W ogrodzie artysty malarza. Amerykański impresjonizm” z Florence Griswold Museum w Old Lyme (Connecticut) – Wystawa na ekranie, 13.05, godz. 15:00
Harmonogram projekcji:
Wszystkie pokazy w soboty o godz. 15:00
18.03 – dodatkowy seans Osobliwy świat Hieronymusa Boscha
25.03 – Goya. Widzenie ciała i krwi – z The National Gallery w Londynie
8.04 – Renoir poważany i znieważany – z The Barnes Foundation w Filadelfii
22.04 – Ja, Claude Monet
13.05 – W ogrodzie artysty malarza. Amerykański impresjonizm – z Florence Griswold Museum w Old Lyme
27.05 – Portrety ówczesnych ogrodów. Od Moneta do Matisse’a – z The Royal Academy of Arts w Londynie
17.06 – Michał Anioł: Miłość i śmierć
W ogrodzie artysty malarza. Amerykański impresjonizm z Florence Griswold Museum w Old Lyme (Connecticut)
Podążając za tematyką poruszoną w filmie „Portrety ówczesnych ogrodów: od Moneta do Matisse’a” prezentowanego w trzecim sezonie cyklu „Wystawa na ekranie”, Phil Grabsky prezentuje swój nowy film osnuty wokół niezwykle popularnej wystawy „Ogród artysty: Impresjonizm amerykański i ruch ogrodów” koncentrującej się na latach 1887-1920 w Florence Griswold Muzeum w stanie Connecticut, powszechnie uważanym za kolebkę amerykańskiego impresjonizmu.
Impresjonizm amerykański wiąże swoje początki z inspiracją twórczością francuskich artystów, jak Renoir i Monet, ale później stworzył własny styl i wytyczył własną ścieżkę. W ciągu trzydziestu lat stał się nie tylko ukochanym stylem malarskim Amerykanów, ale także wiele opowiedział o mieszkańcach Ameryki jako narodzie. Historia amerykańskiego impresjonizmu jest ściśle związana z miłością do ogrodów i chęcią zachowania piękna przyrody w szybko urbanizującym się kraju. W tym celu powstało wiele kół i stowarzyszeń zajmujących się pielęgnacją przyrody i zakładaniem ogrodów. Filmowa podróż do pracowni, sal muzealnych, ogrodów i zabytkowych miejsc w całej wschodniej części Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Francji to prawdziwa uczta dla oczu.
Osobliwy świat Hieronymusa Boscha
Film powstał podczas niezwykłej, absolutnie wyjątkowej wystawy, dzięki której w jednym miejscu, rodzinnym mieście Boscha w Holandii, zgromadzono praktycznie wszystkie jego najważniejsze obrazy i rysunki, rozsiane na co dzień na całym świecie. Tę olbrzymią ekspozycję odwiedziło prawie pół miliona zwiedzających dziwiąc się ekscentrycznym wizjom Boscha. Film Grabsky’ego zadaje pytanie kim był Hieronymus Bosch? Dlaczego jego dziwne i fantastyczne obrazy stały się tak popularne? Jak twórczość tego niderlandzkiego malarza łączy sztukę średniowieczną i świat renesansowy? Skąd wreszcie czerpał inspirację, skąd mogły się wziąć jego niekonwencjonalne i ponadczasowe, pełne skomplikowanej symboliki, wizje?
Goya. Widzenie ciała i krwi z The National Gallery w Londynie
Francisco Goya jest bez wątpienia najbardziej znanym artystą hiszpańskim, uważanym za jednego z ojców sztuki nowoczesnej. Był nie tylko genialnym obserwatorem codzienności i burzliwej przeszłości Hiszpanii, ale także utalentowanym portrecistą i komentatorem życia społecznego. Goya wyniósł sztukę portretu na nowe wyżyny. Jego geniusz wyczerpująco zaprezentowała przekrojowa wystawa w The National Gallery w Londynie. Film wykorzystuje to wydarzenie, aby spojrzeć w głąb bogatego życia Goi. Odmalowuje je zarówno dzięki przeglądowi unikatowych dzieł mistrza zgromadzonych na wystawie, jak i dzięki lekturze jego listów, i malowniczym zdjęciom z miejsc związanych z jego życiem.
Pod wpływem Rembrandta i Velázqueza Goya stworzył nowy realizm, który nie schlebiał i nie bał się pokazywać, co artysta zaobserwował, tak pod względem fizycznym, jak i emocjonalnym. Mimo to artysta był sowicie opłacany i wynagradzany przez najpotężniejsze osoby w państwie, uważające za wyznacznik prestiżu bycie malowanymi przez najlepszego artystę swoich czasów. Rodzina królewska, arystokraci, politycy i bliscy przyjaciele – wszyscy byli poddawani przez artystę jego nowoczesnej metodzie, pozwalającej uchwycić szybkie zmiany gestu i emocji. Siła wizji Goi i jego techniczna maestria uczyniły go jednym z najbardziej podziwianych i szanowanych artystów epoki, również w gronie współczesnych mu artystów.
Renoir poważany i znieważany z The Barnes Foundation w Filadelfii
Auguste Renoir stał się znanym i lubianym malarzem dzięki swoim impresjonistycznym obrazom przedstawiającym Paryż. Do dziś płótna te należą do najsłynniejszych na świecie. Renoir jednak znudził się malowaniem w tym stylu i postanowił zmienić kurs. Ten niezwykły film – oparty na wyjątkowej kolekcji 181 dzieł Renoira zgromadzonych przez Barnes Foundation w Filadelfii – analizuje nowy kierunek w twórczości artysty i zastanawia się, dlaczego aż do dziś wywołuje takie skrajne reakcje. Niektórzy twierdzą, że późniejsze prace Renoira są dla nich niezrozumiałe i odpychające, ale inni twierdzą, że właśnie te obrazy ich uwiodły. Co może być zaskoczeniem dla części widzów, to że wśród wielu artystów, którzy w nowych dziełach Renoira szukali inspiracji i znaleźli się wyraźnie pod silnym ich wpływem byli też w początkach swej kariery dwaj giganci XX wieku – Picasso i Matisse. Film jest nie tylko świeżą i nową biografią mistrza malarstwa, ale także rzadko opowiadaną historią, która przedstawia Renoira jako istotny łącznik między starym a nowym w sztuce europejskiej
Ja, Claude Monet
Wielokrotnie nagradzany reżyser-dokumentalista Phil Grabsky opowiada nieznaną historię życia i twórczości swego ulubionego malarza – Claude’a Moneta. Korzystając z prywatnych listów i innych pism artysty film „Ja, Claude Monet” ukazuje nowe spojrzenie na człowieka, który nie tylko namalował obraz, który dał początek impresjonizmowi w malarstwie (pod tytułem „Impresja, wschód słońca”), ale który był prawdopodobnie najbardziej wpływowym i znanym malarzem XIX i początku XX wieku. Mimo to, a może właśnie dlatego, w prawdziwym życiu, ukrytym za jego prześwietlonymi słońcem płótnami, Monet często cierpiał z powodu poczucia osamotnienia, depresji, a nawet miewał myśli samobójcze. Dzięki temu dokumentowi mamy szansę wniknąć w tajemnice dzieła artysty, który jak żaden naznaczył i przekształcił sztukę zachodnią.
Portrety ówczesnych ogrodów. Od Moneta do Matisse’a z The Royal Academy of Arts w Londynie
Claude Monet był zapalonym ogrodnikiem i prawdopodobnie najważniejszym malarzem ogrodów w historii sztuki, ale nie był jedyny. Wielcy artyści, jak Van Gogh, Bonnard, Sorolli, Sargent, Pissarro i Matisse także traktowali ogród jako jeden z ważniejszych tematów swojej twórczości. Dzieła tych wielkich artystów, a także wielu innych znanych malarzy, znalazły się na wyjątkowej i innowacyjnej wystawie w The Royal Academy of Arts w Londynie.
To idealny film dla miłośników malarstwa i ogrodów jednocześnie. Kamera ukazuje piękno i urok założeń ogrodowych należących do malarzy, jak sławne Giverny i Seebüll, pozwalając nam odbyć magiczną podróż w przeszłość, by dowiedzieć się, jak wyglądały i jak były uprawiane za czasów ich twórców i właścicieli. Film poszukuje tych motywów, linii, kolorów, deseni i niezwykłych pomysłów, które dojrzeć możemy na obrazach Moneta. Kierując się pasją kuratorów, artystów i entuzjastów sztuki ogrodniczej, dzięki tej niezwykłej kolekcji dzieł impresjonistów, post-impresjonistów i awangardowych artystów z początku XX wieku, film pokazuje powstawanie nowoczesnego ogrodu i jego miejsce w kulturze popularnej, a także silną fascynację ogrodami dziś. Nic dziwnego, że to połączenie przestrzeni, kolorów, światła i jego gry, do dnia dzisiejszego przyciąga twórcze umysły niektórych z największych artystów świata. Jak powiedział Monet: „Oprócz malarstwa i ogrodnictwa, w niczym innym nie jestem dobry”.
Michał Anioł. Miłość i śmierć
Nakręcony przy okazji znakomitej wystawy w National Gallery w Londynie film prezentuje opowiedzianą na nowo, pełną mało znanych faktów biografię Michała Anioła Buonarrotiego, który wraz z Leonardem da Vinci, jest uważany za jednego z największych artystów epoki renesansu – a może i wszechczasów. Z tej perspektywy Michał Anioł jawi się jako artysta nowoczesny, geniusz totalny, który z równą maestrią przejawiał się w dziedzinie malarstwa (rysunki i freski), rzeźby i architektury. Jego arcydzieła należą do najważniejszych obiektów światowego dziedzictwa: powszechnie uwielbiany posąg Dawida we Florencji, freski na sklepieniu i ścianie ołtarzowej w Kaplica Sykstyńskiej w Rzymie, oraz tzw. „Madonna Manchester”, czyli „Maria z Nazaretu”, znajdująca się obecnie w National Gallery. Film Phila Grabsky’ego trafi z pewnością do serc tych, na których wyobraźnię działa gigantyczna twórczość Michała Anioła i jego namiętna natura oraz burzliwe dzieje życia i twórczości.
