m, n.p.m, w której kiedyś mieszkał. To nie jest film o tym, jak ocalić góry, ale o tym, jak góry mogą ocalić nas. Reżyser wędruje po nich wraz ze swoim wiernym psem Lakim. W schroniskach rozmawia z ludźmi, którzy wybrali życie na wysokościach. Melancholia nadchodzącej jesieni i samotność wśród nieprzejednanych skał tworzą klimat tych miejsc. Marta Squinobal prowadzi jedyne w całych Alpach wegańskie schronisko. Pracuje z Szerpą Sete Tamangiem i przyjmuje tych, którzy chcą tu – na wysokości 3585 m n.p.m – spojrzeć na nowo w głąb siebie. O zmianach, które nadchodzą, nawet tu nikt nie mówi wprost. „Gdy natura będzie miała nas dość, po prostu nas wyrzuci i nie obejrzy się za siebie” – tłumaczy instruktorka medytacji. Piękno Alp niezmącone jest tu turystyką masową, historia, którą przedstawia Cognetti, otwiera się przed nami w ciszy.
Kategoria wiekowa: bez ograniczeń
Reżyseria nadzorująca: Marta Stróżycka
Kraj i rok produkcji: Polska, 2023
Czas trwania: 45 min
Wersja językowa: dubbing
Seria o przygodach Kici Koci to bestsellerowa seria książek wydawnictwa Media Rodzina. Wydawca pieczołowicie dba o to, aby na polskim rynku wydawniczym nie zabrało wartościowych i zabawnych pozycji dla młodych oraz najmłodszych czytelników oraz ich opiekunów. Z kolei polskie studio animacji EGoFILM, które zrealizowało adaptację Kici Koci, koncentruje się na nowatorskich projektach, produkcjach filmowych dla najmłodszych widzów. To właśnie dzięki temu polskiemu producentowi ulubionych bohaterów możemy oglądać w kinach.
Historie przedstawiane w „Kicia Kocia mówi: Dzień dobry!” odzwierciedlają dziecięcą codzienność oraz ukazują pełen ciepła i radości świat. Nie zabraknie wielu wyzwań, którym postaci stawiają czoło! Codzienne czynności, takie jak: mycie się, gotowanie, jazda pociągiem, radzenie sobie z chorobą czy zawieranie przyjaźni pomagają najmłodszym oswajać się z nowymi, czasami niełatwymi emocjami.
Odcinki Kici Koci, które zobaczymy w trakcie seansów:
Kicia Kocia mówi: Dzień dobry! – reż. Anna Błaszczyk
Kicia Kocia zostaje policjantką – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia i witaminowe przyjęcie – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia poznaje strażaka – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia w kosmosie – reż. Marta Stróżycka
Kicia Kocia nie chcę się tak bawić – reż. Jacek Rokosz
Kicia Kocia zakłada zespół muzyczny – reż Marta Stróżycka
reż. George Miller
Australia 1979
95 minut
Max, policjant drogówki, naraża się gangowi motocyklowemu. Gdy bandyci zaczynają prześladować jego rodzinę, wypowiada im walkę na śmierć i życie.
reż. Robert Zemeckis
USA, 1985
118 minut
W 1985 roku dr Emmett Brown buduje wehikuł czasu. Jego przyjaciel Marty McFly przenosi się w lata 50. i niechcący przeszkadza w poznaniu się swoim rodzicom.
reż. Richard C. Sarafian
USA 1971
97 minut
Pracownik firmy przewozowej zakłada się, że dostarczy samochód z Kolorado do Kalifornii w mniej niż piętnaście godzin.
Joe, Patrick i Biaggio skończyli już 15 lat i mają dość słuchania rodziców. Tego lata chcą spróbować wszystkiego, wziąć życie w swoje ręce i stać się mężczyznami. We trzech uciekają do lasu, budują dom i żyją jak królowie. Przynajmniej taki był plan… Wszystko komplikuje się, kiedy w leśnym domu pojawia się piękna Kelly, wspólny obiekt westchnień Joe i Patricka.
Laura wciąż wierzy, że któregoś dnia spotka swojego „księcia z bajki”. Ma już jednak 24 lata i w jej życiu nic się nie zmienia. Wtedy na jednej z imprez spotyka tajemniczego Sandro.
Reżyseria: Stanley Kubrick
USA / Wielka Brytania 1980
Zmagający się z alkoholizmem i kończący pisać sztukę pisarz Jack Torrance (Jack Nicholson) przyjmuje posadę posezonowego stróża w hotelu w górach Kolorado. Jedynymi mieszkańcami labiryntu korytarzy i pokoi są Torrance z żoną Wendy i synkiem Dannym. Pięcioletni chłopczyk, obdarzony darem dostrzegania zjawisk nadnaturalnych, odnajduje po „tamtej stronie” swego rówieśnika Tony’ego. Nie tylko on odczuwa działanie tajemniczej, złej siły.
Legendarna ekranizacja bestsellerowej powieści Stephena Kinga autorstwa Stanleya Kubricka. Jeden z najbardziej przerażających filmów w historii gatunku z niezapomnianą kreacją Jacka Nicholsona w roli pisarza stopniowo pogrążającego się w mrokach szaleństwa. Sam Stephen King nie docenił ekranizacji Kubricka, uważając że reżyser dokonał zbyt dalekich modyfikacji literackiego
Reż. Jean-Pierre Jeunet
Francja, Niemcy, 2001, 120 minut
Amelia mieszka w Paryżu, ale tak naprawdę żyje w świecie własnych drobnych rytuałów, wyobraźni i misternych intryg. Pracuje jako kelnerka w kawiarni na Montmartre, wynajmuje małe mieszkanie i raczej nie szuka przygód — choć być może podświadomie czeka na coś, co odmieni jej codzienność. Wszystko zmienia się, gdy w skrytce swojego mieszkania odkrywa pudełko z dziecięcymi skarbami dawnego lokatora. Gdy potajemnie oddaje je właścicielowi, nie tylko odmienia jego życie — lecz także uruchamia ciąg zdarzeń, który zmieni również jej własne.
Od tej chwili Amelia postanawia uczynić świat wokół siebie lepszym miejscem. Z cichą determinacją poprawia nastrój przechodniom, sąsiadom i współpracownikom, wymyślając niecodzienne sposoby na sprawienie im radości. Kradnie ojcu ogrodowego krasnala, by wysyłać mu zdjęcia figurki z najdalszych zakątków świata. Pomaga sąsiadowi-artystowi przełamać rutynę. I powoli, bardzo powoli, zaczyna mierzyć się z własną samotnością… A kiedy poznaje równie osobliwego i nieśmiałego Nino (Mathieu Kassovitz), pojawia się szansa, że wreszcie przestanie chować się przed życiem.
"Amelia" to film, który nie sposób pomylić z żadnym innym. Jean-Pierre Jeunet — twórca takich dzieł jak Delicatessen czy Miasto zaginionych dzieci — stworzył baśniową, pełną ciepła i wizualnej magii opowieść o miłości, przypadkach i małych gestach, które mają wielką moc. Charakterystyczna paleta barw, surrealistyczne poczucie humoru, nastrojowa muzyka Yanna Tiersena i wybitna rola debiutującej na szeroką skalę Audrey Tautou — to wszystko uczyniło Amelię jednym z najbardziej kultowych filmów przełomu wieków.
Film zdobył 4 Cezary, 2 nagrody BAFTA, Nagrodę Publiczności Europejskiej Akademii Filmowej i serca widzów na całym świecie. W samej Francji obejrzało go ponad 7 milionów osób. A Audrey Tautou z dnia na dzień stała się nowym symbolem kina francuskiego — nieśmiałą dziewczyną z Montmartre, która uczy się, że czasem warto odważyć się na krok w stronę szczęścia.
Jeśli jeszcze nie znasz Amelii Poulain — czas najwyższy. A jeśli znasz — wróć do tego filmu, jak do dobrze znanej piosenki, która za każdym razem brzmi trochę inaczej, ale zawsze porusza serce.
Reż. Robert Zemeckis
USA, 1994, 142 minuty
W tym nagrodzonym Oscarem filmie Forrest Gump, łagodna dusza urodzona w małym miasteczku w Alabamie, przeżywa jedno niezapomniane doświadczenie po drugim, przechodząc przez panoramę amerykańskiej historii od lat 50. do dziś. Przez całe życie wspiera go miłość do Jenny, przyjaciółki z dzieciństwa, z którą dzieli wspomnienia z całego życia. Na podstawie powieści Winstona Grooma.
Reż. Quentin Tarantino
USA, 1994, 154 minuty
Tytuł wywodzi się od amerykańskiej nazwy taniej literatury – powieści i komiksów – wydawanych w masowych nakładach. Quentin Tarantino i jego współscenarzysta Roger Avary połączyli kilka wątków podobnych opowieści – oscylujących od thrillera do melodramatu i od komedii do klasycznego filmu noir – w mozaikę kilkunastu historii, powielających wątki i motywy charakterystyczne dla tego typu prozy. Wśród kilkunastu bohaterów znaleźli się między innymi dwaj płatni mordercy pracujący na zlecenie potężnego gangstera, człowiek zajmujący się zacieraniem śladów zbrodni, znudzona żona gangstera nadużywająca narkotyków, bokser, któremu mafia zleciła przegranie walki, a który nie dotrzymał warunków umowy, drobni przestępcy i dilerzy narkotykowi. Sytuacje inspirowane literaturą i filmem, po wielkokroć wcześniej powielane, w tym zestawieniu nabierają świeżości i nowych znaczeń.
Historia małej zebry, która urodziła się bez połowy pasków na ciele. Odtrącony przez rodzinne stado, Kumba wyrusza na poszukiwanie magicznego źródła, w którym - jak stara głosi legenda - pierwsze zebry zyskały swoje pasy.
Historia małej zebry, która urodziła się bez połowy pasków na ciele. Odtrącony przez rodzinne stado, Kumba wyrusza na poszukiwanie magicznego źródła, w którym - jak stara głosi legenda - pierwsze zebry zyskały swoje pasy.
reż. Wes Anderson
Niemcy, USA 2021
Nominowany do Oscara wizjoner kina, Wes Anderson, w filmie "Kurier Francuski" przenosi na ekran zbiór opowiadań publikowanych w amerykańskim magazynie ukazującym się w fikcyjnym dwudziestowiecznym mieście we Francji. Po śmierci Arthura Howitzera Juniora, pochodzącego z Kansas, cenionego redaktora popularnego amerykańskiego magazynu "Kurier Francuski", z siedzibą w Ennui-sur-Blasé we Francji, zespół redakcyjny zbiera się w celu napisania nekrologu. Wspomnienia o Howitzerze składają się na cztery opowieści: "Reporter na rowerze" opisujący podejrzane dzielnice miasta; "Konkretne arcydzieło" o niepoczytalnym malarzu, jego strażniczce i muzie oraz pazernych marszandach; "Poprawki do manifestu" dokumentujące miłość i śmierć na barykadach podczas buntu studenckiego oraz "Prywatna jadalnia komisarza" – pełna napięcia historia o narkotykach, porwaniach i wyrafinowanej kuchni.
To będzie niepowtarzalny koncert, w którym światowej sławy kwartet wokalny znów zaśpiewa razem. Na scenie spotkają się Jean - ekscentryczna diva, jej pierwszy mąż – Redgie, lubieżny Wilfred oraz czwarty członek zespołu – roztrzepana Cecily, przedmiot pożądania Wilfreda. Tego wieczoru wyjdą na jaw ich grzeszne sekrety.
Czy znasz współcześnie żyjące poetki? Komu potrzebna jest poezja? Czy poezja pisana przez kobiety nieheteronormatywne pokazuje inny punkt widzenia?
Te i inne pytania stawiam sobie przed realizacją tego filmu, który jest wynikiem poszukiwań artystycznych od 2009 roku w ramach działań Damskiego Tandemu Twórczego (DTT). Poetki nieheteronormatywne bliżej poznałam podczas pierwszej edycji O’LESS Festiwalu, organizowanego przez DTT. Okazało się wtedy, jak wiele jest kobiet piszących poezję.
Reż. Alice Rohrwacher
Włochy, Francja, Szwajcaria, 2023, 130 minut
Nowa produkcja nominowanej do Oscara Alice Rohrwacher to romantyczna opowieść o poszukiwaniu spełnienia, gdzie przeszłość i teraźniejszość wzajemnie się dopełniają. Kolejna w dorobku włoskiej reżyserki pełna oryginalnych bohaterów, lokalnego folkloru oraz niezwykłych krajobrazów piękna filmowa baśń. W rolach głównych Josh O’Connor, Isabella Rossellini oraz Alba Rohrwacher. Każdy ponoć ma swoją Chimerę. Coś, o czym marzy, ale nie może tego zdobyć. Dla grupy drobnych złodziejaszków rabujących okoliczne groby i handlujących archeologicznymi znaleziskami to chęć szybkiego wzbogacenia się. Oznaczałaby ona wybawienie od dalszej pracy. Arthurowi (Josh O’Connor) z kolei przypomina Beniaminę. Kobietę, którą kochał i stracił. Mężczyzna łatwo się jednak nie poddaje i postanawia rzucić wyzwanie niemożliwemu. Nawet jeżeli oznaczałoby to błąkanie się po mitycznych zaświatach. W poszukiwaniu legendarnych zakopanych drzwi, pozwalających przekroczyć mu próg innej rzeczywistości, Arthur łączy siły z rabusiami. Oferuje im swój talent do wskazywania miejsc, gdzie znajdują się starożytne skarby, w zamian za to, że będą dla niego przekopywać okolicę. Tak rozpoczyna się niezwykła, pełna magii podróż w nieznane…
Mistrz rumuńskiej Nowej Fali zabiera nas więc na wakacje od powagi, i to nie byle gdzie, bo na Gomerę, jedną z Wysp Kanaryjskich. To tu przypływa skorumpowany, ponury gliniarz z Bukaresztu (Vlad Ivanov), by nauczyć się sekretnego lokalnego języka gwizdów, el silbo. Dzięki niemu Cristi może dogadywać się z mafią i planować porwanie, gwiżdżąc na policyjne podsłuchy. Nauczycielami Rumuna zostają tutejszy gangster i tajemnicza, ciemnowłosa femme fatale (Catrinel Marlon), której nie mogło zabraknąć w opowieści mistrzowsko doprawiającej mieszankę kryminału, komedii, heist movie i westernu garścią błyskotliwych nawiązań do filmów noir. Zresztą to właśnie kobiety pociągają za sznurki tej nietypowej opowieści o policjantach i złodziejach.
„La Gomera” sprytnie buduje komedię o cynicznym policjancie uwikłanym w podwójną (czy tylko?) grę, używając do tego licznych nawiązań. A przy tym kojarzący się z serią „Ocean’s”, brawurowo żonglujący cytatami z arcydzieł Hitchcocka, Hawksa i Forda; odsyłający do „Gildy” z Ritą Hayworth, ale i słynnych obrazów Edwarda Hoppera; film Porumboiu jest pochwałą własnego języka. Takiego, którym można opowiadać o świecie bez uciekania się do klisz, i w którym humor obnaża dętą powagę wszelkich struktur i instytucji – czy będzie to przywiązana do rytuałów mafia, uzależniona od biurokracji policja, czy ślepo powielające gatunkowe przykazania Hollywood.
Reż. Damien Chazelle
USA, Hongkong, 2016, 126 minut
Mia jest początkującą aktorką, która w oczekiwaniu na szansę pracuje jako kelnerka. Sebastian to muzyk jazzowy, który zamiast nagrywać płyty, gra do kotleta w podrzędnej knajpce. Gdy drogi tych dwojga przetną się, połączy ich wspólne pragnienie, by zacząć wreszcie robić to co kochają. Miłość dodaje im sił, ale gdy kariery zaczynają się wreszcie układać, coraz mniej jest czasu i sił dla siebie nawzajem. Czy uda im się ocalić uczucie, nie rezygnując z marzeń?
scenariusz: Greta Gerwig
Christine „Lady Bird” McPherson ze wszystkich swych młodzieńczych sił sprzeciwia się matce. Kobiecie silnej, wyrazistej o jasno sprecyzowanych poglądach, pracującej bez wytchnienia jako pielęgniarka po tym, jak jej mąż stracił pracę. Warto wspomnieć, że bunt tytułowej Lady Bird to tak naprawdę walka z samą sobą, bowiem niezależność nastolatki jest lustrzanym odbiciem charakteru matki.
Reż. Hanno Olderdissen
Niemcy, 2023
Przed wami pełna zagadek, akcji i emocji kontynuacja przygód najwierniejszego psa świata. Poprzednią część, opartą na motywach bestsellerowej książki Erica Knighta, zatytułowaną „Lassie, wróć!”, zobaczyło w polskich kinach ponad 300 000 widzów. Tym razem uwielbiany przez wszystkich owczarek szkocki długowłosy (czyli rasa znana również pod nazwą „collie”) wraz ze swoim ukochanym opiekunem wyruszą na poszukiwanie zaginionego czworonoga. Nie będzie tu miejsca na uganianie się za własnym ogonem. Szykuje się niezwalniająca tempa przygoda dla całej rodziny bez względu na wiek! Rozpoczynają się letnie wakacje! W tym roku Flo nie chce się jednak rozstawać z ukochanym psem Lassie. Zamiast spędzić wczasy na Gran Canarii z rodzicami, chłopiec i jego kudłaty towarzysz wyruszają wraz z przyjacielem rodziny Gerhardem w podróż na farmę ciotki Flo. Kobieta mieszka tam ze swoimi dziećmi i sunią rasy Jack Russell Terrier. Kiedy Flo i nowi znajomi dowiadują się o znikających w wiosce psach postanawiają się tym zainteresować. Prawdziwe zmartwienie przychodzi, gdy tracą z oczu Lassie i ukochaną suczkę cioci. Okazuje się, że ktoś włamał się do domu i porwał małego czworonoga! Trójka przyjaciół wraz ze szczęśliwie znalezioną Lassie wyrusza na poszukiwanie złodziei i ratunek małego pieska.
Reż. Radivoje Andrić
Serbia, Chorwacja, Bułgaria, Słowacja, 2022
Historia rodzinna widziana oczami dwunastoletniej dziewczyny. Widz śledzi odkrywanie szczególnie interesującego momentu życia, kiedy dzieciństwo dobiega końca i zaczynają się nowe, ekscytujące czasy. Lato, kiedy nauczyłam się latać to czuła opowieść o dorastaniu i pojednaniu. Pozornie nudne wakacje na idyllicznej wyspie na Morzu Śródziemnym, z dwiema starszymi paniami, zamieniają się w doświadczenie zmieniające życie 12-letniej Sofii, która przeżywa swoje pierwsze zauroczenie i pierwszy pocałunek. Ponowne spotkanie ze zwariowaną rodziną okazuje się momentem docenienia wartości związanych z więzami rodzinnymi i tradycją.
Pozornie nudne wakacje na idyllicznej wyspie na Morzu Śródziemnym, z dwiema starszymi paniami, zamieniają się w doświadczenie zmieniające życie 12-letniej Sofii, która przeżywa swoje pierwsze zauroczenie i pierwszy pocałunek. Ponowne spotkanie ze zwariowaną rodziną okazuje się momentem docenienia wartości związanych z więzami rodzinnymi i tradycją.
Reż. Isaiah Saxon
USA, 2025, 96 minut
Ten przywodzący na myśl klasykę przygodowych produkcji fantasy jak „E.T.” czy „Niekończąca się opowieść” film, został napisany i wyreżyserowany przez Isaiaha Saxona. Pracował on przy stworzeniu wielu niesamowitych teledysków, w tym baśniowego klipu do piosenki „Wanderlust” popularnej islandzkiej wokalistki Björk. W odległej wiosce na wyspie Karpatia mieszka młoda, skryta dziewczyna o imieniu Yuri. W jej okolicy panuje przekonanie, że w leżących nieopodal lasach kryją się niebezpieczne mityczne stworzenia znane jako Ochi. W obawie przed nimi, mieszkańców przestrzega się przed wychodzeniem z domu po zmroku. Kiedy jednak pewnego dnia dziewczyna znajduje oderwane od swojej rodziny i zagubione małe Ochi, bez zastanowienia postanawia mu pomóc. Między tą dwójką nawiązuje się nieprawdopodobna więź i wspólnie wyruszają w pełną przygód i niebezpieczeństw podróż do serca lasu, aby sprowadzić małą istotę do jej prawdziwego domu.
Leonardo da Vinci. Noc w Luwrze, zgodnie z intencją wystawy, stawia w centrum malarstwo; z uwagą bada znaczenie tej dyscypliny dla twórczych działań i odkryć Leonarda, w zajmujący sposób analizuje jego techniki malarskie i praktyki artystyczne.
Ponieważ wystawa cieszyła się szaloną popularnością, zdjęcia realizowano w nocy, co pozwoliło stworzyć kameralną, intymną wręcz atmosferę, tak cenną dla kontemplacji dzieł.
Leonardo da Vinci to bez wątpienia najbardziej znany artysta, teoretyk sztuki, pisarz, architekt i uczony wszech czasów. Jego geniuszowi poświęcono już niezliczone ilości dokumentów, programów telewizyjnych, reportaży i filmów fabularnych. Nadal jednak nie zbadano wystarczająco dokładnie najważniejszego elementu, który składa się na fenomen Leonarda – jego sztuki.
Phil Grabsky już po raz drugi zajmuje się Leonardem. Jego pierwszy film z 2011 roku (inaugurujący cykl „Exhibition on Screen” jego pomysłu) omawiał tylko dzieła artysty z okresu mediolańskiego. Teraz widzowie zobaczą „Monę Lisę”, „Ostatnią Wieczerzę”, „Damę z łasiczką” i wszystkie inne ocalałe dzieła. Niektóre z nich nigdy przedtem nie były prezentowane szerokiej publiczności. Część została niedawno poddana renowacji.
Film „Leonardo. Dzieła wszystkie” skupia się również na życiu Leonarda, jego wynalazkach, umiejętnościach rzeźbiarskich, militarnym doświadczeniu i talencie do polityki. To dokument, który w pełni przedstawia jego historię. Zdjęcia realizowano na całym świecie, również w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Reż. Jim Capobianco, Pierre-Luc Granjon Francja,
USA, Irlandia, Luksemburg, 2023, 100 minut, polski dubbing
Przepiękna, lalkowa animacja poklatkowa, nawiązująca do życia szesnastowiecznego odkrywcy Leonarda da Vinci. Forma opowieści jest minimalistyczna, a zarazem bardzo interesująca dla młodego widza. Nie bombarduje go atrakcjami i nie przebodźcowuje, lecz w spokojny i przyjazny sposób opowiada o końcowym etapie kariery słynnego wynalazcy i artysty. Film oparty jest na prawdziwych dziełach mistrza – szkicach i rysunkach – co dodaje mu autentyczności. Głównego bohatera poznajemy u kresu życia, jednak mimo dojrzałego wieku, Leonardo nie rezygnuje z dziecięcej ciekawości i zadawania przenikliwych pytań. Nie boi się popełniania błędów i podejmowania eksperymentalnych przedsięwzięć. Zwłaszcza, że przyszło mu istnieć w czasach, gdy dominujący dogmat religijny ścierał się z wiedzą i prawdą, bo nie traktował ich jako mechanizmy tłumaczące relacje między człowiekiem a otaczającym go światem. Postać Leonarda pokazuje, że pomimo niesprzyjających okoliczności nie powinniśmy rezygnować z naszych marzeń, a wytrwałość i dążenie raz wybraną drogą przybliża nas do odkrywania nowych przestrzeni w poznawaniu samego siebie, drugiego człowieka i sensu życia. Główny bohater jest uosobieniem cech prawdziwego naukowca, który mimo przeciwności nie poddaje się i wciąż dąży do zwiększenia swojej wiedzy o świecie. Leonardo. Odkrywca to fantastyczna pozycja dla nauczycieli, która przekonuje, że nauka jest super! Film może stać się inspiracją do przeprowadzania własnych badań czy eksperymentów. Pokazuje, że nauka i wiedza nie są nudnymi kategoriami szkolnymi, lecz pobudzają kreatywność, poszerzają światopogląd i mogą stać się prawdziwą pasją.
Reżyseria: Paul Thomas Anderson
Produkcja: USA, 2021
Po obejrzeniu tego trailera niewątpliwie uśmiech na Waszej twarzy zagości od uch a do ucha:) „Licorice Pizza” to najnowszy film wybitnego Paula Thomasa Andersona, reżysera takich produkcji jak „"Magnolia", Nić widmo”, „Boogie Nights” "Aż poleje się krew" czy „Mistrz”. Historia toczy się na początku lat siedemdziesiątych w dobie wolności, eklektycznej mody i rewolucyjnej muzyki. Ukazane z ogromną czułością i sentymentem do epoki, szczenięce zauroczenie dorastających w Los Angeles Alany i Gary’ego rozwija się na tle powstawania pierwszych filmowych mega produkcji w Fabryce Snów i wielkich przemian kulturowych czasu wolnej miłości. Oprócz debiutujących Alany Haim i Coopera Hoffmana (syna nieodżałowanego Philipa Seymoura Hoffmana) w filmie występują również: Bradley Cooper, Sean Penn, Tom Waits, John C. Reilly, Maya Rudolph i inni.
